مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 31 فروردین 1398 ساعت 02:402019-04-19اجتماعي

4500 سال از ساخت زادگاه خورشید می گذرد...


روستای تاریخی خرانق که گذشتگان از آن به زادگاه خورشید یاد می کردند یکی از ظرفیت های گردشگری یزد است که با بافت ماندگار روستایی اصالت فرهنگ ایرانی را به رخ می کشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روستای تاریخی خرانق یکی از ظرفیت های گردشگری و فرهنگی این استان است که با قدمتی 4500 ساله در کنار این دیار کویری همچون نگینی فیروزه ای که نشأت گرفته از اصالت فرهنگ ایرانی است می درخشد.

این سند در قالب معماری و بافت های ماندگار شهری و روستایی به گونه ای در سرزمین کویری یزد جلوه گری کرده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

خرانق در سال 24 هجری شمسی به عنوان استراحتگاه بین راهی برای تاجران و مسافران مورد استفاده بوده و اکنون دارای معادن سنگ آهن چادرملو، اورانیوم ساغند، باریت، روی و گرانیت است.

در کنار چنین معادنی، قلعه ای در این روستا به یادگار مانده که متعلق به دوران ساسانیان و از دیگر ظرفیت های گردشگری شهر میراث جهانی یزد است.

قلعه خرانق قلعه خرانق در سال 1383 با شماره ثبت 11509 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با وسعت 1.

1 دهم هکتار، کوچه هایی پیچ در پیچ و هولناک دارد که برای غافلگیر کردن دزدان و راهزنان مورد استفاده قرار می گرفت، به گونه ای که یکی از این کوچه ها به کوچه گرگ معروف شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

4500 سال از ساخت زادگاه خورشید می گذرد...

4500 سال از ساخت زادگاه خورشید می گذرد...