مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 فروردین 1400 ساعت 08:152021-04-14اجتماعي

از خانه تکانی تا «چای چورگی»/ بیدار کردن مردم با آیین سحرخوانی در زنجان


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زنجان، ایران یکی از مناطق غنی به لحاظ آیین های فرهنگی و اجتماعی است، آیین هایی که از پس سال های طولانی، هنوز هم در بسیاری از مناطق کشور توسط پیران و ریش سفیدان آن مناطق اجرا و بر زنده نگه داشتن آنها تاکید می شود.

ماه مبارک رمضان یکی از ایامی است که در گذشته در آن رسوم و آیین های مختلفی توسط مردم ایران انجام می گرفته است، رسومی که شاید برخی از آنها از بین رفته است اما برخی از آنها همچنان اجرا می شود.

در استان زنجان همزمان با فرا رسیدن ماه پر فیض و مبارک رمضان کارهای بسیاری برای استقبال و یا اجرا در این ماه رسم بوده است که هنوز هم بسیاری از آنها در بین مردم رایج است.

حال و هوای زنجانی ها برای استقبال از این ماه توصیف ناپذیر است، در زمان های دور صدای سحر خوان ها در کوی و برزن های دیدار خمسه با صدای سوت کارخانه کبریت این شهر در زمان سحر یا به زبان ترکی اوباشدانلیق را به مردم نوید می داد و همزمان دعای سحر در فضای شهر طنین انداز می شد.

قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مردم زنجان با حضور در مساجد به غبار روبی و عطرافشانی این مکان مقدس همت می گماردند، تا خانه های خدا برای میهمانی خدا آماده شود.

البته در بسیاری از نقاط استان نیز رسم بر این بوده مانند فرا رسیدن سال جدید خانه ها را نیز مانند دل هایشان خانه تکانی م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از خانه تکانی تا «چای چورگی»/ بیدار کردن مردم با آیین سحرخوانی در زنجان

از خانه تکانی تا «چای چورگی»/ بیدار کردن مردم با آیین سحرخوانی در زنجان