مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 26 شهریور 1400 ساعت 11:102021-09-17سياسي

شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد


مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد، گفت: شهریار شیفته حافظ بود و در غزلهایش نیز از واژگان حافظ استفاده می کرد که نشان از الفت بی اندازه بهجت تبریزی با حافظ شیرازی دارد.

- حسین مهرنگ در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: و عطار و مولانا نیست و اصولا نمی توان شهریار را در شمار شاعران عارف قرار داد، تاکید کرد: اما همین شهریار عاشق و نه عارف، در برخی از سروده ها و ابیات خود، لحظه های ناب عرفانی ثبت کرده است که نشان از وابستگی او به عالم ملکوت دارد.

وی ادامه داد: نظام فکری شهریار چه از دید عمل و چه از بعد نظر، او را از شاعران عارف متمایز می کند، شهریار عارف خانقاهی نیست و روح بلند او در محدودیت های زمانی و مکانی نمی گنجد، اما عطر دلاویز عرفان از لابه لای سروده های او پیوسته جان مشتاقان را سرمست می کند.

مهرنگ اظهار داشت: یکی از شگفت انگیزترین بیان های شهریار توجه او به آه ی است که از سر حسرت از دل برمی آید ، او آه حسرت را حبل المتینی می داند که موجب برافرازی درفش عزت و کرامت معنوی انسان می شود.

وی افزود: در چشم توحیدی شهریار در عالم جز نغمه  ناب حق، نوای دیگری طنین انداز نیست، هرچند زیر و بم این نغمه متفاوت به گوش می رسد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد

شهریار، غزل را از خاک آغاز کرد و به افلاک برد