مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 دی 1397 ساعت 13:152019-01-19پزشكي

اثرات غیرفعال شدن پروتیین سبزمان در گیاه


یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: بررسی ها بیانگر این است که غیرفعال شدن پروتیین سبزمان به تأخیر فرآیند تجزیه کلروفیل و در نتیجه سبز باقی ماندن برگ های گیاه منجر می شود.

- دکتر مصطفی خوشحال سرمست در گفت وگو با ایسنا، در خصوص تأثیر ژن های سبزمان در رشد گیاهان، اظهار کرد: پروتیین های سبزمان با برهمکنش فیزیکی که با آنزیم های تجزیه کننده کلروفیل دارند، در پایداری کلروفیل به ویژه در شرایط تنش های زیستی و غیرزیستی نقش ایفا می کنند، اما بسیاری از زوایای نقش این ژن در سلول برای محققان آشکار نشده است.

وی ادامه داد: در حقیقت ژن سبزمان به همراه 6 ژن درگیر در تجزیه کلروفیل، طی فرآیند پیری، تجزیه کلروفیل، عناصر سازنده آن را تنظیم می کنند که فعالیت این ژن ها طی پیری برگ به شدت تغییر می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: بررسی ها بیانگر این است که غیرفعال شدن پروتیین سبزمان به تأخیر فرایند تجزیه کلروفیل و در نتیجه سبز باقی ماندن برگ های گیاه منجر می شود، از همین رو به آن ژن سبزمان یا stay green می گویند.

خوشحال سرمست با اشاره به علت از میان رفتن ژن سبزمان، تصریح کرد: ژن سبزمان با آنزیم های تجزیه کننده کلروفیل که 6 عدد هستند، پروتیینی تولید می کند که با آن ها کمپلکسی تشکیل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اثرات غیرفعال شدن پروتیین سبزمان در گیاه

اثرات غیرفعال شدن پروتیین سبزمان در گیاه