مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 22 مرداد 1399 ساعت 04:552020-08-12فرهنگي

شاهنامه بایسنغری، شاهکار هنری نمایندگان مکتب تبریز در هرات


شاهنامه بایسنغری با قطع رحلی (26 سانتیمتر در 38 سانتیمتر) شامل 700 صفحه که هر صفحه 31 سطر و هر سطر شامل سه بیت به قلم نستعلیق بر کاغذ خانبالغ نخودی کتابت شده است.

- خبرگزاری فارس- مهدی بزاز دستفروش: در نتیجه فتح آذربایجان، فارس و عراق به دست تیمور در قرن نهم هجری، هنرمندان مکاتب تبریز و شیراز و بغداد ناگزیر به آسیای مرکزی و به ویژه سمرقند کوچانده شدند، سپس زمانی که هرات در پرتو فرهنگ دوستی تیموریان و دولتمردانی چون امیرعلی شیر نوایی به یک کانون هنری جذاب تبدیل شد، شماری از پرورش یافتگان مکتب هنری تبریز به آنجا روی آوردند و در شکل گیری مکتب هنرهای تصویری هرات تأثیر بارز گذاشتند.

هنرمندان شناخته شده مکتب تبریز چون جعفر تبریزی، از سرپرستان کتابخانه دربار هرات، پیرسید احمد، خواجه علی مصور، قوام الدین و غیاث الدین و .

در آفرینش آثار و تربیت شاگردان سهم اساسی داشتند.

به عنوان مثال پیر سید احمد تبریزی یکی از مربیان کمال الدین بهزاد بود.

مولانا جعفر تبریز ، خوشنویس مهاجرت کرده از تبریز به هرات نیز ضمن آنکه کتابت شاهنامه بایسنغری را به عهده داشته، در کتابخانه بایسنغر میرزا، چهل تن خوشنویس و دیگر هنرمندان پیوسته به ریاست و سرپرستی او به کار کتابت و مصوری و مذهبی و قطاعی و وصالی و مجلدی و از این گونه هنرها مشغول بوده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهنامه بایسنغری، شاهکار هنری نمایندگان مکتب تبریز در هرات

شاهنامه بایسنغری، شاهکار هنری نمایندگان مکتب تبریز در هرات