مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 23 آبان 1398 ساعت 07:002019-11-14سياسي

نقش الهه مادر در فرهنگ مردم کردستان


حوزه فرهنگی کردستان سرزمین نخستین آیین ها و نظام های انتزاعی است که در نخستین طلیعه های خود با ویژگی های زنانه و ارج مقام الهه مادر پیوند خورده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پرستش الهه مادر یکی از اعتقادات ریشه دار مذهبی در طول حیات بشری است که قدیمی تر از ظهور خدایان متعدد و قبل از تجسم خدایی در مظاهر مذکر و پدرخدایی بوده و در نخستین مراحل تمدن بشر، یعنی دوران کهن سنگی، گسترش یافته است.

به نظر می رسد که سنت پرستش این الهه در ابتدا مستقل و بدون وابستگی به زوج دیگر و پدر_خدا مرسوم بوده است و فقط در دوران نوسنگی است که شواهدی از ظهور خدای جوان به عنوان همسر و در عین حال فرزند الهه مادر وجود دارد.

پژوهشی که در خصوص جایگاه الهه مادر در فرهنگ مردم کردستان توسط دیانا رستمی نژادان(دانشجوی دکتری مردم شناسی دانشگاه تهران) و منصور منصوری مقدم(دانشجوی دکتری مردم شناسی دانشگاه تهران) انجام شده، آماده است: با ظهور زراعت و اشتغال به گله داری، نقش الهه مادر به منزله تجسم مظاهر بارآوری و توالد مشخص تر شده و نه تنها در قلمرو طبیعت و زندگی طبیعی، بلکه در حیطه مسائل زندگی انسان چون تولد، زندگی، مرگ و نیز زندگی پس از مرگ به منزله حمایت کننده و برآورنده نیازهای انسان پرستش شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش الهه مادر در فرهنگ مردم کردستان

نقش الهه مادر در فرهنگ مردم کردستان