چهارشنبه، 29 فروردین 1403 - Tue, 16th Apr 2024
صفحه اصلی  -  
سیاسی  -  
اقتصادی  -  
اجتماعی  -  
ورزشی  -  
فرهنگی  -  
پزشکی  -  
علمی  -  
فناوری  -  
حوادث  -  
بین الملل  -  
استانها  -  
کرونا

 
 


پست الکترونیکی:

 


اونس طلا 2,385.40
طلای 18 37,892,000
سکه امامی 442,800,000
بهار ازادی 410,150,000
دلار امریکا
یورو
لیر ترکیه
درهم امارات
پوند انگلیس
بیت کویین
بیشتر + کد نمایش

 
کاربرد ثعلب، سوکرالوز و سوربیتول در صنایع غذایی
بروزرسانی: 00:34

کاربرد ثعلب، سوکرالوز و سوربیتول در صنایع غذایی


شیرین کننده های مصنوعی مثل سوکرالوز، سوربیتول، آسپارتام، ساخارین و ... از جمله مواد بسیار پرکاربرد در جهان شیمی و صنایع غذایی هستند. کمتر ماده غذایی است که ردپایی از این مواد در آن وجود نداشته باشد. شیرین کننده های مصنوعی در تولید انواع نوشیدنی های گازدار و انرژی زا، قهوه فوری، شیرینی جات، انواع دسرهای آماده و نیمه آماده، ژله و پودینگ، آبنبات و شکلات، آدامس، لبنیات، غلات صبحانه و... استفاده می شوند. در این مقاله علاوه بر معرفی کاربردهای سوکرالوز، پودر و سوربیتول مایع در صنایع غذایی، ثعلب را نیز معرفی می کنیم. ثعلب نوعی ماده گیاهی است که در تولید انواع بستی و برخی نوشیدنی‌ها استفاده می شود. در ادامه با بررسی خواص این سه ماده همراه ما باشید.

 

 

سوربیتول

سوربیتول (Sorbitol) برای نخستین بار در سال ۱۸۷۲ کشف شد و به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی شناخته می شود. سوربیتول امروزه به صورت صنعتی از هیدروژنه کردن گلوکز تولید می شود. این ماده به دو صورت پودر سوربیتول و سوربیتول مایع در بازار مواد شیمیایی خرید و فروش شده و قابل تهیه است. کاربرد سوربیتول مایع به جای شیرین کننده‌های طبیعی مانند شکر صورت می پذیرد. این ماده ترکیبی مناسب جهت حفظ رطوبت، شیرین کردن و همچنین ایجاد قوام در محصول به شمار می آید.

سوربیتول مایع

سوربیتول مایع بو و طعم خاصی نداشته و مزه شیرین آن جایگزین شربت گلوکز می شود. این ماده علاوه بر شیرینی به محصول قوام هم می بخشد.

سوربیتول پودری

سوربیتول پودری که به نام های گلوسیتول و E420 نیز شناخته می شود نوعی کربوهیدرات است که متعلق به گروه قندهای الکلی به نام پلی اول ها است. این ماده به عنوان شیرین کننده در بسیاری از مواد غذایی مانند دسرهای یخ زده، آدامس ها و کالاهای پخته شده و بسیاری از محصولات غیر خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آشنایی با مزایا و کاربرد سوربیتول

سوربیتول به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی جایگزینی برای قند و شکر است. درواقع خواص بی نظیر سوربیتول است که منجر به کابردهای های گسترده آن شده است. استفاده از سوربیتول موجب کاهش میزان کالری می شود. این قند مصنوعی، در روده کوچک هضم نمی شود. باقی مانده آن نیز به روده بزرگ منتقل شده و بنابراین در نتیجه مصرف آن، کالری کمتری جذب خواهد شد.

سوربیتول را می توان به افراد دیابتی نیز پیشنهاد داد. چرا که سوربیتول در غذا تأثیر بسیار کمی بر افزایش قند خون در مقایسه با شیرین کننده های سنتی خواهد داشت. از طرفی مصرف این ماده در مقایسه با قند و شکر معمولی، اثرات مخرب کمتری بر پوسیدگی دندان ها دارد.

کاربرد سوربیتول را می توان در پزشکی نیز مشاهده نمود. سوربیتول به دلیل خواص ملینی که دارد یکی از راهکارهای رفع یبوست است. این ماده آب را از بافت های اطراف به روده بزرگ جذب کرده و منجر به تقویت حرکات روده می شود. برای خرید سوربیتول می توان به فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها مراجعه نمود.

همچنین از خواص سوربیتول در محیط کشت باکتریایی بهره می برند. برای تشخیص اشریشیا کلی از سوربیتول استفاده می شود. درواقع برخلاف انواع دیگر معمولاً این باکتری قادر به تخمیر سوربیتول نیست.

نحوه نگهداری سوربیتول

سوربیتول مایع را در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد می توان نگهداری نمود. در ضمن از انجماد گرمای زیاد نیز باید محفوظ شود.  در صورت عدم نگهداری صحیح ماندگاری این ماده کاهش می یابد. البته به دلیل تنوع شرکت های تولیدی سوربیتول مایع، ماندگاری آن ها متفاوت است. اما در صورت نگهداری درست، انواع این محصول از 6 تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند.

قیمت خرید و فروش سوربیتول

قیمت سوربیتول علاوه بر حجم تا حد زیادی به شرکت تولید کننده آن وابسته است. معمولا شرکت های تولید کننده مختلف، قیمت های گوناگونی را برای محصولات تولیدی خود در نظر می گیرند. کیفیت و رعایت استاندارد های جهانی بر قیمت خرید و فروش سوربیتول موثر است. نرخ ارز نیز عامل مهم دیگری برای تعیین قیمت خرید و فروش سوربیتول در ایران است.

 

سوکرالوز

سوکرالوز(Sucralose) یک قند مصنوعی است که از ساکارز یا قند طبیعی ساخته می شود و دارای فرمول مولکولی C12H19Cl3O8 است. از لحاظ شیمیایی این ماده در نتیجه کلرینه شدن ساکارز تولید می شود.

خواص سوکرالوز

سوکرالوز به عنوان شیرین کننده ای مصنوعی و بدون کالری معروف است. این قند مصنوعی توسط بدن انسان شناسایی نمی ‌شود.  اما کاربردها و خواص سوکرالوز چیست؟ از مهم ترین خواص سوکرالوز می توان به این اشاره کرد که سوکرالوز در بدن انسان جذب نمی ‌شود. این در حالی است که قدرت شیرین کنندگی بسیار بالایی هم دارد. از فواید سوکرالوز این است که ماندگاری بالایی دارد و مناسب جهت استفاده در دمای بالاست. البته این ماده ممکن است در دمای بالاتر از 200 درجه سانتی گراد تجزیه ‌شود.

کاربرد سوکرالوز

کاربرد اصلی سوکرالوز در ترکیب با شیرین کننده ‌های مصنوعی یا طبیعی دیگر است. سوکرالوز در محصولاتی همانند آب نبات، چای، قهوه آماده، سبزیجات فراوری شده، مربا و ژله، انواع سس، نوشابه ها و میوه های کنسروی شده به چشم می خورد. در انواع آب میوه ها، نوشیدنی های انرژی زا، نوشیدنی های کافئین دار نیز می توان مصرف سوکرالوز را مشاهده نمود. مقدار مصرف سوکرالوز در نوشیدنی ها بین ۸ تا ۱۰ درصد است.

از مزایای قابل توجه سوکرالوز مقاومت در برابر حرارت است، و به همین دلیل از این ماده بیشتر می توان در پخت و پز استفاده نمود.

عوارض سوکرالوز

هر ترکیب به موازات فوایدی که دارد ممکن است معایب و گاها عوارضی را هم در مصرف کننده داشته باشد. در ادامه این مقاله به برخی از عوارض سوکرالوز اشاره شده است.

  • کاربرد سوکرالوز می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت شود. درواقع مصرف بالای سوکرالوز ممکن است محرکی غیرمنتظره برای دیابت باشد.
  • مصرف سوکرالوز ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری کرون شود.
  • این ماده اگر بیش از حد گرم شود، قادر است تا ترکیبات سمی ایجاد کند.
  • محیط باکتریایی روده ممکن است با مصرف و کاربرد سوکرالوز آسیب ببیند.

اگرچه سازمان سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف سوکرالوز را بی خطر اعلام کرده است اما هنوز اثرات بلند مدت مصرف این ماده در سلامتی به خوبی مشخص نیست.

قیمت سوکرالوز

انواع سوکرالوز در بازار برای خرید و فروش موجود است. سوکرالوز خالص به صورت پودر و گرانول در بازار معامله می شود. قیمت سوکرالوز به نوع و شرکت سازنده اش وابسته است. جالب است بداند که در حال حاضر بزرگ ‌ترین تولید و صادر کننده سوکرالوز در جهان کشور چین است. برای آگاهی از قیمت خرید و فروش سوکرالوز می توان به مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید. خرید و فروش سوکرالوز در ایران به صورت حضوری و مجازی از فروشگاه های اینترنتی انجام می گیرد. همواره در تهیه این محصول توجه شود که آن را از منابع فروش معتبر تهیه نمایید تا دچار عوارض ناخواسته نشوید.

 

ثعلب

ثعلب ترکیبی پودری است و از آسیاب غده‌های گیاهانی موسوم به ثعلبیان به دست می آید. ثعلب نام عربی گیاه ارکیده است. این گیاه دارای گل های خوشه ای بنفش و سفید است. برگ هایش نیزه ای بوده و لکه های بنفش و قهوه ای روی آن به چشم می خورد. غدد زیر زمینی که برای تهیه ثعلب بکار می روند، پوسته ای صورتی رنگ دارند. درون غده ها گوشت سفید رنگی قرار دارد که شیرین، تند و لزج است. طبع این گیاه گرم و مرطوب است. ثعلب ماده موکوس مانندی دارد و به درمان مشکلات گوارشی کمک می کند. سوزش سر دل، نفخ و سو هاضمه با مصرف ثعلب بهبود می یابد. درمان اسهال، به ویژه در کودکان نیز با کاربرد ثعلب امکان پذیر است.

کاربرد ثعلب ( سی ام سی)

ثعلب دارای کاربردهای زیادی در صنایع غذایی به ویژه تولید انواع بستی و برخی نوشیدنی‌ها است. پودر ثعلب لعاب خوبی دارد. از این ماده به عنوان طعم دهنده در آشپزی و تهیه انواع دسر ها استفاده می شود. مربا، پودینگ، بستنی و شیر موز از غداهایی هستند که ثعلب دارند. مصرف ثعلب برای تهیه چای و دمنوش و نوشیدنی های داغ نیز کاربرد دارد.

ثعلب بستنی

ثعلب یا سی ام سی باعث کش دار شدن بستنی می شود. البته از خامه نیز می توان به جای ثعلب در ترکیب بستنی استفاده نمود.

 

این ماده همچنین خواص درمانی نیز دارد که در ادامه برخی از آن ها را معرفی می کنیم.

درمان آکنه

کاربرد ثعلب به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی در درمان بیماری های پوستی همچون آکنه و جوش صورت استفاده می گردد. استفاده از ثعلب برای رفع این مشکل در طب سنتی پیشنهاد شده است.

جوان سازی پوست با ثعلب

خواص ثعلب می تواند به بازسازی سلول های پوستی منجر شود. ثعلب موجب سفت تر شدن پوست می شود. همچنین با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت می انجامد.

درمان ریزش مو

خواص ثعلب به دلیل انواع مواد مغذی موجود در آن است. این مواد مغذی برای تقویت فولیکول ها و بهبود ریزش مو کاربرد دارند. استفاده از ثعلب برای درمان ریزش مو در طب سنتی توصیه شده است.

درمان اسهال

مصرف ثعلب به بهبود حرکات روده کمک می کند. درواقع ثعلب یکی از بهترین روش های طبیعی درمان اسهال به ویژه ست.

تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص ثعلب

از خواص ثعلب خواص ضد میکروبی قوی آن است. ثعلب می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به سرفه و سرماخوردگی را نیز کاهش دهد.

 

قیمت خرید و فروش ثعلب

قیمت ثعلب تا حد زیادی به نوع آن و همچنین شرکت تولید کننده بستگی دارد. به طور کلی قیمت ثعلب به کیفیت و شرکت تولید کننده اش وابسته است. هرچه ثعلب مرغوب تر باشد قیمت بالاتری هم خواهد داشت.در حال حاضر ثعلب چینی و هندی، ثعلب دانمارکی، ثعلب ژاپنی یا سانروز در بازار موجود است. از بهترین نوع آن می توان به نوع سی ام سی مارک شاندونگ یولانگ چین اشاره کرد.

 

 

سخن آخر

بدون تردید زیاده روی در مصرف شیرینی جات و  قند و شکر ریسک ابتلا به انواع بیماری ها به ویژه دیابت را بالا می برد. با افزایش سطح آگاهی مردم درباره این موضوع، شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و سوربیتول محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. اما نباید فراموش کرد که اگرچه با جایگزین کرد این مواد به جای  قند و شکر از شیرین کننده های سالم تری استفاده می کنید، اما همچنان درحال مصرف مواد شیمیایی هستید که عوارض مربوط به خود را دارند.  به طور کلی ترکیبات غذایی نوین گامی برای پیشرفت و بهبود سلامت جامعه هستند. اما بسیار مهم است که روش صحیح استفاده از آن ها را آموخت؛ در غیر این صورت ممکن است سلامت مصرف کننده به خطر افتاده و به مشکلات دیگری دچار شود.

 

 

 






 
اخبار داغ:
تاریخ و ساعت بازی برگشت رئال و منچستر سیتی 2024 + زمان دقیق
یک والیبالیست خانم مثل علی کریمی وطن فروش شد / مبینا رستمی جادوگر خائن شد + عکس و مصاحبه
(ویدئو) «سعید بی ناموس» که بود و چگونه در ساختمان وزرا خودکشی کرد؟
اعتراف جنجالی بهاره رهنما درباره زندگی خصوصی و ازدواج مجددش+ویدیو!!
پخش زنده بازی بارسلونا پاری سن ژرمن امشب با گزارش فارسی 28 فروردین 1403 + ساعت پخش
درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم
پخش زنده بازی بارسلونا و پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا (28 فروردین 1403) + تماشای آنلاین
جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403| مقایسه جدول حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 و 1403
آخرین خبر همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری | افزایش 6 میلیون
مربی پیشین تیم ملی گزینه تراکتور شد
حقوق بازنشستگان دوباره افزایش می یابد؟ | جلسه فوری برای تعیین افزایش حقوق بازنشستگان
فال قهوه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 | فال قهوه برای متولدین ماه های مختلف
جزییات افزایش قیمت محصولات ایران خودرو
شاین مکس ایران خودرو رونمایی شد/غول چینی با تحویل 90 روزه و قیمتی رقابتی
فوری | اسراییل تصمیمش را درباره ایران گرفت
آخرین خبر از دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال 1403 + جزییات
ابهاماتی از مرگ «ناصر عبداللهی» که با گذشت 18 سال، هنوز برملا نشده است
کارشناس ارشد تست نفوذ و امنیت
زباله فضایی سقف خانه ای در ایالات متحده را سوراخ کرد
عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران
عین اللهی از بیمارستان های در دست احداث بازدید کرد
سفیر سوییس به سپاه احضار شد ! | مجتبی ابطحی، مشاور وزیر کشور:تصورات این بود که این جنگ حداقل یک ماه تا 3 ماه طول می کشد!
ببینید | شوخی جالب حسن روحانی با یک قاری قرآن؛ زنگنه با سرماخوردگی آمد، ظریف دیر رسید
باید هرچندوقت یکبار مسواک را عوض کنیم؟

موضوعات داغ:
حقوق بازنشستگان
تامین اجتماعی
بازنشستگان تامین اجتماعی
افزایش حقوق بازنشستگان
پاری سن ژرمن
بارسلونا و پاری سن ژرمن
افزایش حقوق
لیگ قهرمانان
باشگاه استقلال
تصاویر پرسپولیس
سوخت سبز
سپاهان نفت آبادان
فیلم حکایت دریا
دوربین نظارتی
تعامل دولت و مجلس
نارضایتی فرماندار
دادستان استان تهران
میدان قدس
رییس حوزه هنری،
احمدی ادیب
بازار کار آمریکا
شرکت طراحی وب سایت
استوری اینستاگرام
یخ سیاه
کمیته حفاظت از منابع آب
زنگ خطر
فراکسیون امید مجلس دهم
استخدام نقشه کش معماری
میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)
فرماندار بابلسر
تیم استقلال
منچستر سیتی
فرهاد مجیدی
جواد نکونام
بازنشستگان کشوری
قهرمان لیگ برتر
امیرحسین صادقی
کارکنان دولت
حداقل دستمزد
ایران خودرو
سازمان تامین اجتماعی
مدافع تیم استقلال
پیشکسوت استقلال
بارش شدید باران
موشک های ایرانی
دستمزد کارگران
میلیون تومانی
بازی بارسلونا
تمدید قرارداد
رفاه اجتماعی
قانون برنامه
مدیر عامل بانک توسعه تعاون
باشگاه پرسپولیس و استقلال
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس
بورس اوراق بهادار تهران
تیم پیشکسوتان پرسپولیس
صندوق بازنشستگی کشوری
حداقل دستمزد کارگران
هیات مدیره پرسپولیس
قانون تامین اجتماعی
پیشکسوتان پرسپولیس
بورس اوراق بهادار
افزایش مستمری ها
بانک توسعه تعاون
کمیسیون اجتماعی
صندوق بازنشستگی
هزینه های زندگی
دو تیم پرسپولیس
نوجوانان ایران
شورای عالی کار
مقام آمریکایی
امکانات رفاهی
روزهای پایانی
کمیسیون تلفیق
شورای نگهبان
اوراق بهادار
تیم پرسپولیس
رییس کمیسیون
حمله پهپادی
مجلس یازدهم


 

تهران روز
دانلود آهنگ های فوق العاده زیبا و جدید
دانلود آهنگ جدید
مجله خبری آکس مگ
فروشگاه ساز پادروشاپ
دوره ارز دیجیتال
موسسه مهاجرتی
اموزش کراتینه
ترندیول
پارتیشن
پارتیشن اداری
پارتیشن شیشه ای
پارتیشن شیشه ای
بیت موزیک
اجاره وثیقه
عایق پلیمری
دادخواه وکالت
قرعه کشی انلاین
رز موزیک
خدمات مرکزی بوش
تور مشهد با قطار
سیم بکسل و جرثقیل
قطعات ماشین آلات صنعتی
PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب
تعبیر خواب
هزینه چاپ کتاب
مجتمع فنی ونک
لوازم یدکی کیا
قیمت تیتانیوم گرید 23
mexc
باحال مگ
دانلود رمان
خرید فنس چمنی
سفربازی؛ رزرو هتل با تخفیف
اخبار بازیگران
موزیک تگ
دانلود آهنگ ایرانی
ویکی درمان
مبلشویی تخصصی سعید در قائمشهر
ترخیص کالا از گمرک بندرعباس
خرید بلیط قطار مشهد
تحلیل بیت کوین
خرید سابسکرایب یوتیوب
خرید فالوور واقعی
پلازا
خرید پرفکت مانی
پایان نامه ارشد معماری
رزرو ارزان هتل
ایرانی موزیک
خرید گجت های خاص
موزیک ترین
دانلود فیلم
دانلود سریال





همه حقوق این سایت برای قطره محفوظ است. قطره مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد.
تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.