مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 آذر 1400 ساعت 20:352021-12-05بين الملل

شناسایی بیش از 60 «بادگیر» در تهران/تلاش امارات برای تصاحب بادگیرهای ایرانی!


هرچند که همه ما گمان می کنیم که تنها بادگیر پایتخت در کاخ گلستان جا خوش کرده اما به تازگی گروهی از کارشناسان گردشگری در پروژه ای مشترک، بیش از 60 بادگیر را در تهران شناسایی کرده اند.

- خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: آوازه بادگیرهای ایرانی سال های سال است که شنیده می شود، وقتی که هنوز بادگیر های ایران سر از امارات در نیاورده بودند و شیوخ اماراتی کاسب اصالت با معماری ایرانی نشده بودند.

سال 98 بود که خبر یک تیزر تبلیغاتی با حضور کریستین رونالدو خبر از تلاش اماراتی ها برای ثبت میراث ایران می داد، تیزری که در آن بادگیر جزیی از فرهنگ و معماری امارات مشخص و معلوم شده بود.

تلاش های نافرجام امارات برای ثبت بادگیر ساخت شهرک خشتی با فناوری نوین و البته با بادگیر های متعدد، ساخت تندیس به شکل بادگیر و ارائه آن در فستیوال های مهم، تبلیغات گسترده برای بادگیر و تلاش های نافرجام متعدد برای ثبت آن در فهرست آثار جهانی یونسکو از این دست است.

این در حالی است که بادگیر های یزد در فهرست میراث ملموس و خود شهر یزد به عنوان شهر بادگیر ها و هم این طور بادگیر های کاخ گلستان در فهرست میراث ملموس ثبت شده، بادگیر های ایران از مظاهر تمدن است و قدمتشان به 12 قرن پیش می رسد و نخسستین نمونه آن ها در شهر های گناباد، زاهدان، یزد، طبس، کرمان، بم، قزوین، تهران، قم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شناسایی بیش از 60 «بادگیر» در تهران/تلاش امارات برای تصاحب بادگیرهای ایرانی!

شناسایی بیش از 60 «بادگیر» در تهران/تلاش امارات برای تصاحب بادگیرهای ایرانی!