مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 اسفند 1397 ساعت 13:252019-03-20اقتصادي

قصه تکراری برداشت از آب های زیرزمینی و فرونشست زمین


مطالعات زمین شناسان نشان می دهد که وجود یا عدم وجود آب های زیر زمینی به لرزه خیز شدن یا بی لرزه شدن گسل ها ارتباط مستقیمی ندارد ولی تخلیه سفره های آب زیرزمینی می تواند به تسریع در رخداد یک زلزله مهم بیانجامد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، قسمت عمده آب های شیرین به صورت آب زیرزمینی ذخیره شده است و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی به واسطه افزایش جمعیت و استخراج آن جهت اهداف کشاورزی، صنعتی و مصارف خانگی از جمله مسائلی است که در سال های اخیر دشت های کشور را در معرض خطر فرونشست قرار داده است.

بر اساس آمارها، بارش سالانه هشت استان کشور کمتر از 200 میلی متر است و به اعتقاد محققان، به دلیل تدوام خشکسالی و برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی شاهد فرونشست زمین در مراکز پرجمعیت تر هستیم.

این در حالی است که از بین رفتن منابع آب های زیرزمینی طی حدود 25 سال اخیر، می تواند با تسریع در وقوع زمین لرزه های مهم بعدی در نواحی لرزه زا و در پهنه گسل های فعال همراه باشد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در گفت وگو با ایسنا، در این رابطه می گوید: فرونشست زمین به صورت عمده در مناطقی که بیشترین برداشت آب های زیرزمینی را دارد، اتفاق میفتد و تاثیرات منفی از خود بر جای می گذارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قصه تکراری برداشت از آب های زیرزمینی و فرونشست زمین

قصه تکراری برداشت از آب های زیرزمینی و فرونشست زمین