مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 31 اردیبهشت 1398 ساعت 07:552019-05-21سياسي

هر فرد مرگ مغزی، می تواند جان چند بیمار را نجات دهد؟


چند روزی است که تبلیغات، بنرها و آگهی های تلویزیونی با محتوای اهدای عضو را بیش از گذشته در سطح شهر و رسانه ها شاهد هستیم؛ طرحی هدف اصلی آن فرهنگسازی بیشتر برای افزایش آمار اهدای عضو است.

- چند روزی است که تبلیغات، بنرها و آگهی های تلویزیونی با محتوای "اهدای عضو" را بیش از گذشته در سطح شهر و رسانه ها شاهد هستیم؛ طرحی هدف اصلی آن فرهنگسازی بیشتر برای افزایش آمار اهدای عضو است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پیش از آغاز طرح اهدای عضو؛ پیوند کلیه در ایران نخستین بار در سال 1347 انجام شد و تا زمان انقلاب ا سلامی، 80 مورد پیوند کلیه در کشور صورت گرفت.

پس از انقلاب نیز دکتر ایرج فاضل که به عنوان پدر اهدای عضو ایران شناخته می شود، در تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1368 موفق شد نخستین فتوای پیوند ارگان از فرد مرگ مغزی به بیماران نیازمند را از امام خمینی (ره) دریافت کند؛ فتوایی که بالاخره پس از 11 سال در سال 79 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به این ترتیب قانون پیوند اعضا از فرد مرگ مغزی تصویب شد.

به تدریج نیز آیین نامه اجرایی پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی توسط هیئت دولت در سال 81 نوشته و در سال 82 اولین شبکه اهدای عضو کشور در ایران دایر شد.

لازم به ذکر است که شاخص جهانی اهدای عضو که تعداد اهدای عضو در میلیون نفر است (pmp) در سال 1379 با چند پیوند عضو از افراد مرگ مغزی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هر فرد مرگ مغزی، می تواند جان چند بیمار را نجات دهد؟

هر فرد مرگ مغزی، می تواند جان چند بیمار را نجات دهد؟