مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 مهر 1398 ساعت 06:022019-10-20اجتماعي

مدرسه ای 700 ساله در یزد که متولی ندارد!


مدرسه تاریخی و 700 ساله شهاب الدین قاسم طراز که در دل بافت تاریخی یزد و عرصه جهانی این بافت قرار گرفته، وضعیت نامناسبی دارد و به علت نداشتن متولی به حال خود رها شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دیوار به دیوار حسینیه شاه ابوالقاسم و در عرصه بافت جهانی یزد، مدرسه ای تاریخی به نام شهاب الدین قاسم طراز با شماره ثبت 1007 در فهرست آثار ملی قرار گرفته که قدمت آن به اواخر قرن هشتم قمری و هم عصر با فعالیت مدارس تاریخی رکنیه و شمسیه در یزد برمی گردد.

سر در وروی مدرسه قاسم طراز، تزییناتی از کاشی معرق و کاشی های برجسته وجود دارد که کتیبه ای به خط ثلث بر بالای این سر در قرار گرفته است.

در دو طرف سر در نیز، داخل دو مربع مستطیل شکل، کتیبه ای به خط کوفی بنایی وجود دارد که کتیبه مستطیل دست چپ کاملاً باقی مانده اما کتیبه دست راست تخریب شده است.

داخل کریاس و اطراف سردرگاه ها، سوره فتح به خط نسخ و به رنگ سفید اجرا شده که امروزه تنها قسمتی از آن باقی است، همچنین از ظواهر و آثار باقی مانده، این گونه برداشت می شود که بدنه کریاس، سراسر پوشیده از کاشی معرق بوده که اکنون اثری از آن نیست.

مدرسه شهاب الدین طراز از مدارس قرن هشتم هجری قمری است که شهاب الدین قاسم طراز مستوفی دربار آل مظفر و مشهور به حسن خالق مدرسه ای بزرگ، پایاب، باغ، چند دکان و مسجدی در روبه روی این


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مدرسه ای 700 ساله در یزد که متولی ندارد!

مدرسه ای 700 ساله در یزد که متولی ندارد!