مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 6 بهمن 1398 ساعت 19:162020-01-26اقتصادي

امکان استفاده از سم افلاتوکسین در دامداری های صنعتی وجود ندارد


افلاتوکسین (Aflatoxin)، سم قارچی طبیعی است که از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی وارد بدن انسان می شود.

غلامرضا قربانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اگر این ماده قارچی وارد بدن دام از جمله گاو شود، در ابتدا این حیوان آسیب می بیند و تولید مثل و باروری آن به خطر می افتد و بشدت پایین می آید؛ در نتیجه تولید شیر که محصول اصلی واحدهای دامداری است، کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه دامداری های صنعتی در کشور سالانه صدها میلیون تومان هزینه مواد ضد قارچ می کنند، اظهار داشت: هیچگاه دامداری های صنعتی با اهمال در قبال سم افلاتوکسین، تیشه به ریشه خود نمی زنند و از آن مهمتر، سلامت مصرف کنندگان خود را نیز در نظر می گیرند.

عضو هیات علمی گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی آزمایشگاهی شیر تولید شده در نزدیک به 20 واحد دامداری صنعتی استان اشاره و اضافه کرد: آنها روزانه نزدیک به یک هزار و 200 تُن شیر تولید می کنند که هیچیک از نمونه های گرفته شده از آنها دارای افلاتوکسیون بیش از استاندارد نبود.

وی میزان استاندارد این ماده در شیر را یکصد قسمت در تریلیون اعلام و خاطرنشان کرد: این شاخص در محصولات شیر اصفهان بین 15 تا 80 بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

امکان استفاده از سم افلاتوکسین در دامداری های صنعتی وجود ندارد

امکان استفاده از سم افلاتوکسین در دامداری های صنعتی وجود ندارد