مطالب مرتبط:
عکاسی سواد می خواهد
مسابقه عکاسی ویژه انتخابات در کرج برگزار می شود
مسابقه عکاسی ویژه انتخابات در کرج برگزار می شود
برگزاری دوره ارتقای سواد سلامت بازنشستگان تامین اجتماعی همدان
طرح ارتقای سطح دانش و سواد عشایر در استان بوشهر آغاز شد
-247 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 بهمن 1398 ساعت 08:072020-02-18سياسي

عکاسی سواد می خواهد


ایسنا/اصفهان ساسان مؤیدی، عکاس باسابقه کشور، پس از شرح خاطراتی از دورانِ کاری خود گفت: امروز عکاسی به سواد نوشتاری نیاز دارد.

- یک عکاس باید ادبیات محکمی داشته و قادر به پیدا کردن قصه و گفتن آن باشد.

انتخاب موضوع عکاسی و دیدن دوباره شهر برای دوازدهمین نشست پنج شنبه های اصفهان، بهانه حضور و سخنرانی ساسان مؤیدی درباره تاریخ نگاری با روایت تصویری شهر در سرای قزلباش چهارباغ عباسی شده بود.

مؤیدی که سابقه ای چهل ویک ساله در حرفه عکاسی دارد و تاکنون، 39 نمایشگاه انفرادی عکس برگزار کرده است، در گفت و گو با ایسنا، از تجارب زیسته خود در جهان عکاسی سخن گفت: چگونه عکاس شدید؟ در هفده سالگی آدم بدقلقی بودم و دو بار کلاس یازدهم را خواندم! سال دومی که این کلاس را می خواندم مشکلی برام پیش آمد و دست آخر ترک تحصیل کردم.

شوهر خواهر بزرگم _که مثل پدرم بود_  در حراست تلویزیون کار می کرد و یک روز به من گفت بیا اداره.

من هم اردیبهشت ماه 1355 به تلویزیون آموزش شبکه دو رفتم و مرا پیش خانمی بردند که خیلی کمکم کرد.

من در این اداره، مسئول صوت و بسته بندی بودم.

آن ها تکنولوژیست آموزشی تربیت می کردند و اولین گروهشان از افغانستان آمده بود.

به این گروه تمام مواردی که در تلویزیون لازم است ازجمله گرافیک، فیلم برداری، تصویربرداری، مونتاژ  و عکاسی آموزش داده می شد.

شب ها اساتید، مطالب تدریس را آماده می کردند و من زیراکس می گرفتم.

یک ماه کارم این بود و کارم را هم دوست داشتم.

بعدازاین یک روز مدیرم مرا خواست و گفت که می خواهند بولتن داخلی منتشر کنند.

از من خواست عکاسی کنم، اما گفتم که بلد نیستم و او هم به واحد عکاسی و زنده یاد نجف زاده، از بهترین فیلم برداران و محمود بیگی، از بزرگ ترین لابراتوارهای ایران زنگ زد و برای من دوربین خریدند و به این ترتیب از خرداد سال 1355 دوربین به دست گرفتم و هیچ وقت آن را زمین نگذاشتم.

هیچ وقت؟  فقط یک وقفه در کارم افتاد که سال 1368 بود.

چون بیکار بودم و پول سیگار نداشتم! خواستم به سربازی بروم و یک سال هم رفتم.

قشنگ ترین سربازی ایران را من داشتم.

و بعد از سربازی؟  به انتشارات سروش آمدم و کار کردم.

این یک اتفاق خوب در زندگی من بود.

آرزوی هر عکاسی بود که آنجا کار کند و این بخت نصیب من شد.

اتفاق خوبِ دیگر این بود که مدیرمان آقای جوادی، می گفت نگاتیو را باید خود عکاس تهیه کند اما بعد هم به خودش تعلق دارد؛ یعنی نگاتیو جزو اموال عکاسان می شد و بعد از ما عکس را می خریدند و همین باعث شد که من زیاد کار کنم.

راستش را بخواهید هر چه من بزرگ می شدم اطرافیانم از من بزرگ تر می شدند و به همین خاطر هیچ وقت توهم بزرگ بودن نداشتم.

پس عکاس پر کاری بودید.

من خیلی پرکار بودم.

البته راجع به یک عکاس خودش نباید قضاوت کند و این را هم دیگران درباره من قضاوت کردند.

در دهه شصت یکی از پرکارترین عکاسان ایران بودم و دهه نود هم همین طور، حتی در پیری هم همین طور هستم! خیلی عکس گرفتم و افسوس می خورم که خیلی از کارها را انجام ندادم.

در جنگ تحمیلی خیلی خوب کار کردم و موضوع اجتماعی هم زیاد کار کردم.

من عاشق زندگی مردم هستم و توانستم با آن ها اخت شوم.

از عکاسی جنگ بگویید.

سال 1362 در دفتر آقای صمدیان برای شبکه دو مصاحبه داشتم.

آن ها از من خواستند که پنج دقیقه درباره یکی از عکس هایم در سوسنگرد صحبت کنم.

البته انتشارات سروش اجازه نمی داد که من زیاد روی جنگ کار کنم چون آنجا پاتوق تمام عکاس ها، گرافیست ها و نقاش های محلی بود و هرکسی کار می آورد، سروش می پذیرفت.

از دهه پنجاه این رویه را داشت، برای همین مدیر به من می گفت تو نباید به جبهه بروی چون ازاین دست عکس ها برایمان می آید.

کار من درواقع عکاسی از تئاتر و پشت صحنه تولیدات صداوسیما و مصاحبه ها بود ولی بعد از جنگ جزو 10 عکاس برگزیده جنگ شدم! 12 هزار و 761 فریم نگاتیو از جنگ را 15 سال پیش، یعنی وقتی انجمن عکاسان دفاع مقدس راه افتاد به آنجا دادم به این دلیل که شرایط خوبی برای نگهداری از آن ها داشتند.

از مجموعه پنجاه روز و موشک باران تهران هم برایمان حرف بزنید.

مجموعه 50 روز را از 11 اسفند 1366 تا 30 فروردین 1367 در تهران عکاسی کردم.

این موضوع زمانی شروع شد که هفت تیر را موشک را زدند.

من ماشینم را فروختنم مقداری از پولش را به همسرم و بچه هایم دادم که جای امنی بروند و خودم در این 50 روز از موشک هایی که صدام به تهران می زد عکاسی کردم.

این پنجاه روز تنها وقتی بود که در تهران کسی سر دیگری را کلاه نمی گذاشت شاید چون وحشت داشتند که فردا ممکن است نباشند! اگر آن موقع دانش امروزم را داشتم، می توانستم در خیابان های تهران خیلی خوب کار کنم.

 از فروردین به بعد همه از تهران رفتند.

هر روز دعا می کردیم شمال تهران را بزنند چون خالی بود و خانه ها بتنی بودند.

وقتی یک موشک در شمال شهر می خورد خسارات جانی و مالی کمتری داشت ولی وقتی به جنوب شهر می خورد یک محله را نابود می کرد.

اگر امکانات امروز را داشتم این مجموعه پنجاه روزه خیلی بهتر می شد.

من عکس های بسیاری از بمباران شیمیایی حلبچه دارم و در این زمینه، کتاب عکسی هم به چاپ رسانده ام.

بعد از بمباران هم در حلبچه ماندم و ناچار بودم ماسکم را دربیاورم و عکاسی کنم چراکه لنزهایم اتو فوکوس نبود.

توضیحی درباره تألیفاتتان دارید؟ هفت کتاب دارم که دو کتاب در زمینه تبلیغات، چهارکتاب درباره جنگ و یکی از آن ها درباره موضوعات اجتماعی است.

من برای مجله های زیادی کارکرده ام و عاشق عکاسی تبلیغاتی بودم.

ما در دهه شصت یک حقوق ثابت داشتیم و اضافه کاری به ما نمی دادند.

همان دهه شصت که به صورت رسمی استخدام شدم ازدواج کردم و عکاسی عروسی، یعنی همان مدلینگ را هم انجام می دادم.

درواقع به جز عکاسی هیچ کار دیگری بلد نبودم.

مدلینگ را خیلی خوب کار کردم و زندگی من از عکاسی می گذشت.

مجموعه های زیادی کار کردم و هنوز عکس های زیادی دارم که هیچ جا دیده نشده است.

درباره ماسوله هم کتابی داشتید؟ من مجموعه ماسوله را بین سال های 1360 تا 63 عکاسی کردم.

ماسوله روستا بود و آدم ها سخت به ماسوله می رفتند.

بعد که شهری توریستی شد فرهنگ مردم و همه چیز آن عوض شد.

ماسوله ای ها به منطقه چراغ برق تهران آمدند و لاستیک فروش شدند.

جنگل نشین های تالشی که مرتع داشتند، جنگل ها را از بین بردند و مراتع را خریدند و سال 1372 آمدند و در ماسوله اسکان پیدا کردند.

من شش سفر از دو تا شش روزه به ماسوله داشتم ولی کتابم درباره ماسوله چاپ نشد؛ بعد ماسوله را دهه هشتاد کار کردم و در سال 1385 نمایشگاه ماسوله سفید را برگزار کردم.

تغییر ماسوله را نمونه ای از یک تغییر عام تر می دانید؟ بله.

خیلی چیزها در حال از بین رفتن است، معماری، پوشش ها، سردر مغازه ها و فرهنگ ها در حال تغییر است.

این موارد را چه کسی عکاسی کرده است؟ من می گویم از همین حالا شروع کنید.

فرهنگ ما روبه روز دارد از بین می رود.

به عکاسان توصیه می کنم که عکاسی کنند ولی آن را ارائه ندهند.

عکس ها را نگه دارند و پروژه های بلندمدت ارائه کنند.

به باور شما یک عکاس قادر به ایجاد تغییر است؟ چند وقت پیش کمپینی با حضور بچه های دانشگاه علوم اجتماعی تشکیل شد و بنده به همراه  چند نفر از عکاسان تهران و اصفهان و سایر شهرها در این گروه بودیم.

ما به منطقه حصه رفتیم و چیزهایی دیدیم که اصلاً فکر نمی کردیم در کشور وجود داشته باشد.

 یک مجموعه کارکردیم، معتادها را جمع کردند و دارند ترکشان می دهند.

 یکسری آدم سالم هم که به خاطر ارزانی آنجا سکونت داشتند، زندگی برایشان سخت بود.

بله عکاس می تواند تأثیرگذار باشد.

در زمان جنگ در جنوب شهر تهران شاهد مرگ 100 بچه بودم و هر بار که می دیدم بچه ای را از آوار بیرون می آورند خیلی اذیت می شدم.

در خیابان سبلان، جنوب شهر آن قدر کشته داده بود و جنازه از زیر آوار بیرون آورده بودند و من مانده بودم که برگردم یا نه که یک دفعه چیزی بین آوار تکان خورد.

هلال احمر به ما گفته بود که حق نداریم به جایی دست بزنیم ولی من دیدم یک بچه شش ماهه زنده است.

او را زیر آوار درآوردم و باوجوداینکه نگاتیو زیادی نداشتیم، حدود 10 فریم از او عکس گرفتم.

سال ها بعد از برنامه روایت فتح به من زنگ زدند و گفتند کار واجبی است.

وقتی رفتم در اتاق مونتاژ از من اجازه خواستند از عکس هایی که از همین بچه گرفته بودم استفاده کنند.

این نشان می دهد که یک عکاس چقدر می تواند کارایی داشته باشد.

یک خاطره دیگر هم از قدرت عکاسی بگویم.

خیابان انقلاب بزرگ ترین محدوده فرهنگی ایران است، دانشگاه و بزرگ ترین کتاب فروشی ها آنجاست.

چهار سال قبل یک روز ازآنجا با دوربین عبور می کردم و دیدم همه جا بنر چسبانده اند.

عکاسی کردم و بعد مجله همشهری به من زنگ زد و عکس ها را خواست.

فردای آن روز رفتم تا بیشتر عکس بگیرم اما دیدم که دیگر هیچ بنری نیست و همه چیز پاک شده! این یعنی عکاس می تواند کار فرهنگی انجام بدهد.

برای حضور در نشست پنجشنبه های اصفهان به اصفهان آمدید و از چهارباغ عبور کردید.

نظرتان درباره این خیابان و عکاسی در اصفهان چیست؟ چهارباغ خیلی جای کار دارد.

باید رویداد بگذارند تا عکاسان بیایند و کار کنند و عکس بگیرند و بعد هم عکس هایشان را بخرند.

باید عکاسی کرد.

به عکاسان توصیه می کنم از هر چیزی که برایشان جذابیت دارد عکس بگیرند.

عکاس می تواند تعیین کند که توریست تا چه اندازه اقتصاد شهر را رونق می دهد.

عکاسان اصفهان باید توریست ها را نشان بدهند، باید ساختمان هایی که در حال خراب شدن است را عکاسی کنند.

عکاس می تواند کاری کند که یک ساختمان خراب نشود.

در اصفهان تا دلتان بخواهد سوژه هست و عکاسی موفق است که تأمل داشته باشد و کارش را ادامه دهد.

در دهه هشتاد یک سری عکس های کارت پستالی و ایران گردی باب شد و همه به اصفهان هجوم آوردند.

آن موقع به آن عکس ها ایران شناسی نمی گفتند و عکس های کارت پستالی نام داشتند.

الان این اسم را بد می دانند ولی به نظر من بد نیست! عکاسان می توانند مستند کار کنند ولی معماری خوب اصفهان را هم نشان بدهند.

بافت قدیمی و فرسوده و نوع پوشش مردم را ببینند.

خود من اوقات بیکاری در خیابان پرسه می زنم و بافت قدیمی را عکاسی می کنم.

من به یک محله قدیمی اصفهان رفتم و دیدم که تعدادی بچه های جوان هر هفته دارند اصفهان را عکاسی می کنند.

این خیلی خوب است از آن ها خواهش می کنم امروز به فکر ارائه آن نباشند و به وقتش آن را ارائه کنند.

خیلی از عکس های قدیمی من امروز خریدار دارد.

و در آخر، توصیه شما برای عکاسان چیست؟ خطاب به آن ها می گویم اگر در ارائه، تأمل داشته باشید به نتیجه می رسید.

شغل های سنتی را ببینید، مجموعه ای روی آن کار کنید.

قصه کار کنید، محال است که قصه را پیدا نکنید.

وقتی در این راه بیفتید و مجموعه ای عکاسی کنید، قصه خود را پیدا می کنید.

روزانه یک میلیارد و 600 میلیون  عکس در فضای مجازی آپلود می شود، اگر 100 میلیون عکس خوب باشد، معنای زیادی دارد اما روزانه چقدر عکس خوب در گوشی خود می بینید؟ امروز عکس خوب گرفتن کار راحتی است.

سواد بصری همه بالا رفته است اما عکس خوب گرفتن کافی نیست؛ قصه گویی لازم است.

قصه گفتن و مجموعه کارکردن در عکاسی هیچ کاری ندارد؛ امروز عکاسی سواد می خواهد، سواد نوشتاری می خواهد.

باید ادبیات محکمی داشته باشید، داستان زیاد بخوانید و سعی کنید قصه هایتان را بنویسید.

انتهای پیام
کلید واژه ها: عکاس - عکاسی - سابقه - ترک تحصیل - تلویزیون - کلاس - سواد - نمایشگاه - انفرادی - سخنرانی - چهارباغ - گفت و گو - یازدهم - ادبیات - انتخاب - برگزار - تصویری - قزلباش - خواهر - موضوع - امروز - روایت - بهانه - سالگی - حراست - تاریخ - تحصیل - نشست - حرفه - حضور

آخرین اخبار سرویس:
تمام حقایق دین در مسأله مهدویت و انتظار جمع است| مراقب رهزنان باشیم

دعا، استغفار و شکر؛ 3 راهکار رفع نگرانی در حوادث

با «فقط من می دانم» به خطا می رویم

جهانگیری: دولت هوای اقشار ضعیف جامعه را دارد

نماینده تنکابن: اگر فضا را باز کنیم، بیماری تشدید می شود

شرایط برقراری «حقوق» برای پدر و مادر بیمه شدگان تامین اجتماعی

معرفت امام زمان (عج) از اوجب واجبات هر مسلمان است /در حق یکدیگر دعا کنیم

انتظار سازنده و موثر در عصر غیبت

جلسات کمیسیون های مجمع تشخیص از این هفته فعال شده اند

اهدای کمک هزینه معیشتی به 1852 خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی همزمان با میلاد فرخنده صاحب الزمان (عج)

مشاغلی که پای کرونا قربانی شدند

12 پایگاه امداد جاده ای هلال احمر یزد برای مهار کرونا فعال بود

اصول شرعی اموات مبتلا به کرونا در چالوس رعایت می شود

4 تن برنج به کادر درمان بیمارستان های چالوس اهدا شد

مدیریت دوران پس از کرونا نیازمند همدلی دولت و بخش خصوصی است

تمام حقایق دین در مساله مهدویت و انتظار جمع شده است

3 راهکار رفع نگرانی در حوادث؛ دعا، استغفار و شکر

سینمای شهید آوینی از زبان محمدحسین مهدویان

پیشینه تاریخی اصطلاح ستون پنجم

چرا «دعا و تضرع» کرونا را دور نمی کند؟/ مومن دلواپسی ندارد

تولید و توزیع روزانه 4 هزار لیتر محلول ضد عفونی بین شهروندان

صنعا: ریاض بدنبال فریبکاری است نه آتش بس!

آیت الله محقق داماد از شخصیت های نامدار جهان در پی درخواست برای رفع تحریم ایران قدردانی کرد

از فرصت های تاریخی کرونا نهایت استفاده را ببریم

تولید تجهیزات پوششی بیماریها

«افتتاح» بهترین دعا درباره حضرت ولیعصر (عج) است

انتظار ظهور منجی در پیچ و خم دالان تاریخ

عکس آینه ای متفاوت مجری معروف/ عکس

انسان صلح طلب و مصلح جهانی

قسمت هفتم سریال نون خ + جزییات

سریال نون خ قسمت اول (سریال نوروزی) + جزییات

Noon Kh Part 14 | سریال نون خ قسمت 14 + جزییات

Noon Kh Part 8 | سریال نون خ قسمت 8 + جزییات

Noon Kh Part 3 | سریال نون خ قسمت 3 + جزییات

مأموریت جدید ناسا در راه است

دارالافتای مصر: احیای نیمه شعبان بدعت نیست

شرایط برقراری «حقوق» برای پدر و مادر بیمه شدگان تامین اجتماعی

سروده هایی در مدح امام زمان (عج)|سلام یوسف زهرا تو را صدا کردم/ برای آمدنت آمدم دعا کردم

پیام تسلیت رییس جمهور به مناسبت درگذشت پدر شهیدان جلالی

پرستاران سنگرسازان بی سنگر در مقابله با کرونا هستند

فارس من| افزایش سرعت فیلترشکن ها باید توسط دستگاه قضایی پیگیری شود

نماینده تنکابن: اگر فضا را باز کنیم، بیماری تشدید می شود

پست جدید صفحه توییتری رهبر انقلاب به مناسبت نیمه شعبان+عکس

جشن نیمه شعبان در تهران

اتوبوسهای بین شهری در درون شهرها به کار گرفته می شوند/ سرویس ادارات دوباره برقرار می شود

پیام تبریک آیت الله سیدان به مناسبت نیمه شعبان

انتقاد از محدودیت دسترسی اعضای شورا به سامانه جامع منابع انسانی

«مهدویت» پشتوانه اصلی حرکت شیعه است/ شبی همچون شب قدر |

امیر جعفری در کنار سه برادرش+عکس

معرفی هیات مدیره جدید مرکز کارشناسان رسمی استان فارس

دریافتی سیاسی از زیارت آل یاسین

یار امام زمان مستضعفان را یاری می کند / رضایت بقیه الله از کادر درمانی

تجدید میثاق مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با شهید آوینی

پایان ماجراجویی برنی سندرز | سناتور دموکرات از کارزار انتخابات 2020 کناره گیری کرد

آسمان چهارمحال و بختیاری نورافشانی شد

گسترش فضای معرفتی توحید به وسیله منجی

یاران امام زمان مستضعفان را یاری می کنند / رضایت بقیه الله از کادر درمانی

طنین بانگ یا مهدی ادرکنی در مساجد چهارمحال و بختیاری

فیلم | انتظار فرج در کلام حضرت آیت الله مظاهری

پیام نماینده ولی فقیه در لرستان به مناسبت نیمه شعبان

ویروس کرونا ابرقدرت های پرمدعای جهانی را زمین گیر کرده است

معرفی هیات مدیره جدید مرکز کارشناسان رسمی استان فارس

چهل حدیث نورانی از امام زمان(عج)

پیشنهاد مدیر حوزه های علمیه برای مقابله با کرونا

یاری امام عصر(عج) برای انتقام اجتماعی 3/ مردانه باید در مقابل شیطان درون ایستاد

پیام تسلیت رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) درپی درگذشت خواهر تولیت آستان قدس رضوی

معرفت امام زمان از اوجب واجبات هر مسلمان است /در حق یکدیگر دعا کنیم

مزد 99 بدون جلب نظر نمایندگان کارگری تصویب شد

صورت جلسه شورای عالی کار؛ بدون تاریخ، بدون امضا/ 21درصد بدون نظر کارگران

تلاش ها برای انصراف الزرفی از نخست وزیری عراق

معرفت امام زمان (عج) از اوجب واجبات هر مسلمان است /در حق یکدیگر دعا کنیم

یارانه نقدی فروردین ماه واریز شد

نمازجمعه 22 فروردین در تهران و مراکز استان ها اقامه نخواهد شد

16+ / جنجال لایو حیوانی تتلو با ندا یاسی / خواستگاری یا دعوت به ماساژ + عکس

بر ما بتاب ای خورشید بی همتا

نماهنگ | صبح انتظار

گفت وگوی کرونایی ظریف با همتای قزاقستانی

مدیریت دوران پس از کرونا نیازمند همدلی دولت و بخش خصوصی است

ولایتی درگذشت همشیره تولیت آستان قدس را تسلیت گفت

انتصاب مدیرکل امور اداری و پشتیبانی سازمان سینمایی

«مهدویت» پشتوانه اصلی حرکت شیعه است شبی همچون شب قدر

منظور از عدالتی که قرار است امام زمان(عج) پیاده کند، چه نوع عدالتی است؟

صنعا: ریاض محاصره یمن را رفع نکند جنگ ادامه خواهد داشت

لاک پشت های دریایی ایران در خطر انقراض

عیدی بزرگ سپاه به سیل زدگان جنوب کرمان در نیمه شعبان

شهید صدر راهنمای تحقق تمدن نوین اسلامی

تصاویر| کاروان شادی جشن میلاد امام زمان در خیابان

متن فاز سنگین | جملات سنگین و تیکه دار

تبیین مدل کنش ایرانی اسلامی در مواجهه با کرونا

تذکر 17 نماینده به وزیر امور خارجه

«افتتاح» بهترین دعا درباره حضرت ولیعصر(عج) است

دل های منتظران به سمت ظهور بیشتر جلب شده است

لاک پشت های دریایی ایران در خطر انقراض

کمک کرونا به افزایش معرفت جامعه

پیام تسلیت رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) درپی درگذشت خواهر تولیت آستان قدس رضوی

انصارالله: کرونا فرصت خوبی است که عربستان آبرومندانه از یمن خارج شود

تصاویر| کاروان شادی جشن میلاد امام زمان در خیابان

فیلم/ مراحل جذب و آماده سازی بسته های غذایی و بهداشتی اتوسط دفتر امام جمعه شاهین دژ

آغاز به کار پروژه های عمرانی با رعایت پروتکل های بهداشتی

کرونا از علائم ظهور نیست

عکاسی سواد می خواهد

عکاسی سواد می خواهد