مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 13 فروردین 1399 ساعت 11:052020-04-01اجتماعي

بَزم آسمان و جانِ جازموریان


مردمان حاشیه تالاب جازموریان با آبگیری این تالاب دوباره سرزنده و شاداب می شوند، دیرسالی خشکی این تالاب غُبار بر زندگی آنها نشانده بود و امروز کسی نیست که نداند استان کرمان بیشترین سطح غبارخیزی کشور را دارد.

طی خشکسالی های اخیر همواره شاهد موجی از تبعات زیست محیطی تالاب جازموریان بوده ایم و امروز با بارش رحمت الهی و آبگیری تالاب شاهد از بین رفتن آن تبعات هستیم چرا که بارش باران همچو جاری شدن خون در رگ های خشکیده این سرزمین است.

درواقع با هر بار بارش خونی تازه در رگ های جازموریان به جریان افتاده و همچون انسان زنده ای به حیات خود ادامه می دهد.

جازموریان در زندگی مردمان حاشیه این تالاب خصوصا افرادی که در جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان ساکن هستند نقش زیادی داشته و امروز با ورود آب های فرآوان شاهد موجی از شادی در میان مردم این مناطق هستم اگر چه طی روزهای اخیر سیلاب خسارت هنگفتی به زیرساخت ها وارد کرد اما این موضوع چیزی از اصل زنده شدن جازموریان نکاسته و مردم از این موضوع خوشحال هستند.

طی سال های اخیر با ایجاد سدهایی در جیرفت، رابر و بالادستِ سرشاخه های هلیل شاهد خشک شدن تالاب جازموریان بوده ایم به طوری که این تالاب، فصلی شده بود و عده ای هم که از پیشینه آن خبر نداشتند اصل وجود تالاب را زیر سوال بردند و در فصل گرم سال هیچ اثری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بَزم آسمان و جانِ جازموریان

بَزم آسمان و جانِ جازموریان