مطالب مرتبط:
تأکید رییس قوه قضاییه بر پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح نظام بانکی در کشور/ رییسی: منافقین، داعشی های دهه 60 هستند
تأکید رییس قوه قضاییه بر اصلاح نظام بانکی در کشور/ رییسی: منافقین، داعشی های دهه 60 هستند
تأکید رییس قوه قضاییه بر اصلاح نظام بانکی در کشور/ رییسی: منافقین، داعشی های دهه 60 هستند
چه کسانی قرار بود اولین رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور باشند؟
گزارش مهم رییس سازمان بازرسی کل کشور به رییس قوه قضاییه در مورد پیگیری پرونده «آسیه پناهی»
-209 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 خرداد 1399 ساعت 14:002020-06-03سياسي

تأکید رییس قوه قضاییه بر اصلاح نظام بانکی در کشور


- اکوفارس: رییس قوه قضاییه بر پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح ساختار بانکی در کشور تأکید کرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازباشگاه خبرنگاران، برنامه بنیانگدار به تهیه کنندگی ایوب جمشیدی و اجرا و سردبیری محمدحسین رنجبران امشب با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، بر روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، در این برنامه به ویژگی های امام خمینی (ره) در سال های انقلاب اسلامی،خط و مکتب امام (ره) و هدایت بی نقص انقلاب اسلامی در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و بررسی گام دوم انقلاب پرداخت.

مشروح این گفت وگو به شرح زیر است: *سلام عرض می کنم و خیلی لطف کردید.

من هم خدمت جنابعالی و همه بینندگان عزیز، عرض سلام و ادب دارم و این ایام را به همه هموطنان و همه عاشقان امام (ره) در سراسر عالم تسلیت عرض می کنم.

*می خواهم از نقطه آشنایی شما با حضرت امام (ره) شروع کنیم.

چطور با امام (ره) به عنوان طلبه جوان آشنا شدید؟ من با اسم امام (ره) و ویژگی های ایشان که از جمله بارزترین آن ها علم و اجتهاد و هم روحیه انقلابی ایشان بود، شاید سال 52 یا 53 که ابتدای طلبگی من در مشهد مقدس در حوزه علمیه مشهد مقدس بود، با نام امام (ره) و ویژگی های ایشان آشنا شدم.

*چند ساله بودید؟ من آن زمان 14 یا 15 ساله بودم.

چون ابتدای طلبگی من بود، می خواستیم در حوزه وارد شویم و آن زمان هایی بود که می خواستم مرجع تقلیدی برای تقلید خودم انتخاب کنم.

در بین مراجعی که آن روز اسم آن ها مطرح بود اسم امام (ره) بین انقلابیون و طلاب انقلابی مطرح بود، اما رسیدن خدمت حضرت امام (ره) برای بعد از انقلاب اسلامی است.

در واقع، چون سن و سال ما آن زمان قبل از انقلاب طوری نبود که خدمت امام (ره) برسیم، چون امام هم در نجف بودند و ما هم سن و سالی نداشتیم که خدمت امام (ره) برسیم.

بعد از انقلاب اسلامی خدمت ایشان رسیدیم.

*با برخی علما درباره حوزه آن زمان و مراجعی که آن زمان بودند صحبت کردم.

یک ویژگی خاصی را از امام (ره) بیان می کردند؛ شجاعت، صراحت و انقلابیگری امام (ره) که به نوعی حوزه و مکتب شیعه را به سمت تحولی برد.

اینکه مکتب امام (ره) می گوییم، مکتب طبیعتاً باید یک پشتوانه ای برای زندگی انسان باشد.

این پشتوانه زندگی هم دارای اهداف و هم دارای ظرفیت هایی است و با توجه به ابزار هایی است، با توجه به باید ها و نباید هایی است.

این مکتب طبیعتاً دارای یک جهان بینی است که این می تواند زندگی انسان را به نحوی رقم بزند که انسان به آن اهداف و آرمان های بلند برسد.

امام (ره) شخصیت جامعی داشتند.

شخصیت ایشان هم علمی بود که ایشان را یک فیلسوف و عارف و فقیه و اصولی و یک مفسر می شناختند.

کسی که از جهات علمی دارای ویژگی هایی است که می تواند صاحب یک ایده و مکتب فکری شود.

از طرف دیگر ایشان، مکتبشان مبتنی بر یک عقلانیت است که این عقلانیت دارای دو عنصر اساسی است؛ یک عنصر بنیاد های معرفتی است که امام (ره) از آن بهره مند است یعنی کاملاً بر مبانی تسلط دارد و نکته دوم این که ایشان می تواند با توجه به توانایی های شخصی و توانایی هایی که خداوند متعال به ایشان داده، مبتنی بر این بنیاد های معرفتی یک تحولی را ایجاد کند.

این عقلانیت امر بسیار مهم و قابل توجهی است که شما در طول این مدت می بینید کسانی که حتی ممکن است خیلی آن چنان سینه چاک دین نبودند، اما این مبانی را قبول داشتند، یعنی عاشق امام (ره) و روحیه انقلابی و مسئولیت پذیری که امام (ره) داشتند، شدند؛ این نکته مهم و قابل توجهی است؛ لذا در این رابطه مطلبی که الان مهم است، این است که باید بدانیم آنچه از عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت به عنوان سنگ های زیربنای جامعه سالم و اسلامی امام (ره) می خواستند در جامعه ایجاد کنند، نگاه کنیم که این ها را چقدر توانسته ایم در جامعه ایجاد کنیم و الان در کجای کار هستیم و بعد از این چه اقداماتی باید انجام شود.

*یک مورد در هم سن و سالان شما در دوران مبارزه این بود که هم مبارزه می کردید و هم درس می خواندید بنا بر تکلیفی که امام (ره) بر دوش شما گذاشته بودند.

چطور این را مدیریت می کردید؟ من به یاد دارم اولین باری که تکه ای از روزنامه اطلاعات را در مدرسه خان زدند، مدرسه آیت الله بروجردی (رضوان الله علیه) که آن زمان، چون مدرسه فیضیه و دارالشفا بسته بود، مرکزیت در مدرسه خان بود.

طلبه های مدرسه خان که ما آن زمان جزو طلبه های این مدرسه بودیم منزل آیت الله نوری طلاب رفتند و به رگبار بسته شدند و در میدان صفاییه که قضایا را شما و همه بینندگان می دانید.

19 دی قم.

بله.

بعد چهلم قم در تبریز و چهلم هایی که بعداً برگزار شد.

آنجا بحثی که مطرح بود این بود که تمام طلبه ها هم درس می خواندند و هم تلاش می کردند در جایگاه یک طلبه با احساس مسئولیت و دارای روحیه انقلابی کار و تلاش کنند.

حالا ما که طلبه معمولی و جوانی بودیم، اما افاضلی که آن زمان بودند و جزو مدرسین بودند، این ها بزرگانی بودند که هم حوزه درس خود را داشتند و هم اطلاعیه می دادند، اعلامیه می دادند و جلساتی داشتند.

من خودم یک سال تا یک سال و نیم بود که در اول پیروزی انقلاب که شاید قدری به درس و بحثم توقف ایجاد شد، همواره در این سال همواره تلاش کردم هیچگاه رابطه ام با درس و بحث قطع نشود.

هیچ زمانی ارتباط من با کتاب و مباحث حقوقی و فقهی که رشته خودم است، قطع نشود و این برای امثال ما طلبه ها امر ضروری است که هیچگاه ارتباط ما قطع نشود.

الان هم که در دستگاه قضایی هستیم یکی از ابزار های مهم علم و دانش است؛ یعنی به هیچ عنوان نمی تواند رابطه این مجموعه با علم و دانش قطع شود.

*حتی شنیدم زمانی که دادستان همدان بودید در سن 21 سالگی و درس های خارج که نمی رسیدید نوار را تهیه می کردید و می بردید.

بله.

همین طور بود.

من آخر هفته یا دو هفته یکبار که به قم می رفتم در دفتر تبلیغات یک بسته نوار می گرفتم.

آن زمان مثل الان ارتباط نبود.

الان رادیو معارف است.

یا رابطه های دیجیتالی است و نیازی به این کار ها نیست، اما آن زمان این طور نبود که ضمن کار کردن نباید ارتباط ما با درس و بحث قطع شود.

این کار ضروری برای امثال ما است.

*و البته کار سختی است.

سخت است، اما به نظر من شدنی است، برای این که از یک طرف نمی شود رابطه را با درس قطع کرد و از سوی دیگر مسئولیت انقلابی را باید در نظر داشت.

اوایل که دادستان کرج بودم وقتی خدمت مرحوم شهید قدوسی رفتم و قدری جوان بودیم و عرصه برای ما سخت شده بود و گفتیم اجازه دهید ما برگردیم به قم و شما فرمودید یک سال تا 6 ماه بیاییم و الان بیشتر شده است.

ایشان فرمودند من خدمت امام (ره) رفتم و همین حرفی که شما می زنید را به امام (ره) زدم.

گفتم اجازه دهید به مدرسه حقانی قم برای درس و بحث برویم و دنبال کار خودمان برویم.

امام (ره) فرمودند شما این را به من می گویید، من کجا بروم؟ *می خواندم زمان انقلاب تصمیم گرفتید به علما و آدم های موثر انقلاب که تبعید شدند، سر بزنید.

با سه نفر از دوستان خود ایرانشهر خدمت حضرت آقا می روید که آن زمان ایرانشهر بودند.

ما یک سفر تبلیغی رفته بودیم.

به رفسنجان رفتیم.

امکانش نشد کار تبلیغی کنیم.

سوم چهارم محرم بود و تصمیم گرفتیم سفر خود را از سفر تبلیغی به سفر سیاسی تبدیل کنیم تا اینکه به ایرانشهر خدمت مقام معظم رهبری رفتیم.

در خیابانی که می رفتیم هنوز به منزل ایشان نرسیده بودیم که دو نفر از دوستان را دستگیر کردند و دو نفر دیگر فرار کردیم و به منزل آقای حجتی کرمانی رفتیم.

ایشان هم در آنجا تبعید بودند.

در یک ساعتی که نزدیک شب بود از منزل ایشان به منزل آقا آمدیم و شب را منزل ایشان ماندیم.

آقا بعد از صبحانه فرمودند که از دیشب تا صبح چند بار در خانه من آمدند تا شما دو نفر را ببرند؛ من در مقابل این ها ایشان ایستادم.

بعد ایشان ما را دست فردی مورد اعتماد خودشان سپردند و فرمودند از کدام راه بروید تا از شهر خارج شوید.

آن سفر برای ما سفر آموزنده ای بود به ویژه شبی که منزل آقا بودیم افرادی که آنجا بودند.

به یاد دارم چهره هایی همچون مرحوم شهید هاشمی نزاد بود، مرحوم آیت الله طبسی منزل ایشان بودند.

*همان شبی که شما بودید.

بله.

منزل ایشان 15-10 نفر بودند.

البته شب هم پذیرایی ایشان برای همه نان و سیب زمینی بود.

آقایی که خودشان جزو فراری ها از دست رژیم پهلوی بود، آن شب در منزل ایشان بود.

ایشان از افراد پذیرایی می کرد، جزو انقلابی ها بود.

بعد بعضی از چهره های جوان ایرانشهری بودند، حتی از اهل سنت که جزو مریدان آقا شدند.

این ها جلوه های مکتب امام (ره) است.

مکتب امام (ره) بزرگوار که در این دوره از آن صحبت می کنیم، به نظر من باید برای نسل نو روشن شود در مقابل مکاتب شرق و غرب، یک مکتبی ارائه شد که دارای ویژگی هایی است؛ لذا اگر اجازه دهید خصوصیات و ویژگی هایی از مکتب امام (ره) بگویم تا مشخص شود که این مکتب سیاسی با مکاتب سیاسی که امروز در عالم از آن دم زده می شود، متفاوت است.

اولین ویژگی سیاسی مکتب امام (ره)، اخلاص و دلدادگی به خدا و خداباوری بود.

نکته دوم در مکتب سیاسی امام (ره) مردمی بودن و مردم داری است؛ واقعاً به مردم عقیده داشتند و مردم را دوست داشتند.

نکته سوم در انقلاب امام (ره) مسئله توجه به معنویت و سیاست بود؛ یعنی پیوند بین سیاست و معنویت بود.

در احزاب در دنیا و در مکاتب غالبا سیاست بدون معنویت را دنبال می کنند.

اما اینجا پیوند بین سیاست و معنویت است.

امام (ره) پرچم سیاست توام با معنویت را بلند کردند.

*نتیجه اش همین کرونایی است که الان در قلب اروپا و آمریکا تفاوت برخورد آن ها را با برخورد ما در مقابل کرونا می بینیم.

بله.

دیدید که در این قضیه جمهوری اسلامی که پرچم آن به دست مقام معظم رهبری است چطور مردم را به خط کردند.

نهاد های انقلاب اسلامی به خط شدند، دولت و ملت به خط شدند، برای اینکه در این امر همه حضور داشته باشند و نتیجه این امر، موفقیت شده است.

به نظر من، تدابیر حکیمانه ایشان در این امر تاثیرگذار بود.

والا مگر می شد به این راحتی درب امامزاده ها و مساجد را بست! چه برسد که حرم مطهر امام رضا (ع) بسته شود، چون مردم می دانند این کاری است که باید بشود.

از هر کسی بپرسید می گویند آقا این را خبر دارند، آقا این را فرمودند و آقا خودشان می گویند باید پایبند این ضوابط بود؛ چشم! این خیلی مهم است که ایشان همه را پایبند به مقررات کردند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم در مکتب سیاسی امام (ره) مسئله استکبارستیزی و ظلم ستیزی است؛ چه استبداد داخلی و چه استعمار خارجی باشد.

از دیگر ویژگی های این مکتب، مسئله توجه به دین و آموزه های دینی بود؛ یعنی بنای امام (ره) این بود که دین و اموزه های دینی بر تمام زوایای زندگی انسان معاصر، مردم مسلمان ایران حاکم شود.

از ویژگی دیگر مکتب سیاسی امام (ره) مسئله توجه به عدالت اجتماعی است.

از اول امام (ره) پرچم عدالت اجتماعی را برداشتند و بنای ایشان این بود که عدالت اجرا شود.

اینکه می گوییم امامین انقلاب اسلامی، رهبری معظم انقلاب بعد از امام (ره) همین پرچم را برافراشتند و فرمودند توسعه یافتگی باید در پرتو عدالت باشد.

آقا ادامه دهنده همان مکتب سیاسی امام (ره) هستند به این نحو که می فرمایند باید جامعه ما توسعه یافته شود؛ حتما باید جامعه ما توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی یابد، اما آن توسعه یافتگی در پرتو عدالت اجتماعی باشد.

انسان خواسته های مهمی دارد که یکی معنویت و اخلاق است.

در برخی کشور های اروپایی شاهد بودید از هم ماسک می دزدیدند.

یعنی فقط توسعه اقتصادی که نماد توسعه یافتگی نیست؛ توسعه یافتگی بخشی از توسعه است.

از ویژگی های مکتب امام (ره) توجه به همه محرومین عالم است.

امام (ره) نه برای الان که از روز اول انقلاب، حتی قبل از پیروزی انقلاب می فرمودند مسئله فلسطین اهمیت دارد.

ایشان رهبر ایران بودند، اما توجه به آزادی فلسطین جزو اولویت های امام (ره) بود و امروز هم جزو اولویت های رهبری معظم انقلاب است.

رفع مظلومیت و محرومیت از کشور های دیگر و مردم مظلوم دنیا جزو شاخصه های مکتب سیاسی امام (ره) بود؛ کسی نگوید چرا لبنان، فلسطین، غزه؟ این ها مسئله ما است؛ کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا این جزو راهبرد های امیرالمومنین (ع) است که به بشریت در بستر بیماری می آموزد.

این جزو مسائل و خصوصیات مکتب سیاسی امام (ره) است.

*خوب است نگاهی شود که وضع فلسطین و جبهه مقاومت قبل از پیروزی امام و بعد از راهبردی که امام (ره) مشخص کردند، به چه صورت بوده است.

بله.

دیروز ابتکار عمل دست یا صهیونیست ها یا میز های مذاکره و سازمان های آزادیبخش بود، اما امروز ابتکار عمل دست مجاهدین در صحنه است.

یعنی کسی که ابتکار در عمل دارد مجاهدین فلسطینی و لبنانی و بچه های مجاهد غزه و جنوب لبنان هستند؛ ابتکار عمل دست این ها است.

انتفاضه اول، دوم، سوم، چهارم و اگر این حرکت معامله قرنی که از آن دم می زنند و این طرح شکست خورده را دنبال کنند و کراخه باختری را ضمیمه سرزمین های اشغالی کنند، حتماً انتفاضه جدیدی بسیار گسترده تر از انتفاضه های قبل در منطقه به راه خواهد افتاد.

خب تلاش کردند که اصل این نظام تاسیس نشود.

اما کار آن ها نگرفت و بالاخره تاسیس شد.

بالاخره تلاش کردند در دهه دوم تثبیت نشود، ناکارآمدی را در همه جا دمیدند که درست است که این نظام دینی است، اما ناکارآمد است و زندگی انسان معاصر را نمی تواند اداره کند.

اما معلوم شد این سخن هم بیهوده است و نظام تثبیت شد.

دهه سوم تلاش کردند این نظام و پیام آن و مکتب امام (ره) توسعه نیابد، پیام به بقیه ملت ها نرسد.

این کار هم موفقیتی نداشت.

الان فهمیده اند این جریان سازی که به نام مکتب امام (ره) صورت گرفت با آن شخصیت جامعی که امام (ره) داشت توقف ناپذیر است.

این ادامه می یابد.

دیروز نگران یک حزب الله در جنوب لبنان بودند و امروز باید شاهد باشند 6-5 حزب الله در جا های عالم پرچم برافراشته ای است که به نام امام حسین (ع)، به نام انقلاب اسلامی و ارزش ها پیش می رود.

بحث سنی و شیعه، این اقلیم و آن اقلیم هم نیست.

منطقه این آهنگ را پیدا کرده است.

دلیل شهادت حاج قاسم سلیمانی این است که ایشان آن ظرفیت های عظیمی را که در کشور های منطقه است، با منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی از شرایط بالقوه به فعلیت رسانده و این ها پای کار آمده اند؛ این خیلی مهم است.

عینیت بخشی کار گام دوم است.

بیانیه گام دوم عبارت است از تبیین وضع موجود، که در گام دوم واقعیت ها را باید بیان کرد.

دوم؛ بیان آرمان ها یعنی شرایط موجود را بیان کرده، شرایط مطلوب را تبیین کرده و تاکید به اینکه وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنیم.

این امر شدنی است که در گام دوم انقلاب اسلامی به دنبال گام اول 40 ساله، یک حرکت متفاوت همراه با تحول انجام شود.

*یکی از مهم ترین مسائلی که حضرت آقا در بیانیه گام دوم اشاره کردند جوانگرایی است.

شما از جوان هایی بودید که در 20 سالگی اولین سمتتان دادستانی کرج را داشتید که پر از ضدانقلاب و وابستگان رژیم طاغوتی بود یعنی یک مسئولیت بسیار سنگین را به شما سپردند.

همان طور که امام به جوانان تکیه کردند رهبری انقلاب هم همین تاکید را دارند.

نگاهی که امام به جوانان داشتند، چطور بود؟ در 28 سالگی امام به شما حکمی می دهند که به مسائل قضایی مردم رسیدگی کنید.

آن هم در زمانی که بزرگانی در قضاییه بودند، ولی امام به جوان 28 ساله اطمینان می کند و این میدان را می دهد.

همین دورانی که شما بیان می کنید، من خدمت مرحوم شهید بهشتی رفتم زمانی که دادستان کرج بودم.

یک نشستی در دادگستری تهران بود، ما از کرج آمده بودیم، نکته ای مطرح بود و ایشان از کرج از من سوالی داشتند که این پرونده را چکار کردید و من گزارشی به ایشان دادم.

واقعاً در آن برخورد ایشان به نحوی برخورد کردند، یعنی مواجهه من با شخصیت آیت الله دکتر بهشتی که احساس کردم همه آنچه از روحیه دادن و تشویق کردن و نسبت به اینکه ما را مورد محبت و لطف خود قرار دادند.

وقتی من از جلسه آقای بهشتی بیرون آمدم به حاکم شرع خودمان که شهید سلطانی بودند و در جریان هواپیما به شهادت رسیدند، گفتم آقای بهشتی ما را بسیار تحویل گرفتند، در حالی که گزارش ما اینقدر تحویل گرفتنی نبود، اما ایشان می خواست ما را مورد تشویق قرار دهد.

جوانی آمده و با بیان خودش به ایشان گزارشی می دهد.

نگاه امام (ره) هم همین طور بود.

در جلساتی که خدمت امام (ره) رسیدم، درباره برخی مسائل قضایی در آن سال هایی که در تهران بودم.

البته قبل از اینکه تهران باشم خدمت ایشان نرسیده بودم.

حاج احمد آقا در آن جلسات بودند، واقعاً امام (ره) همین نگاه را داشتند.

اول سخنان ما را می شنیدند و بعد هم نگاه ایشان این بود که معلوم بود نسبت به ما با اینکه شاگرد شاگردان ایشان و طلبه ای جوان بودیم و خدمت ایشان گزارش می دهیم.

ایشان گوش می دادند و آنچنان درباره مسائل روحیه می دادند.

یک جلسه ای با برخی دوستان خدمت ایشان رفتم وقتی بیرون آمدیم احساس ما این بود که با اینکه روحیه جوان و انقلابی داشتیم، اما امام (ره) انقلابی تر از ما هستند.

ما گفتیم این کار ها را می کنیم و ممکن است امام (ره) بگویند این ها تندروی است.

دیدیم امام (ره) خیلی گام ها از ما جلوتر هستند و نه فقط تشویق کردند بلکه گفتند باید این کار را به صورت جدی دنبال کنید، نه فقط در تهران بلکه در استان های دیگر هم دنبال کنید.

این معلوم بود که این نگاه را به جوانان دارند و جوانان را باور دارند.

وقتی امروز می گوییم امام این انقلاب، همین پرچم توجه به جوانان را امام (ره) دیروز برافراشتند و امروز دست رهبری است و به ما تاکید می کنند که توجه به جوانان داشته باشیم.

باید اعتماد به جوانان کرد.

این ها دارای ظرفیت هایی هستند که هرچه اعتماد شود و میدان داده شود طبیعتاً در کار شاهد موفقیت ها و بالندگی هایی هستیم.

*این اطمینانی که امام (ره) به شما در آن زمان می کردند برخی مواقع دلهره نمی داد که این بار مسئولیت من را سنگین می کند؟ امام (ره) اطمینان داشتند و این نوعی اعتماد به نفس ایجاد می کرد.

من باید یکی از شاخصه های مکتب سیاسی امام (ره) را عرض کنم که این اعتماد به نفس بود.

هم اعتماد به خودشان که ظرفیتی را خداوند در وجود ایشان قرار داده است و هم اعتماد به توانایی های مردم؛ یعنی آنچه رهبری معظم انقلاب امروز می فرمایند که ما می توانیم.

در بیانیه گام دوم چند جا فرمودند ما می توانیم.

این همان نگاه امام (ره) است.

امام (ره) حقیقتا معتقد به دست جوانان، قضات، نمایندگان مجلس و مدیران بود که می تواند کار های بزرگی انجام شود و واقعا هم این چنین بود.

نمونه واضح آن جبهه بود.

مگر در جبه امکانات و سلاح کافی را داشتیم؟ اما بچه های جبهه، چه جهاد سازندگی که سنگرسازان بی سنگر آن روز ها بودند و چه بچه های سپاه و ارتش و بسیج آن روز و نیرو های مردمی نشان دادند که می توانیم.

برخی متاسفانه دل در گروی غرب دارند و همچنان در دل آن ها این نیست که می توانیم.

برخی مواقع مجبور می شوند در ظاهر این چنین جلوه کنند، چون فضای کشور فضای ما می توانیم است، آن ها هم اعتراف می کنند که می توانیم، والا در خلوت خودشان می گویند مگر می توانیم این کار را انجام دهیم؟ قدرت اصلی برای کدخدا و آمریکایی ها و اروپایی ها است.

در حالی که این طور نیست.

در همین قضیه کرونا نشان دادیم که ما می توانیم.

*اشاره کردید به بیانیه گام دوم و نکته ای که درباره اجرای عدالت حضرت آقا گفتند.

آقا در این بیانیه اشاره به کار هایی داشتند که جمهوری اسلامی در عرصه عدالت انجام داده و کار های بزرگی هم بوده است، اما نباید کتمان کنیم که عقب افتادگی هایی در قضیه عدالت داریم.

به لحاظ این اشاره ای که حضرت آقا در گام دوم داشته اند چه برنامه ای ریخته اید و چه کاری در این زمینه می خواهید انجام دهید؟ ما حتما موفقیت های بسیاری در حوزه های مختلف داشته ایم که این موفقیت ها در بیانیه گام دوم تبیین شده است؛ واقعیت هم گفته شده است.

گام های بلندی را به لطف خداوند و به برکت اخلاص مردم و به برکت خون شهدا برداشته ایم، اما به برخی از بخش هایی که مورد تاکید امام (ره) و رهبری بوده، نتوانسته ایم دست یابیم.

چرا؟ از جمله از مسائل مهمی که امروز مورد انتظار مردم است مثلاً استقلال اقتصادی، موضوع عدالت اجتماعی است.

آن چه مورد انتظار بود با آن چه انجام شد تفاوت دارد.

باید گام هایی در این رابطه برداشته شود.

باید کار جهشی در این زمینه انجام شود.

به نظر من در حوزه بانکداری، مالی و پولی، واردات و صادرات، مالیات، مسائل دادرسی، قانونگزاری هرجا به رهنمود های امام و آن چه رهبری تاکید کرده اند عمل کردیم آنجا حوزه موفقیت ما بوده است.

هر جایی که کاستی داریم و وضع موجود ما با وضع مطلوب تفاوت دارد، جا هایی است که به این رهنمود ها کم توجه یا بی توجه بودیم.

یک حاج قاسم سلیمانی در منطقه بود که دشمن خواست، اما نتوانست.

ما خواستیم و توانستیم.

چه اتفاقی افتاد؟ ظرفیت های منطقه شناسایی شد.

این ظرفیت منطقه در جهت اهداف بلند انقلاب اسلامی به کار گرفته شد.

امروز نه فقط جبهه مقاومت، بلکه جبهه بین المللی مقاومت علیه صهیونیست ها و استکبار جهانی تشکیل شده و ما هم در رابطه با اجرای عدالت همین مسئله را داریم.

اجرای عدالت یعنی ظرفیت های کشور، داشته های کشور به عدالت بین مواردی که از مردم و بخش هایی که نیاز است، توزیع عادلانه برای همه شود.

این توزیع عادلانه بسیار مهم است.

این نیازمند این است که هم قانون عادلانه باشد، هم مجریان عادل باشند و هم قضا و دادرسی عادلانه باشد.

این بخشی که مربوط به قضاست مربوط به ما است البته پیشانی عدالت دستگاه قضایی است، اما وقتی می گوییم عدالت، باید همه اجزای نظام، هر کسی که به نام حکومت کار می کند برخوردار از این عدالت باشد و فرقی بین بخشدار، استاندار، فرماندار و قاضی و نماینده مجلس و وزیر و وکیل نیست.

همه اگر عادلانه حرکت کنند جامعه مزه شیرین عدالت را می چشد.

این نکته مهمی است.

در بخش قضایی که بخش مهمی است، ما معتقد هستیم کار هایی در این مدت انجام شده است.

کار ها لازم بوده، اما به نظر ما کافی نیست، چون ظرفیت قانون اساسی برای قوه قضاییه ظرفیت بسیار بالایی قرار داده است.

انتظار این است این دستگاه به عنوان حوزه نظارت و قضاوت که حوزه نظارت آن کمتر دیده شده، اما در نظارت باید دیده شود و در حوزه قضاوت اگر قضاوت عادلانه، به موقع و احکام متناسب باشد، خیلی نقش می تواند در رابطه با اجرای عدالت داشته باشد.

ما سعی کرده ایم از ابتدای مسئولیت در اینجا، آن نکات محوری که از آموزه های امام (ره) در ذهن داشتم یا خدمت ایشان بودیم و دوره ایشان را درک کردیم و شنیدیم، یا آن آموخته هایی که از رهبری داشته ایم در مدتی که مسئولیت های مختلفی داشته ایم، مسئولیت هایی بوده که مبسوط الید نبوده ام، ولی الان واقعا با این اتمام حجتی که به بنده و امثال ما شده که مسئولیت سنگینی است، فکر می کنیم خداوند متعال عنایت کند این ظرفیت های بسیاری که در قوه قضاییه وجود دارد را با برنامه ریزی هایی داریم دنبال کنیم، تا شاهد این باشیم پرونده ها کمتر شده، پرونده ها به موقع رسیدگی شده و مردم احساس کنند دستگاه قضایی ملجا و پناهگاه آن ها است.

اگر کسی در اقصی نقاط کشور ظلم کرد، مظلوم احساس کند که اگر به این پدر مهربان به عنوان دستگاه قضایی مراجعه کند، حق او ستانده و بازگردانده می شود.

*به ظرفیت های قانون اساسی اشاره کردید که ممکن است بعضا در حوزه عدالت مغفول مانده باشد.

آیا نگاه شما به آزادی های اجتماعی هم هست؟ حتما.

یکی از مسائلی که مورد تاکید ماست مسئله گسترش آزادی های مشروع، گسترش عدل و آزادی های مشروع از محور های قانون اساسی است.

ما دنبال این هستیم که این مسئله کاملا با ساز و کار هایی که در قوانین پیش بینی شده، حتی برخی از سازوکار هایی که ممکن است در قانون پیش بینی نشده باشد، ما دنبال پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی هستیم که آن سازوکار ها بتواند دقیقا هم نسبت به احقاق حقوق عامه باشد و ما هم توجه جدی در این دوره داریم و هم پیشگیری از وقوع جرم .

*ممکن است لایحه هم بدهید؟ بله.

درباره آزادی های مشروع، به معاونت حقوقی گفتم حتما در صدد تهیه لایحه باشند.

یک زمانی کار سیاسی برای جمع کردن نظر این و آن و رأی است و یک زمانی، یک ماموریت اساسی است که قانون برعهده حکومت گذاشته است.

به عهده قوه قضاییه گذاشته است؛ این کاری است که باید انجام شود.

بخشنامه کرامت که به قضات و همکاران کردیم یک کار بخشنامه عادی نیست.

این را هر ماه دنبال می کنم که تحقق یابد.

یعنی کرامت انسانی در مجموعه دستگاه قضاییه باید به عنوان محوری ترین نکته مورد توجه همه باشد.

*یا درباره حقوق کنسولی .

نسبت به مسئله حقوق کنسولی اخیرا بخشنامه کردیم.

حقوق شهروندی یک مسئله مهمی است که قانون برای آن داریم.

این قانون باید اجرایی شود و دنبال این هستیم قوانینی که به هر دلیلی در حاشیه رفته، به متن بیاید و اجرا شود.

قانون پیشگیری از وقوع جرم که 4 سال است جلسه آن تشکیل نشده بود.

جلسه را تشکیل دادیم و دوستان را گفتیم پیگیری کنند.

مسئله پیشگیری از وقوع جرم یک مسئله واقعی در قوه قضاییه است.

مسئله اصلاح مجرمین؛ مجرم فقط زندانی نیست.

بخشی از مجرمین ممکن است زندانی نشوند.

بنای قانون اساسی این است کسی که آسیب دیده اجتماعی شد، آسیب دیدگی او تبدیل به جرم شد، جرم تبدیل به مجازات و کیفر شد، باید تلاش کرد این را به عنوان آسیب دیده اجتماعی اصلاح کرد که جامعه شاهد فساد یا خلاف از ناحیه فرد نباشد.

این از کار هایی است که باید صورت گیرد.

*چند وقت پیش با معاون شما آقای باقری هم گفت و گویی داشتیم حرکتی که در کرونا کردید و آزادی 100 هزار زندانی یک الگویی برای کشور های دیگر شد.

ایشان اشاره داشتند در ایتالیا چنین الگویی را اجرا کردند.

این نشات از نظریه فقهی شما می گیرد که تعداد زندانی ها را به سمت کمتر شدن پیش ببرید یا اینکه صرفا برای این دوره و برهه دیده اید؟ اولا این هم مبنای دینی دارد و هم مبنای حقوق بشری که در متن دین و هم انقلاب اسلامی است.

توجه به حقوق انسان ها و توجه به سلامت انسان ها جزو وظایف ماست.

جزو مبانی است که دین به آن تاکید می کند.

همواره مورد تاکید در انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است.

قرار ما در زندانی بر انتقام جویی نیست.

قرار ما بر کیفر است.

کیفر برای تاثیر زندان بر روحیه زندانی و اصلاح مجرم است.

اصلاح مجرم بحث بسیار مهمی است؛ لذا تلاش زندان های ما باید این باشد که مجرمین اصلاح شوند.

با یک مشکلی مواجه شدیم.

در این مشکل جز افرادی که امکان نبود بروند، یا وثیقه مناسب نداشتند یا اتهام آن ها در حدی نبود که بروند، افراد دیگر را تلاش کردیم تا بشود مرخصی بروند؛ بیش از 120 هزار نفر مرحصی رفتند.

این در دنیا بی نظیر است.

این کار نشات گرفته از مبانی انقلاب اسلامی ماست.

برخلاف آنچه برخی گفتند این ها مرتکب جرائمی شده اند، این هایی که بیرون رفتند، آمار و ارقام هم داریم که جز چند مورد که در برخی استان ها گزارش شده، این طور نبوده که مرتکب چرم شوند.

یعنی در هر کشور دیگری بود ممکن بود کشور بلرزد، اما در کشور ما این کار انجام شد و به قول شما این قضیه موجب شد کشور های دیگر هم الگو بگیرند.

وقتی رفتار حقوق انسانی، نه که حقوق بشر را شما به ما یاد دهید، ما در متن دین خود حقوق بشر داریم.

*من دو خاطره از شما خواندم برایم جالب بود.

آن هم در عنفوان جوانی تان قاطعانه ایستادید.

یکی تماس رییس جمهور وقت بنی صدر برای یک زندانی که در کرج زندانی شده بود و شما قاطعانه به رییس دفتر ایشان جواب دادید.

یکی هم در مورد آقای خلخالی بود که گلایه ایشان را نزد شهید قدوسی کردید.

البته خودتان برخورد قاطع و انقلابی انجام دادید.

من به عنوان دادستان کرج معتقد بودم باید کسی در کار من دخالت نکند، البته من هم در کار کسی دخالت نمی کردم.

در حوزه قضاییه من کاری کند.

آن زمان تماسی گرفته شد و گفتند آقای رییس جمهور این نظر را دارند.

گفتم اینجا من دادستان هستم، کاری که مطابق با مبانی باشد انجام می دهم و کاری که مطابق با مبانی نباشد انجام نمی دهم ولو ایشان بگویند.

گفتند رییس جمهور می گوید؛ گفتم ایشان در حوزه خودشان می توانند دخالت کنند، در حوزه من حق دخالت ندارند.

در مورد موضوع آقای خلخالی هم همین مطرح بود.

افرادی آنجا بودند که به نام ایشان اقداماتی می کردند که این کار در حوزه دادستانی بود.

من نزد آقای قدوسی آمدم و گفتم در حوزه من کار هایی می کنند.

من بنا دارم جلوی ایشان را بگیرم.

ایشان گفتند در شهرستان های دیگر هم افرادی که با ایشان کار می کنند اقداماتی می کنند که آن کار ها در شأن دادستان است.

من گفتم در کرج می توانم این ها را جمع کنم.

خدا رحمت کند آقای خلخالی با من تماس گرفت و گفت می دانید چه کار کردید؟ گفتم بله می دانم چه کار کردم، من اینجا دادستان کرج هستم.

گفت: بالاتر از شما هم نمی تواند کار ما را محدود کند.

گفتم شما تماس بگیرید و بگویید من را از اینجا بردارند، مسئله من حل است، ولی من تا روزی که اینجا هستم اجازه نخواهم داد کسی این کار را انجام دهد.

گفتند این امر در جا های دیگر کشور هست.

گفتم همه جای کشور باشد، اینجا قانون مشخص است و اینجا جایی است که من مسئولیت آن را دارم.

این کار در کرج انجام شد.

به آقای قدوسی هم گفتم و ایشان گفند خوب کاری کردید! خودتان ابتکاری کردید که آنجا انجام شد.

*دو فرمان داشتیم که یکی فرمان 8 ماده ای حضرت امام (ره) بود که می توانید درباره آن صحبت کنید.

یکی هم فرمان مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی بود.

این دو در دو برهه مختلف، اثرات ویژه ای از خود برجای گذاشت.

فرمان 8 ماده ای امام (ره) به نظر من، همین الان هم آن مبانی برای حفظ حقوق فردی و جمعی و حیثیت افراد، عدم مداخله در زندگی خصوصی افراد همواره پابرجا است.

در فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری که در سال 80 داده شد من سازمان بازرسی کل کشور بودم و سه سال بعد از آن که تا سال 83 بودم، هر سال نمایشگاه تشکیل دادم که به عنوان نمایشگاه مبارزه با فساد.

تمام دستگاه های اداری کشور را به تصویر کشیدم.

ابتدا که می خواستم نمایشگاه تشکیل دهم برخی می گفتند مگر اینجا کارخانه است.

چه چیزی را می خواهید نمایشگاه دهید! من گفتم من نمایش میدهم و شما بیایید و ببینید.

برخی از کسانی که ما را منع می کردند بعداً نوشتند یا فیلم این موجود است که فکر نمی کردیم این گونه شود که یک وزارتخانه یا سازمان، آسیب هایش را تصویر کنیم.

*مرحوم آیت الله هاشمی در یکی از همین نمایشگاه ها آمد و گفتند ایکاش زودتر این انجام می شد.

بله؛ یا یکی از آقایان سیاسیون که انتظار نداشت گفت من تاکنون فکر می کردم بازرسی زهر است؛ امروز می فهمم بازرسی پادزهر است.

یکی از آقایانی که آن روز جزو کارکنان بازرسی بود یک صفحه نوشت که من خودم این کاره هستم، اما ابتدا به فلانی گفتم چه چیزی را می خواهید بازرسی کنید، اما وقتی نمایشگاه گذاشتیم ایشان وقت گذاشت.

سه ساعت وقت گذاشته بود و تمام بخش ها را دیده بود.

گفته بود این جلوه ای است که می تواند تمام آسیب های اداری کشور را به نمایش بگذارد.

منتهی برخی ساختار های فسادزا را آن زمان اعلام کردیم، اگر همان زمان اصلاح می شد شاهد این میزان مشکل نبودیم.

مثال می زنم.

آن زمان پرونده ای برای فاضل خداداد مطرح بود.

مسئله 123 میلیارد تومان در بانک صادرات بود و پرونده در قوه قضاییه رسیدگی شد.

آن زمان این پرونده را دنبال کردیم.

بعد از سال ها 123 میلیارد، 500 میلیارد و بعد سه هزار میلیارد و بعد عدد ها بیشتر می شود.

عدد بیشتر شده، متهمین هم فرق کرده اند، ولی جنس آن ها یکی است.

از همانجا که سال 74 و 75 گزیده شدیم باز هم گزیده می شویم.

نظام بانکداری ما باید اصلاح شود.

معتقد هستم پیام 8 ماده ای رهبری در سال 80 همواره به عنوان سند است و منشور قابل اجرا برای قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه است.

یعنی قوه مقننه اگر می خواهد مبارزه با فساد اقتصادی کند، منشور همین پیام 8 ماده ای رهبری است.

بنده هم بخواهم دنبال کنم پیام جامعی است و همه چیز در آن وجود دارد.

همه موارد کامل در آن دیده شده است.

کاملا دیده شده که یک؛ ساختار های فسادزا اصلاح شود.

دو؛ مقرراتی که منافذ برای فساد ایجاد کرده، قانونگزاران اصلاح کنند.

سه؛ به مجرمان و مفسدین اقتصادی هم رسیدگی عادلانه و قاطع شود.

اخیرا به دوستان گفتم شاید چندمین بار است که مسئولیت دارم آقا بحث مبارزه با قاچاق کالا را مطرح می کنند.

مبارزه با قاچاق سازمان یافته در این کشور با این گزارشی که اخیرا مجلس اعلام کرده است، امکان پذیر نیست؟ حتما امکان پذیر است.

یک ما می توانیم اینجا است.

برای صنعتگر می شود صنعتگر، برای نوآور در حوزه فناوری، نوآوری حوزه فناوری می شود و برای ما مبارزه با قاچاق کالا می شود.

اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظام پولی و مالی کشور می شود.

هر چه این قضیه با تاخیر مواجه شود، با نگاه های دیگر و متناسب با انقلاب نباشد ما عقب می افتیم.

باید مشکلات داخل کشور اینجا حل شود.

من عمیقا به این فرمایش رهبری اعتقاد دارم که هیچ مشکلی در کشور نیست، الا راه حل آن در درون کشور وجود دارد.

*در بحث قضایی به عنوان کسی که از ابتدای شروع دستگاه قضا در جمهوری اسلامی حضور داشتید، آن راهکار هایی که امام (ره) دادند و نکات ویژه ای که لحاظ داشتند، مثلا یکی تشکیل دادگاه ویژه روحانیت بود که چگونه با فرمان امام تشکیل شد، نکات دیگری وجود دارد که قابل بیان باشد؟ حضرت امام (ره) نسبت به برخورد قاطع با مجرمان تاکید داشتند.

امروز هم نگاه رهبری همین است.

نگاه ایشان این است که مسائلی که بخواهد جامعه را تهدید کند و در حوزه مسائل اقتصادی اخلال ایجاد کند، اخلال در نظام ارزی و پولی، اخلال در نظام توزیع و یا تولید داشته باشد، در جامعه به هیچ وجه پذیرفته نیست.

البته من باز هم اشاره کنم؛ این تکرار است، اما از آن تکرار های مفید است، که اخلالگران اقتصادی را می شناسیم، معرفی به ما می کنند پیگیری می کنیم و کیفر می کنیم، اما این تمام قضیه نیست.

حتما باید کاری کرد زمینه از اخلالگران گرفته شود.

کسی که جرمی را مرتکب می شود، انگیزه جرم، ابزار جرم و بستر ها و زمینه های ارتکاب جرم وجود دارد.

اگر کسی تصمیم بگیرد از بانک دزدی کند، اما وقتی ساختار ها در بانک طوری تنظیم شده که امکان دستبرد او وجود ندارد، انگیزه جرم دارد، اما زمینه ارتکاب جرم نیست.

باید زمینه های وقوع جرم را در جامعه از بین ببریم.

این همان نظاماتی است که بار ها تاکید کردم باید دولت اصلاح کند.

اما در ارتباط با مسائل اجتماعی همواره دنبال این هستیم تا بشود کار به دستگاه قضایی کشیده نشود.

آخرین دوا دستگاه قضایی است.

دستگاه قضایی اولین راه حل نیست.

دستگاه قضایی آخرین راه حل است.

اولین راه حل این است که دستگاه ها باید کار خود را نجام دهند.

در این دوره بنای ما این است که مطالبه کنیم از سازمان هایی که کار خود را در زمان درست انجام نمی دهند.

*یکی دیگر از سوالاتی که از محضر شما داشتم، در مورد موضوع منافقین و سال 67 بود.

تاکیداتی که امام (ره) در این امر داشتند.

خاطرات ویژه ای هم آیت الله مقتدایی از این دوران بیان کردند.

از صحبت های شما می خواندم که اگر دستور به موقع امام (ره) نبو، د چه فجایعی ممکن بود اتفاق افتد.

در این زمینه هم توضیح می فرمایید.

جوانان امروز منافقین را نمی شناسند، چون قدری اتوکشیده شدند.

خیلی هم معرفی نشدند.

در اروپا اتوکشیده شدند؛ این ها داعشی های سال 60 بودند.

همان خونریزی ها، پوست از سر مردم کندن ها، در سفره افطار مردم همه را به رگبار بستن، کاسب را در دکان زدن، روحانی را در خیابان زدن، استاد دانشگاه را در دانشگاه زدن، 17 هزار نفر را منافقین شهید کردند.

رییس جمهور را کشتند، نخست وزیر را کشتند، رییس دیوان عالی کشور را کشتند، 72 تن از یاران امام (ره) در حزب جمهوری را کشتند.

آنچه جنایت در این کشور از ان ها برآمد از انفجار، کشتن، ویران کردن انجام دادند.

17 هزار نفر را شهید کردند که مسئله روشنی است.

متاسفانه یک سوال جدی این است چطور تروریست هایی که تا دیروز هم از ناحیه اروپایی ها و هم از ناحیه آمریکایی ها در لیست سیاه بودند، به خاطر زد و بند های سیاسی این ها را از لیست سیاه درآوردند و الان با این ها همکاری می کنند و به این ها پناه دادند؟! ما جریان منافقین را بشناسیم.

امام (ره) این ها را خوب شناختند که این داعشی های آن روز بودند.

داعشی مثال می زنم، چون به ذهن نزدیک تر است، تا بگوییم منافقین چطور سر 5-4 نفر از بچه های کمیته را پوست کندند، زنده زنده برخی را به گور کردند.

جنایت های هولناکی در کشور مرتکب شدند.

اسناد این وجود دارد، هم خارجی ها در اسناد خودشان دارند؛ قضیه روشن است.

این ها را نباید مجال داد.

امام (ره) تا زمانی که به قول خودشان کوچکترین احتمالی می دادند که بازگشت کنند و به دامن ملت بازگردند نسبت به آن ها لطف داشتند.

قهرمان مبارزه با نفاق امام (ره) بزرگوار هستند و کسانی همانند شهید لاجوردی که به خوبی جریان نفاق را شناخت، کسانی همانند شهید کچویی و بسیاری از این عزیزان که جریان نفاق را خوب شناختند.

در جریان فتنه لبنان این ها رسما برای اسراییلی ها و سازمان های جاسوسی اسراییل کار می کردند؛ بدترین و زشت ترین کار ها را علیه ملت ایران مرتکب شدند.

این ها کسانی هستند که به هیچ وجه امام (ره) نباید به این ها مجال می دادند و امام (ره) آن ها را خوب شناختند و در واقع آنچه می توان در تحلیل مقام امام (ره) بیان کرد این است که جریان نفاق را و پلیدی نفاق را خوب شناختند و خوب در این رابطه عمل کردند.

عزیزان بسیاری که در این رابطه چه در سپاه، چه در کمیته ها، چه در دادگاه های انقلاب، چه در بخش های مختلف انصافا آنچه درباره مبارزه با منافقین انجام دادند، در رابطه با ایجاد امنیت برای مردم و جامعه بود.

* به تقریبا 31 سال پیش در این ایام شما را ببرم که دل ها برای این می تپید که وضعیت امام (ره) را در جماران بدانند.

شما چه حسی داشتید؟ ساعت 8 یا 8:30 شب بود که آقای محمد علی انصاری به من زنگ زدند.

آن زمان من دادستانی بودم.

ایشان فرمودند حال امام (ره) ناجور است.

اول اینطور شروع کردند،اما از بیان ایشان فهمیدم و این ناباورانه بود.

شاید هیچ وقت پشت تلفن برای آن حالت پیش نیامده است.

سه مقطع برای من خیلی مقاطع خاصی از جهت حزن بود.

یکی حاکم شرع ما مرحوم سلطانی که ترور شد و به شهادت رسید و برای ما سخت بود.

یکی شهادت آقای بهشتی، چون درباره مظلومیت آقای بهشتی امام (ره) صحبت کردند که شاید 40-30 روز در شهادت آقای بهشتی محزون بودم.

درباره امام (ره) هم فوق العاده بود.

بالاترین درجه درباره امام (ره) بود.

آن زمانی که آقای محمدعلی انصاری به من زنگ زدند و فرمودند وضعیت این طور شد ساعت 9-8 شب بود و کار هایی باید پیگیری می شد و مواردی را باید انجام می دادم و پیگیری می کردم.

روز اول صبح فردا که اعلام شد رحلت امام (ره) بزرگوار و روز بعد تشییع جنازه و حضور در نماز بر ایشان، هیچ زمانی باور نمی کردیم.

باور واقعی تا مدت ها نمی شد که جامعه ما بدون امام (ره) زندگی کند.

*آن ایام فکر می کردید حضرت آقا انتخاب شوند؟ من اصلاً نمی دانستم چه می خواهند بکنند.

برای ما روشن نبود که خبرگان چه می کند و بعد از امام (ره) چه شرایطی ایجاد می شود.

نکته مهم، آن خط امام (ره) است.

امروز معتقد هستم هیچ کسی برتر و بهتر و عمیق تر از رهبری، مفسر خط امام (ره) نیست.

بهترین مفسر خط امام (ره)، رهبری است.

همه نکاتی که به عنوان مکتب سیاسی امام (ره) گفتم، عینا در بیانیه گام دوم جلوه دارد.

همه در سیره و سلوک رهبری جلوه دارد.

امروز کسی که در عمل و اجرا بخواهد ولایی باشد، کسی است که خط امام (ره) را در عمل اجرا کند.

استکبارستیزی جزو متن خط امام (ره) است.

مگر کسی می تواند استکبارستیز نباشد و بگوید من خط امامی هستم، کسی می تواند به رأی مردم احترام نگذارد و بعد بگوید من خط امامی هستم؟ امام (ره) به رای مردم احترام می گذاشت.

امام (ره) می فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.

کسی می تواند پشتیبان ولایت فقیه نباشد و بگوید خط امامی هستم.

خط امام (ره) خط روشن و نورانی است، خط تاریکی نیست که من بگویم خط امام (ره) چیست؟ خط امام (ره) روشن است.

هم در حمایت از ولایت فقیه و هم در حمایت از مردم و رای مردم و در مبارزه با ظلم و استکبار و در توجه به محرومین و مستضعفین! *از جمله افرادی بودید که از آغاز درس خارج حضرت آقا شرکت داشته اید.

ویژگی هایی که در درس و تدریس دارند .

آقا بعد از رهبری، اولین بحثی که شروع کردند بحث جهاد بود.

من توفیق شرکت در درس ایشان را داشتم و استفاده می کردم و سال ها استضائه از درس ایشان می کردم.

یکی از ویژگی های درس ایشان استظهارات ایشان است.

استظهارات ایشان بسیار قوی است.

یعنی مجتهد و فقیه از نکات مهمی که دارد از مبانی یعنی از آیات قرآن، روایات، سنت بتواند برداشت های دقیق و نوینی داشته باشد.

همان مبانی است، اما یک برداشت های بسیار نو و دقیق داشته باشد و این در درس ایشان کاملاً روشن بوده است.

مسئله استظهارات از ویژگی های درسی ایشان است.

نکته دیگر در درس، توجه ایشان به رجال بود.

شناخت رجال حدیث یکی از کار های فنی حدیث شناسی است.

بالاخره برای شناخت آیات قرآن به روایات باید استناد کنیم.

روایاتی که از وجود مقدس پیغمبر و ائمه بیان شده است.

اینکه این روایت قابل استناد است یا خیر، شناخت رجالش خیلی مهم است.

در رجال، ایشان واقعا قوی هستند.

هر کسی مدتی درس ایشان برود کاملا می فهمد.

یکی از ابزار های مهمی که در فقاهت بسیار می تواند تاثیر داشته باشد کاری است که فقیه مهارت می دهد؛ یعنی یک فقیه ماهر کسی است که به رجال مسلط باشد.

این از ویژگی ایشان بود که به رجال کاملا تسلط دارند.

نکته سوم این که برخلاف آن چه برخی اوایل تصور می کردند به برخی ابواب فقهی تسلط دارند، ما در حین درس برداشت ما این بود که ایشان به تمام ابواب فقه تسلط دارند، نه اینکه به چند باب یا چند بحث تسلط دارند.

کسی است که تمام مبانی را در دست دارند و به تمام ابواب تسلط دارند و این هم از نکاتی بود که کسی مدتی درس ایشان می رفت می فهمید تسلط ایشان به ابواب مختلف فقه زیاد است.

*شما جدای از این که موفق در تحصیلات حوزوی بودید در تحصیلات دانشگاهی هم همواره شاگرد اول بودید.

درست است؟ نه، شاگرد اول نبودم، اما جزو کسانی بودیم که سعی می کردیم عقب نمانیم.

در کنکور دکترا که شرکت کردیم، چون ما را می شناسند و قیافه ما مشهور است، وارد سالن که شدم برخی فکر کردند برای بازدید آمده ام، جلوی پای من بلند می شدند.

دیدند آخر سالن نشستیم و شروع به نوشتن کردیم.

همه عقب نگاه کردند و تعجب کردند و فهمیدند مانند دیگران در امتحان عمومی شرکت کردیم.

*شما از سال 80 هم درس خارج تدریس می کنید.

مدتی است متوقف کرده اید؟ الان تمام هم و غم ما قوه قضاییه است.

یعنی درس و بحث من قوه قضاییه شده است.

دو مقطع یک فاصله ای ایجاد شد که یکی، مقطع اول انقلاب که یک سال، یک سال و نیم که آن زمان داشت و مقطع دوم از روزی که به قوه قضاییه امدم.

تقریبا یک سالی است البته کرونا هم به آن اضافه شد که این مقطع را توفیق پیدا نکردم.

ان شاالله بعد از این خداوند توفیق دهد بتوان بیشتر .

*البته به گفته خودتان نباید قطع کنید.

ان شالله.

*خیلی ها معتقد هستند عمود خیمه جمهوری اسلامی ولایت فقیه است.

توانسته حتی آدم های خارجی که نظام را رصد می کنند، با تکیه بر ولایت فقیه توانستیم خیلی از بحران ها را بگذرانیم.

از زبان شما شنیدنی است که کجا ها بود اگر ولایت فقیه نبود ما می ماندیم؟ امروز ما واقعا آنچه از عزت و افتخار و اقتدار نظام ما دارد بدون تردید یکی از علت های مهم و اساسی آن مسئله ولایت فقیه است.

دشمنی های بسیاری که از روز اول انقلاب با کشور ما شده، امروز رمز ماندگاری کشور را باید در امام (ره) و رهبری دید.

بعد از این هم همین طور است.

در منطقه هم روزی که داعش حمله کرد خیلی ها ترسیدند خصوصاً با جنایت هایی که انجام می دادند؛ چون دست ساخته صهیونیست ها بودند و با درس های آن ها کار را دنبال می کردند.

رهبری به همه اعتماد دادند که کار را پیش
کلید واژه ها: رییس قوه قضاییه - سید ابراهیم رییسی - قوه قضاییه - ابراهیم رییسی - انقلاب اسلامی - سلام - حجت الاسلام - سید ابراهیم - رییس - حضرت آیت الله خامنه ای - انقلاب - پیشگیری از وقوع جرم - المسلمین - آیت الله خامنه ای - اصلاح نظام بانکی - ابراهیم - رییسی رییس قوه - گام دوم انقلاب - برنامه - اسلامی - امام - اصلاح ساختار - شبکه یک سیما - تهیه کنندگی - اصلاح - رییسی - بانکی - امام خمینی - نظام بانکی - کشور

آخرین اخبار سرویس:
چگونه دخترانی با حجاب تربیت کنیم؟!

روحانی: اساس برجام برای این بود که ثابت کنیم ایران صلح طلب است

گسترش همکاری دانشگاه های سمنان و تایوان

ضرغامی مشغول« روتوش» است

کرونا جلسه هفتگی مقتل شناسی حامد کاشانی را هم تعطیل کرد

نبود «بودجه» و «امکانات» مشکل اصلی استقرار روحانی در روستاهای همدان

برگزاری دوره مبارزه با فساد اداری در هرمزگان

واکنش همایون شجریان به ادعای احمدی نژاد

اتصالی یک کولر؛ علت حادثه کلینیک سینا | دلیل اصرار حناچی بر ساماندهی پادگان06 و قلعه مرغی | اصلی ترین بحران پایتخت چیست؟

تابع تصمیم ستاد کرونا در ادامه و یا لغو طرح ترافیک هستیم

موسوی: تحریم اعضای شورای نگهبان تحریم حافظ و نگهبان مردم سالاری و حقوق مردم است

قالیباف درگذشت سرحدی زاده را تسلیت گفت

طراح استیضاح روحانی عقب نشینی کرد

نشست بزرگان قبایل استان «حجه» یمن؛ تأکید بر لزوم ادامه مقابله با ائتلاف سعودی

«اعدام نکنید» هشتگ نخست جهان شد

حیات دوباره قاتل پای چوبه دار در روز زیارتی امام رضا (ع)

قالیباف: نمی خواهیم چوب لایِ چرخ دولت بگذاریم

تئاتر شهر ماسک بر چهره زد

گفتمان ملی مهارت نداریم و نیازمند کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار هستیم

نوری قزلجه: روش هایی برای کاهش خطرات بیماری در مجلس رعایت شود/ قالیباف: روزهای یکشنبه از نمایندگان تست کرونا گرفته می شود

تهران به 470 منبع آب اضطراری نیاز دارد

نمای ساختمان دو طبقه با طراحی مدرن و کلاسیک

سفر رییس سازمان برنامه بودجه به استان چهارمحال و بختیاری

مالیات واحدهای مسکونی خالی موقتا مشکل گرانی مسکن را حل می کند / باید به فکر چاره باشیم

آغاز جلسه ستاد فرماندهی مدیریت کرونای کلانشهر تهران

نمایندگان بعد از آمدن از حوزه انتخابیه تست کرونا بدهند

«الحسین سفینه النجاه» شعار اربعین 99 شد

رییس کمیسیون اصل نود انتخاب شد

رییس مجلس درگذشت سرحدی زاده را تسلیت گفت

اتصالی یک کولر؛ علت حادثه کلینیک سینا | دلیل اصرار حناچی بر ساماندهی پادگان06 و قلعه مرغی | اصلی ترین بحران پایتخت چیست؟

شعار اربعین 1399 اعلام شد/ «الحسین سفینه النجاه» شعار اربعین

گردهمایی های عمومی در قزوین باید تعطیل شود

هم سویی نمایندگان با سازمان محیط زیست

استاد دانشگاه شیراز: صبر استراتژیک در موضوع برجام بهترین گزینه است

اعلام شعار اربعین 99/ انتخاب شعار به معنی برگزاری مراسم اربعین نیست

آزادی 182 زندانی در سه ماهه اول سال جاری است

گزارش ویدئویی| عطش بی آبی در گرمای جانسوز بندرعباس / داد مردم منطقه بالولی از بی آبی بر هواست

کشف پیکر 3 شهید دفاع مقدس در چنگوله+فیلم

تأملی پدیدارشناختی بر تجربه ی فاصله گذاری اجتماعی

شوخی های شبکه های اجتماعی؛ شاهین 2 به گوشم!

سئوال خبرنگار مهر از نوبخت بی پاسخ ماند!

پیام تسلیت حزب اسلامی کار به مناسبت درگذشت ابوالقاسم سرحدی زاده

تازه ترین استفتاء رهبر انقلاب درباره گوش دادن به خوانندگی زنان

نماز جمعه این هفته کاشان به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی شود

برنامه علمی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری بررسی شد

شوخی های شبکه های اجتماعی؛ شاهین 2 به گوشم!

وضعیت بورس نسبتی با واقعیت های تولید و اقتصاد کشور ندارد

دعا کنید در تهران زلزله نیاید

تمدید تحریم تسلیحاتی به ضرر همه است/ تسلیم زور و فشار نمی شویم

طرح خواهرخواندگی میان گناباد و هرات کلید خورد / مرقع خواجه اختیار ثبت جهانی می شود

دردسر تشابه اسمی سردار ربوده شده با جاسوس اعدامی

کم کاری در حجاب را باید از مسئولین مطالبه کنیم

تحریم اعضای شورای نگهبان تحریم حافظ و نگهبان مردم سالاری است

برنامه های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید تصویب شد

قالیباف: معتقدم می توانیم تا 1404 به یک ثبات اقتصادی برسیم / ما مکلفیم که دغدغه مقام معظم رهبری را برآورده کنیم / کرونا را مردم مدیریت کردند

برگزاری دوره طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری به صورت مجازی

ضرغامی مشغول« روتوش» است

آزمون سمپاد به تعویق افتاد

نمازجمعه در 27 تیرماه در بجنورد برگزار نمی شود

مقصر اصلی نافرجامی برجام قانون شکنان آمریکا هستند

انتقاد هاشمی از کوتاهی شهرداری تهران در راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله

مخالفت نمایندگان با طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مجلس

واکنش همایون شجریان به ادعای احمدی نژاد

استاد دانشگاه: صبر استراتژیک مقابل بدعهدی برجامی بهترین گزینه است

وضعیت عروس خانواده امام(ره) پس از ابتلا به کرونا

آزادی 182 زندانی در سه ماهه اول سال جاری است

روایت همدلی مردم ایران از دیروز تا امروز

رییس مجلس درگذشت «سرحدی زاده» را تسلیت گفت

حذف آلاینده های نفتی از آب با پوست گردو

اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدند

مسئول اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان فارس معرفی شد

تبریز در آب هم قرمز شد/ تسریع در اتمام پروژه های آب رسانی به تبریز

سلامت و اقتصاد جامعه در کنار هم باید حفظ شود

اعلام شعار اربعین 99/ انتخاب شعار به معنی برگزاری مراسم اربعین نیست

قالیباف درگذشت سرحدی زاده را تسلیت گفت

سانسور چهره تحریک آمیز زنان در تلویزیون + عکس

نمایندگان با طرح کاهش و افزایش ظرفیت در کمیسیون های تخصصی مخالفت کردند

استاد دانشگاه شیراز: صبر استراتژیک در قبال بدعهدی برجامی بهترین گزینه است

وضع مالیات بر خانه های خالی آثار تورمی دارد

متهم شاهرودی به تهیه ماسک برای بی بضاعتان محکوم شد

نماز جمعه این هفته در ایلام برگزار نمی شود

ترویج زیبا اندیشی عفاف و حجاب در آموزش وپرورش

آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان دو هفته به تعویق افتاد

آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان دو هفته به تعویق افتاد

ابطال قانون «تعیین سن فرسودگی خودروها» از سوی شورای نگهبان

کنایه معنادار محمد مهاجری به صدور مجوز برای رائفی پور /بی انضباط ترین، را مبصر کلاس گذاشته اند/قرار است حلیم چه کسی هم زده شود؟

وزیر اسبق کار درگذشت

بیش از 639 هزار در استان کردستان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند

پاسخ به یک پرسش بی جواب | بهترین خودروی دنیا کدام است؟

پیرکشی غیرانسانی در هند

قالیباف: نمی خواهیم چوب لایِ چرخ دولت بگذاریم

بیانیه نمایندگان مجلس در تقدیر از رهنمود های رهبر انقلاب

حضور در مراسم و آیین ها علت اصلی شیوع کرونا در تایباد است

«اعدام نکنید» هشتگ نخست جهان شد

نمایندگان مجلس نگذارند جنگل های زاگرس طعمه حریق بی توجهی مسئولان شود + فیلم

قالیباف: برگزاری جلسات صحن علنی طبق پروتکل های بهداشتی است

دستورات قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) در مورد حجاب زنان/ ماجرای چادری که یهودیان را مسلمان کرد

رییس هیئت مدیره سیمیدکو، افتتاح کارخانه گندله سازی این شرکت را تبریک گفت

در آینده ای نزدیک زمینه اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر فراهم می شود

هیات رییسه مجلس می خواهد کف و سقف کمیسیون ها را تعیین کند

تأکید رییس قوه قضاییه بر اصلاح نظام بانکی در کشور

تأکید رییس قوه قضاییه بر اصلاح نظام بانکی در کشور