مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 دی 1398 ساعت 15:062020-01-19پزشكي

آفلاتوکسین چیست؟


دکتر سیما جعفری راد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آفلاتوکسین در نان های کپک دار وجود دارد و بسیاری از دام ها با این نان ها تغذیه می شوند که در بدن دام متابولیزه شده که با خوردن نوع B1 آن را به فرمت دیگر یعنی M1 تبدیل و دام آن را مانند سموم دیگر که می توانند وارد شیر شوند، در شیر خود ترشح می کند.

وی افزود: بنابراین اثرات خطرناک در شیر وجود دارد هر چند در شیرهای پاستوریزه به دلیل فرآیند پاستوریزاسیون به مقدار کمی کاهش می یابد اما وجود دارد و از قبل نیز بوده و برای کاهش آن اقدامات زیادی انجام شده است چون مهمترین عارضه آن سرطان است.

جعفری راد ادامه داد: دامی که غذای آلوده مصرف نکند شیر آن محتوای آفلاتوکسینی ندارد چون سمی است که از کپک تولید می شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: بسیاری ازترکیبات مانند آجیل کهنه و در بسیاری از مواقع با ظاهرخوب، می تواند حاوی آفلاتوکسین باشد؛ هدف از صحبت های بنده تایید یا رد هیچ موردی نیست اما صنایع به صورت کلی از نظر بهداشت مواد غذایی باید مورد نظارت بیشتری باشند.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد که هجمه بالایی به شیر و لبنیات وارد کرده و مردم را دچار ترس و وحشت کنیم چون در این هجمه اثرات مفید مصرف شیر را از بین می بریم و ضرر بزرگی به کارخان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آفلاتوکسین چیست؟

آفلاتوکسین چیست؟