مطالب مرتبط:
آیا رنج مقدس است؟
آیا کوسه عظیم و ترسناک مگالودون هنوز در آب های زمین زندگی می کند؟
آیا 99.9.9 پایانی بر جاهلیت مدرن خواهد بود؟/ ماجرایی که از 88/8/8 شروع شد
«عاشقانه ها»ی شهدای انقلاب و دفاع مقدس از راه رسید
خوزستان به عطر شهدای دفاع مقدس معطر می شود/ورود پیکر مطهر 6 شهید گمنام به اهواز
-176 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 آذر 1399 ساعت 18:302020-11-29دانش

آیا رنج مقدس است؟


ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: در موضوع اوتانازی سوالاتی از قبیل نسبت دین و اخلاق، جایگاه رنج در مفاهیم دینی و نسبت حد اختیارات انسان و مالکیت خدا و همچنین آیا رنج مقدس است، - مطرح می شود.

دکتر علیرضا آزاد در وب نشستی پیرامون موضوع اوتانازی، ترحم یا قتل بیان کرد: اوتانازی بر اقسام مختلفی است.

به عنوان نمونه این موضوع گاهی در مورد افرادی که اراده ای از جانب خود ندارند و دیگران برای آن ها تصمیم می گیرند، اتفاق می افتد.

همچنین هستند افرادی که اراده دارند ولی مشکل ذهنی یا جسمی آنان باعث می شود چنین تصمیمی بگیرند.

در برخی موارد نیز افراد به کما رفته اند و احتمال بازگشت به حالت طبیعی برای آن ها وجود ندارد.

وی افزود: افرادی که مبادرت به اوتانازی می کنند، گاهی در رنج های شدیدی به سر می برند که در برخی موارد این موضوع از جانب سایرین قابل درک و گاهی غیرقابل درک است.

مساله اصلی در یک چنین شرایطی این است که تصمیم گیرنده اصلی کیست.

در این خصوص مدعیانی چون دولت، پزشک یا اولیا دم ذکر شده اند.

آزاد تصریح کرد: در این شرایط باید متوجه بود که مساله اوتانازی را از چه منظری بررسی می کنیم.

به عنوان نمونه ممکن است ما آن را از منظر یک فقیه، یک فیلسوف اخلاق یا یک حقوقدان بررسی کنیم که همه این موارد بر قضاوت نهایی اثرگذار خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی بیان کرد: در فقه ما در ارتباط با انواع مرگ ها هنوز نظر ثابت و یکسانی وجود ندارد.

به همین نسبت در اخلاق پزشکی و مکانیسم های بین المللی نیز نتیجه واحدی پیدا نشده است.

سوییس اولین کشوری بود که در سال 1942 اوتانازی را به رسمیت شناخت و پس از آن در سال 2012 در هلند این موضوع حالت رسمی پیدا کرد که البته در همان کشورها هم به لحاظ فرهنگی و اخلاقی اختلافات بسیاری پیش آمد.

این اختلافات در کشورهایی مانند استرالیا به حدی شدید شد که دولت مجبور به لغو اوتانازی و محدود ساختن آن به برخی ایالات شمالی شد.

آزاد در خصوص تفاسیری که ممکن است بتوان از آن برداشت جواز برای اوتانازی کرد، گفت: آیا با استناد به آیه لقد خلقنا الانسان فی‏ کبد می توان گفت چون انسان در رنج آفریده شده، رنج امری مقدس است.

اگر این طور باشد، باید آیه خُلِقَ الانسانُ مِن عَجَل را نیز در نظر گرفت و اینگونه برداشت کرد که عجله هم مقدس است.

وی ادامه داد: در فلسفه اخلاق در مورد ماهیت رنج بحث های بسیار مفصل و زیادی وجود دارد.

البته اوتنازی مساله ای است که عمدتا در فضای غرب شکل گرفت.

با این که کلیسا در این کشورها اندکی عقب نشینی کرده ولی هنوز هم اندیشه آن در این جوامع ظهور و بروز دارد.

در فلسفه اخلاق مسیحیت رنج کشیدن ذاتا مقدس است.

در برخی سخنان آگوستین مشقت کار برای مردان و مشقت زایمان برای زنان مساله ای است که برای پاک کردن گناه نخستین تعریف شده است.

در اسلام رنج مقدس نیست عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی افزود: هنگامی که برای نخستین مرتبه داروهای مسکن تولید شد، کلیسای مسیحیت در برابر آن موضع گرفت و استفاده از این داروها را نادرست برشمرد چون اصل رنج را مقدس می دانست اما در فلسفه اسلامی چنین نگاهی وجود ندارد.

برای مثال فلسفه تقیه موضوعی است که برای دوری جستن از درد و رنج تعریف شده و کاربرد آن نیز زیاد بوده است.

برخی افراد تصور می کنند رنج کشیدن در این دنیا باعث کاهش عذاب در آخرت است و یک سری روایات را در این باب بیان می کنند.

به نظر من این افراد به فلسفه رنج در مسیحیت نزدیک می شوند.

در جای جای فقه ما صدها نمونه وجود دارد که خواهان کاهش درد و رنج در آدمی است.

به عنوان مثال اضطرار باعث رفع حرامیت می شود.

آیا این اضطرار غیر از مفر فقهی از یک رنج است.

البته باید توجه داشت مصداق این موارد، رنج های عادی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در جای دیگر قرآن می فرماید ان مع العسر یسری ؛ در روایتی از پیامبر بزرگ اسلام(ص) نیز ذکر شده که ایشان می فرماید دین ما دین آسان است .

این که برخی از فرهنگ های غربی در مورد تقدس رنج سخن می گویند، به نظر می رسد جایگاهی در فلسفه فقهی و اخلاقی اسلامی ندارد.

در ادامه میهمان دیگر این برنامه دکتر محمدرضا حمیدی، عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز، نیز بیان کرد: در فقه بابی در مورد اقدامات منجر به مرگ خویشتن وجود دارد که در جنگ های گذشته، از صدر اسلام تا کنون، این موضوع مورد بحث و بررسی بود.

در همین باب فداکاری های منجر به مرگ نیز وجود داشته که بسیار محل بحث است.

این موضوع از همان زمان ادامه داشت تا در دوره ما نیز با چهره دیگری از آن روبه رو شده ایم.

برای مثال در دوران جنگ تحمیلی از مراجع تقلید در مورد افرادی مانند برخی اسرا که می دانند قرار است به مرگ فجیعی کشته شوند، پرسش شد که البته جای اختلافات بسیاری پیرامون آن وجود دارد ولی موضوع رفتارهای فداکارانه هنوز به قوت خود باقی است.

وی گفت: در گذشته که علم پزشکی مانند امروز پیشرفت نکرده بود، افراد معمولا یا به مرگ طبیعی یا پس از طی یک دوره بیماری کوتاه فوت می کردند ولی امروز با پیشرفت علم می توان این افراد را با وجود دردهای فراوان تا مدت ها زنده نگه داشت.

سوال اینجاست که آیا با این شرایط کسی می تواند از ادامه زندگی خویش صرف نظر کند یا دیگران حقی دارند که فرد را در این تصمیم یاری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز افزود: مفاهیم موجود در مورد اوتانازی آن قدر وسیع است که هر روز باب های جدیدی از آن باز می شود و گاهی نمی توان آن را دسته بندی کرد اما در ادبیات فعلی ما اوتانازی به معنی و مفهوم حالتی است که فرد دارای بیماری سخت و رنج آوری است که امیدی به زندگی ندارد و می خواهد از این رنج رهایی یابد.

آیا می توان با ادله فقهی بر مبنای عقلایی راهی برای روا دانستن این عمل پیدا کرد.

حمیدی ادامه داد: در فقه اسلامی دو رویکرد حق محور و تکلیف محور برای حقوق انسان تعریف شده که رویکرد حق محور اعتقاد دارد انسان حق انجام هر کاری را دارد مگر این که صراحتا از آن نهی شده باشد.

بسیاری از مباحث حقوق بشری در این قالب ارائه می شود.

وی عنوان کرد: در رویکرد تکلیف محور انسان خود را موجودی مکلف می بیند که حقوق خود را باید از فقه استخراج کند.

این دو رویکرد در استنباط احکام شرعی بسیار متفاوت عمل می کند.

در کتب اصولی انسان موجودی مکلف در نظر گرفته شده و سکوت شارع به معنی نهی از هر امری است که راجع به آن حکمی صادر نشده است.

در واقع در هر رویکرد دو حق ایجابی و سلبی وجود دارد.

بر این مبنا هر فرد به عنوان فردی از جامعه انسانی این حق و تکلیف را دارد که زندگی خویش را ارتقا دهد و از در افتادن به دامن مرگ خودداری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز افزود: در حرام بودن مفهوم خودکشی هیچ تردیدی وجود ندارد و هم راستا با قتل در نظر گرفته می شود؛ یعنی همان ادله ای که اجازه کشتن دیگران را به ما نمی دهد، اجازه گرفتن جان خویش را نیز از ما می گیرد.

دین حرجی را بر انسان وارد نمی کند.

انسان ها حق دارند از حرج دوری کنند.

غالب مسائل فقهی و اخلاقی مورد تعارض جایی رخ می دهد که دو مفهوم روا و ناروا یا دو مفهوم اخلاقی روبه روی هم قرار گیرد.

وی تشریح کرد: اگر از جانب عقلایی به مفهوم اوتانازی بنگریم، در سه حالت آن را می توان جایز دانست.

اولین شرط اطمینان از جبران ناپذیر بودن رنج وارده است.

دومین مورد این است که رنج ناشی از دیدگاه فرد باشد.

مورد سوم این است که با این عمل فرد یا افراد دیگر در رنج قرار نگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز تصریح کرد: در این جا نیز باید ذکر کنم که جامعه کنونی جامعه ای دور از اخلاق است و جایز دانستن برخی موارد، شرایط سوءاستفاده زیاد از آن را فراهم می سازد.

برای نمونه می توان به موضوع سقط جنین اشاره کرد که تنها در صورت نقصان جنین این کار جایز دانسته شده ولی آمار سقط های غیر قانونی به مراتب بالاتر از جنین های ناقص بوده و مقدار کثیری از این موارد را سقط جنین های سالم در برمی گیرد.

انتهای پیام
کلید واژه ها: موضوع - افراد - دانشگاه فردوسی - گاهی - عضو هیات علمی - مفاهیم دینی - تصمیم - اراده - هیات علمی - مقدس - اختیارات - قابل - عضو هیات - دانشگاه - بازگشت - علیرضا - فردوسی - مالکیت - احتمال - مفاهیم - طبیعی - اتفاق - نمونه - انسان - رفته - آزاد - مورد - هیات - رضوی - ذهنی

آخرین اخبار سرویس:
دانشگاه صنعتی اصفهان از فارغ التحصیلان رشته شیمی آلی دعوت به همکاری می کند

ادغام 22 موسسه آموزش عالی در دانشگاه های مادر

دانشگاه علوم پزشکی تبریز رتبه سوم پژوهش و فناوری را کسب کرد

22 موسسه آموزش عالی در دانشگاه های مادر ادغام شدند

اشتغال و میانگین سن بالا؛ دلیل ابتلای پیام نوری ها به کرونا

22 موسسه آموزش عالی دولتی در دانشگاه های بزرگ ادغام می شوند

ستاری خبر داد: بازگشت 2هزار دانشجوی ایرانی از صد دانشگاه برتر دنیا به کشور

مطالبه گری دانشجویان نتیجه داد / افتتاح مرکز درمان بستر شهر هشت بندی هرمزگان

بازگشت به کلاس های حضوری، علی رغم مخالفت دانشجویان

رانت نفت اثرات مثبتی بر اقتصاد شهرهای ایران داشته است

سیاره ای 10 برابر سبک تر از مشتری

نتایج کاردانی به کارشناسی بدون کنکور بهمن 99

تقلب در امتحانات مجازی را از طریق پلیس فتا پیگیری می کنیم

تعیین 3 مسیر شکایت برای بورسیه های بلاتکلیف دانشگاه ها

فروشنده آقا

بیایید باکتری بخوریم

یخچال ایرانی، نوآوری ایرانی

چرخه سوخت هسته ای

ناسا پایین ترین دمای جهان را می آفریند

9 نکته درباره بچه ها که ممکن است ندانید

جلوگیری از سرطان با غذاهای سبز

گرمای لپ تاپ بر قدرت باروری اثری ندارد

مجموعه ی 6 جلدی گفت وگو درباره ی انرژی منتشر شد

فهرست

نقش کتابخانه های دیجیتال چندرسانه ای در پیشرفت آموزش

ببینید | حضور تانک در خیابان های آشوب زده هلند

استخدام نورو تراپیست

مبتلایان به کرونا در جهان از 100 میلیون نفر فراتر رفت

ابلاغ شاخص های ارزیابی و سطح بندی واحد های دانشگاهی

ببینید | خشونت وحشیانه پلیس هند؛ پرت کردن معترضات از ارتفاع

اولین دوره مسابقات موت کورت حقوق مناطق آزاد ایران

اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصویب شد + جزییات

همکاری دانشگاه ها با راه آهن برای توسعه علم و فناوری در کشور

ببینید | حمله کشاورزان خشمگین به پلیس با تراکتور!

انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه نجف آباد و اداره کل نوسازی مدارس

اعلام اسامی بهترین های فوتسال جهان در سال 2020

برنامه پسا دکتری صنعتی و فرصت مطالعاتی صنعتی در دستور کار دانشگاه های علوم پزشکی

اعلام نتایج نهایی پذیرش بدون آزمون کاردانی به کارشناسی بهمن 99

تصویب اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»

نتایج کاردانی به کارشناسی بدون کنکور بهمن 99 اعلام شد

اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصویب شد

دستگاه سنجش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در امیرکبیر ساخته شد

«خون گیری بدون درد» ممکن شد

تدابیر لازم برای حضور دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی اتخاذ شده است

ترمیم شکاف دانشگاه و صنعت با همکاری استاندارد و دانشگاه علمی کاربردی

استخدام کارشناس علوم آزمایشگاه خانم در یک آزمایشگاه تشخیص طبی در شیراز

تأکید بر حل مشکلات دانشجویان ایرانی مقیم خارج کشور

تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا افتتاح شد

خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا توسط معاون علمی و فناوری افتتاح شد

هشتمین دوره مسابقات کوراش بانوان کشور برگزار می شود

بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه: نیازمند ظهور گفتمان تازه هستیم / امر سیاسی نه در ایران که در سراسر جهان تضعیف شده است

فشار هوشمند در مقابل فشار حداکثری

خوابگاهی از دانشگاه اراک به دانشگاه صنعتی اختصاص نمی یابد

روحانی: شرط بقا و ادامه انقلاب، تقویت و حفظ فرهنگ است

پذیرفته شدگان باسوابق تحصیلی کاردانی به کارشناسی ناپیوسته تعیین شدند

نتایج نهایی پذیرش بدون آزمون کاردانی به کارشناسی اعلام شد

چیستی و امکان معرفت به بهای 26 هزار تومان

روحانی: شرط بقا و ادامه انقلاب، تقویت و حفظ فرهنگ است

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای ادامه تحصیل در دکتری تخصصی

نتایج پذیرش براساس سوابق تحصیلی کارشناسی دانشگاه آزاد اعلام شد

اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه مازندران در منطقه حاشیه نشین دویست دروازه برگزار می شود

اعلام نتایج پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد

همایش ملی مطالعات علم و فناوری و فضای سایبر برگزار می شود

اعلام نتایج پذیرش براساس سوابق تحصیلی کارشناسی دانشگاه آزاد

نتایج پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی اعلام شد

استقبال دانشجویان نوورود سیستان و بلوچستان از طرح راه مهندسی

انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو و شیوه تدوین آیین نامه ارتقا

انتقاد به سیستم پذیرش دانشجو در کشور/ در روند خروجی دانشگاه ها نظارتی وجود ندارد

گام های موثر دانشگاه آزاد در حوزه تمدن سازی نوین اسلامی

تسهیلات جدید برای ورود المپیادی های دانش آموزی به دانشگاه فراهم شد

لزوم استفاده از ظرفیت علمی و نخبگان دانشگاه ها در گستره راه آهن کشور

افزایش سهمیه پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان در دانشگاه ها

جهادگران دانشگاه شهید چمران اهواز به اردوی جهادی می روند

کتاب چیستی و امکان معرفت منتشر شد

نمک زدایی از آب با دستگاه ایرانی در 3 روستا اجرایی شد/ تصفیه 150 مترمکعب آب در شبانه روز

تقدیر وزیر علوم از فعالیتهای دانشگاهها در ارتباط با جامعه و صنعت

برگزاری مسابقه منبت و نقاشی آیه های قرآن از سوی دانشگاه فرهنگیان

2هزار دانشجوی ایرانی از100 دانشگاه دنیا بازگشتند

سیاره بدون ابر رصد شد

تغیر چهره جذاب؛ شراره رخام 50 ساله را 25 ساله کرد!

دستورالعمل انتخاب واحد دروس معارف اسلامی دانشگاه امام خمینی (ره) در اطلاعیه ای اعلام شد

صیانت از فرهنگ و تأمین سلامت اجتماعی وظیفه جدی نظام

نتایج مرحله تکمیل ظرفیت کنکور ارشد پزشکی 99 اعلام شد

حذف شرط پذیرش در رشته مرتبط برای کنکوری های دارای مدال المپیاد

واکسن «رازی کُوو فارس» در آستانه آزمایش انسانی

اعلام زمان و نحوه آزمون مجدد برخی از دروس عمومی دانشگاه پیام نور

روابط فناورانه ایران و ارمنستان گسترش می یابد

بررسی وضعیت حفاظت و نگهداری جاده های جنگلی در طرح تنفس جنگل

اسامی پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت دکتری تخصصی پزشکی اعلام شد

مهلت پذیرش بدون آزمون دانشجو دانشگاه لرستان تا 15 بهمن ماه تمدید شد

آیین نامه پذیرش دانشجویان استعداد درخشان

یازدهمین نشست مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور برگزار می شود

تسهیلات جدید برای ورود المپیادیهای کنکور سراسری به دانشگاه

ساخت دستگاه بررسی خستگی فولاد و الومینیوم توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

روز بدون فوتی در کرونا

جشن سده؛ از گذشته های دور تا امروز

برگزاری نشست ضرورت سنجی پژوهش های علمی میان رشته ای در اسباب بازی

لزوم ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در گیلان

چطور میتوانید شهریه دانشگاه خود را کم کنید؟

آیا رنج مقدس است؟

آیا رنج مقدس است؟