مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 1 اردیبهشت 1400 ساعت 12:202021-04-21سياسي

درس ها و پند های سعدی به زمامداران


به مناسبت یکم اردیبهشت؛ روز بزرگداشت سعدی شیرازی اندرز حاکمان، علاوه بر آنکه از حقوق شهروندی است، از نگاه ما مسلمانان ضرورتی دینی هم به شمار می رود.

از دیدگاه اسلام همه مردم، چه رسد به نخبگان و عالمان، موظف هستند که زمامداران را از واقعیت ها مطلع کرده و آنچه را درست تشخیص می دهند، صادقانه و دلسوزانه با آنان در میان گذارند.

این همان چیزی است که تحت عنوان نصیحت زمامداران مسلمین در مجموعه معارف اسلامی شناخته شده است و روایات فراوانی را در خود جای داده است.

سعدی؛ و نصیحت زمامداران در میان همه بزرگان دین و دانش و ادب که پندنامه های گرانبهایی برای زمامداران همیشه تاریخ به یادگار نهاده اند، باید از شیخ مُصلِح الدین مُشرف بن عَبدُالله مشهور به سعدی نیز یاد کرد.

این شاعر شیرین سخن شیرازی، نوشته ای کوتاه، اما پر معنا در این زمینه از خود به یادگار نهاده است که متاسفانه کمتر شناخته شده است.

کتاب نصیحه الملوک رساله نسبتاً مختصری است که به ضمیمه کلیات سعدی به چاپ رسیده است و ظاهراً نام خود را از همان احادیث باب النصیحه لائمه المسلمین وام گرفته است.

این رساله که در نصیحت ارباب مملکت است، به گفته سعدی، در پاسخ به درخواست یکی از دوستان عزیز وی نوشته شده و حاوی 151 پند است که البته از نظر سعدی، همگی ترجمانی هستند از معنی عدل و احسان؛ چرا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درس ها و پند های سعدی به زمامداران

درس ها و پند های سعدی به زمامداران