مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 آذر 1397 ساعت 09:162018-12-19اجتماعي

مهربانی زیر سقف بزرگ ترین بازار مسقف جهان/ شب یلدا؛ در قاب بازار تبریز


سرزمین ایران دارای آیین ها و فرهنگ های مختلفی است که مردمان هر منطقه بنا به ذوق، سلیقه و طبیعت مناطقی که در آن روزگار سپری می کنند، هر یک برای برگزاری سنت ها و آیین های کهن آداب خاص خود را دارند که نمونه بارز این امر برپایی آداب و رسوم شب یلدا در نقاط مختلف کشورمان است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، شب یلدا یا شب چلّه و به عبارت دیگر شب 30 آذر ماه بلندترین شب سال در نیم کره شمالی زمین، هر سال خانواده ها را دور هم جمع می کند تا اینکه تولد خورشید را جشن بگیرند.

شب یلدا در قوم ترک زبان ها هم به عنوان شب چله( چیلله گجه سی)، خوانده می شود.

اکثر مردم استان آذربایجان شرقی در این شب طولانی سال، طی رسوم کهن خود، خانواده ها در خانه بزرگ اقوام یا در خانه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها گردهم می آیند و ضمن دید و بازدید و به ویژه با به جای آوردن سنت حسنه صله رحم و دیدار با اقوام؛ چیلله قارپیزی (هندوانه چله) می خورند و معتقدند باخوردن هندوانه، لرز و سوز سرما به تن شان تاثیر نداشته و اصلا سرمای زمستان را حس نمی کنند.

شب یلدا؛ در قاب بزرگ ترین بازار مسقف جهان   همچنین در بیشتر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی رسم بر این است که کسانی که نامزد هستند در دوران نامزدی در این شب برای نامزدهای خود خوانچه طبق می فرستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مهربانی زیر سقف بزرگ ترین بازار مسقف جهان/ شب یلدا؛ در قاب بازار تبریز

مهربانی زیر سقف بزرگ ترین بازار مسقف جهان/ شب یلدا؛ در قاب بازار تبریز