مطالب مرتبط:
بیانات رهبر انقلاب درباره 8 سال دفاع مقدس +فیلم
بیانات رهبر انقلاب/ افزایش حقوق سال 98/ ضرب و شتم خلبان هندی/ دستگیری اعضای باند جعل اسناد
بیانات رهبر انقلاب درباره حرکت موذیانه ای که سال هاست در کشور آغاز شده است +فیلم
بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب درباره سال 88، سخنان میرحسین موسوی و خاتمی
بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب درباره سال 88
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 اسفند 1397 ساعت 01:552019-03-19سياسي

استنادات قرآنی بیانات رهبر انقلاب در سال 97/ «آل عمران» و آیه 29 سوره «فتح»؛ پرارجاع ترین سوره و آیه


ـ سوره «آل عمران» و آیه 29 سوره «فتح»، با 12 و 5 بار تکرار پراستنادترین سوره و آیه در مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب در سال 1397 بودند.

- استنادات قرآنی بیانات رهبر انقلاب در سال 97/ آل عمران و آیه 29 سوره فتح ؛ پرارجاع ترین سوره و آیه " گروه سیاسی ــ سوره آل عمران و آیه 29 سوره فتح ، با 12 و 5 بار تکرار پراستنادترین سوره و آیه در مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب در سال 1397 بودند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایکنا"؛ رهبر معظم انقلاب در مجموعه سخنرانی های سال 1397 برای تشریح بیانات خود به آیات زیادی از قرآن استناد فرمودند که در این گزارش این آیات در کنار عبارت مطرح شده از سوی ایشان ارائه می شود.

ایشان در دیدار 24 اسفندماه با اعضای مجلس خبرگان رهبری، به 12 آیه قرآن استناد کردند که از این لحاظ بیشترین استناد قرآنی در این دیدار انجام شد.

سوره آل عمران پراستنادترین سوره در بیانات سال 1397 رهبر معظم انقلاب با 24 ارجاع بود و آیه 29 سوره فتح نیز 5 بار در مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در این سال بیان شده است که بدین لحاظ پراستنادترین آیه بوده است که متن آیه چنین است: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سیماهُمْ فی‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی‏ عَلی‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظیماً (محمّد ( ص ) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید ، و در میان خود مهربانند پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می طلبند نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است ، همانند زراعتی که جوانه های خود را خارج ساخته ، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی دارد این برای آن است که کافران را به خشم آورد (ولی) کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند ، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است).

در تفسیر نور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درباره این آیه آمده است که رکع جمع راکع به معنای رکوع کننده و سجد جمع ساجد به معنای سجده کننده است.

این دو کلمه برای کسانی به کار می رود که بسیار اهل سجده و رکوع و نماز باشند و بر آن مداومت کنند.

سوق به معنای ساق پا و ساقه گیاه، شطأ به معنای جوانه گیاه، آزر به معنای تقویت و کمک و فَاسْتَغْلَظَ از غلظت به معنای سفت و محکم شدن می باشد.

در آغاز سوره، پیامبر صلی الله علیه و آله مورد خطاب بود، إِنَّا فَتَحْنا لَکَ در پایان سوره نیز محور آن، رسول خدا است.

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ در این آیه، شیوه ارتباطات یک مؤمن ترسیم شده است: ـ رابطه با بیگانگان؛ أَشِدَّاءُ شدت و سختی.

ـ با خودی ها؛ رُحَماءُ محبت و مهربانی.

ـ با خداوند؛ رُکَّعاً سُجَّداً عبودیت و بندگی.

ـ با خود؛ یَبْتَغُونَ تلاش و کوشش و امید به فضل خدا.

تشبیه جامعه اسلامی به مزرعه کشاورزی، قابل دقت است زیرا:الف.

کشت، از درون زمین است، عقیده نیز از درون انسان است.

ب.

کشت، در محیط مناسب رشد می کند، جامعه اسلامی هم نیاز به زمینه های مناسب دارد.

ج.

کشت، دارای رشد طبیعی و تدریجی و اصیل و ثابت است، رشد امت اسلامی نیز مراحل و ثبوت و اصالت دارد.

در نوشتن صلح نامه حدیبیّه، همین که حضرت علی علیه السلام نوشتند: محمّد رسول اللّه، نماینده کفّار اصرار کرد که این کلمه باید حذف شود، امام علی علیه السلام از حذف لقبِ رسول اللّه ناراحت بود ولی خداوند به جای آن در متن قرآن فرمود: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ .

یاران پیامبر، در جستجوی دنیا و آخرتند، فضل به نعمت ها و امکانات مادی، و رضوان به نعمت ها و امور معنوی گفته می شود.

شاید هم مقصود این باشد که یاران پیامبر برای کار خود ارزشی قائل نیستند، بلکه به فضل او دل بسته اند نه به اعمال خود.

این آیه، هم به نشانه های ظاهری مؤمن اشاره کرده که خضوع و خشوع در گفتار و رفتار است، سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ و هم به استواری و ریشه دار بودن عقیده در دل و جان مؤمن که همواره در حال رشد و گسترش است.

کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ .

در انجیل متی می خوانیم: بار دیگر مثلی برای ایشان زد و گفت: ملکوت آسمان مثل دانه خردلی است که شخصی گرفته در مزرعه خویش بکارد.

هر چند دانه خردل از سایر دانه ها کوچکتر است، ولی چون نمو کند، بزرگ ترین بقول (سبزیجات) و درختی می شود چنان که مرغان هوا در شاخه هایش آشیانه می گیرند.

امام صادق(ع) در بیان آیه سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ، فرمودند: مراد آثار شب زنده داری است.

هو السهر فی الصلاه اسلام دین جامع است؛ در خط سیاسی أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ و در اخلاق اجتماعی، رُحَماءُ بَیْنَهُمْ و در بعد معنوی تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً است.

اما پیام های این آیه به شرح ذیل است: 1- وعده های الهی شفاف است.

2- جهانی شدن مکتب اسلام، به رهبری الهی و یارانی صادق نیازمند است.

3- یکی از ابزار و شیوه های تربیت، معرّفی الگوهاست.

4- ایمان به رسول خدا، آمنوا به گام اول است، مهم ترین گام، همراهی با رسول است.

5- مسلمانان باید در برابر دشمن؛ خشونت، قاطعیّت، صلابت و شدّت داشته و در برابر دیگر مؤمنان؛ رأفت، مودّت، رحمت و عطوفت، مهر و احساسات داشته باشند.

6- بی تفاوتی ممنوع، مسلمان باید مظهر حبّ و بغض باشد.

7- ملاک مهر و قهر، ایمان و کفر است، نه قوم و قبیله و مال و ثروت.

8- عبادت، برای یاران پیامبر یک سیره دائمی است، نه یک عمل موسمی.

9- در جامعه اسلامی، باید نماز ظهور و بروز داشته باشد، نه مخفی و پنهان.

10- رکوع و سجود در نماز، دارای محوریّت است.

11- عبادتی مورد ستایش است که همراه با کثرت و مداومت باشد.

12- بخش هایی از تورات و انجیل فعلی، دست نخورده و تحریف نشده است، لذا قرآن در مواردی به آنها استناد می کند.

13- در کتب آسمانی قبل نیز پیش گویی هایی بوده است.

در تورات و انجیل، سیمای یاران پیامبر اسلام مطرح شده است.

14- مثال های کتب آسمانی، طبیعی، همه جایی، همه فهم، در دسترس و قابل تجربه است.

15- رشدی پایدار است که طبیعی، مستقل و تدریجی باشد.

16- جامعه اسلامی باید خودکفا، مستحکم و مستقل باشد تا روی پای خود بایستد.

17- دین از سیاست جدا نیست.

در کنار رکوع و سجود، موضع گیری های قاطع و دشمن شکن لازم است.

18- رشد کمی و کیفی مسلمانان، کفّار را عصبانی می کند.

19- رکوع و سجود و همگامی با رسول خدا کافی نیست، باید تمام آن امور برخاسته از ایمان و عمل صالح باشد تا اجر عظیم دریافت شود.

20- پاداش مؤمنان راستین در وهم نگنجد.

21 21 دفع ضرر، مقدّم بر کسب منفعت است.

(اول مَغْفِرَهً بعد اجر عظیم ) استنادات قرآنی در بیانات رهبر معظم انقلاب در سال 1397 به شرح ذیل است: فروردین ماه: ـ در درجه اوّل همه آن کسانی که با منیّت خود، با تکبّر خود، با استبداد خود، با ظلم خود می خواهند بر امور جامعهی بشری و جوامع بشری تسلّط پیدا کنند، با شعار توحید عقب زده می شوند، لذا دشمنی می کنند.

وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الإِنسِ وَالجِنِّ یوحی بَعضُهُم إِلیٰ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا(انعام،112 )؛ همه پیغمبران با صاحبان زر و زور، با مستبدّان عالم، با زورگویان عالم، با فراعنه عالم روبه رو شدند، مواجه شدند و با آنها مبارزه کردند.

(25 فروردین، بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی) ـ اینکه بشریّت روزبه روز از اوّل تاریخ بشر تا امروز به معارف الهی نزدیک شده و نزدیک تر شده است، به خاطر مبارزه است؛ چون حق باید مبارزه کند.

الَّذینَ آمَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالَّذینَ کَفَروا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوتِ (نساء، 76) ؛بدون مبارزه با مستبدّان و زورگویان و بدخواهان بشر و ظالمین و ستمگران نمی شود حق را پیش برد؛ مبارزه لازم است و پیغمبران این کار را کردند؛ و توحید، متضمّن کلّیّات و اصول و خطوط اصلی این مبارزه است.

(همان دیدار) ـ در همین تبلیغاتِ انتخاباتیِ اخیر در سال گذشته، همین رییس جمهور کنونی آمریکا این حرف را گفت؛ گفت ما به سعودی ها به چشم گاو شیرده نگاه می کنیم! ذلّت از این بیشتر؟ برای یک دولت، برای یک ملّت، ذلّت از این بالاتر؟ پولش را بگیرند، بعد به عنوان گاو شیرده او را خطاب بکنند، به او توهین بکنند؛ ذلّت یک کشور و یک دولت بیش از این نمی شود؛ اسلام با این ذلّت ها مخالف است.

وَلِلَّهِ العِزَّهُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ(منافقون، 8)؛ اگر مؤمن باشند، باید عزیز باشند.

(همان دیدار) ـ در مقابل دشمن، ایستادگی موجب عقب رفت دشمن است.

وَلَوْ قَاتَلَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا یَجِدُونَ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا * سُنَّهَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ اللَّهِ تَبْدِیلًا (فتح، 22و 23)؛ این سنّت الهی است: اگرچنانچه در مقابل ظلم و استبداد و زورگویی و خباثت ها و جنایت های جنایتکارانِ عالم بِایستید، قطعاً مجبور به عقب نشینی می شوند؛ این قرآن کریم است که به عنوان یک سنّتِ قطعیِ تاریخ و سنّت الهی از این یاد می کند، و این سنّت ان شاءالله عملی خواهد شد.

(همان دیدار) اردیبهشت ماه: ـ امروز ما به قرآن احتیاج داریم؛ راه صحیح زندگی جوامع اسلامی و امّت اسلامی، عمل به قرآن است؛ در یک روایتی می فرماید: اِنَّ هٰذَا القُرآنَ حَبلُ الله -اینکه در قرآن دارد که وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ( آل عمران، 103)؛ این حبل الله، همین قرآن است.

( 6 اردیبهشت، بیانات در دیدار شرکت کنندگان مسابقات بین المللی قرآن) ـ قرآن به ما درس می دهد؛ [مثل] همین آیاتی که اینجا امروز تلاوت شد: مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا یَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضوانًا سیماهُم فی وُجوهِهِم مِن أَثَرِ السُّجودِ(فتح، 29)؛ اینها خصوصیّات مؤمن است، قرآن میگوید این جوری باید باشید.

اوّلش أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار است؛ در مقابل کفّار سخت ایستادن، مثل خاکریزهای نرمی که قابل نفوذ است نبودن، مثل سدّ مستحکمی در مقابل کفّار ایستادن.

مسلمانها باید در مقابل استکبار بِایستند؛ مسلمان ها باید در مقابل زورگویی آمریکا و بقیّهی زورگوهای عالم بِایستند؛ اگر این را رعایت نکنند، اگر این مرزها را توجّه نکنند، ذلیل خواهند شد، دچار فساد خواهند شد، دچار عقب ماندگی خواهند شد که الان این متأسّفانه اتّفاق افتاده.

(همان دیدار) ـ در آیات آخر سوره مبارک انفال، آنجایی که بحث ولایت مؤمنین با یکدیگر است [میفرماید:] أُولٰئِکَ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ (انفال، 72)، [این] راجع به مؤمنین؛ در مورد کفّار در آیه ی بعد میفرماید که آنها هم بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ ؛ هم مؤمنین اولیای یکدیگرند و با همدیگر پیوند ولایتی دارند، هم کفّار با یکدیگر پیوند ولایتی دارند.

پس این تکلیف است به زبان اِخبار، امّا در واقع انشاءاست و معنایش این است که مؤمن با مؤمن بایستی پیوند ولایتی داشته باشد، مال هرجای دنیای اسلام که هست باشد؛ این وحدتی که ما می گوییم این است.

در مقابل، بایستی در جبههی مقابل، کفّار را که ملاحظه می کند با آنها پیوند نداشته باشد، با آنها ولایت نداشته باشد.

(همان دیدار) ـ این ولایتی که امروز مشاهده می کنید و بعضی از کشورها با رژیم صهیونیستی بنا میکنند به مبادله ی کلمات محبّت آمیز و ارتباطات گوناگون سیاسی و اقتصادی و غیره.

بعد میفرماید: إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَهٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبیرٌ(انفال، 73)؛ اگرچنانچه این ولایت بین مؤمنین و قطع ولایت بین مؤمنین و کفّار رعایت نشود در زمین، فتنه و فساد کبیر به وجود می آید.

(همان دیدار) ـ امام (رضوان الله علیه) فرمودند معلّمی شغل انبیا است ؛ این فقط یک شعار دل خوش کن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است: وَ یُعَـلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَه (بقره، 129)؛ از جمله خصوصیّات پیامبران، تعلیم است.

یعنی شما دارید راهی را حرکت می کنید که برترین انسان های تاریخ بشریّت، آن راه را رفته اند و برای آن مقصود و برای آن پیمایش، مبعوث شده اند؛ یعنی پیغمبران.

تأثیر بی نظیر، نقش بی نظیر تعلیم و تربیت عمومی در پیشرفت کشور، در سعادت کشور یک مسئله فوق العاده مهمّی است.

(19 اردیبهشت، بیانات در دانشگاه فرهنگیان) ـ آیه شریفه سوره انّافتحنا را تلاوت کردند: اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم (فتح، 29)؛ در مقابل دشمنان دین و در مقابل کفّار بایستی سرسخت بود، بین خودمان بایستی مهربان باشیم؛ [امّا] عکسش را عمل میکنند.

(27 اردیبهشت، بیانات در محفل انس با قرآن کریم) ـ ما از قرآن فاصله داریم؛ قرآن تکلیف ما را معیّن کرده است؛ قرآن آنها را به ما معرّفی کرده: قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم اَکـبَر(آل عمران، 118)؛ اینها را امروز تلاوت کردند؛ اینها آیات قرآن است.

(همان دیدار) ـ دشمنیِ آنها که با اسلام و مسلمین تمام نمی شود؛ وَ ما نَقَموا مِنهُم اِلّا اَن یُؤمِنوا بِاللهِ العَزیزِ الحَمید (بروج، 8)؛ دشمنی شان به خاطر گرایش به اسلام است.

(همان دیدار) ـ ما از قرآن دوریم؛ امّت اسلامی از قرآن دور است.

اگر خودمان را به قرآن نزدیک بکنیم، بلاشک بر دشمن غلبه پیدا می کنیم، این دشمن هر که باشد؛ وَلَو قاتَلَکُمُ الَّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبارَ ثُمَّ لایَجِدونَ وَلِیًّا وَلا نَصیرًا سُنَّهَ اللهِ الَّتی قَد خَلَت مِن قَبلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ اللهِ تَبدیلا (فتح، 22و 23).

(همان دیدار) ـ وعده الهی است، وعده قرآنی است؛ وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه (حج، 40)؛ اینها چیزهایی است که از قرآن باید یاد بگیریم، باید فرابگیریم، باید کار کنیم.

این جلسات مقدّمه است؛ این نشست وبرخاست ها و این آموزش ها مقدّمه است؛ این خواندن ها و تلاوت ها مقدّمه است؛ مقدّمه تدبّر کردن، فهمیدن، آگاه شدن و عمل کردن.

(همان دیدار) خردادماه: ـ خداوند متعال به کسی مثل پیغمبر، به انسان والایی مثل رسول الله در سوره ی مزّمّل [میفرماید]: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * یا اَیُّهَا المُزَّمِّل * قُمِ الَّیلَ اِلّا قَلیلًا * نِصفَهُ اَوِ انقُص مِنهُ قَلیـلًا * اَو زِد عَلَیهِ وَ رَتِّلِ القُرءانَ تَرتیلًا (مزمل، 1 تا 4)؛ نیمی از شب -یا زیادتر یا کمتر- برخیز عبادت کن، دعا کن، مناجات کن، قرآن بخوان، آن ساعات را مشغول باش؛ چرا؟ اِنّا سَنُلقی عَلَیکَ قَولًا ثَقیلًا (مزمل، 5)؛ کارَت مشکل است، کار سنگینی بر دوش تو است، قول ثقیلی را به تو القا خواهیم کرد؛ باید آن را بتوانی تحمّل کنی.

اگر این بیداریِ نیمه شب، این تضرّع، این دعا، وجود داشت، می توانی این بار را تحمّل کنی و ببری و به منزل برسانی؛ اگر نه، نه.

وضع ما این جوری است.

(2 خرداد، بیانات در دیدار مسئولان نظام) ـ ما در شکست دشمن شک نداریم؛ بنده هیچ تردیدی ندارم.

هرکسی که با معارف اسلامی آشنا باشد می داند که اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم (محمد (ص)، 7) وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه (حج، 40)؛ یا همین آیه ای که تلاوت کردند که وَ مَا النَّصَرُ اِلّا مِن عِندِ الله (آل عمران، 126)، اینها مسلّم است و در این تردیدی نیست.

می دانیم که شکست می خورند؛ می دانیم که سرنوشت رییس جمهور کنونی هم بهتر از سرنوشت اَسلافش -بوش و نئوکان ها و دوروبری های ریگان و بقیّه- نخواهد بود.

(همان دیدار) ـ استقرار عدالت، نفی تبعیض، نفی فاصله های طبقاتی؛ اینها جزو آرزوهای بزرگ است.

اصلاً در قرآن، اقامه قسط را مسئله اصلی و هدف پیغمبران میداند: لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط.

(7 خرداد، بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان) ـ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند به مجرّدی که موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کن فیکون بشود؛ نشده بود- قرآن میگوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا (اعراف، 129)؛ تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار می کردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم.

ببینید! این آن حالت بی صبریِ بنی اسراییلی است؛ بی صبری.

حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَهُ لِلمُتَّقین (اعراف، 128)؛ تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ صبر لازم است.

این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چه جوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست.

(همان دیدار) ـ هُوَ الَّذیِّ اَنزَلَ السَّکینَهَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادُوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم وَ لله جُنودُ السَّماواتِ وَ الاَرضِ وَ کانَ اللهُ عَلیمًا حَکیمًا (فتح، 4) یاد عظمت ها و قلّه های بلند و پروازهای معنویِ انسان های بزرگ، به دل ها آرامش و اطمینان و اعتمادبه نفس می بخشد.

آیه ی شریفه، سکینه و آرامش را در دل های مسلمانان ناشی از فتح و نصرت الهی میداند و آرامش را و اطمینان را و سکینه قلبی را مایه ی تقویت ایمان و ازدیاد ایمان معرّفی می کند؛ دشمن عکس این را و ضدّ این را برای امّت اسلامی و برای جامعه مؤمن و متحرّک و پویای ما دنبال می کند.

(14 خرداد، بیانات در بیست و نهمین سالگرد ارتحال امام ره ) ـ از سلطه جهان کفر نهراسید و به وعده خدای عزّوجل مطمئن باشید که فرموده او (سبحانه و تعالی) با صراحت هرچه تمام تر بیان می دارد: یا می خواهند نیرنگی بزنند؟ ولی آنان که کافر شده اند، خود دچار نیرنگ شده اند (طه، 42).

(همان دیدار) ـ جوان ما باید اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم (فتح، 29) [باشد] -همین آیه ای که اینجا تلاوت کردند- این جوری تربیت بشود؛ در مقابل ظلم بِایستد، در مقابل متعرّض و متعدّی بِایستد امّا با برادر مؤمن، با مهربانی، با گذشت رفتار کند؛ باید به جوانمان گذشت را یاد بدهیم.

(20 خرداد، بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها) ـ آمریکا در منطقه شکست خورده است.

آمریکا در منطقه نتوانسته است، شیطان بزرگ با آن همه تلاش، با آن همه وسوسه و دمدمه نتوانسته است به مقصودِ خود در این منطقه برسد.

پول را خرج کرده است، فَسَیُنفِقونَها ثُمَّ تَکونُ عَلَیهِم حَسرَهً ثُمَّ یُغلَبون (انفال، 36) آیه قرآن است، پول را خرج می کنند امّا سودی از آن نمی برند؛ بعد از این هم قدرت های شیطانی در این منطقه هرچه پول خرج کنند، همین مطلب برایشان وجود دارد.

(25 خرداد، بیانات در خطبه های نماز عید فطر) ـ به معنای واقعی کلمه اینها شمرهای این زمانند؛ به معنای واقعی کلمه اینها کسانی هستند که قرآن در حقّشان می گوید اِنَّهُم لا اَیمـانَ لَهُم (توبه، 12) هیچ عهد و پیمانی در اینها مورد اعتماد نیست -داریم می بینیم دیگر؛ این جلوی چشم ما است- به معنای واقعی کلمه اینها باج طلب و زورگو هستند و بدیهی است که ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی و مسئولان محترم نظام زیر بار هیچ باج طلب و زورگویی نخواهند رفت.

(30 خرداد، بیانات در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی) تیرماه: ـ حرکت قوّه قضاییّه به سمت اصلاح درونی دستگاه قضا هم بایستی به نظر بنده بی توقّف، بدون توقّف، انجام بگیرد.

من عرض می کنم شما هر پرونده مهمّی که به جریان می اندازید، هر دعوایی که به یک حکم عادلانه ای آن را منتهی می کنید، این یک صدقه است، این یک کار خیر است، این یک نعمت از طرف پروردگار بر شما است؛ وَ اَمّا بِنِعمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّث( ضحی، 8)؛ این نعمت را آشکار کنید، بگویید تا همه بدانند که این اتّفاق افتاد.

(6 تیر، بیانات در دیدار رییس و مسئولان قوه قضاییه) ـ چندین آیه است درباره دشمنان عنود و لبریز از بغض و کینهی اسلام و مسلمین و پیامبر که آنها را بیان میکند.

قَد بَدَتِ البَغضَاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم اَکبَرُ (آل عمران، 118)؛ بعد از آنکه این خصوصیّات را در مورد این دشمنان ذکر می کند -که این دشمنان، خصوصیّاتشان منطبق است با خصوصیّات همین دشمنانی که امروز شما دارید و ملّت مسلمان ایران دارد و ایران اسلامی دارد که واقعاً قَد بَدَتِ البَغضَاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم اَکبَرُ ؛ یا اِن تُصِبکَ حَسَنَهٌ تَسُؤهُم (توبه، 50)، اگر شما یک افتخاری به دست بیاورید، یک موفّقیّتی به دست بیاورید، آنها عمیقاً ناراحت می شوند- و بعد از آنکه این آیات ذکر میشود، در پایان، قرآن این جور میگوید، میفرماید که وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا (آل عمران، 120)، این یک قانون -قانون آفرینش- است.

صبر و تقوا موجب میشود که همین دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همهی توانایی هایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمیتوانند برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط صبر و تقوا.

(9 تیر، بیانات در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین ع ) ـ اگر آن صبر و این تقوا را شما جوانان عزیز و مسئولان مسائل نظامی و امنیّتی و اقتصادی و دیگران در درجه ی اوّل، و سایر مردم و عموم ملّت ایران در درجه ی بعد، به کار ببندند، لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا (آل عمران، 120) هیچ ضربه ای، هیچ آزاری نمیتوانند به شما برسانند؛ و به توفیق الهی همین هم خواهد بود.

(همان مراسم) ـ ایستادگی کردن ممکن است هزینه ای داشته باشد، امّا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن هزینه برای ملّت ها ارزش دارد؛ امّا تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بی هویّت شدن هیچ اثری ندارد؛ این را بایستی همه بدانند.

این قانون لایتخلّف پروردگار است که فرمود: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم وَ لَن یَتِرَکُم اَعمالَکُم (محمد (ص)، 35)؛ سست نشوید، دعوت به سازش با دشمن نکنید، خدای متعال شما را برتر قرار داده است و برتر هستید وَ لَن یَتِرَکُم -یعنی لَن یَنقُصَکُم - خدای متعال برای شما کم نمیگذارد در مقابل مجاهدتی که انجام داده اید، پاداش این مجاهدت را به طور کامل به شما خواهد داد.

(همان مراسم) ـ بدیهی است که در شرایط سخت مجاهدت در راه وظیفه و در راه خدا ثواب مضاعفی هم دارد، یعنی یک وقت هست شما بی دردسر، بی دغدغه، بی مشکل کارتان را در وزارتخانه انجام میدهید، یک وقت مشکلاتی دارید، خب وقتی مشکلات دارید و کار را با سختی انجام میدهید طبعاً ثواب الهی بیشتر است و هدایت الهی هم وعده داده شده است.

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا ( عنکبوت، 69)؛ یعنی شما وقتی مجاهدت کردید، تلاش کردید خدای متعال هدایت می کند، راه درست را به شما نشان می دهد.

(24 تیر، بیانات در دیدار رییس جمهور و اعضای هیئت دولت) ـ علاوه بر همه جهات گوناگونی که در حج -این فریضه بزرگ- وجود دارد، حج این خصوصیّت را هم دارا است که مظهر آمیختگی معنویّت و سیاست، معنویّت و مادّیّت، و دنیا و آخرت است.

وَ مِنهُم مَن یَقولُ رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَهً وَ فِی الأخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النّار (بقره، 201)؛ کسانی که در حج این جور دعا می کنند و حسنه دنیوی و حسنهی اُخروی را از خدای متعال مسئلت می کنند، اینها مطلوب و مقبول قرآنند؛ یعنی دنیا و آخرت در حج مجتمع شده است؛ حج مظهر یک چنین چیزی است.

(25 تیر، بیانات در دیدار کارگزاران حج) ـ آن وقت، وقتی که به آنجا آمدید، ثُمَّ اَفیضوا مِن حَیثُ اَفاضَ النّاس (بقره، 199) اینجا هم بحث ناس است سَواءً العـاکِفُ فیهِ وَ الباد (حج، 25)؛ اهل مکّه و غیر اهل مکّه تفاوتی ندارند؛ اینجا مال همه است، این سرزمین متعلّق به همه ی مسلمین است.

نباید کسانی خیال کنند که این سرزمین مال آنها است و آنها حق دارند هرجور دلشان میخواهد در آنجا رفتار بکنند؛ نخیر، همه ی مسلمانها حقّ یکسانی دارند نسبت به کعبه ی شریف، نسبت به مسجدالحرام و نسبت به این موطن شریف و فضای مقدّس حرمین شریفین.

(همان دیدار) ـ آیات قرآن، چه آنچه مربوط به حج است، چه آنچه مربوط به جهاد است، چه آنچه مربوط به ارتباطات مردم در یک جامعه است، چه آنچه مربوط به حاکمیّت حاکم اسلامی در جامعه است، اینها همه سیاستهایی است که متعلّق به اسلام است.

مردم سالاری اسلامی هم که ما گفتیم، متّخَذ از متن اسلام و متن قرآن است.

وَ اَمرُهُم شوریٰ بَینَهُم (شورا، 38)؛ این، آن نکته ی اصلی است در مسئله حج.

(همان دیدار) ـ یک نکته این است که از مفاهیم حج و نکته هایی که در حج وجود دارد، هیچ کس نباید جلوگیری کند و ممانعت ایجاد کند؛ که اِنَّ الَّذینَ کَـفَروا وَ یَصُدّونَ عَن سَبیلِ اللهِ وَ المَسجِدِ الحَرام (حج، 25)، آن کسانی که صدّ عن سبیل الله میکنند و صدّ عن المسجد الحرام می کنند، این صدّ -جلوگیری، منع- فقط این نیست که نگذارند شما بروید مکّه، ممکن است بگذارند بروید مکّه امّا نگذارند که از مفاهیم حج استفاده کنید؛ این هم صدّ عن سبیل الله است، این هم صدّ عن المسجد الحرام است.

آن کسانی که این حرکت را انجام می دهند، آن حکومت، آن دولتی که این غلط بزرگ را می کند، صدّ عن سبیل الله انجام می دهد.

بایستی مفاهیم حج را دانست، فهمید، برطبق آنها رفتار کرد و عمل کرد.

(همان دیدار) ـ از سال اوّلی که انقلاب پیروز شد و کسانی رفتند حج و امام بزرگوار پیام دادند، مفاهیم جدیدی از حج برای ملّت ایران آشکار شد و روشن شد و دنبال آن مفاهیم را گرفت و حرکت کرد؛ حجّ همراه با برائت، حجّ همراه با تفاهم با مسلمین، حجّی که مظهر اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار و رُحَماءُ بَینَهُم (فتح، 29) است.

حج مظهر اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار و رُحَماءُ بَینَهُم باید باشد.

(همان دیدار) ـ حقّ بزرگ حجّاج بر آن کسانی که مسلّط بر آن منطقه هستند، امنیّت آنها است؛ این مطالبهی اصلی آنها است.

امن یکی از خصوصیّاتی است که خدای متعال برای خانه خودش و شهر مکّه و حرم، معیّن فرموده است: جَعَلنَا البَیتَ مَثابَهً لِلنّاسِ وَ اَمنا (بقره، 125)؛ همه آنجا جمع بشوند و امن باشد، امنیّت داشته باشند.

(همان دیدار) مردادماه: ـ دعای عرفه، با آن مضامین بلند- بعد هم روز [عید] قربان، یادآوری قربانی بزرگ، وَ فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیمٍ (صافات، 107) بعد وارد دهه دوّم ذی حجّه می شویم، دههی غدیر، ماجرای عجیبی است؛ این ماه مهمّی است؛ و مقدّمه ماه محرّم.

از این فرصت ها استفاده معنوی کنیم.

(22 مرداد، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم) ـ شماها اغلب جوانید، دل هایتان پاک است، روح هایتان صافی است، آلودگی هایتان نسبت به امثال ما که عمری گذرانده ایم، کمتر است؛ با توجّه به خدای متعال وَ سئَلُوا اللهَ مِن فَضلِه (نساء، 32)؛ فضل خدا را بخواهید در همه امورتان -در امور شخصی، در امور اجتماعی، در امور سیاسی، در امور بین المللی- و خدای متعال پاسخ خواهد داد.

(همان دیدار) شهریورماه: ـ حقیقتاً غدیر و معرّفی امیرالمؤمنین (علیه السّلام) به عنوان ولیّ امر امّت اسلامی و جانشین پیغمبر، یکی از نعمتهای بزرگ خدای متعال بود؛ یعنی همچنان که خود اصل نبوّت و رسالت، منّت الهی و نعمت بزرگ الهی است که لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم (آل عمران، 164)، در مورد ولایت امیرالمؤمنین هم حقیقتاً یک نعمت بزرگ و یک منّت بزرگی بود: خَلَقَکُمُ اللهُ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقینَ حَتّی مَنَّ اللهُ عَلَینا بِکُم فَجَعَلَکُم فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَع تا آخر؛ حقیقتاً نعمت بزرگی است.

خب ولایت امیرالمؤمنین و مسئله ولایت، یک جا در قرآن -در سوره ی مائده- مایه ی یأس کفّار است: اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم (مائده، 3)؛ آن روزی که مسئله ولایت مطرح شده، آن روزی است که به نصّ قرآن یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم ، مایه ی یأس کّفار است که مرحوم علّامه طباطبایی یک تفصیل خیلی زیبایی در این زمینه دارند در تفسیر المیزان که این یأس چگونه است و با چه منطقی این یأس وجود دارد؛ یک جای دیگر در همین سورهی شریفه، این آیه ی مبارکه است که وَمَن یَتَوَلَّ اللهَ وَ رَسولَه وَ الَّذینَ ءامَنوا فَاِنَّ حِزبَ اللهِ هُمُ الغّْلِبون (مائده، 56)، که مراد از این الَّذینَ ءامَنوا که در این آیه است و آیه قبلش که وَهُم راکِعون (مائده، 55) [است] -آیه رکوع [که میگوید] در حال رکوع، انفاق میکنند- امیرالمؤمنین (علیه الصّلاهوالسّلام) است؛ ءامَنوا در این آیه هم اشاره به همان است؛ [یعنی] آیه بعد از اِنَّما وَلِیُّکُمُ الله (مائده، 55).

آن وقت اینجا حِزبَ الله را که همان کسانی هستند که دنباله رو این ایمان و این حرکتند، غالبون معرّفی می کند؛ یعنی یک جا مسئله یأس کفّار است، یک جا مسئله غلبه اهل حق.

زمینه های حرکت امّت اسلامی و جامعه اسلامی، بخصوص جامعه شیعه اینها است که مایه غلبه و مایه یأس کفّار و مایهی توانایی و قدرت و در اختیار ما است.

( 7 شهریور، بیانات در دیدار رییس جمهور و اعضای هیئت دولت) ـ ظرفیّت های اقتصادی ما خیلی خوب است.

اگر از این ظرفیّت ها استفاده نکنیم، واقعاً کفران نعمت کرده ایم؛ خدای متعال [میفرماید]: اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کـُفرًا (ابراهیم(ص)، 28)؛ ما نعمت خدا را نبایست تبدیل کنیم به کفران.

(همان دیدار) ـ چیزهایی هست که جزو سُنن طبیعی و معمولی رفتارهای جمعی است؛ اینها باید رعایت بشود؛ یکی اش همین است که مشورت کنیم، فکر کنیم، حقوق افراد گوناگون را در نظر بگیریم و البتّه فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی الله (آل عمران، 159) هم دنبالش هست که باید آن را هم انجام بدهیم.

(همان دیدار).

ـ دیروز -روز بیست وچهارم- بنا بر مشهور، روز مباهله بود و همچنین روز نزول آیه ی ولایت در حقّ امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)؛ اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَ الَّذینَ ءامَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاهَ وَ یُؤتونَ الزَّکاهَ وَ هُم راکِعون (مانده، 55) امروز هم روز نزول سوره هل اَتی است و به قولی امروز روز مباهله است؛ ایّام مهمّی است.

(15 شهریور، بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری) ـ [درحالی که] انقلاب هم آن روز یک نهال ضعیفی بود، یک نهال تازه ای بود که کَندن آن از زمین خیلی تفاوت داشت با قلع این شجرهی طیّبه ای که امروز وجود دارد و گسترده [شده] و اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماء (ابراهیم، 8) بنابراین حسّاس که می گوییم، از این جهت نیست.

(همان دیدار) ـ در صدر اسلام هم قضیّه همین جور بوده است.

در آنجا هم اقتضائات گوناگون و شرایط گوناگون، وظایف گوناگونی به وجود می آورده.

یک روز خدای متعال می فرماید که اِن یَکُن مِنکُم عِشرونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِائَتَین (انفال، 65) یک روز می فرماید: فَاِن یَکُن مِنکُم مِائَهٌ صابِرَهٌ یَغلِبوا مِائَتَین (انفال، 66).

یعنی یک روز باید با ده برابر بجنگند، یک روز با دو برابر باید بجنگند.

در حکمت الهی بلاشک قصوری وجود ندارد، خب معلوم است، این مربوط به شرایط است.

در یک شرایطی وضع جوری است که خدای متعال می گوید بایستی یکی تان با ده نفر بجنگید، یک شرایط دیگر هم پیش می آید که وضع جوری است که خدای متعال می فرماید یکی تان با دو نفر باید بجنگید.

این اختلاف شرایط، اختلاف احکام و اختلاف تکالیف را پیش می آورد.

یک روز، بدر است و حرکت آن چنانی یا فتح مکّه است و مانند اینها، یک روز هم اِذ اَعجَبَتکُم کَثرَتُکُم در روز حُنین است.

وَ یَومَ حُنَینٍ اِذ اَعجَبَتکُم کَثرَتُکُم فَلَم تُغنِ عَنکُم شَیئًا (توبه، 25)؛ این جوری است.

در هرجایی یک شرایطی وجود دارد، باید برطبق آن شرایط عمل کرد.

(همان دیدار) ـ به آقایان دولتی ها گفتم که کارهای مثبت را باید دید، کارهای منفی را هم باید دید؛ این جور نباشد که ما همه ی کارهای منفی را ببینیم.

دولت، هم کارهای مثبت دارد، هم مشکلاتی دارد؛ مجلس همین جور، قوّه ی قضاییّه همین جور، دستگاه های گوناگون همین جور؛ همه مان این جور هستیم که یک چیزهای مثبتی داریم؛ خَلَطوا عَمَلًا صالِحًا وَ ءاخَرَ سَیِّـئًا عَسَی اللهُ اَن یَتوبَ عَلَیهِم (توبه، 102)، این خَلط عمل صالح و سیّئه، یک چیزی است که در همه وجود دارد، در همه جا وجود دارد.

ما اگر عمل سیّئه را ذکر میکنیم، عمل صالح را هم ذکر کنیم؛ این موجب میشود که مردم، هم متوجّه بشوند که اینجا اشکال دارد، هم این موجب نشود که بکلّی مأیوس بشوند و بگویند آقا! همه چیز از دست رفت .

( همان دیدار) ـ آن آیه شریفه [می گوید]: یا اَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا اِتَّقُوا اللهَ وَ قولوا قَولًا سَدیدًا * یُصلِح لَکُم اَعمالَکُم وَ یَغفِرلَکُم ذُنوبَکُم (احزاب، 70 و 71)، اگر چنانچه بخواهیم قول سدید داشته باشیم -قول سدید یعنی قول با پشتوانه- باید این جوری حرکت بکنیم، این جوری باید عمل بکنیم.

لَولا یَنهاهُمُ الرَّبانِیّونَ وَ الاَحبارُ عَن قَولِهِمُ الاِثمَ وَ اَکلِهِمُ السُّحت (مائده، 63)، این دو نکته مهم [در این آیه] این است که قرآن نهیب می زند که چرا احبار و رهبّانیّون، اینها را از این دو چیز منع نکردند [که از] این دو چیز یکی شان قَولِهِمُ الاِثم است، [یعنی] حرف دروغ، حرف غلط، حرف نسنجیده، قولِ بغیرعلم؛ یکی هم اَکلِهِمُ السُّحت -که همین مسائل اقتصادی است، روابط اقتصادی ناسالم، همین فسادها و مفسدین و امثال اینها- هر دوی اینها را بایستی بکلّی علاج کرد.

(همان دیدار) ـ دشمن تحرّکی می کند و ما قطعاً دشمن را در این مرحله و در همه مراحل بعدی به توفیق الهی شکست میدهیم.

وَ لَو قاتَلَکُمُ الَّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبارَ ثُمَّ لا یَجِدونَ وَلِیًّا وَ لا نَصیرًا * سُنَّهَ اللهِ الَّتی قَد خَلَت مِن قَبلُ وَ لَن تَجِـدَ لِسُنَّهِ اللهِ تَبدیلًا (فتح، 22 و 23).

اگر دشمنِ کافر با شما مواجه بشود، حتماً مجبور به عقب نشینی است؛ البتّه وقتی شما می جنگید، وقتی که شما مبارزه می کنید؛ [اگر] بنشینید و بیکار بمانید نه؛ امّا وقتی که داریم حرکت می کنیم، داریم کار می کنیم، حتماً دشمن شکست می خورد.

(همان دیدار) ـ ملّت عراق با شجاعت ایستاد، ملّت سوریه با فداکاری در میدان حاضر شد؛ اینها نشانه های قدرت خداوند و نشانه های صدق وعده الهی است که فرمود: یاَاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم (محمد(ص)، 7) هم نصرت داد، هم ثبات قدم داد.

(18 شهریور، بیانات در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر) ـ ارتش را از آنچه هست جلوتر ببرید، افتخارات ارتش را افزایش بدهید؛ این کار را شما می توانید انجام بدهید.

وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم (انفال، 60) آمادگی شما، ابراز قدرت شما، دشمن را به عقب نشینی وادار می کند، دشمن را می ترساند؛ این، آن دستوری است که قرآن به ما داده است، باید این آمادگی ها را روزبه روز افزایش بدهیم.

(همان دیدار) مهرماه: ـ شما ببینید، کشته شدن، از دنیا رفتن از نظر همه مردم دنیا، یعنی اغلب مردم دنیا، یک فقدان است، یک از دست دادن است امّا قرآن چه می گوید؟ قرآن می گوید: وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون (آل عمران، 70)؛ از کشته شدن، از مردن، از عبور از این دنیا، از محروم شدن از زندگی، یک پیام نشاط بیرون می کشد، پیام بهجت بیرون می کشد، پیام بشارت بیرون می کشد.

(4 مهر، بیانات در مراسم شب خاطره دفاع مقدس) ـ قرآن کریم درباره گروهی از افرادی که در آن وقت بودند، این جور می فرماید: لَو خَرَجوا فیکـُم ما زادوکُم اِلّاخَبالًا وَ لَاَوضَعوا خِلالَکُم (توبه، 47)؛ یعنی اینها اگر به میدان جهاد هم با شما بیایند، شما را به فساد می کشانند؛ حتّی اگر با شما به میدان جهاد هم بیایند، در میان شما اختلال ایجاد می کنند؛ کمک که نمی کنند، مانع راه هم می شوند.

(12 مهر، بیانات در همایش ده ها هزار نفری خدمت بسیجیان در ورزشگاه آزادی) ـ بسیج مصداق این آیهی شریفه است: اَلَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم.

بعد از جنگ اُحد شایعه انداختند که بنا است به مدینه حمله بشود، بترسید از دشمن؛ فَزادَهُم ایمانًا؛ امّا مؤمنین در مقابلِ این تهدیدها و عربده کشی ها ایمانشان بیشتر شد، وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل (آل عمران، 173)؛ این بسیج است.

بسیج مصداق همین آیه شریفه است که در مقابلِ تهدید دشمن نه فقط عقب نشینی نمی کند بلکه فَزادَهُم ایمانًا ، ایمانش افزایش پیدا می کند؛ این یک نقطه قوّت است.

(همان دیدار) ـ البتّه برای شماها -چه پدر، چه مادر، چه همسر، چه فرزند، چه برادر و خواهر- سخت است، [این] معلوم است، لکن خب این سختی ای است که در مقابلش چشم روشنی خدای متعال هست که به صابرین وعده فرموده که أُولٰئِکَ عَلَیهِم صَلَواتٌ مِن رَبِّهِم وَ رَحمَه (بقره، 157)؛ خدای متعال بر کسانی که صبر می کنند در این مصائب، درود می فرستد و صلوات می فرستد و رحمت می فرستد؛ این وعده الهی است، آیه قرآن است.

(30 مهر، بیانات در دیدار جمعی از خانواده های شهدای مدافع حرم) آبان ماه: ـ البتّه آن آیه شریفهی اَلَّذینَ استَجابوا لله وَ الرَّسولِ مِن بَعدِ ما اَصابَهُمُ القَرح (آل عمران، 172) مال شهدا نیست، مال جانبازها است یعنی آنهایی که بعد از جنگ اُحد زخمی شدند، بعد [عدّه ای] آمدند گفتند: اَلَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانا وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ * فَانقَلَبوا بِنِعمَهٍ مِنَ اللهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوء (آل عمران، 173 و 174) مال آنها است که با اینکه زخمی بودند، [وقتی] حضرت فرمود که آنهایی که زخم خورده اند، بیایند در این حرکت، بلند شدند رفتند و جواب دشمن را دادند و برگشتند.

(14 آبان، بیانات در دیدار دست اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان قزوین) ـ شهدا مایه رونق حیات معنوی اند در کشور.

حیات معنوی یعنی روحیه، یعنی احساس هویّت، یعنی هدفداری، یعنی به سمت آرمان ها حرکت کردن، عدم توقّف؛ این کار شهدا است؛ این را هم قرآن به ما یاد می دهد.

شهدا تا هستند، با تن خودشان دفاع می کنند، وقتی می روند، با جان خودشان: وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون (آل عمران، 170)؛ ببینید این استبشار، مال بعد از رفتن است.

تا هستند، جان شان و تن شان و حرکت مادّی شان در خدمت اسلام و در خدمت جامعه اسلامی است، وقتی می روند، معنویّت شان، صدای شان تازه بعد از رفتن بلند می شود.

(همان دیدار) ـ این یک مرتبه مهمّی از شکر است؛ و همین ان شاءالله موجب خواهد شد که شما موفّقیّت هایتان بیشتر بشود، توانایی تان ان شاءالله بیشتر بشود.

چون فرموده اند: لَئِن شَکَـرتُم لَاَزیدَنَّکُم (ابراهیم، 7) [اگر] شکر بکنید، خدا نعمت را افزایش میدهد.

این حرکتِ شما که نشان دهنده ی دانایی شما به نعمت الهی است، یک مرتبه مهمّی از شکر است.

(23 آبان، بیانات در دیدار مدال آوران کاروان ورزشی ایران در بازی های پاراآسیایی اندونزی) آذرماه: ـ اگر از این نور تبعیّت کنیم، اگر مشمول این تعبیر قرآنی باشیم که وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذی أُنزِلَ مَعَهُ ، آن وقت نتیجه اش این است که اُولئکَ هُمُ المُفلِحون (اعراف، 157)؛ تبعیّت از هدایت الهی و نوری که او آورد -که این نور، قرآن است و قرآن کتاب هدایت و کتاب نور است- تبعیّت از این هدیه الهی به وسیلهی پیغمبر اکرم به بشریّت، موجب این است که فلاح و رستگاری به بشر عطا بشود و عنایت بشود.

(4 آذر، بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی) ـ ملّت هایی که فکری دارند، هویّتی دارند، انگیزه ای دارند، متّکی به خدا هستند، متوکّل علی الله هستند، می ایستند و خدای متعال به آنها کمک خواهد کرد.

وَلَو قاتَلَکُمُ الَّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبارَ ثُمَّ لایَجِدونَ وَلِیًّا وَلا نَصیرًا * سُنَّهَ اللهِ الَّتی قَدخَلَت مِن قَبلُ وَلَن تَجِـدَ لِسُنَّهِ اللهِ تَبدیلا (فتح، 22 و 23)؛ این سنّت الهی است؛ اگر مسلمان ها بِایستند، بر همه سازوبرگ قدرت های طاغوتی و مستکبر پیروز خواهند شد.

(همان دیدار) ـ مقاومت هم جز در سایه ی ایمان بالله و اتّکاء بالله و اعتماد به وعده ی الهی ممکن نیست؛ خدای متعال وعده فرموده است، با تأکید فرموده است: وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه (حج، 40)؛ با تأکید، وعده ی نصرت داده است؛ این وعده تحقّق پیدا خواهد کرد.

اگر چنانچه ما خودمان را اصلاح کنیم، به وعده الهی با چشم حُسن ظن نگاه کنیم نه با سوء ظن، پیروز خواهیم شد.

(همان دیدار) ـ سوء ظنّ به وعدهی الهی مال کفّار است؛ الظّانّینَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوءِ عَلَیهِم دائِرَهُ السَّوءِ وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِم وَ لَعَنَهُم (فتح، 9)؛ این کسانی که به وعده ی الهی سوء ظن دارند، معلوم است که از وعده ی الهی سود نخواهند برد.

ـ امروز این شجره طیّبه -شجره طیّبه جمهوری اسلامی و ملّت ایران- شجرهی طیّبه ای است که اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماء (ابراهیم، 24).

روز به روز به فضل الهی ما پیشرفت کردیم، روز به روز قوی تر شدیم؛ بعد از این هم همین خواهد بود؛ و این نسخه حرکت مسلمین و پیشرفت مسلمین در دنیای اسلام است.

(همان دیدار) ـ قدر خانواده شهدا و پدرها و مادرها و همسرها و فرزندان و برادران و خواهران شهدا و داغداران شهدا را بندگان صالح خدا می دانند؛ علّت هم این است که خدای متعال بر شما سلام و درود فرستاده است: اُولئکَ عَلَیهِم صَلَواتٌ مِن رَبِّهِم وَ رَحمَـه (بقره، 157)؛ [اینکه] خدا صلوات بفرستد، خدا درود بفرستد، خیلی رتبه والا و مهمّی است؛ چون صبر کردید، چون مصیبتِ فقدان فرزند را که برای اغلب مردم دنیا یک عزا است، شما تبدیل کردید به یک عید، به یک تبریک؛ از اینکه خدای متعال جوان شما را در جوار خود اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون (آل عمران، 169) قرار داده است، شما تسلّی پیدا کردید؛ این صبر خانواده ی شهدا یک چنین ارزشی دارد.

(21 آذر، بیانات در دیدار جمعی از خانواده های شهدا) ـ پیام شهیدان حقیقتاً پیام بشارت است؛ ما باید گوش مان را اصلاح کنیم که این پیام را بشنویم؛ بعضی نمی شنوند پیام شهدا را، لکن این [آیه ] قرآن کریم است: وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون (آل عمران، 170)، پیام شهیدان، پیام نفی ترس و اندوه است.

البتّه این [نفی] ترس و اندوه، مصداق اتمّش برای خود آنها است.

(همان دیدار) ـ چطور می شود یک دولتی که بر یک ملّت مسلمان، بر یک کشور اسلامی حکومت می کند، بشود عامل دست دشمنان اسلام، عامل دست آمریکا، گاو شیرده آمریکا؟ چرا؟ خادم حرمین شریفین باید اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار (فتح، 29) باشد، نه اشدّاء علی المؤمنین ؛ اینها اشدّاء علی المؤمنین هستند، اشدّاء علی الیمن هستند، اشدّاء علی البحرین هستند؛ مردم مؤمن را زیر فشار قرار می دهند؛ این یک سیاست بسیار ابلهانه ای است که خشم الهی را برمی انگیزد.

(همان دیدار) ـ بنده دوره دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم -حالا دوره اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ- دوره دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمی شوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است -هر دو را گفتند- گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم برخلاف میل خودم قبول کردم و رفتم.

درست این است که اگ
کلید واژه ها: رهبر معظم انقلاب - سوره - رهبر - عمران - رهبر انقلاب - قرآن - اعضای مجلس خبرگان - قرآنی - مقام معظم رهبری - مجلس خبرگان - رهبری - گزارش - دیدار - سخنرانی - قرائتی - سیاسی - بینی - مجلس - وعده

آخرین اخبار سرویس:
پیش بینی سندرز از عاقبت ترامپ در انتخابات آینده

داروی تمامی دردهایتان در کلام مولا علی(ع)

احکام داروها و داروخانه ها

خاطرات رهبر انقلاب به انگلیسی ترجمه می شود

برنامه دانشگاه تهران برای جذب هیئت علمی خارجی

حال خوش تالاب میقان اراک/ عکس

استخدام نیروی مدیر فروش و نماینده فروش در کرج

واردات هلو، شلیل و شفتالو 6 میلیون دلاری شد

استخدام مشاوره پوست، مو و ناخن در کرج

استخدام کارشناس پذیرشگر با سابقه کار در کرمان

حداد عادل: تامین منافع ایران شرط ماندن در برجام است

حداد عادل: تامین منافع ایران شرط ماندن در برجام است

دولت مشکلات ناشی از جهت گیری نظام سلطه علیه کشور را حل کند

عناوین روزنامه های سیاسی 4 اردیبهشت 98/ در انتظار تیغ تیز عدالت در لواسان +تصاویر

بازیکنی که زهرش را به بیرانوند ریخت

استایل نارنجی «نگار جواهریان» /عکس

ریشه واقعی اختلاف های ایران - آمریکا

مشکل ایران و آمریکا با تغییر دولت ها حل نمی شود/ خاصیتی در دیدار با ترامپ نمی بینم

چرایی دشمنی ایران با اسراییل. هدفی مقدس؟ یا نقشه ای استراتژیک

آلودگی هوا برای اقتصاد جهانی 5 هزار میلیارد دلار هزینه دارد

تولید انبوه خودروهای گازسوز؛ برنامه تازه فولکس واگن برای کاهش آلودگی هوا

مصرف برق در ایران و جهان به روایت آمار

مقایسه قیمت برق در ایران و سایر کشورهای جهان

ماموریت سیا به معاون رییس جمهور«در سپردن پست ها به افراد غیرتخصصی عمل کنم»

قیمت برق در ایران ارزانترین در دنیا است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران مطرح کرد: توزیع نهاده های دامی در کشور بر پایه دلالی

تخت روانچی استوارنامه خود را تقدیم گوترش کرد

آیت الله اشکوری دعوت حق را لبیک گفت

دولت مشکلات ناشی از جهت گیری نظام سلطه علیه کشور را حل کند

تخت روانچی استوارنامه خود را تقدیم گوترش کرد

برنامه دانشگاه تهران برای جذب هیئت علمی خارجی

محبت و توجه به همسر و فرزند، زندگی ها را بیمه می کند/فضای مجازی بلای جان خانواده ها

پاورپوینت قرار دادهای پیمانی (قرار داد EPC)

پاورپوینت شکل گیری و تغییر باور، نگرش و رفتار

پاورپوینت دوره کاردانی مکانیک ماشین آلات

پاورپوینت نانوتکنولوژی و کاربرد آن در صنایع مختلف

قیمت واحد مسکونی حوالی میدان هفت تیر

ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نخواهد فروخت

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران مطرح کرد:
 توزیع نهاده های دامی در کشور بر پایه دلالی

پاورپوینت عکس هایی از بند انحرافی تکمیل شده

پاورپوینت کار و فعالیت گروهی

پاورپوینت فصل اول کتاب تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی نوشته رابینز ترجمه الوانی و دانایی فرد- ویرایش جدید)

پاورپوینت اختلال شخصیتی مرزی

محمود عباس متنبه شد؟

تیپ مشکی «هانیه توسلی» در جشنواره جهانی فجر/ عکس

فتنه ارز 4200 تومانی و بودجه زخمی کشور/پیام ها و پیامد های تصمیم جدید آمریکا درباره نفت ایران/بارش باران های سیل آسا در فضای مجازی!

پاورپوینت اختلال بیان نوشتاری در کودکان

پاورپوینت مسائل اجرایی دیوارهای حائل

پاورپوینت دوره آموزشی سیستم مدیریت یکپارچه و ممیزی آن (IMS)

برگزاری جلسه هم اندیشی روسای شعب استان های مازندران، گلستان و سمنان بانک ایران زمین

پیام تبریک شورای هیئات مذهبی کشور برای انتصاب فرمانده کل سپاه

رونق تولید مهمترین راه برون رفت از رکود و تورم است/ دولتمردان موانع تولید را از سر راه بردارند

انواع تاورکرین و قطعات آن

پاورپوینت سیر تطور نظریه سازمان(فصل دوم کتاب تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی نوشته رابینز ترجمه الوانی و دانایی فرد- ویرایش جدید)

بانک ها در راستای تقویت تولید ملی برنامه ریزی کنند

پاورپوینت سندرم اعتیاد خشک

هشدار صریح جامعه اطلاعاتی کشور به سردمداران آمریکا

خبری بد برای ترامپ

ذکری کارگشا برای جبران اعمال گذشته

عکس/ تلفن همراه نمایندگان مجلس

پیام تبریک شورای هیأت مذهبی کشور برای انتصاب فرمانده کل سپاه

پاورپوینت جریانهای نظری در پویایی گروه

پاورپوینت تلفیق کودکان عادی و استثنایی در روش مونته سوری

هر وقت اراده کنیم نفت خود را خواهیم فروخت

پاورپوینت شمع های بتنی پیش ساخته

استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ مسلط به seo، adwords در تهران

با خنده به استقبال مردها بروید

پاورپوینت مقایسه سقف کوبیاکس با سقف یوبوت

پاورپوینت پژوهشهای نظری و کاربردی گروه

سفر هیات کره جنوبی به واشنگتن برای تمدید معافیت از تحریم ها

خبری بد برای استقلال بعد از شکست مقابل الهلال

پاورپوینت آشنایی با آموزش کودکان ناشنوا و کم شنوا

پاورپوینت فونداسیون شمعی

پاورپوینت مطالعه تطبیقی-تحلیلی اسناد هدایت طراحی شهری

پاورپوینت ژئوتکستایل (Geotextile) چیست؟

دعوت ملکه انگلیس از ترامپ

پوشش متفاوت «مریم معصومی» در یک جشنواره جهانی/ عکس

مافیای واردات پشت احیای وزارت بازرگانی

آغاز کادرسازی حوزه سیاسی در وزارت کشور

هواپیمای ظریف در نیویورک به زمین نشست

اخبار منتشر شده درباره اختلاف ظریف و زنگنه جدی است؟

چهل و یکمین سلسله نشست های اصفهان فردا

ابراز رضایت رییس جمهوری از تاثیر اجرای ساماندهی و لایروبی رودخانه ها

پاورپوینت انواع سبک های دکوراسیون

میزان تولید خودرو در ایران طی 6 سال اخیر/اینفوگرافی

دستور تهیه بیسکویت زیره هندی

فائو احتمال عمدی بودن حمله ملخ ها به ایران را بررسی می کند

تصاویر شما/ خدمت رسانی طلاب و روحانیون خراسان در مناطق سیل زده خوزستان

پاورپوینت اصول نور پردازی در دکوراسیون داخلی

پاورپوینت معماری هندسه گرا

کویت به آینده منطقه خوش بین نیست

استایل خاص «مهراوه شریفی نیا» در جشنواره جهانی فجر/ عکس

جزییات 4خبر ویژه امروز چهارشنبه چهارم اردیبهشت 1398

همه پرسی تغییر قانون اساسی مصر با مشارکت پایین رأی آورد

مستأجران مستأصل شده اند

مسجدی ها و ائمه جماعات به یاری سیل زدگان می شتابند

پاورپوینت اختلالات دفع در کودکان

پروژه واحد طرح و نظارت و توسعه شرکت مخابرات خراسان رضوی (پروژه آزمایشگاه مهندسی نرم افزار)

پاورپوینت میراگرها (Dampers)

دلایل تشکیل نشدن «نظام بهداشت»

استنادات قرآنی بیانات رهبر انقلاب در سال 97/ «آل عمران» و آیه 29 سوره «فتح»؛ پرارجاع ترین سوره و آیه

استنادات قرآنی بیانات رهبر انقلاب در سال 97/ «آل عمران» و آیه 29 سوره «فتح»؛ پرارجاع ترین سوره و آیه