موضوعات داغ: - مجلس شوراي اسلامي - صندوق بازنشستگي كشوري - صندوق بازنشستگي - رييس مجلس شوراي اسلامي - كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي - پارك علم و فناوري - جمهوري اسلامي ايران - دانشگاه بين المللي امام خميني - بازار سرمايه - بازنشستگان كشوري - علم و فناوري - دانشگاه تهران - كميسيون فرهنگي مجلس - دانشگاه آزاد اسلامي - اقتصاد مقاومتي - دانشگاه علوم پزشكي ايران - ميز ناهارخوري - ايران استخدام - جمهوري اسلامي - علي لاريجاني - سرمايه گذاري - وزير امور خارجه - پايگاه استنادي علوم جهان اسلام

مطالب مرتبط:
گزارش تخصصی آموزگار ابتدایی درس علوم تجربی : جذاب کردن درس علوم تجربی برای دانش آموزان با استفاده از شیوه های نوین تدریس
بنویسید زیرساخت بخوانید فنس؛ گزارش ویژه از حضور بانوان در آزادی
دانلود گزارش کارآموزی انجام آزمایشات میکروبیولوژی محیطی
گزارش تخصصی مربی بهداشت مدارس(رعایت اصول بهداشت فردی دانش آموزان)
گزارش کارورزی حسابداری بانک صادرات
-6 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 مهر 1398 ساعت 18:252019-10-09سياسي

دو دهه غفلت؛ چهار دقیقه گزارش


30 شامگاه سه شنبه 16 مهرماه در گزارش چهار دقیقه و 20 ثانیه ای خود به کافه و کافه نشینی در جامعه ایرانی پرداخت؛ گزارشی که واکنش هایی منفی را در شبکه های اجتماعی برانگیخت.

- اپیزود اول خبرنگار صداوسیما در آغاز گزارش می گوید: این هفته می خواهیم درباره گسترش فضاهایی در کشور صحبت کنیم که می توانند یک فرصت و ایجاد سبک زندگی باشند، به ویژه اینکه با هدف گذراندن اوقات فراغت و روابط اجتماعی شکل می گیرند، اما گاهی به جای اثر مثبت به حال خود رها و آن وقت هست که تهدیدها نمایان می شوند.

درباره این بخش ابتدایی گزارش سه نکته قابل بیان است: 1) گسترش کافه و کافه نشینی به عنوان یک فرصت معرفی می شود که رویکردی واقع بینانه و مثبت تلقی می شود.

مهدی کاموس، پژوهشگر دین و جامعه در تاریخ 10 تیر98 در گفت وگو با اظهار می کند: در کلانشهر با پدیده سبک زندگی مواجهیم به این معنا که در گذشته، طبقات پایین، متوسط و بالای شهر ظواهر و مدل زندگی بسیار متفاوتی از هم داشتند اما پدیده سبک زندگی در کلانشهر، همه طبقات را یکسان می کند.

در کلانشهر حداکثر با دو، سه نوع شیوه یا سبک زندگی مواجه می شویم که این سبک زندگی ها می توانند با یکدیگر رقابت هم داشته باشند و می توانند با یکدیگر تضاد هم پیدا کنند.

برای مثال امروز پوششی را که در شمال شهر تهران مشاهده می کنید، در جنوب، غرب و شرق تهران هم می بینید، یعنی در مناطق ثروتمند و فقیرنشین تقریباً ضوابط پوشش یکسان است، موسیقی هایی که بچه ها گوش می دهند یکسان است.

فیلم هایی که می بینند یکسان است، آرزوهایی که آدم ها دارند تقریباً مشابه هم است، مجموع این ها پدیده ای را می سازد که به آن سبک زندگی می گوییم، سبک زندگی به نوعی جایگزین زیست طبقاتی است، به این دلیل است که می بینیم کافه و کافه نشینی تقریباً در همه جای شهر مخاطب دارد.

اپیزود دوم خبرنگار صداوسیما در بخش بعدی گزارش خود در حالی که تصاویری از حضور خانم ها در کافه و تصاویری از گفت وگوهای دونفره یک خانم و آقا پخش می شود، می گوید: اینجا یکی از صدها کافه شهر تهران است اوقاتی که گاهی با دورهمی و جشن تولد و گپ های دونفره سپری می شود.

و گاه واقعیت هایی در آن رخ می دهد که برای هر فردی می تواند تلخ و تکان دهنده باشد.

مشتریانی که بدون هیچ نگرانی خزیده در کنج کافه در نوری کم به استعمال دخانیات مشغول اند.

طبق پژوهش ها افرادی که در ایران به کافه ها می روند در محدوده سنی 13 تا 35 سال هستند.

این مونولوگ خبرنگار صداوسیما با تصاویری همراه است؛ یکی از تصاویر دختر جوانی را نشان می دهد که کشف حجاب کرده است و به مخاطب القا می کند که در کافه ها کشف حجاب اتفاق می افتد: تصویر دیگر که در شبکه های اجتماعی، نظرات انتقادی را برانگیخت، مربوط به استعمال دخانیات از سوی یک نوجوان است و اینگونه القا می کند که نوجوانان در کافه ها، دور از چشمان بزرگ ترها و والدین، سیگار می کشند.

مشخص نیست در تصویری که گزارش 20:30 منتشر کرد، تا چه حد حریم شخصی آن نوجوان رعایت شده و آیا اساساً از او برای چنین انتشاری اجازه گرفته شده است یا خیر؟ لذا در بازنشر این نما، تصویر نوجوان را حذف کرده ایم: درباره محتوا و تصاویری که در این اپیزود پخش شد، می توان دست کم به دو نکته اشاره کرد: 1) القای این انگاره که در کافه ها لزوماً بدحجابی و بی حجابی رخ می دهد، غیرواقع بینانه است.

چرا که بدحجابی در هر بخش دیگری از جامعه قابل مشاهده است و اگر چنین حرکتی در کافه روی دهد، اتفاقی منحصر به کافه و محصولی از کافه نشینی نیست.

2) همچنین القای این انگاره که کافه ها نوجوانان را به استعمال دخانیات سوق می دهند نیز منطقی به نظر نمی رسد.

نیک می دانیم که استعمال دخانیات برای بدن ضرر دارد و طبق قانون نیز استعمال سیگار در محیط بسته مثل کافه ها ممنوع است.

اینکه بسیاری از کافه ها قانون را رعایت نمی کنند و در محیط بسته آن ها استعمال سیگار انجام می پذیرد، بحثی جدی است که نظارت نهادهای نظارتی مربوط را می طلبد.

مهدی کیانی، کافه دار در گفت وگوی خود با ایکنا در این باره می گوید: مصرف دخانیات یک آسیب اجتماعی جدی در جامعه ماست و کل ارکان جامعه از جمله خانواده را پریشان کرده؛ حال باید از این افرادی که شما نام بردید سؤال کنیم مگر کافه ها سیگار می فروشند؟ یا به مردم توصیه می کنند که سیگار بکشید؟ کسی که می خواهد سیگار بکشد، آن را بیرون از کافه تهیه می کند و نه فقط در کافه، بلکه همه جا سیگار می کشد، چرا در جای دیگر به او حساس نمی شوند؟ ببینید بگذارید کمی صریح تر صحبت کنیم، امروز یکی از جدی ترین مسائل استعمال مواد مخدر است که جای نگرانی دارد و متأسفانه آمار آن هم بین دانش آموزان بالا رفته است، آیا دانش آموزانی که گل، حشیش و مواد روان گردان مصرف می کنند، به کافه ها رفت وآمد دارند؟ قطعاً خیر، دانش آموزان به کافه نمی آیند، بلکه در مدرسه و پارک و خیابان به این آسیب دچار شده اند.

محمدرضا کلاهی، جامعه شناس نیز در تاریخ 7 مهر 98 در گفت وگوی خود با ایکنا" درباره استعمال دخانیات می گوید: از جایی به بعد انسان ها به این نتیجه رسیدند که سیگار ضرر دارد و نباید در فضای بسته سیگار کشید.

لذا استعمال آن در فضای بسته در اروپا ممنوع شد و از آنجا به اینجا هم سرایت کرد، الان در ایران هم چند سال است سیگار کشیدن در فضای بسته ممنوع شده.

بعضی کشورها حتی در فضای عمومی هم ممنوع کرده اند و یک جاهایی تعبیه کرده اند که آنجا فقط امکان سیگار کشیدن وجود دارد.

لذا در کافه های اروپایی، سیگار کشیدن ممنوع است، مگر در پیاده رو.

اکثر کافه ها در اروپا یک بخشی در پیاده رو دارند که آنجا آزاد است، اما در فضای سربسته به شدت برخورد می شود.

در ایران چنین فضایی برای کافه ها در پیاده رو وجود ندارد، همه چیز محدود به فضای مسقف کافه است که آن هم افراد از زیرش در می روند و متأسفانه قانون را رعایت نمی کنند.

این که افراد نمی توانند قانون را پیاده کنند و نظارت نمی شود، ربطی به ماهیت کافه ندارد.

استعمال دخانیات ممکن است در هر جای دیگر هم اتفاق بیفتد.

ممکن است در قهوه خانه هم رخ دهد.

در قهوه خانه که قلیان هم وجود دارد و ضرر بیشتری از سیگار دارد.

چرا کسی درباره قهوه خانه نگرانی ندارد؟ 3) این گزاره که: طبق پژوهش ها افرادی که در ایران به کافه ها می روند در محدوده سنی 13 تا 35 سال هستند محل توقف و تأمل است.

به راستی کدام پژوهش و در چه مقیاسی این نتیجه را به دست داده است؟ و اگر پژوهشی مستند در این زمینه وجود دارد، چرا در گزارش رسمی صداوسیما به آن اشاره نمی شود؟ ادعای خبرنگار صداوسیما در حالی مطرح شد که یکی از معضلات فعلی ارزیابی کارکرد کافه ها، فقدان پژوهش های علمی درباره این فضای اجتماعی است.

مهدی کاموس، پژوهشگر دین و جامعه در گفت وگوی خود با ایکنا" می گوید: در زمینه کافه ها، پژوهش های متراکم، انبوه داده ها و امکان آینده نگری و آینده نگاری نداریم.

در همین اندک پژوهش ها که عموماً کیفی اند و ادعای مشاهده گری، مردم نگاری و روایت پژوهی دارند؛ انگار خیلی از واقعیت ها در ذهن پژوهشگر از قبل شکل گرفته است و او تلاش می کند مصادیق نظریه های غربی را در کافه های تهران پیدا کند.

هنوز پژوهشی انجام یا منتشر نشده است که یک مردم نگاری دقیق یا روایت پژوهی معتبر درباره کافه ها باشد یا پژوهشگری ندیدم که لایف استوری یا داستان زندگی کافه های تهران را براساس چند سال کافه نشینی بنویسد.

اپیزود سوم در بخش دیگری از گزارش 20:30 خبرنگار از جوانی که مشخص نیست از چه جایگاهی مورد پرسش قرار می گیرد، می پرسد: تعداد کافه ها روزبه روز زیاد می شود، فکر می کنید چرا؟ شخص مورد سؤال در پاسخ، با خنده می گوید: جوان ها به عنوان تفریح بهش نگاه می کنند و این کار از نظر افرادی که سرمایه دار هستند، کار جذابی است.

درباره این بخش از گزارش 20:30 دست کم دو نکته قابل ذکر است: 1) پرسش از علت افزایش تعداد کافه ها، پرسشی مهم است که پاسخ آن می تواند مسئله های اجتماعی دیگری را هم تبیین کند؛ سؤالی که جامعه شناسان باید بدان پاسخ گویند.

مهدی کاموس، پژوهشگر دین و جامعه معتقد است: اگر تک بعدی نگاه کنیم، دچار اشتباه محاسباتی می شویم.

آن وقت باید بگوییم که در کنار رشد کافه ها، رشد مساجد و هیئت ها را هم دیده ایم.

رشد مداحی ها و توسعه آیین های عزاداری و دهه های عزاداری را هم شاهدیم، یعنی تعادل و توازنی وجود دارد.

اینکه فکر کنیم دهه های عزاداری را توسعه دهیم و در موازات آن چیزهای دیگر هم توسعه پیدا نکنند، در اشتباهیم! جامعه اندام وار است رحیم محمدی، جامعه شناس در این باره می گوید: در زیست کلانشهری با آن مواجه هستیم خلق فضاهای جدید است.

کلانشهر به همان میزان که مدل جدیدی از نوع زندگی و مناسبات را باز می کند، گروه های اجتماعی مناسب خود و مکان های جدیدی را نیز به تدریج می سازد، یکی از جاهایی که کلانشهر ساخته، کافه هاست.

کافه، مکانی متناظر با زیست کلانشهری و کافه نشینی، محصول مناسبات کلانشهری است.

اگر دقت کرده باشید مدتی است که تورهای یکی دو روزه طبیعت گردی بسیار رایج شده است، این هم مناسباتی جدید و حاصل از زیست کلانشهری است که می خواهد نقصان مناسبات و فقدان روابط اجتماعی و عاطفی گذشته را جبران کند، یکی از جاهای دیگری که کلانشهر با تمام هیبت به آنجا مهاجرت کرده و می کوشد آنجا مناسبات جدیدی را بازسازی کند، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است.

شما دیدید که چند روز پیش خواننده ای حدود 16 میلیون کامنت و لایک جمع کرد، همه تعجب کردند و نگران شدند که این افراد جایگزین مرجعیت های اجتماعی قبلی شوند، این ها را باید بیشتر به مثابه گشوده شدن فضاهای اجتماعی جدید برای جبران خلأ ارتباطی و مناسبات اجتماعی ببینیم.

سیدجواد میری، جامعه شناس نیز در گفت وگوی خود با ایکنا" در این باره می گوید: در ایران، مکانیزم های زیادی در اختیار اشکال مختلف قدرت وجود دارد که می تواند فضا را برای انسان ایرانی محدود کند.

رابطه انسان ایرانی با خیابان را ببینید؛ همه ما در خیابان قدم می زنیم اما نمی توانیم در آن جمع شویم.

چون فضا تحدید شده است و تنها زمانی می تواند در اختیار شهروندان قرار گیرد که قدرت آن را تأیید کند.

در شرایطی که کلانشهرها در حال رشد هستند، تحدید فضا باعث می شود اقبال بیشتری به کافه ها شود.

کافه ها که فضایی مینیاتوری در اختیار شهروندان قرار می دهند، سنگرهای کوچکی هستند که آرام آرام بخش هایی از فضای اجتماعیِ تحدید شده را به شهروندان بازمی گرداند.

2) فرد مورد سؤال در پاسخ به خبرنگار صداوسیما می گوید: این کار(کافه نشینی) از نظر افرادی که سرمایه دار هستند، کار جذابی است.

استفاده از لفظ سرمایه دار در این گزارش، اینگونه به مخاطب القا می کند که کافه و کافه نشینی، تفریحی سرمایه دارانه و مختص قشر مرفه جامعه است.

دیدگاهی که شواهد کیفی در جامعه خلاف آن را نشان می دهد.

در بسیاری از مناطق متوسط و حتی نسبتاً ضعیف شهری نیز کافی شاپ دایر شده است.

بر اساس گزارش میدانی ایکنا" که در تاریخ دوم تیرماه 98 منتشر شد، بیش از 160 کافه مجوزدار در محدوده مرکز شهر تهران که از نظر طبقاتی، اقشار متوسط و ضعیف شهر در آن ساکن هستند و بیشتر، دانشجویان به آن حوالی رفت وآمد دارند، دایر شده است.

نکته مهم درباره خاستگاه کافه نشینی است که بر خلاف تصور رایج، از نظام سرمایه داری غربی پدید نیامده است.

بلکه خواستگاهی شرقی دارد.

مهدی کاموس، پژوهشگر دین و جامعه می گوید: شواهد تاریخی نشان می دهد که کافه ها از شرق به غرب رفته اند، سیر کشف و گسترش قهوه در دنیا، سیر قابل تأملی است؛ کشف قهوه از اتیوپی شروع می شود، در یمن کشت و تولید می شود، به سمت قاهره، سوریه و بعد عثمانی ها می رود و بعدها در سال 1650 میلادی در بریتانیا قهوه مطرح می شود و قهوه خانه ها متأثر از عرب ها، عثمانی ها و ایرانی ها شکل می گیرند ولی به محلی برای فعالیت های انقلابی نیز تبدیل می شوند.

بعد از آن بلوغ قهوه خانه ها را با نام کافه در فرانسه به ویژه پاریس می بینیم که قهوه خانه، فضای عمومی برای گفت وگوهای سیاسی، انقلابی و فعالیت های فرهنگی می شود.

در سفرنامه شاردن هم آمده که در زمان صفویه در میدان نقش جهان اصفهان فضایی عمومی برای استراحت و تفریح بوده که در آن قهوه می خوردند.

البته قهوه خانه ابتدا در قزوین، سپس در اصفهان و تبریز ساخته می شود، بعد در دوران قاجار به جای قهوه، چای وارد می شود و چایخانه ها شکل می گیرند و یک انقطاعی حاصل می شود و چنین شد که قهوه خوری در ایران از مُد افتاد.

اپیزود چهارم در بخش دیگری از گزارش چهار دقیقه و 20 ثانیه ای صداوسیما، یک روانشناس به خبرنگار صداوسیما می گوید: ما باید ببینیم این کافه گردی و پاساژگردی و خیابان گردی و وب گردی و ول گردی در خیابان و هر گردیِ دیگر، به سلامت جسم، فکر و روان کمک می کند یا خیر؟ ما 37 سازمان فرهنگی داریم، به رسمیت نشناخته ایم فضای سرگرمی و تفریح را، وقتی این اتفاق نمی افتد سلیقه گروه همسالان در مدرسه تعیین کننده می شود روابط پنهان زیر آسمان شهر، تعیین کننده وقت آزاد می شود، دانش آموزی دیده ام که از ساعت 4 بعد از ظهر تا 2 نصف شب در کافه بوده است، خیلی از جنبه ها پنهان است، گاهی اوقات قرارها و مدارهایی در کافه ها گذاشته می شود.

در کافه یک ظاهر وجود دارد یک باطن، باطن رد و بدل شدن مواد مخدر و هزار منکر دیگر است.

درباره این بخش از گزارش صداوسیما، دست کم شش پرسش جدی مطرح است: 1) روانشناس محترم که وظیفه واکاوی ابعاد روانی انسان را به عهده دارد، بر اساس کدام داده تجربی و پژوهش درباره مسائل مربوط به جامعه مورد پرسش قرار گرفته و پاسخ گفته است؟ 2) دو واژه کافه گردی و وب گردی که از بدیهیات زندگی امروز بشر هستند، در کلام روانشناس محترم، با ول گردی هم تراز بیان شده اند، آیا به راستی کافه گردی و وب گردی با ول گردی هم تراز است؟ 3) روانشناس محترم اظهار می کند: دانش آموزی دیده ام که از ساعت 4 بعد از ظهر تا 2 نصف شب در کافه بوده است، به راستی چند کافه در تهران تا ساعت 2 شب به روی مخاطبان گشوده هستند؟ بازبودن کافه ها تا چنین ساعتی از مطالبات بخشی از مردم است که آن را در قالب زیست شبانه پیگیری می کنند اما تاکنون اجرایی نشده است.

4) اگر خانواده ای به فرزند خود اجازه دهد که تا ساعت 2 نیمه شب بیرون از منزل باشد، آیا باید کافه را تخطئه کرد؟ یعنی اگر دانش آموز تا ساعت 2 نیمه شب به پارک یا خیابان برود، باید پارک و خیابان را تخطئه کنیم یا دانش آموزی که چنین سبک زندگی ای را برگزیده است؟ 5) روانشناس محترم اظهار می کند: گاهی اوقات قرارها و مدارهایی در کافه ها گذاشته می شود، این گزاره قرار و مدار برای انجام کارهای خلاف را به ذهن متبادر می کند، آیا به راستی بستر دیگری جز کافه برای قرار و مدارگذاشتن وجود ندارد؟ آیا نمی توان در فضای مجازی، پارک، استخر، دانشگاه، مدرسه، مسجد و .

قرار و مدار گذاشت؟ 6) روانشناس در پایان سخنان خود می گوید: در کافه یک ظاهر وجود دارد یک باطن، باطن رد و بدل شدن مواد مخدر و هزار منکر دیگر است.

سؤال جدی اینجاست که این فرد، باطن کافه را از کجا دیده و چگونه به رد و بدل مواد مخدر در آن پی برده است؟ کسانی که بخواهند به عمل شنیع رد و بدل مواد مخدر دست بزنند، آیا جای بهتری از کافه که سرتاسر آن با دوربین مداربسته کنترل می شود، سراغ ندارند؟ مهدی کاموس، پژوهشگر دین و جامعه معتقد است: در قهوه خانه های سنتی احتمال ناهنجاری هایی مثل نزاع و درگیری، استعمال مواد مخدر، سوء استفاده مالی و کلاهبرداری، اتلاف وقت و .

دیده می شود اما ما الان داده های دقیقی درباره کافه نشینی، کافه روها و کافه ها در کشور نداریم و به سادگی نمی توانیم بگوییم چه آسیب هایی در کافه ممکن است پدید آید.

اپیزود پنجم در اپیزود پایانی گزارش صداوسیما، خبرنگار در مونولوگی می گوید: از نگاه پژوهشگران آن بخش از گرایش به فضای کافه ها که روابط و اتفاقات ناخوشایند را دامن می زند، فارغ از بحث نظارتی معلول برنامه ریزی هایی است که باید طی سال ها توسط نهادها و بودجه بگیران فرهنگی انجام می شده اما انجام نشده است.

شاید تا آن زمان که اهمیت اوقات فراغت جوانان برای مسئولان و خانواده ها به چشم بیاید، باید با چشمانمان شاهد اتفاقاتی باشیم که در بسیاری موارد نه نشانی از زندگی اصیلمان را دارد نه آینده روشنی را نشانمان می دهد.

انگار که همه چیزها با این پُک ها می تواند دود شود و به هوا برود.

درباره این بخش، ذکر سه نکته ضرورت دارد: 1) اشاره به نهادها و بودجه بگیران فرهنگی که باید برای فضاهای عمومی همچون کافه راهبرد فرهنگی و حمایتی تعیین می کردند، اشاره ای واقع بینانه و نکته ای منطقی است.

رضا علیزاده، جامعه شناس در تاریخ 30 شهریورماه در گفت وگو با ایکنا در این زمینه می گوید: یکی از راهبردهای فرهنگی که می تواند مفید باشد این است که برای کافه هایی که فعالیت‎های فرهنگی و اجتماعی مثل کتابخوانی، شعرخوانی، اشتغال زایی و.

انجام می دهند، امتیازاتی در نظر گرفته شود و مورد حمایت اتحادیه، وزارت ارشاد و مجموعه های فرهنگی کشور قرار گیرند.

2) خبرنگار صداوسیما در این بخش به اهمیت ضرورت برنامه ریزی خانواده ها برای اوقات فراغت جوانان اشاره می کند که این امر نیز موضوعی مهم و واقع بینانه است.

رضا علیزاده، جامعه شناس معتقد است: یکی از اصلی ترین کارکردهای کافه، همان حوزه عمومی است که هابرماس مطرح می کرد.

فضاهای عمومی، فضاهایی حدفاصل حکومت و مردم هستند، مردم می نشینند و با هم صحبت می کنند، صحبت و گفت وگو نیاز جوامع امروز بشری است و فضای عمومی باید این نیاز را اقناع کند.

فضای عمومی در کشور ما خیلی ضعیف است، لذا کافه بخشی از وظایف حوزه عمومی ای را که وجود ندارد، به دوش می کشد.

کارکرد دیگر کافه، تفریح و پرکردن اوقات فراغت است.

کافه ها خلأ فضاهای تفریحی در کشور ما را پر می کنند.

مثلاً جوانان اگر بخواهند جشن تولد بگیرند، آنجا برگزار می کنند.

فضای خانه برای بعضی جوان ها دیگر جذابیت ندارد، لذا ترجیح می دهند اوقات فراغت و استراحت خود را در کافه بگذرانند 3) خبرنگار صداوسیما در این بخش از مونولوگ خود به زندگی اصیل نیز اشاره می کند که این دغدغه نیز واقع بینانه و سازنده است، اما به راستی شاخصه های زندگی اصیل مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی چیست؟ آیا حذف یا تحدید کافه ها زندگی اصیل را به ما بازمی گرداند؟ امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در تاریخ 16 تیرماه 98 گفت وگوی خود با ایکنا" می گوید: حذف برنامه های پرمحتوا از صداوسیما نتیجه اش می شود سرگرم شدن به ماهواره، دست کم گرفتن درس تاریخ و ادبیات نتیجه اش می شود قهرمان شدن شخصیت های غربی، بی توجهی به فرهنگ ملی و اسلامی در مدارس و دانشگاه ها نتیجه اش می شود کافه نشینی و زیست شبانه، نتیجه حذف موسیقی ایرانی می شود تتلو.

همه این ها بخاطر این است که جوان ایرانی را ایرانی بار نیاوردیم.

در جمع بندی این مقال از سخن خبرنگار صداوسیما استفاده می کنیم که می گوید: برنامه ریزی هایی باید طی سال ها توسط نهادها و بودجه بگیران فرهنگی انجام می شده اما انجام نشده است.

، یکی از همین نهادها و بودجه بگیران فرهنگی صداوسیماست.

آیا به راستی صداوسیما می خواهد دو دهه غفلت خود از پرداخت به فضاهای عمومی را با گزارشی چهاردقیقه ای جبران کند؟ سؤالی که پاسخ آن را به مسئولان صداوسیما و خوانندگان این گزارش واگذار می کنیم.

در پایان برخی از نظرات کاربران شبکه های اجتماعی را که قابلیت انتشار دارند، از نظر می گذرانیم.

به قلم مجتبی اصغری انتهای پیام
کلید واژه ها: سبک زندگی - کافه - زندگی - گزارش - صداوسیما - هایی - تصاویر - کلانشهر - خبرنگار - شهر تهران - شبکه های اجتماعی - کشف حجاب - تهران - پدیده - استعمال دخانیات - اجتماعی - روابط اجتماعی - اوقات فراغت - پژوهش - مخاطب - جامعه - ایران - حجاب - جشن تولد - ابتدایی - ثروتمند - پژوهشگر - دخانیات - واقعیت - دورهمی

آخرین اخبار سرویس:
حل مشکلات اقتصادی انتخابات را پرشور می کند

اظهارات مهم وزیر کشور درباره FATF و وضعیت خودروسازان

میانجی گری آیت الله مهدوی کنی بین بنی صدر و هاشمی رفسنجانی

استخدام بازاریاب در شرکت تعاونی کارگران ساختمان زنجان

استخدام کارمند خانم،بازاریاب در شرکت گازرسانی رضوانی در اصفهان

بازدید مسوولان کهگیلویه و بویراحمد از طرح ساماندهی رودخانه بشار

اعضای باند «گوریل وحشت آفرین» در کرمان دستگیر شدند

شبکه هنجارشکن بهاییت در استان فارس شناسایی شد

کدخدایی: حل مشکلات اقتصادی انتخابات را پرشور می کند

واکنش مثبت بعیدی نژاد به همایش اقتصادی تجاری ایران و انگلیس

وزیر کشور: آیین نامه های مورد نیاز برای FATF در دولت تصویب شده است

بازداشت اعضای شبکه بهاییت در استان فارس

ارتقاء تربیت شهروندی به کمک تعالیم دینی/ فقر معنویت در دوران مدرن

کدخدایی: لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات، افزایش امید است

افزایش صادرات کالاهای چرم ایرانی به کشورهای خارجی

وزیر کشور: دولت آیین نامه های FATF را تصویب کرده است

اخبار حوادث امروز ( 29 مهر 98) از حرفهای شنیدنی شبنم نعمت زاده در دادگاه تا مشخص شدن مقصران سقوط هواپیمای ای تی آر

خبرخوش کانون سردفتران: یک روزه گواهینامه مالیاتی دریافت کنید

آیین نامه های مورد نیاز برای FATF در دولت تصویب شده

آیین ملی چله عشق

سالانه 12 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی البرز اضافه می شود

آب شرب مهمترین مشکل روستاهای اهواز است

نظر رهبر انقلاب درباره حجاب بانوان

ادعای جدید یک نماینده مجلس درباره رابطین آمدنیوز با دو قوه+عکس

استخدام کارشناس پشتیبانی نرم افزار در ایران هتل آنلاین

نگاهی به فعالیت مادحین و سخنرانان مذهبی از دریچه اینستاگرام

شماره جدید عصر اندیشه منتشر شد

سخنان ظریف در نخستین کنفرانس یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل

تداوم همکاری ها و تکیه بر خرد جمعی گام موثری در جهت هدایت پایان نامه ها و تأمین نیاز های هر دو دانشگاه

شیوه جدید برگزاری مسابقات قرآن دقت در داوری را افزایش داده است

سومین آزمون بسندگی زبان عربی برگزار می شود

افزایش حجم زباله در کربلا همزمان با جمع آوری موکب ها

استاندار: 800 هزار شغل سال گذشته در استان تهران ایجاد شد

استخدام مهندس مکانیک در مجموعه پارسیان سرشت در تهران

استخدام حسابدار خانم آشنا به نرم افزار سورن در شیراز

استخدام سرپرست اجرا جهت همکاری در اصفهان

استخدام نیروی مسلط به قوانین اداره کار در اصفهان

کدخدایی: حل مشکلات اقتصادی، مردم را امیدوار و انتخابات را پر شور می کند

از افتتاح نمایشگاه کتاب تبریز تا بازگشت درنای سیبری به مازندران

پیشنهاد غیرحرفه ای برای سفر خارجی نمایندگان مجلس

روایت میانجی گری آیت الله مهدوی کنی بین بنی صدر و هاشمی رفسنجانی

تصمیم FATF کاملا سیاسی است و با آن مخالفیم

حل مشکلات اقتصادی انتخابات را پرشور می کند

روایت میانجی گری آیت الله مهدوی کنی بین بنی صدر و هاشمی رفسنجانی

مکان ویژه زندانیان دارای شرایط خاص در آذربایجان غربی احداث می شود

مدیریت شهری قم خود را ملزم به اجرای قانون می داند

آیین «چله عشق»

نقد کتاب قراءهٌ راشده لـنهج البلاغه توسط حضرت آیت الله سبحانی

استخدام کادر معدن در گروه معدنی رسا

پیشنهاد غیر حرفه ای خبرگزاری مهر برای سفر خارجی نمایندگان

حل مشکلات اقتصادی، مردم را امیدوار و انتخابات را پر شور می کند

تصویب آیین نامه های مورد نیاز برای FATF در دولت

اجرای 282 پروژه محرومیت زدایی در استان اردبیل

عرضه فعالیت های حوزه سلامت جهاددانشگاهی در نمایشگاه توانمندی های بانوان اردبیل

واکنش روابط عمومی مجلس به حاشیه ها درباره سفر لاریجانی به صربستان

با رایگان شدن روادید عراق و لغو آن در اربعین مسیر زیارت هموارتر شد

آماده باش در سودان همزمان با فراخوان تظاهرات گسترده

4 طرح شفافیت در کمیسیون آیین نامه مجلس تجمیع می شود

دستفروشی لاک جیغ در مترو برای درمان جانباز شیمیایی| فرمانده سپاه و رییس بنیاد شهید این گزارش را بخوانند

اتحاد پوپولیسم سیاسی اروپا علیه اسلام

برگزاری انتخابات در اهواز نیازمند اعتمادسازی است

ادعای کریمی قدوسی درباره رابطه آمدنیوز با دو قوه

وحدت و هماهنگی لازمه مدیریت شهری درقم است

حل مشکلات اقتصادی، مردم را امیدوار و انتخابات را پرشور می کند

استخدام اساتید زبان های خارجی در تمامی سطوح در کرج

استخدام اصلاح خانم با سابقه کاری بصورت تمام وقت در کرج

استخدام صندوقدار جهت رستوران فانوس لبنان در زنجان

روایت میانجی گری آیت الله مهدوی کنی بین بنی صدر و هاشمی رفسنجانی

واکنش روابط عمومی مجلس به حاشیه سازی ها در مورد سفر لاریجانی به صربستان

ضرورت آشنایی دانش آموزان با فلسفه راهپیمایی 13 آبان

علم الهدی: دین گریزی حاصل تجزیه عقلانیت دینی است

هزار و 650 زائر رضوی پای پیاده از بردسکن عازم مشهد شدند

جهانگیری: صادرکنندگان در نوک پیکان جنگ اقتصادی علیه کشور هستند

«یکجانبه گرایی محکوم به شکست است»

نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه - 29 مهر 1398

ضربه جدید پارلمان انگلیس به جانسون در ماجرای برگزیت

حل مشکلات اقتصادی، مردم را امیدوار و انتخابات را پر شور می کند

مساجد به پویش #خشت_آخر پیوستند/ ساخت 20 هزار واحد مسکونی برای سیل زده ها

آیین نامه های مورد نیاز برای FATF در دولت تصویب شده است

نصب 22 دستگاه شتاب نگاشت زلزله در تهران رسانه 7 | اخبار ایران و جهان

آغاز دوره های آموزشی مؤسسه قرآن و عترت «کوثر» در شیراز

کتاب «القراءه الراشده لنهج البلاغه» نقد شد

ضرورت دارد که دانش آموزان با فلسفه راهپیمایی 13 آبان آشنا شوند

بیش از یک هزار کلاس درس به مدارس البرز اضافه می شود

استخدام مسئول سایت، شبکه های اجتماعی و تبلیغات در آژانس هواپیمایی

کدخدایی: حل مشکلات اقتصادی انتخابات را پرشور می کند

مراسم تشییع نمادین کریم اهل بیت(ع) در پیشوا برگزار می شود

آیین نامه های مورد نیاز برای FATF در دولت تصویب شده است

آیین نامه های مورد نیاز FATF در دولت تصویب شده است!

دانلود آهنگ جدید عرفان کشانی بنام من دوست دارم

اظهارات مهم وزیر کشور درباره FATF و وضعیت خودروسازان

کلان هویت اربعین، طلیعه تمدن اسلامی

خاطرات آیت الله مکارم شیرازی از پیاده روی اربعین + عکس

انعکاس مهمترین رویدادهای 29 مهر استان

تصویب آیین نامه های مورد نیاز FATF در دولت

حل مشکلات اقتصادی، مردم را امیدوار و انتخابات را پر شور می کند

مشکلات مسکن مهر ولایت پیشوا تا 3 ماه آینده برطرف می شود

اتحاد پوپولیسم سیاسی اروپا علیه اسلام

استخدام فروشنده و بازاریاب تلفنی جهت دکوراسیون داخلی در اصفهان

استخدام فروشنده آقا جهت فروشگاه پوشاک بچه گانه در اصفهان

دو دهه غفلت؛ چهار دقیقه گزارش

دو دهه غفلت؛ چهار دقیقه گزارش