مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 دی 1400 ساعت 14:252022-01-16اجتماعي

برف چگونه به داد آبخوان ها می رسد؟


نماینده انجمن زمین شناسی ایران در کرمانشاه معتقد است، بارش برف تاثیر بسیار بیشتری نسبت به باران و رگبار برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی دارد.

- کمال طاهری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بارش باران خصوصا اگر تند باشد عمدتا به صورت رواناب از دسترس خارج می شود، ادامه داد: عمده رواناب ها در استانی مانند کرمانشاه وارد حوزه آبریز کرخه شده و در نهایت به خلیج فارس می رود.

وی ادامه داد: رواناب معمولا فرصت کمتری برای جذب در زمین دارد و به سرعت حرکت می کند و حتی پیامدهای تخریبی مانند بروز سیلاب، فرسایش و از بین رفتن خاک را هم به دنبال دارد.

نماینده انجمن زمین شناسی ایران در کرمانشاه یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که باران هیچ جذبی در زمین ندارد، اما میزان جذب آن نسبت به برف کمتر است.

به گفته طاهری، بارش باران زمانی برای جذب در سفره های آب زیرزمینی اثرگذار است که طولانی مدت یعنی برای چند روز به صورت پیوسته و نرم و ملایم باشد.

وی افزود: رگبارهای تند و شدید کمترین میزان جذب را در زمین دارند و عامل اصلی رواناب و سیلاب هستند.

نماینده انجمن زمین شناسی ایران در کرمانشاه موثرترین بارش برای تغذیه آبخوان ها را برف دانست و تاکید کرد: مهمترین ویژگی برف ذوب تدریجی و آهسته آن است که باعث می شود فرصت بیشتری برای جذب در زمین داشته باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برف چگونه به داد آبخوان ها می رسد؟

برف چگونه به داد آبخوان ها می رسد؟