مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 دی 1398 ساعت 17:172020-01-20پزشكي

متخصص: مردم با اطمینان خاطر، شیر مصرف کنند


دکتر محمدهادی اسکندری، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در چند روز گذشته، صحبت های غیر کارشناسی فردی در یک برنامه تلویزیونی، سبب بی اعتمادی مردم به سلامت شیرهای صنعتی و در مواردی قطع مصرف لبنیات شده است.

وی ادامه داد: آفلاتوکسین، از سموم قارچی است که در پی رشد کپک ها روی مواد غذایی مانند غلات و دیگر خوراکی ها پدید می آید، اگر خوراک دام کپک زده باشد و در شرایط نامساعد نگهداری شود، احتمال تولید سم آفلاتوکسین B، در آن وجود دارد که این سم بسیار خطرناک و سرطان زاست و از این رو انسان باید از مصرف غذاهای کپک زده کاملا پرهیز کند.

اسکندری اظهار داشت: هنگامی که خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسن B است و دام آن را مصرف می کند، در بدن دام میزان سمیت آن کاهش داده می شود و به شکل ترکیبی به نام آفلاتوکسین M، در شیر دفع می شود که سمیت آن 90 درصد کاهش یافته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: اصولا هیچ یک از غذاها، به ویژه خوراک دام، عاری از آلودگی به کپک نیستند و مقداری از آفلاتوکسین M ممکن است در شیر ترشح شود اما آنچه مهم است میزان آن است که از سطح مجاز تعیین شده، بیشتر نباشد.

اسکندری گفت: سطح مجاز برای آفلاتوکسن M1 در شیر در کشور آمریکا، 500 نانوگرم در کیلوگرم، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران 50 نانوگرم در کیلوگرم از شیر در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

متخصص: مردم با اطمینان خاطر، شیر مصرف کنند

متخصص: مردم با اطمینان خاطر، شیر مصرف کنند