مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 16 اسفند 1399 ساعت 05:352021-03-06فرهنگي

احیای باغ و بنای کوشک جاجرم نیازمند اعتبار


باغ و بنای کوشک به گفته کارشناسان نمونه بارز آخرین نمادهای تاریخی ایران به شمار می رود که قدمت آن مربوط به دوره افشاریه و نیازمند بازسازی و احیا است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار فارس از جاجرم، کوشک جاجرم یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در جنوب غربی شهرستان جاجرم واقع شده است که قدمت آن مربوط به دوران افشاریه است و در تاریخ 1387/12/18 به شماره ثبت 25391 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

باآنکه این بنا طی سال های گذشته براثر عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است اما به دلیل کاهش اعتبارات هیچ گونه مرمتی روی آن صورت نگرفته است.

در رابطه با باغ و بنای کوشک در کتاب مطلع الشمس نوشته اعتمادالسلطنه آمده است: از ابنیه عالیه شمرده می شده و عمارت آن دوطبقه و بسیار مرتفع بوده والان هم تقریباً چهارده ذرع از ارتفاع آن باقی مانده است.

کوشک به بناهای گفته می شود که در وسط باغ ساخته می شوند.

این بنا که طول آن 32 متر و عرض آن 28 متر و ارتفاع باقی مانده از این بنا 13 متر است  به وسیله ی 2 راهرو که یکدیگر را قطع می کنند به 4 قسمت طبقه بالا و پایین تقسیم شده که طبقه بالا دارای قسمت های زمستانه و تابستانه است و به علت نزدیکی دیواره ها  به یکدیگر و حجم آورهای ریخته شده، نشان از سقف گنبدی این بنا را دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای باغ و بنای کوشک جاجرم نیازمند اعتبار

احیای باغ و بنای کوشک جاجرم نیازمند اعتبار