مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 مهر 1399 ساعت 05:252020-10-20بين الملل

سر انگلیسی ها و آمریکایی ها کلاه گذاشتیم!


29 مهر سال 1333 شمسی یکی از نمایندگان مجلس 7 ساعت علیه بدترین قرارداد نفتی تاریخ ایران سخن گفت و سپس این قرارداد تنها با 5 رأی مخالف به تصویب رسید.

- همین دیروزگروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: کودتای 28 مرداد که به نتیجه رسید معلوم شد ملی شدن صنعت نفت به نتیجه نمی رسد.

پهلوی دوم با کمک انگلیس و آمریکا بازگشته بود و حالا وقت آن بود که خارجی ها بیایند و غنیمت جمع کنند.

برای اولین بار در تاریخ هفت خواهران که شرکت های بزرگ نفتی آن روزگار بودند با هم ائتلاف کردند و به همراه یک شرکت فرانسوی با مقامات رژیم پهلوی پشت یک میز نشستند تا ببینند خب، چه خبر است! نتیجه اش قراردادی شد که نفت ایران را ملی می دانست؛ ولی منافع ناشی از آن را متعلق به خارجی ها! در واقع در قرارداد کنسرسیوم، نفت تا وقتی زیرزمین بود مال ایرانی ها بود و هنگامی که روی زمین می رسید، متعلق به شرکت های نفتی خارجی می شد.

قرارداد کنسرسیوم قراردادی بود با متنی بسیار پیچیده و پر از ابهام که برخی معتقدند پیچیده ترین و صعب الفهم ترین قرارداد تاریخ ایران است.

البته فقط برای این که قرارداد به مجلس و مردم ایران قابل عرضه باشد در سراسر متن به جای حق الامتیاز نوشتند پرداخت مشخص و به جای حق انحصاری نوشتند حق مانع للغیر !  علی امینی وزیر دارایی رژیم پهلوی در حال امضاء قرارداد کنسرس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سر انگلیسی ها و آمریکایی ها کلاه گذاشتیم!

سر انگلیسی ها و آمریکایی ها کلاه گذاشتیم!