مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 21 آذر 1397 ساعت 10:202018-12-12پزشكي

فروچاله ها قابل پر شدن نیستند/ضرورت کاهش مصرف آب های زیرزمینی


رییس دانشکده زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به استفاده بیش از حد و کاهش سطح آب های زیرزمینی که می تواند موجب آلودگی این آب ها شود، - گفت: درصورتی که کاهش سطح آب های زیرزمینی موجب ایجاد فروچاله ها شود دیگر نمی توان این فروچاله ها را پر کرد و تنها می توان با مدیریت، از گسترش آن ها جلوگیری کرد.

نصراله کلانتری در گفت وگو با ایسنا، درخصوص استفاده از آب های زیرزمینی و بروز فروچاله ها در استان، اظهار کرد: به طور کلی فروچاله ها یا در نتیجه پایین رفتن سطح آب زیرزمینی و یا به دلیل انحلال سنگ ها در مناطق کارستی ایجاد می شوند.

در خوزستان فروچاله ناشی از پایین رفتن سطح آب زیرزمینی جز در منطقه ابوالفارس در بین رامهرمز و باغملک دیده نشده است که این فروچاله ها نیز سال ها پیش اتفاق افتاده اند و در نتیجه انحلال در زیرزمین رخ داده اند.

وی افزود: مقدار کمی فرو افتادگی نیز در باغملک وجود دارد اما این مساله در استان گسترش زیادی ندارد.

مثلا در همدان در نتیجه استفاده گسترده از آب های زیرزمینی و پایین رفتن سطح آب و خالی شدن آب، فضای خالی بین دانه های رسوبی موجب شده است سطح زمین نشست داشته باشد.

وجود فروچاله هایی در مخزن سد گتوند رییس دانشکده زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در مناطق کارستی وقتی آب زیر زمین حرکت می کند در نتیجه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فروچاله ها قابل پر شدن نیستند/ضرورت کاهش مصرف آب های زیرزمینی

فروچاله ها قابل پر شدن نیستند/ضرورت کاهش مصرف آب های زیرزمینی