مطالب مرتبط:
گزارش مکتوب: واکاوی دلایل ساخت و سازهای غیر مجاز در یاسوج
واکاوی اصل آزادی قراردادی با نگاهی به قرآن در دوفصلنامه «پژوهشنامه میان رشته ای فقهی»
واکاوی اصل آزادی قراردادی با نگاهی به قرآن در دوفصلنامه «پژوهشنامه میان رشته ای فقهی»
دشت های ممنوعه استان اصفهان سالانه یک متر کاهش سطح آبخوان دارد
-247 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 آبان 1398 ساعت 03:072019-11-19فرهنگي

وقتی مدرنیته باعث می شود حقیقت مدفون و ممنوعه واکاوی شود


- عیاری از دنیایی حرف می زند که برای ذهن خیال پردازانه ایرانی سنگین است و برای ذهن سرکوب کننده سرشار از نگرانی.

اما خانه پدری، نه تنها بهترین اثر سینمایی او بلکه یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است.

او تصمیم گرفت خانه پدری را پس از پایان سریال دکتر قریب و در سال 1389 مقابل دوربین های برادرش (داریوش عیاری) تصویربرداری کند.

کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی خانه پدری با عیاری بود و موفق شد در جشنواره ونیز سال 2012 به بخش افق های جشنواره راه پیدا کند.

اما در ایران، فیلم او هرگز درک نشد.

اگرچه خانه پدری برنده تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی شد اما پس از سال ها، در دی 1393 فقط برای یک روز اکران فرصت اکران پیدا کرد.

عیاری حاضر نبود خشونت حاضر در فیلم را کاهش دهد و اجازه اکران فیلم هم به او داده نمی شد.

پس از شش سال، اول آبان 1398 فیلم خانه پدری پس از 9 سال و این بار با رده سنی بالای 15 سال اکران شد.

اکرانی که این بار به یک هفته هم نرسید.

در حالی که گفته می شد عیاری دو پلان مرتبط با خشونت ابتدای فیلم را حذف کرده اما با دستور مستقیم دادستانی، فیلم او باری دیگر توقیف شد.

اما خانه پدری نه به دلیل موسیقی متن اندک هرچند بی نظیرش و نه به خاطر نقش آفرینی بی نقص بازیگرانش، بلکه به خاطر داستان هرگز پرداخته نشده اش، می تواند یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران باشد.

موضوعی که کیانوش عیاری در خانه پدری به سراغ آن رفته، آن قدر بکر و تازه است که می تواند هر تماشاگری را برای سال ها درگیر خود کند.

او در خانه پدری روایتی نفس گیر از قتل دختر یک خانواده توسط برادر و پدرش را به تصویر می کشد.

خواهری که شاید مرتکب یک اشتباه شده اما جامعه و خانواده او، توانایی تحمل این اشتباه را ندارند.

و چه زیبا خفقانی خودساخته را نظاره می کنیم.

در خانه پدری بهتر از هر جنبش عدالت خواه دیگری به واکاوی سایه سیاه ظلم بر پیکره زنان ایرانی پرداخته می شود.

کیانوش عیاری در خانه پدری از همان تدوین غیرخطی ای بهره می گیرد که پیش تر در سریال به یادماندنی اش، دکتر قریب هم از آن استفاده کرده بود.

نمی توان تاثیر سریال پربیننده او بر کارگردانی خانه پدری را انکار کرد.

عیاری در خانه پدری بهترین بازیگری مهران رجبی را با وجود تکراری به نظر رسیدن نقش آفرینی او به نمایش می گذارد.

ناصر هاشمی، در شرایطی مشابه با دکتر قریب، این بار هم نقش دوران جوانی شخصیتی را که برادرش بازی در دوران میانسالی او را برعهده دارد، قبول کرده است.

بخش اعظمی از بازیگران فیلم، شناخته شده نیستند اما نقش آفرینی بی ایراد آن ها به عیاری کمک می کند داستان بی نظیرش را بدون هیچ نکته منفی ای روایت کند.

فشار شدیدی که اکران فیلم را تحت تاثیر قرار داده بود، می خواست همه صحنه های ابتدایی فیلم را حذف کند.

با این حال حذف یا سانسور بیش از حد سکانس ابتدایی، اساسا فیلم را زیر سوال می برد.

اما فارغ از حواشی، خانه پدری حتی در نامش هم فرهنگ مردسالارانه حاضر در فیلم را فریاد می زند.

بنابراین در روایت 100 دقیقه ای که از دوران قاجار تا معاصر به تصویر کشیده می شود، می توان دیکتاتوری خانگی مردان بر علیه زنان ایرانی را به خوبی درک کرد.

در خانه پدری کارگردان همه تلاشش را می کند تا نشان دهد خفقان مردانه ای که زنان ایرانی تحمل می کنند، به همان اندازه که برای زنان زیان آور است، به مردان نیز خسارت وارد می کند.

در خانه ای که عیاری به تصویر می کشد، مرد و زن با هم قربانی فرهنگ مخفی گرا و آبروپرست می شوند.

واقع گرایی و پرداختن به جزییات، بزرگ ترین ویژگی خانه پدری است.

با این که در حرکت سکانس های فیلم می توان پیشرفت شرایط زندگی محتشم و خانواده اش را درک کرد، اما در فرهنگ و باطن خانواده، تغییرات به سختی رخ می دهند.

این می تواند نمادی برای جامعه ایران در صد ساله گذشته باشد؛ تلفیق سردرگم کننده سنت و مدرنیته که هرگز نمی توان آن را قابل تحمل دانست.

با آن که برق، تلفن و گاز وارد خانه پدری می شود، اما ترس هرگز زیرزمین خانه را ترک نمی کند.

ادامه متن ممکن است بخش هایی از داستان فیلم را لو دهد گویی در خانه ای که زیرزمین اش نشانی بزرگ از جنایت دارد، روزهای خوش هرگز فرا نمی رسند.

در اپیزود دوم فیلم، زیرزمین که ملوک در آن دفن شده به محل نگهداری انگورهای باغ تبدیل می شود، اما باز هم رسیدن خبر قتل فرزند به مادرش است که همه چیز را به هم می ریزد.

در اپیزود سوم، باز هم می بینیم که زیرزمین محلی است برای نسل بعدی خانواده که برای پنهان شدن از فرهنگ مردسالارانه، تصمیم به خودکشی می گیرد.

در اپیزودهای بعدی زیرزمین قفل می شود اما راز پشت آن است که هنوز هم خانواده را اذیت می کند.

در هر اپیزود، زیرزمین هراسناک خانه پدری مثل سایه ای شوم بر پیکره زنان خانواده افتاده است.

بنابراین تفکری که باعث قتل ملوک شده بود، باعث مرگ سایر زنان خانواده هم می شود.

تفکری که حالا زیر خاک است اما هنوز هم باعث قتل عام های ناخودآگاه می شود.

در خانه پدری می توان تکرار تاریخ را هم جستجو کرد.

فیلم چند رکن اساسی دارد؛ فرش، زنان و آبروداری.

فرش در هر سکانس فیلم همگام با زنان حاضر در خانه پدری پیشرفت می کند اما آبروداری، همیشه مانع اساسی است.

در ابتدای فیلم می بینیم که خواهر محتشم نمی تواند رفوکاری فرش ها را برعهده بگیرد چرا که همسرش (علیرضا؛ که یکی از مهم ترین شخصیت های فیلم است) اجازه این کار را به او نمی دهد.

اما در انتهای فیلم، دختران او برای آموزش فرش بافی در خانه پدری شان آماده برگزاری کلاس درس می شوند.

این جا می توان نکته پردازی عیاری در پردازش داستان فیلمش را ستود.

او نشان می دهد که چگونه در جامعه ایران نقش زنان پس از گذشت چند نسل، دچار تغییرات بنیادی می شود اما جامعه مردسالارانه باز هم به آن ها بی اعتماد است.

برای همین هم آبروداری محتشم در مراسم ختم پدرش دختران خانواده را از آموزش فرش بافی ناامید می کند.

اما طلایی ترین حقیقتی که فیلم به تصویر می کشد، در سکانس پایانی است.

جایی که محتشم به خانه پدری متروکه اش بازمی گردد و وقتی این بار به تنهایی با حقیقت قتل خواهرش مواجه می شود، سکته مغزی می کند.

عیاری به زیبایی هر چه تمام تر مشروعیت بخشیدن مردان به زن ستیزی را به تصویر می کشد و نشان می دهد این افراد چگونه وقتی در خفا به جنایت هایشان فکر می کنند، از درون می میرند؛ مرگی در درون تاریخ و عادلانه.

خانه پدری درباب ناموس پرستی، پنهان کاری و فرار از حقیقت است.

سه واقعیت جامعه ایران در صد سال گذشته که کیانوش عیاری به زیبایی سرنوشت آن ها را به تصویر می کشد.

می توان حقیقت را دفن کرد، آن را قفل کرد و روی آن تیغه کشید اما در مسیر رسیدن به مدرنیته، باید آن را واکاوی کرد.

به هر قیمتی که باشد.

چرا که دفن کردن حقایق به منظور روبرو نشدن با آن ها، بزرگ ترین درد جامعه ای فراموشکار است.

برای همین باید گفت سینمای کیانوش عیاری، متعلق به جامعه امروز ایران نیست.

حتی منتقدانی که دوست ندارند با حقیقت جامعه خودشان مواجه شوند، خانه پدری را لایق توقیف می دانند.

آن چه او به تصویر می کشد، شاید قرن ها بعد برای جامعه ایرانی قابل درک باشد.

بزرگ ترین درد فیلم سازی که متعلق به دوران خودش نیست، آن نیست که مورد بی مهری قرار می گیرد.

بلکه آن است که هرگز نمی تواند احترامی که لایق اثرش می داند را در جامعه اش پیدا کند.


کلید واژه ها: خانه پدری - خانه - پدری - بهترین فیلم - بهترین - فیلم - کارگردانی - ایران - اکران - سینمای ایران - کیانوش عیاری - توان - بازیگران - بازی - سریال - برادر - خانواده - جشنواره - دوران میانسالی - فیلم خانه پدری - ایرانی - دکتر - اشتباه - جشنواره ونیز - به یادماندنی - تصویربرداری - زنان ایرانی - خشونت - تصویر - تاریخ

آخرین اخبار سرویس:
مروری بر کتاب «هفته عمارت»

تئاتر موزیکال در مسیر پیشرفت

استخدام پشتیبان سایت در یک مجموعه در اصفهان

خلاقیت رانندگان بعد از تصادف

مجموعه خبری ساعت بیست 23 آذر

تیپ لاکچری خانم بازیگر درکنار همسر مشهورش/ عکس

کتاب «اصفهان» معرف جامع تاریخ و تمدن نصف جهان | پایگاه خبری زیرنویس اخبار روز

کتاب «اصفهان» معرف جامع تاریخ و تمدن نصف جهان

خلاصه داستان قسمت صد سریال ترکی گلپری

تصاویر | اسرار خانه سوفیا لورن ؛ دکوراسیون منزل او را ببینید

رونمایی از گریم پارسا پیروز فر در فیلم سینمایی «مجبوریم»

راز فیلم ارتباط جنسی زهرا امیر ابراهیمی بازیگر جوان فاش شد / نامزدم خیانت کرد ! + عکس

آثار تاریخی لرستان چشم به راه اعتبارات سیل

راز لاغری عجیب و باورنکردنی مهران غفوریان؟ +عکس

کتاب «اصفهان» معرف جامع تاریخ و تمدن نصف جهان

کتایون ریاحی در جشنواره سینماحقیقت+عکس

ثقفی با «خودکار» به جشنواره عمار می آید

پرونده آینه دار در هفت دوره بسته می شود/ قدردانی از ستاره های ملی | اخبار ایران و جهان

تئاتر خصوصی باید اعلام ورشکستگی کند/اوضاع هنر نمایش افتضاح است

استخدام گارسون ماهر، کافی من ماهر، سالن کار و صندوقدار / تهران

پاریس گردی خانم بازیگر به همراه پسرش/ عکس

بازیگر پایتخت دروازه بان می شود!؟

پرونده «آینه دار» در هفت دوره بسته می شود/ قدردانی از ستاره های ملی

بازی تدارکاتی ارکستر ملی با موسیقی ارمنی

نخستین سلفی های ایرانی در یک نمایشگاه

تیپ متفاوت خانم مجری در روز تولدش/ عکس

مینا وحید با لباس های عجیب در جشنواره+عکس

فیلم | انتقاد بابانوئل از گمرک ایران در آستانه کریسمس 2020

جشنواره مجسمه های یخی

آخرین اخبار از «پایتخت 6»| «بهتاش» دروازه بان می شود/ بازگشت «بهبود» از شاخ آفریقا

فردوسی پور وارد دنیای فیلم سازی می شود

مروری بر قدیمی ترین ها در گردشگری جهان

کتایون ریاحی و سینمای شریف و جسورانه + عکس

سکوت عجیب برخی از مردم در قبال گرانفروشی!

اولین تصاویر از گریم بازیگران سریال«موچین»

بیوگرافی امیرحسین آرمان+تصاویر جدید

بیوگرافی امیرحسین آرمان+تصاویر جدید

عکس دوران دبیرستان «گلاره عباسی» کنار آقای بازیگر

تقویم و اوقات شرعی بیست و پنجم آذر شیراز + فیلم

اولین تصاویر از گریم بازیگران سریال«موچین»

عکس دوران دبیرستان «گلاره عباسی» کنار آقای بازیگر

فیلم/5 گل برتر آرسنال در سال 2019

الاغ سواری «هانیه توسلی»/ عکس

الاغ سواری «هانیه توسلی»/ عکس

امیر آقایی، امین حیایی و نیکی کریمی در راه مشهد+عکس

بهرام افشاری پیتر چِک «پایتخت» می شود

لزوم بهره گیری سینمای مستند از ظرفیت های تازه اکران

پخش اینترنتی برنامه فردوسی پور رایگان شد

نخستین تصاویر زیرخاکی رونمایی شد

مطرب در آستانه 24 میلیاردی شدن

کادوی جالب «جواد رضویان» برای عروسی بازیگر معروف/فیلم

کادوی جالب «جواد رضویان» برای عروسی بازیگر معروف/فیلم

همشهری TV | ایران خودرو زیر ذره بین سازمان محیط زیست

همشهری TV | روز جهانی چای

با عمو قناد بیدار شو

بازیگر سریال پرطرفدار این شبهای تلویزیون درکنار همسرش/ عکس

فردوسی پور فیلمساز شد + جزییات

بیوگرافی بیژن پیرنیا اولین گوینده برنامه کودک + عکس قدیمی

سوپرایز سیروس مقدم برای مخاطبان «پایتخت 6»

بازیگران سریال استانبول ظالم – Zalim Istanbul + عکس و قسمت آخر

معرفی سریال پرنده سحرخیز – Erkenci Kus + بیوگرافی بازیگران قسمت آخر

داستان سریال عزیزه ( Azize ) + عکس و قسمت آخر

قسمت 105 سریال گلپری – بخش صد و پنجم

قسمت 104 سریال گلپری – بخش صد و چهارم

قسمت 103 سریال گلپری – بخش صد و سوم

قسمت 102 سریال گلپری – بخش صد و دوم

قسمت 101 سریال گلپری – بخش صد و یکم

قسمت 100 سریال گلپری – بخش صدم

واکنش وزیر ارشاد به ممیزی نماینده سینمای ایران در اسکار

بیوگرافی تایگر شروف بازیگر خوش تیپ هندی + عکس ها و همسرش

«مینا وحید» با ظاهری متفاوت/ عکس

استایل ساده «مونا فرجاد» در یک مراسم/ عکس

فیلم/ خلاصه دیدار فیورنتینا یک- اینتر یک

نکوداشت اکبر زنجانپور

کنسرت-نمایش «ملت عشق»

بهتاش در پایتخت 6 دروازه بان خواهد شد

بهتاش در پایتخت 6 دروازه بان خواهد شد

انتقاد مرجانه گلچین از وضعیت بازیگرها+عکس

زاهدان | صف طویل برای گرفتن کپسول گاز+فیلم

«مینا وحید» با ظاهری متفاوت/ عکس

عکس روز: مسیح بر دست

لزوم بهره گیری سینمای مستند از ظرفیت های تازه اکران

بازگشت دوباره بنیامین بهادری به استیج/ اجرای کنسرت تازه پس از سه سال سکوت

اولین عکس پریناز ایزدیار در «مغز استخوان»

همشهری TV | سوت پایان جشنواره سینمای مستند

بیوگرافی محمدعلی فردین و آشنایی بیشتر با این هنرمند محبوب و جاودانه سینما

آغاز پیش فروش تئاتر “مردی که...” به طراحی و کارگردانی رضا مولایی

بازیگر «پایتخت» دروازه بان نساجی می شود

تالار وحدت غرق در سرمایه های موسیقی نواحی/ ناظم لوریس چکناواریان خاطره گفت

حمله عصبی 15 دانش آموز در سینما/ فیلمی که اضطراب آفرید

مدارس این استان ها دوشنبه 25 آذر ماه تعطیل است

ماجرای نامه بهروز وثوقی به اشرف و دستمزد نجومی فردین/ رازهای پشت پرده ممنوع التصویری ستاره های فیلم فارسی به ادعاهای نویسنده ستایش

رُز فانتوم؛ متفاوت ترین باغ گل متحرک! (+تصاویر)

توضیحات جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در خصوص گزارش مالی آن

فیلم | نوای عاشقانه ای که به حرم رسید

فیلم | نوای عاشقانه ای که به حرم رسید

خواننده پاپ در نقش ملکه موسیقی سول

بازیگر معروف در بیمارستان بستری و در بیهوشی به سر می برد +عکس

درخشش شبی که ماه کامل شد در فرانسه + جزییات

تالار وحدت غرق در سرمایه های موسیقی نواحی

وقتی مدرنیته باعث می شود حقیقت مدفون و ممنوعه واکاوی شود

وقتی مدرنیته باعث می شود حقیقت مدفون و ممنوعه واکاوی شود