مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 اسفند 1397 ساعت 21:012019-03-20فرهنگي

فارس گزارش می دهد استقبال بانوان اردبیلی از سال نو با آیین نو اوستی + فیلم


در مراسم سنتی نو اوستی بانوان اردبیلی با در دست گرفتن جارو و کوزه در کنار آب های روان و اغلب رودهای جاری حاضر شده و آرزوهای خود را در قالب مراسمات متنوعی به آب روان سپردند.

- خبرگزاری فارس اردبیل - سرویس اجتماعی؛ آیین سنتی نو اوستی هر سال در صبح آخرین چهارشنبه سال با حضور خانواده ها به ویژه بانوان و دختران اردبیلی در کنار رودخانه بالیخلی چای اردبیل برگزار می شود.

این آیین که ریشه در فرهنگ مردم دیار ساوالان دارد، از حدود 5 قرن پیش در آخرین چهارشنبه سال در کنار رودهای جاری کهن شهر اردبیل برگزار می شود.

بسیاری از شهروندان اردبیلی با باور اینکه در این روز حاجت ها و نیت ها برآورده می شود، با نیت برآورده شدن آرزوها و حاجات خود صبح چهارشنبه با تن کردن لباس های نو به کنار بالیخلی چای می آیند و با در دست داشتن جارو و کوزه سفالی در محل پل یئدی گوز اردبیل حاضر شده و دعاگویان آب را با نیت اینکه با پاکی و طهارت وارد سال جدید شوند جارو و با نیت اینکه گره ها و مشکلاتشان در سال جدید باز شود دعا می کنند.

پیش از جارو یا قیچی کردن آب، شرکت کنندگان در این آیین هفت مرتبه عرض رودخانه بالیخلی چای را طی می کنند.

دختران جوان در پایان آیین نو اوستی کوزه های سفالی را که در سال گذشته با آب پر شده و از آن آب استفاده کرده بودند را می شکنند و کوزه های نو را پر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فارس گزارش می دهد استقبال بانوان اردبیلی از سال نو با آیین نو اوستی + فیلم

فارس گزارش می دهد استقبال بانوان اردبیلی از سال نو با آیین نو اوستی + فیلم