مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 اردیبهشت 1400 ساعت 18:352021-05-15فرهنگي

فرهنگستان چگونه واژه می سازد؟


معاون گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با روایتی از شکل گیری فرهنگستان های اول، دوم و سوم به چگونگی واژه گزینی در فرهنگستان پرداخت و از ضعف هایی که منجر به ایجاد تغییراتی در گروه واژه گزینی شدند گفت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، نشست واژه گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت 25 اردیبهشت، روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با سخنرانی نسرین پرویزی، معاون گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و با حضور جمعی از دانشجویان و علاقه مندان به زبان فارسی توسط اتحادیه انجمن های علمی ــ دانشجویی زبان و ادبیات فارسی و با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی به صورت مجازی برگزار شد.

فکر می کنند واژه گزینی تنها گروه فرهنگستان است نسرین پرویزی در ابتدای این جلسه به ارائه تاریخچه ای از روند کار فرهنگستان پرداخت و گفت: فرهنگستان فعلی فرهنگستان سوم است.

فرهنگستان اول سال 1314 تشکیل شد و تا سال 1323 فعال بود و در آن دوران حدود 1700 واژه را منتشر کرد و 300 واژه گم شده در صورت جلسات شان بود که جمعا دوهزار واژه توسط فرهنگستان اول کار شد.

فرهنگستان دوم از حدود سال 1349 تشکیل شد و تا سال 1358 وجود داشت اما در سال های آخر فعالیتی نداشتند و از مصوبات قطعی آن ها اطلاعی در دست نداریم اما 600 واژه بررسی شده و یکی دو جزوه مختصر را دار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرهنگستان چگونه واژه می سازد؟

فرهنگستان چگونه واژه می سازد؟