مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 دی 1398 ساعت 14:402020-01-20اقتصادي

حکایت تلخ قند یاسوج


خواب زمستانی نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد به کابوسی برای کارگرانش تبدیل شده است.

- مرکز کهگیلویه و بویراحمد، کارخانه قند، نخستین کارخانه استان کهگیلویه و بویراحمد که به مادر صنعت این استان معروف است، در نقطه ای مشرف به رودخانه بشار یاسوج واقع شده است.

این کارخانه در حالی 52 سالگی تاسیس خود را سپری می کند که مدت ها است قفل و زنجیر ضخیمی بر در ورودی آن آویزان است و جز صدای پرندگان که در درختان و سقف ساختمان کارخانه لانه کرده اند صدایی از آن به گوش نمی رسد.

گویا قدیمی ترین کارخانه قند یاسوج به خواب ابدی فرو رفته است.

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال 1344 در زمینی به مساحت 38 هکتار در کنار شهر یاسوج آغاز شد و در سال 1346 با ظرفیت اسمی تولید هزار تن قند و شکر در سال به بهره برداری رسید.

در آن سال ها همزمان با آغاز تولید قند، زمین های اطراف کارخانه و بخش های زیادی از منطقه سَررود بویراحمد به زیر کشت چغندر رفت تا مواد اولیه این کارخانه بزرگ از داخل استان تامین شود.

کارخانه قند اولین تولید خود را با دریافت 15 هزار تن چغندر از کشاورزان استان و استان های همجوار در سال46 روانه بازار کرد.

مشهدی فیض اله که سن و سالی از او گذشته و از چغندرکاران به نام بویراحمد در دوران طلایی فعالیت کارخانه قند یاسوج بوده گفت: کشاورزان روستا های حوزه سررود


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حکایت تلخ قند یاسوج

حکایت تلخ قند یاسوج