مطالب مرتبط:
طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس ضامن شادی در مدارس است
طرح «خشونت زدایی همه جانبه از مدارس» ضامن شادی در مدارس است
آیین بین المللی جهان نوروز
مردمان سرزمین نوروز چه آیین هایی برای ازدواج دارند؟
خشونت زدایی از مدارس ابتدایی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 فروردین 1398 ساعت 01:552019-03-22سياسي

حال خوش منحصر در معنویت نیست/ تحقق خشونت زدایی در سایه آیین شادی افزای نوروز


ـ یک دین پژوه با اشاره به اهمیت و کارکردهای نوروز باستانی بیان کرد: شادی امروزه ضرورت بیشتری دارد و دلیلش هم این است که به نام دین، - (و غیر دین) خشونت گرایی تقویت شده و رعب، وحشت، ترس و غم، سایه سنگین بر وجود دیگران افکنده است.

شعائر شادی زا، فضا را تلطیف و از خشونت، به خشونت گریزی سوق می دهد و دل ها را شاد و به هم نزدیک می کند، کدورت ها را رفع می کند و به نوعی آرامش بخش است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایکنا"؛ بهار، فصل شکوفایی گل ها و درختان است و در این فصل از سال، زمین نیز پس از گذراندن دوران خزان و رکود خود، مجددا جان می گیرد و همه این تحولات طبیعی برای انسان نشانه هایی از معاد را بازگو می کند.

تحول و دگرگون شدن، درس بزرگ دیگری است که بهار به انسان ها هدیه می کند.

انسانی که تحولات طبیعی را می بیند، لاجرم به یاد تحول در دورن خود نیز خواهد افتاد.

بنابراین این فصل از سال همواره درس آموز بوده و منادی اتفاقات خوب برای آدمیان است.

به مناسبت رسیدن ایام نوروز که آغازگر فصل بهار است و به منظور آشنایی بیشتر با این آیین و درس هایی که می توان از آن آموخت با محمد منصورنژاد، نویسنده، دین پژوه و مسئول کمیته دین پژوهی صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران، به گفت وگو پرداختیم: ایکنا؛ در ابتدای این گفت وگو بفرمایید که واژه عید به چه معنا است و سابقه عید نوروز به چه زمانی باز می گردد؟ عید، کلمه ای عربی و از عاد و عود، به معنای بازگشت است.

بازگشت از غم و بیماری و ورود به جشن، سرور و شادمانی.

با این وصف عید یعنی شادروز .

متضادِ کلمه عید، عزا است.

مناسبت و سمت و سوی جشن را هم پسوند و مضاف الیه کلمه عید معلوم می کند.

چون به تعبیر اهل ادب، مضاف از مضاف الیه کسب تعریف می کند ، یعنی مضاف با پسوندش معرفی می گردد.

درِ خانه، فرقش با درِ ماشین در مضاف الیه آن (ماشین یا خانه) است.

ماشین و خانه است که وضعیت و ماهیت در را روشن نموده است.

با این وصف در بحث ما هم، اگر مضاف الیه مذهبی باشد، عید مذهبی است، اگر به سنت های کهن بازگردد، ممکن است اسطوره ای باشد و اگر مضاف الیه مورد خاص باشد، مثل جشن تولد فرزند، هم دامنه محدودی دارد.

عید نوروز برای ایرانیان به قدری خاص است که بدون مضاف الیه هم شناخته شده است.

از این رو اگر کسی بگوید عید برایت مثلا لباس می خرم و یا کاری را انجام می دهم، یعنی عید نوروز.

این عید هم پیشینه طولانی دارد و برخی به کیومرث و البته عمدتا سابقه نوروز را به جمشید جم باز می گردانند که هر دو از پادشاهان پیشدادی و اسطوره ای ایرانیانند.

به جهت استقبالی که از این عید در کشورهای مختلف شده است، مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز، روز اول فروردین را تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز اعلام نموده و در تقویم خود جای داده است.

می دانیم که نزدیک به 20 کشور در خاورمیانه و آسیای میانه، ایام نوروز را تعطیل اعلام می کنند.

در جمهوری اسلامی ایران هم بیشترین تعطیلی سال، به عید نوروز تعلق دارد.

ایکنا؛ نوروز در فرهنگ اسلامی چه جایگاهی دارد؟ بد نیست ابتدا بگویم که در قرآن مجید کلمه عید یکبار، آن هم در ارتباط با فرهنگ مسیحی آمده و درخواست مائده آسمانی حضرت مسیح(ع)، از خداوند آمده است قالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَهً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عِیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَهً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ (سوره مائده/114).

یعنی، عیسی(ع) گفت: پروردگارا، تو بر ما غذای گوارا فرو آور، تا این روز برای ما و گروهی که بعد از ما آیند روز عید مبارکی باشد و دلیل آشکاری از جانب تو باشد و نیز از رحمت خود بما روزی فرما؛ زیرا که تو بهترین روزی دهندگان هستی.

فعلا از تامل در آیه در می گذرم.

جمله مشهور امام علی را هم، همه شیعیان شنیدند که حضرت فرمودند: کل یوم لا یعصی الله فهو عید .

هر روزی که در آن معصیت نشود، آن روز عید است.

اما درباره عید نوروز چند نکته قابل طرح است.

یکی آنکه در قرآن مجید از نوروز نامی نیامده، اما در برخی روایات کلمه نوروز آمده است.

مثلا شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آورده است: أتی علیّ علیه السلام بهدیه النَّیروز، فقال علیه السلام: ما هذا؟ .

قالوا: یا أمیرالمؤمنین! الیوم النَّیروز.

فقال علیه السلام: إصنعوا لنا کلّ یوم نَیروزاً .

برای علی(ع) هدیه نوروز آوردند.

فرمود: این چیست؟ .

گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است.

فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید! .

حضرت امیر در برخی توصیه ها نیز به حفظ سنت ها تاکید داشتند و قطعا نوروز از سنت های نیک و پایدار ایرانیان است.

در نامه 53 نهج البلاغه حضرت امیر(ع) خطاب به مالک اشتر از جمله می فرمایند: و الواجب علیک ان تتذکر ما مضی لمن تقدمک من حکومه عادله او سنه فاضله .

یعنی، ای مالک: آنچه بر تو لازم است همواره یادآوری کنی، روش های پسندیده حکومت های دادگستر پیشین و سنت های با ارزش گذشتگان را.

اگر سنت هایی مثل نوروز که ایجاد همبستگی نموده و دلها را به هم پیوند می دهند و یا غم ها را از دل ها زدوده و نشاط آفرینند، چرا باید طرد شده و نادیده گرفته شوند؟ به چه دلیل باید در فرهنگ اسلامی مذموم تلقی شوند؟ در قرآن مجید، خداوند متعال وقتی خواست از نعمت بسیار مهمی که اسلام به مسلمانان صدر اسلام هدیه داده است یاد کند، از همبستگی و تالیف قلوب می گوید.

در سوره آل عمران 103 می خوانیم: وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوانا ، یعنی، به یاد آرید نعمت خدا بر خود آنگاه که با هم دشمن بودید، پس الفت داد میان قلب های شما، پس با نعمت او در بامدادان زندگی به صورت برادر درآمدید.

پس، همبستگی، نعمت فوق العاده مهمی است، همانگونه که گسست ، نقمت و آسیب بسیار شکننده ای است.

نوروز آیینی است که دل ها را به صورت بی بدیلی به هم پیوند می دهد و ازاین رو از سنت هایی است که باید آن را به دلیل عقلی و نقلی، پاس داشت.

ایکنا؛ به دعایی که در هنگام تحویل سال خوانده می شود برسیم.

به نظر شما پیام اصلی این دعا چیست؟ در رابطه با دعای سال تحویل چند نکته را باید بگویم.

یکی از جهت سندیت.

عید نوروز که خاستگاه ایرانی دارد و زبان ایرانی نیز فارسی است.

معلوم است این دعا که عربی است، به مقطع پس از اسلام باز می گردد.

اما دعای یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال ، بنا به نقل مرحوم مجلسی ، در کتاب زاد المعاد در منابع مشهور شیعی نیامده، ولی در کتاب های غیر مشهور وارد شده است، بدون اینکه به معصوم نسبت داده شده باشد.

در مفاتیح الجنان ، اما شیخ عباس قمی تنها به ذکر یک سلسله آداب و سنن و قرائت نماز و .

برای روز نوروز بسنده نموده است.

ولی مضمون این دعا را در قرآن مجید و در ادعیه دیگر می توان یافت و مستند نمود.

نکته دیگر آنکه درخواست اصلی از خداوند بهترین حالات است.

حالِ خوش، می تواند بُن مایه و یا خاستگاه مادی داشته باشد.

مثلا ممکن است دانش آموزی با قبولی در کنکور، به حدی شاد شود که در طول عمرش چنین تجربه ای را نداشته و بهترین حالاتش باشد.

واضح است که در وضعیت مطلوب و آرمانی، تحول حقیقی و حال خوش پایدار، حالی است که در ارتباط با خداوند و در گفتمان معنوی رخ می دهد.

می دانید که مفهوم حال در فضای عرفانی در عرض مقام قرار دارد.

اگر ویژگی اخلاقی و باطنی به صورت گذرا نصیب فردی گردد، گویند حالی برای او حاصل شده است و توصیه هم شده است که سالک این نفحات را به موقع دریابد و به تعبیری: صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق .

چنانکه سعدی در گلستان در اخلاق درویشان، از زبان حضرت یعقوب از جمله آورده است: بگفت احوال ما برق جهان است/ دمی پیدا و دیگر دم نهان است؛ گهی بر طارم اعلی نشینیم/ گهی بر پشت پای خود نبینیم؛ اگر درویش در حالی بماندی/ سر دست از دو عالم برفشاندی .

اما اگر صفتی ملکه شود آن را مقام نامند و درباره اقسام حالات و مقامات در ادبیات عرفانی و صوفیانه بسیار گفته شده است.

با این وصف می توان حالات را رصد نموده و بهترین آنها را خواست و بلکه از حال گذر نموده و آن را تبدیل به مقامی برای خود نمود و با شعر عارف بزرگ ایرانی شاه نعمت الله ولی ، این نکته را ختم کنم که بر حال معنوی ، تاکید دارد: حالیا خوش به ذوق می گردد/ حال ما با محول الاحوال؛ نقش غیری خیال اگر بندی/ نزد ما باشد آن خیال محال .

اما من می خواهم سخن دیگری بگویم.

بسیاری اصرار دارند وقتی صحبت از حال خوش می شود آن را در حالات معنوی و عرفانی خلاصه نمایند.

اما چرا چنین کنیم؟ مگر دین اسلام فقط دین آخرت و یا فقط دین معنویت است؟ اسلام دین دنیا و آخرت و دین مادیت و معنویت است و به همین جهت از اذکار مشهور قنوت نماز ذکرِ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً است.

در این آیه حسنه در دنیا، اتفاقا مقدم بر زیبایی آخرتی هم آمده است.

در دیداری با علامه حسن زاده آملی ، یکی از دوستان گفت، می خواهم ذکر قنوت شما را برای خانواده سوغات ببرم.

علامه فرمودند همین ذکر مشهور را بخوانید: رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَهً وَفِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً .

.

به عبارت دیگر اگر حال خوش دنیایی هم خداوند نصیب کسی نماید، مگر کم دستاوردی است؟ گفته شد که در لغت، عید از عود و بازگشت می آید.

بازگشت قلب از غم به شادی، از تیرگی به نورانیت، از خستگی به نشاط، هم می تواند مقصود دعای تحویل سال باشد.

بلکه حتی من فکر می کنم یک آسیب شناسی در فرهنگ دینی ما لازم است.

زیرا بسیاری از متولیان دین، با شادی مشکل داشته و علاقه دارند مردم را به نام دین تنها به غم و گریه دعوت نمایند.

مثلا مداحان ما اصلا نمی توانند برای مجالس جشن خوب بخوانند، حال آنکه استاد اشک گرفتن هستند.

حال آنکه در فرهنگ دینی همانگونه که درباره غم، نص داریم، درباره شادی هم نص داریم.

برخی شاید هم ناآگاهانه به اسلام تاخته اند که در اسلام از شادی نهی شده است و به بخش آخر آیه ای از قرآن هم استناد کردند که خدا می گوید شادی نکنید، خدا شادی کنندگان را دوست ندارد.

اما آیه مورد نظر آنان به صورت کامل این چنین است: إِنَّ قَارُونَ کَانَ مِن قَوْمِ مُوسَی فَبَغَی عَلَیْهِمْ وَآتَیْنَاهُ مِنَ الْکُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَهِ أُولِی الْقُوَّهِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ (قصص/76).

به درستی که قارون که از قوم موسی بود پس بر آنان طغیان کرد، ما به وی از گنجینه ها آن قدر داده بودیم که تنها کلید آنها، مردانی نیرومند را خسته می کرد، مردمش به او گفتند، این قدر شادی مکن که خدا خوشحالان را دوست نمی دارد.

در اینجا قصد تفسیر آیه نداریم.

در حد اشاره ای می توان گفت این آیه در مورد قارون است که سرکشی کرده بود و شادی طغیانگرایانه داشت.

سرکشی بد است و شادی افراد سرکش نیز مذموم، نه هر شادی بد باشد.

در روایات اسلامی مفصل درباره شادی مطلب آمده است.

مثلا در کامل الزیارات به نقل از امام صادق (ع) آمده: و افضل الاعمال عند الله ادخال السرور علی المومن یعنی، برترین اعمال نزد خداوند، ادخال سرور و شادی بر مومن است.

این جمله نیز در معراج السعاده آمده که این قدر که از برای ادخال سرور بر برادران دینی فضیلت و ثواب وارد شده است، همان قدر معصیت و عذاب در اندوهگین کردن آنها است.

در این زمینه سخن بسیار است و فعلا مجال طرح آنها نیست.

در باب طنز کتابی دارم با عنوان طنر با رویکرد رسانه ای ، که مبانی این مباحث را در آن نوشته مفصل توضیح داده ام.

این نگاه های متحجرانه امثال وهابیون (و نیز گروه هایی مثل داعش) بوده و هست که حتی جشن برای پیامبر(ص) و شادی در اینگونه مراسم را نیز بدعت و شرک می دانند (به بهانه اینکه هیچ ریشه ای در شریعت اسلام ندارد و در دوران رسول خدا(ص) وجود نداشت و یا هیچ از خلفای راشدین و صحابه و شخصیت های برجسته مراسم میلاد پیامبر اسلام(ص) را برگزار نکرده اند).

در نگاهی عقلایی، شادی، بخشی از نیاز وجودی است و در منایع دینی نیز توصیه شده است که مثلا در شادی ما شاد باشید.

البته کثیری از علمای اهل سنت (مثل سیوطی، قسطلانی، ابن عباد و .

) هم برگزاری جشن برای پیامبر(ص) را تجویز نموده اند.

در این صورت از نگاه دینی مشکلی برای ابراز شادی ها در مناسبتهایی مثل نوروز وجود ندارد.

به ویژه اینکه شادی کارکردهای بسیار مثبت در بعد فردی، خانوادگی، گروهی، قومی و ملی و.

دارد.

شادی از آن جهت امروزه ضرورت بیشتری دارد که به نام دین، (و غیر دین) خشونت گرایی تقویت شده و رعب، وحشت، ترس و غم، سایه سنگین بر وجود دیگران افکنده است.

شعایر شادی زا فضا را تلطیف و از خشونت، به خشونت گریزی سوق می دهد و دل ها را شاد و به هم نزدیک می کند، کدورت ها را رفع می کند و به نوعی آرامش بخش است.

نمی خواهم بحث را بگسترانم.

ولی توصیه می کنم با نگاهی فلسفی درباره کارکردهای مثبت شادی کتاب اخلاق اثر اسپینوزا ، که به فارسی هم ترجمه شده است را ببینید.

از نگاه او اندوه، عاطفه ای است که از قدرت فعالیت می کاهد یا از آن جلوگیری می کند و بنا بر این شادی بذاته، خیر است.

نتیجه بگیرم که حال خوش در دعای سال تحویل می تواند صبغه دنیایی و یا آخرتی و یا هر دو را داشته باشد، و نگاه اسلام جمع بین مادیت و معنویت برای آدمیان است.

ایکنا؛ علاوه بر روایاتی که به آنها اشاره کردید، در شعر و ادبیات پارسی نیز می بینیم که شعرای نامدار ما در زمینه نوروز اشعاری دارند.

نظر شما در این زمینه چیست؟ نوروز در ادبیات غنی ما نیز به خوبی ظهور و بروز و بازتاب دارد.

بالای 400 بیت از اشعار شاعران نامدار فارسی زبان، کلمه نوروز آمده است که شرح حتی کوتاه آنها خود چند جلد کتاب خواهد شد.

به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می گردد: خیام حکیم در رباعیاتش آورده است: بر چهره گل نسیم نوروز خوش است/ در صحن چمن روی دل افروز خوش است؛ از دی که گذشت هر چه گویی خوش نیست/ خوش باش و ز دی مگو که امروز خوش است .

رند شیراز، حافظ با اینکه اشعارش در باب نوروز نسبت به برخی شعرا مثل فردوسی زیاد نیست، اما از شهرت بیشتری برخوردار است و مردم ما با آن مانوس هستند.

مثلا آنجا که به زیبایی می سراید: ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی/ از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی؛ به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی/به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی .

سعدی سخنور نیز گفته است: آدمی نیست که عاشق نشود وقت بهار/ هر گیاهی که به نوروز نجنبد، حطب ست .

و در نهایت از رباعی بابا طاهر بگویم که می گوید: جدا از رویت ای ماه دل افروز/ نه روز از شو شناسم نه شو از روز؛ وصالت گر مرا گردد میسر/همه روزم شود چون عید نوروز .

در این اشعار، برخی نوروز را با بهار و طبیعت پیوند زدند، برخی با خوشی و شادکامی، برخی با گفت وگوی با معشوق و .

و نقطه اشتراک همه سخنان، آن است که نوروز روز و ایام شادباش، وصل، همبستگی و امید است.

اصلا ربط بین نوروز، با طبیعت و بهار خیلی جای تامل دارد.

به یکباره در جای جای هستی تحول شگرف، زیبا و به هم پیوسته رخ می دهد، که دیدن آن منظره آدمی را مدهوش می سازد.

به عبارت دیگر نوروز پیوند وثیقی دارد با حال خوش و این حال خوش هم صورت و غایت مادی دارد و هم معنوی.

این همان چیزی است که گفته شد، در دعای زمان سال تحویل از خداوند خواسته می شود: احسن الحال ، بهترین حالات.

انتهای پیام
کلید واژه ها: نوروز - خشونت - ایرانیان - ماشین - انسان - خانه - شادی - طبیعی - هایی - آیین - انسان ها - جشن تولد - باستانی - درختان - بیماری - طولانی - آرامش - گزارش - اهمیت - بزرگ - هدیه - لباس - خزان - عربی - تولد - علمی - محمد - رکود - زمین

آخرین اخبار سرویس:
تجدید میثاق کارگران و وزیر کار با آرمان های امام راحل در آستانه هفته کارگر

18 نفر از فرهنگیان محلاتی به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند

تعامل ایرنا و روابط عمومی ها موجب کاهش آسیب فضای مجازی می شود

سه ظرفیت بزرگ برای جذب گردشگران در استان البرز

درهای شهادت همواره به روی کارکنان پلیس باز است

انقلاب اسلامی ایران با قدرت به راه خود ادامه می دهد

افتتاح شعبه جدید بیمه پارسیان در پایانه بیهقی

همایش بین المللی فقه گردشگری در تبریز گشایش یافت

استخدام کارشناس گرافیست در کلینیک دامپزشکان در البرز

برگزاری المپیاد شایستگی محور هنرستانهای فنی وحرفه ای  خراسان جنوبی

استخدام مسئول حسابداری صنعتی در تهران

قدردانی از تولید و پخش سریال «نون. خ»

سپاه درمورد راهبردهای اصولی خود بایدگام های تکاملی تبیین کند

تشکیل مجمع خیرین مسجدساز در لرستان/ 11 مسجد مرمت شد

حفظ قرآن را هنر بدانیم و از آن تجلیل کنیم

تعامل ایرنا و روابط عمومی ها موجب کاهش آسیب فضای مجازی می شود

تولید اپلیکیشن قرآن و حدیث در پاکستان

جزییات تشییع پیکر آیت الله سیدنورالدین اشکوری

برگزاری نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی(ع) در استان مرکزی

کمک 350 میلیارد ریالی البرزی ها به سیل زدگان کشور

جمع آوری زکات با برنامه ریزی انجام شود

سردار شیرازی: راهبردهای اصولی سپاه و گام های تکاملی باید تبیین گردد

چرا «شاه حسین» خودش را حلق آویز کرد؟ + عکس

خطری که از بیخ گوش خرمشهر گذشت

انسان مخلص از تیررس شیطان و ابلیس در امان است

تکذیب شایعه فرار یکی از فرماندهان سپاه

سپاه درمورد راهبردهای اصولی خود بایدگام های تکاملی تبیین کند

پرداخت زکات رکن مهم دین مبین اسلام است

نیت خالصانه کارکنان امداد در دست گیری از فقرا، نیازمندان واقعی جامعه را توانمند کرده است

توضیحات آیت الله مکارم شیرازی درباره برخی مسابقات

اعضای کمیسیون عمران شنبه به مناطق سیل زده گلستان سفر می کنند

مدرسه مهم ترین نهاد برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

دایک تخریب شده نیاتک هیرمند ترمیم شد

2466 کردستانی در اولین مرحله آزمون هماهنگ مهارت آموختگان ثبت نام کردند

واکنش رهبر انقلاب به تحریم نفتی آمریکا: هر قدر خودمان اراده کنیم نفت صادر می کنیم| هرچه کمتر وابسته به این شکل از فروش نفت باشیم بهتر است| پاسخ این دشمنی را خواهند گرفت

تخصیص 4500 میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان

به اساسی ترین وظیفه رادیو کم توجهی شده است

کشورهای اسلامی باید از ظرفیت های گردشگری استفاده کنند

رییس مجلس شورای اسلامی سخنران همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق 1414

70 سال پیش در دانشگاه بین المللی ربع رشیدی تبریز به سه زبان زنده تدریس می شد

استخدام تعدادی نیرو جهت موسسه معتبر در البرز

4 اردیبهشت آغاز مهلت مجدد انتخاب رشته آزمون پذیرش دستیار تخصصی

سردار سلیمانی: سپاه و انقلاب در برهه خطیری قرار دارند/ سپاه نعمتی بزرگ و مرکز رویش ارزش هاست

استخدام آرایشگر مردانه مجرب و ماهر در منطقه مینی سیتیِ تهران

توضیحات تاکسیرانی درباره تهمیدات این سازمان برای نمایشگاه کتاب

استخدام منشی خانم با سابقه کار در محدوده بلوار میرداماد

استخدام کارشناس سایت یابی مخابراتی در شرکت معبر مخابراتی زی تل

استخدام همکار خانم مسلط به excel در شرکت معتبر

استخدام پیک موتوری جهت تهیه غذا در فردیس

استخدام قاضی بازنشسته برای موسسه حقوقی در تهران

سپاه باید شرایط نقش آفرینی مردم در جنگ نرم را فراهم کند

مدرسه مهم ترین نهاد برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

استخدام حسابدار خانم در یک رستوران در فرمانیه

شورای عالی انتخابات ترکیه، اعتراضات حزب حاکم را بررسی می کند

آغاز کارزار انتخاباتی بایدن در آمریکا

صحبتهای ابراهیم صادقی فر به مناسبت گرامیداشت هفته کارگر

رهبر انقلاب: هر قدر خودمان اراده کنیم نفت را صادر می کنیم

انتقاد مجری صداوسیما از اظهارات جنجالی مؤمن نسب +فیلم

پیکر شهید مدافع حرم«مجید قربانخانی» در حرم رضوی تشییع شد

سپاه باید شرایط نقش آفرینی مردم در جنگ نرم را فراهم کند

عضویت ایران در مجمع جهانی همکاری سازمان های مالیاتی پهنه راه

حاشیه جلسه هیات دولت - 4 اردیبهشت 1398

سرلشکر جعفری: سپاه باید برای حفظ انقلاب شرایط نقش آفرینی مردم در جنگ نرم را فراهم کند

تهدید محجوب به برگزاری راهپیمایی بدون مجوّز

پیکر آیت الله سیدنورالدین اشکوری در قم تشییع می شود

نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری در تبریز آغاز به کار کرد

جلسه هیات دولت

فقط عشق ؛ حجت اشرف زاده

مرکز داوری اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی می شود

انتقاد شدید رییس کمیسیون عمران از اجاره بهای مسکن/در حوزه مسکن احساس خطر جدی می کنم

دبیرکل حزب موتلفه انتصاب فرمانده کل سپاه را تبریک گفت

سند توسعه خراسان شمالی نیمه اردیبهشت ماه رونمایی می شود

طرح هر مسجد یک خانه در میان مردم نهادینه شود

نامه درخواست انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد از استاندار خراسان رضوی/ انتخاب فرمانداران برخی شهرستان ها

5355 واحد مسکونی گنبدکاووی از سیل خسارت دید

آسیب شبکه های اجتماعی ، عمیق و ناشی از خلأ اطلاع رسانی است

مسدود کردن صفحه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در اینستاگرام اوج حقارت مدیران صهیونیست را نشان داد

پدر مدیریت دولتی ایران: برنامه ریزی نکته کلیدی مدیران است/ یکسان سازی اشتباه بارز مدیریتی است

نماینده ولی فقیه در کردستان:بخشی از زکات در خدمت رونق تولید قرار گیرد

دایک تخریب شده نیاتک هیرمند ترمیم شد

2 شورای اطلاع رسانی و روابط عمومی های البرز احیا می شوند

واکنش رهبر انقلاب به تحریم نفتی ایران

شورای اقامه نماز استانداری البرز رتبه برتر کشوری را کسب کرد

هر چه قدر اراده کنیم نفت صادر می کنیم

مقام معظم رهبری :هر قدر خودمان اراده کنیم نفت را صادر می کنیم

سرلشکر جعفری: سپاه شرایط نقش آفرینی مردم در جنگ نرم را فراهم کند

عذوبت آزادی های ستاد دیه را فراموش نمی کنم

پیکر شهید دریابانی در زاهدان تشییع شد

دشمنی آمریکایی ها بی جواب نخواهد ماند

آمریکایی ها انسجام و وحدت را بین قوای سه گانه و اقشار مختلف مردم دو چندان کردند

سپاه تمام دستاوردهایش را مدیون تمامی مدیران و فرماندهان خود است

آمریکا بیشتر به دنبال ایجاد یک جنگ روانی است/ قوای سه گانه باید در برابر فشار آمریکا خود را آماده کند

رهبر انقلاب: هر قدر خودمان اراده کنیم نفت را صادر می کنیم

دولت از منابع موجود برای جبران خسارت سیل استفاده کند

ترامپ می تواند ایران را وادار به خروج از برجام کند!؟

دوره بازگشت سیل های اخیر ایران چقدر است؟

بارش ها در سمنان 3 برابر افزایش یافت

هر قدر خودمان اراده کنیم نفت را صادر میکنیم

انگلیس با ارائه خدمات نسل پنجم هواوی موافقت کرد

چگونه هزینه برق را کاهش دهیم؟

حال خوش منحصر در معنویت نیست/ تحقق خشونت زدایی در سایه آیین شادی افزای نوروز

حال خوش منحصر در معنویت نیست/ تحقق خشونت زدایی در سایه آیین شادی افزای نوروز