مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 اسفند 1397 ساعت 05:012019-02-23سياسي

یاداشت مهمان متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب


تعصب همیشه بامعنای لغوی خود، یعنی جانب داری کردن، حمایت و سرسخت بودن همراه است ولی برای تشخیص تعصب درست از غلط، باید به پشتوانه تعصب نگاه کرد؛ - خبرگزاری فارس اصفهان- یادداشت مهمان؛ زهرا ابراهیمی، اگرچه مشکلات جامعه امروز طاقت فرس است و مشغله های گوناگون انسان را از تفکر در برخی از امور بازمی دارد اما همین مشکلات گاهی ذهن انسان را به سمت تفکر در مورد افرادی که جامعه آن ها را متعصب و یا روشنفکر می نامد، سوق می دهد.

باوجودی که در جامعه ما تعصب در معنای منفی و روشنفکری در معنای مثبت القاء شده است اما توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که تعصب و روشنفکری را با هر دو بُعد ممدوح و مذمومش مورد رصد قرار دهیم و نگاه مردم را از این حیث ترمیم کنیم.

نه تعصب لزوماً به معنی سختی و پافشاری بیجاست و نه روشنفکر بودن همواره با قصد تغییر و تحول مناسب همراه است و به همین ترتیب نه متعصبان همواره پایبندی صحیحی به اعتقادات درست دارند و نه روشنفکران از دایره دین خارج اند.

بنابراین اگر معنای تعصب و روشنفکری به خوبی تبیین شود و بُعد مثبت و منفی و مؤلفه های موجود در آن ها بازگو شود اهل تعصب از چسبیده شدن برچسب تعصب بر پیشانی شان نمی رنجند و روشنفکران نیز خود را تافته ای جدا بافته نخواهند دانست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یاداشت مهمان متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب

یاداشت مهمان متعصبان روشنفکر یا روشنفکران متعصب