مطالب مرتبط:
تولید یک نمایش عروسکی توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس
نمایش مبتذل یا تئاتر خانواده/3 دغدغه تأمین معیشت، گروه ها را به تولید تئاتر مبتذل سوق می دهد
​واکنش عضو کمیسیون فرهنگی به حواشی یک تئاتر لاکچری/ جابه جایی یک مدیر، پیام مثبتی به جامعه هنری
فارس گزارش می دهد خطر تجاری سازی تئاتر/ مردم مشتری نمایش های لاکچری هستند؟
احتمال حضور نمایش «6410» در جشنواره «تئاتر مقاومت»/ تولید نمایش«خاک شیرین»
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آبان 1397 ساعت 15:352018-11-21فرهنگي

تولید نمایش های لاکچری نافی منافع فرهنگی تئاتر


ـ تئاتر به عنوان یک ابزار فرهنگ ساز در هر جامعه مترقی مطرح است اما زمانی که بودجه تولید چند ده نمایش صرف تولید یکی، آن هم برای طیف خاصی از مخاطب می شود با توجه به زنده بودن نمایش و اجرای محدود آن، - جمعیت کثیری از مواجه با آن بی نصیب می مانند و این مقوله با منافع ملی و فرهنگی کشوری که تئاترش ورشکسته اقتصادی است در تعارض است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار ایکنا"؛ 10 شب از اجرای نمایش بینوایان به کارگردانی حسین پارسایی در سالن تهران ـ رویال هال هتل اسپیناس پلاس می گذرد اما همچنان واکنش هایی متفاوت نسبت به تولید و اجرای این نمایش که از همان ابتدا همراه با فرایند تولید آن به وجود آمده بود، ادامه دارد.

در پی اجرای موفق و اتفاقاً دهان پُرکن الیور توییست در تالار وحدت که حسین پارسایی آن را با بازی بهترین های عرصه بازیگری به روی صحنه آورد، تکرار این تجربه با استفاده از رمان مشهور دیگری از ادبیات جهان یعنی بینوایان در دستور کار قرار گرفت و البته روند تمرینات و تولید این نمایش در سکوت کامل خبری به انجام رسید.

همچنان با وجود استقبال نسبتاً خوبی که از اجرای این نمایش برطبق مشاهدات میدانی گزارش شده است و اینکه در شب های گذشته طیف خاصی از مخاطبان به واسطه رقم بالای بهای بلیط تماشاگر این نمایش بوده اند اما باید دید که تولید این نمایش و البته نمایش هایی از این جنس که ممکن است به تبعیت از آن ها، زین پس رواج پیدا کنند چه آورده فرهنگی برای تئاتر حرفه ای کشور داشته است و البته آسیب های احتمالی که تولید این گونه نمایش ها ناخواسته بر روند تولیدات نمایشی خواهد گذاشت نیز باید بررسی شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد: 1 ـ به طور قطع تولید نمایش هایی همچون الیور توییست و بینوایان سطح فنی و هنری آثار نمایشی را البته با توجه به بضاعت های سخت افزاری و امکانات صحنه ای که در اختیار داریم ارتقا خواهد داد و در نهایت این امر تبدیل به فرهنگی در زمینه تولید آثاری شود که منطبق با استانداردهای تولیدات نمایشی به پیش رفته و در نتیجه ما را در سطح جهانی نیز در زمینه آثار نمایشی و نگاهی فنی و هنری به آن به منظور رقابت بین المللی مطرح کند.

تحقق چنین رویدادی موجب خواهد شد که ما با تضمینی که نسبت به توفیق تولید و اجرای نمایشی در این مختصات به وجود می آید به واسطه حضور پویا در محافل جهانی به تقویت چرخه اقتصادی تئاتر امیدوار باشیم.

2 ـ طیفی از جامعه که امکان و یا بهتر بگوییم شانس حضور در سالن اجرای چنین نمایش هایی را پیدا می کنند از جمله اقشار متمول و متمکن جامعه هستند که در شرایط عادی شاید در سایر سالن های نمایشی که ممکن است شرایط سخت افزاری و امکانات سالن آن ها مناسب نباشد چندان رغبتی به حضور و تماشای تئاترهای اجرا شده روی صحنه نداشته باشند، اجرای نمایشی همچون بینوایان فرصت مناسبی برای حضور مؤثر و فرهنگ ساز این طیف از مخاطبان تئاتر و آشتی آن ها با هنری است که اساساً به شکل سنتی جامعه ایرانی با آن قرابت و آشنایی مناسبی ندارد.

به نظر می رسد که مسئولان تئاتری و اداره کل هنرهای نمایشی باید از این اقبال تماشاگر نسبت به تماشای این آثار نمایشی در حین و پس از تمام اجرای آن، استفاده مطلوبی به عمل آورند تا آن ها نیز با حمایت مالی خود به بدنه حرفه ای تئاتر از طریق سرمایه گذاری و تقویت اسپانسرینگ، منابع مالی را به منظور بهبود شرایط تولید آثار نمایشی در این عرصه تزریق کنند.

به نوعی می توان گفت که استقبال تماشاگر خاص از آثار نمایشی اصطلاحاً لاکچری که این شب ها حداقل شاهد اجرای یکی از آ نها هستیم به شکل بالقوه موجب اعتمادزایی و افزایش سرمایه اختصاص یافته به هنر تئاتر و فعالیت های موجود در آن می شود.

3 ـ تا به این لحظه به هزینه ای که صرف تولید نمایشی همچون بینوایان شده، اشاره نشده است، هر چند که ممکن است مسئولان و عوامل تولید چنین نمایشی با این توجیه که چون سرمایه گذار بخش خصوصی است و ربطی به بودجه های دولتی ندارد لذا چندان ضروری نیست که این مبالغ هزینه کرد اطلاع رسانی شود؛ با این وجود و با توجه به مختصات کار فاخری همچون بینوایان و البته از طریق یک منبع غیررسمی می توان این استنباط را داشت که هزینه ای چند میلیارد تومانی صرف تولید این اثر نمایشی شده است که البته با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی که شاهد آن هستیم، معقول هم به نظر می رسد؛ با این فرض همچنان این پرسش مطرح است که چرا گروه نمایشی پیش از آغاز اجرای این نمایش در قالب برگزاری یک نشست خبری به برخی از شبهات و پرسش های مربوط به روند تولید این نمایش اشاره نکردند؟ در چنین صورتی و به شرط قانع شدن اصحاب رسانه چه بسا که اهالی رسانه نیز می توانستند در این فرهنگسازی که می توان با جذب حمایت مالی بخش خصوصی این سرمایه گذاری را در جهت تولید آثار فاخر نمایشی ملی و بین المللی هدفمند ساخت، مسئولان فرهنگی و هنرهای نمایشی را مساعدت کنند تا از طریق منابع مالی جدید تعریف شده، امکان خروج عرصه تئاتر حرفه ای از بن بست اقتصادی پیشرفته فراهم شود.

4 ـ بخشی از بازیگران این گونه آثار فاخر نمایشی از چهره های نامی عرصه سینما، تلویزیون هستند که به طور مثال در سینما و در یک پروژه یک و یا یک و نیم ماهه، مبالغی غیرقابل مقایسه با بازیگری تئاتر را دریافت می کنند.

به طور قطع آثار نمایشی همچون بینوایان که پروسه تمرین و اجرای آن چندین ماهه است وقتی حضور آن ها را در چنین آثاری مشاهده می کنیم چون در خلال تمرینات ممکن است بسیاری از پیشنهادات سینمایی و تلویزیونی آن ها رد شود لذا میزان دستمزد دریافتی آن ها برای بازی در این نمایش باید چیزی معادل با دستمزدی باشد که آن ها در حوزه سینما و تلویزیون دریافت می کنند و به طور حتم بخش اعظمی از بودجه میلیاردی تولید چنین آثاری صرف پرداختن دستمزد بازیگران شده است که البته ایشان مستحق دریافت آن هم هستند اما نگرانی که این روند به وجود می آورد اینکه با توجه به اجرا نشدن قانون تیپ و پرداخت دستمزد به بازیگر تئاتر که سوابق و تجربه آن در این حوزه دخیل است، پرداخت دستمزدهای اصطلاحاً نجومی در عرصه هنرهای نمایشی باب و متداول شود و نتیجه اینکه مشکلی بر مجموع عدیده حوزه هنرهای نمایشی به وجود آید.

5 ـ به هر حال تولید و اجرای نمایشی همچون بینوایان را باید جریانی یک طرفه و نه تعاملی در عرصه هنرهای نمایشی محسوب کرد که در آن نقش مخاطب در پویایی و رونق نمایش، رسانه در انعکاس اخبار و تبلیغ به منظور افزایش اینگونه تولیدات و سوق دادن این قابلیت به سمت تولید آثار ملی و نمایش هایی که به باورهای اعتقادی و دینی ما نزدیکتر است، نادیده گرفته شده است و این میان شاهد تولید نمایش هایی از این دست بدون در نظر گرفتن منافع ملی حوزه فرهنگ و هنر هستیم که البته با چراغ سبز اداره کل هنرهای نمایشی و صدور مجوز اجرا، سر برافراشته و عرض اندام می کنند و تنها نفعی که حوزه تئاتر حرفه ای از تولید چنین نمایشی می برد، تنظیم جدول اجرایی دهان پُرکنی است که زین پس در جریان سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با آن روبرو خواهیم شد.

به قلم امیرسجاد دبیریان انتهای پیام
کلید واژه ها: نمایش - تولید - فرهنگ - تئاتر - فرهنگی - هایی - جامعه - اقتصادی - سالن - جهان - گزارش - جهانی - مخاطب - بین المللی - کشور - بازی - هنری - خبرنگار - تماشاگر - بازیگری - ادبیات - متفاوت - میدانی - بهترین - تهران - بودجه - جمعیت - همراه - مشهور - کشوری

آخرین اخبار سرویس:
برترین های جشن منتقدان سینما مشخص شد/ شبِ مغزهای کوچک زنگ زده

سواستفاده ترامپ از «بنیاد ترامپ» باعث تعطیلی آن شد

عکس منتشرشده از هادی حجازی فر در «منطقه پرواز ممنوع»

مبهم بودن «بازیگوش» خواننده را ترغیب به خواندنش می کند

بهترین های سینمای ایران معرفی شدند

سهیل صحرانورد گرامیداشت زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد

آزمون خوشنویسی+فیلم

«قصه زندگی من» و «فرهنگ قصه شناسی یلدا» رونمایی شد

رونمایی از 4 کتاب نویسنده مهابادی

دوازدهمین جشن منتقدان برگزار شد

دوازدهمین جشن منتقدان برگزار شد

روزیاتو: نامزدهای فیلم خارجی زبان اسکار 2019 اعلام شد: حذف «بدون تاریخ بدون امضا»

9 فیلم در اسکار خارجی 2019

انیمیشن کوتاه خارج از کادر

سینمای 2018 | روما

«من عاشق افسانه نیستم» کتابی درباره تاثیرات جنگ

بزرگترین آسیب جنگ خراب کردن زندگی انسان هاست

آلبوم «شیراز» گروه دنگ شو منتشر شد

قابل توجه علاقه مندان به بازیگری/ «هنرپیشه»و معرفی چهره های جدید به عرصه بازیگری

جشنواره فیلم های ایرانی در تفلیس آغاز شد

وضع هوای استان در 24 ساعت آینده

جایزه بهترین بازیگر مرد کودک به فرخ هاشمیان به خاطر بازی در فیلم «بچه های آسمان»

جایزه بهترین بازیگر مرد نوجوان به مهدی باقربیگی به خاطر بازی در سریال قصه های مجید

حضور خانم بازیگر در جشن قهرمانی منصوریان (عکس)

خشونت در سینمای ایران بیداد می کند

روایت «ننگ ابدی» در شبکه افق

تاخیر 9 ساله در واگذاری مجتمع 264 واحدی رز + فیلم

جایزه بهترین فیلمنامه نوشته شده در حوزه کودک و نوجوان، تعلق گرفت به «باشو غریبه کوچک» نوشته «بهرام بیضایی»

8 ساله بودم که دوبلور شدم/ در خیلی از فیلم ها «جیغ» زده ام

یار مهربان در روستاهای کمتربرخوردار نرماشیر

«هنرپیشه» با«پات» ارتباطش با مردم را حفظ می کند

رویکرد اتریشی برای حفاظت از میراث فرهنگی

برندگان دوازدهمین جشن منتقدان سینما معرفی شدند

مشکل این است: نوشتن در ایران تفننی است نه حرفه ای

تیپ خاص شهربانو منصوریان در کنار نیوشا ضیغمی+عکس

انتظامی: امیدوارم جایزه پژوهش سینمایی تداوم یابد

رویکرد اتریشی برای حفاظت از میراث فرهنگی

عکس| خانم بازیگر در مراسم قهرمانی منصوریان

یار مهربان در روستا های کمتر برخوردار نرماشیر

برگزیدگان دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران معرفی شدند

فرحزاد را دریابید

عکس| خانوم بازیگر در مراسم قهرمانی منصوریان

آغاز دوره آموزش تخصصی مدیریت بحران هلال احمر+فیلم

رویکرد اتریشی برای حفاظت از میراث فرهنگی

جشنواره فیلم های ایرانی در تفلیس آغاز شد

دوازدهمین جشن منتقدان برگزار شد/کیارستمی، بیضایی و پوراحمد جایزه گرفتند

​برندگان دوازدهمین جشن منتقدان سینما معرفی شدند

وقتی نخستین فیلم های کارگردانان صاحب نام داوری می شد

معرفی بهترین های 40 سال سینمای کودک

اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی تصویرگری رضوی

دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران برندگان خود را شناخت + اسامی

مرمت باغ و عمارت شوکت الملک رو به پایان است

ارکستر لهستانی در قصر پادشاه کوهستان

​رونمایی از چهره شهیدی که «سردار سلیمانی» لب به تحسین او گشود

معرفی برگزیدگان دوازدهمین جشن منتقدان سینمایی/ تقدیر از بیضایی و علیدوستی

«سی پال» حرکتی در جهت حمایت از کارآفرینی در طراحی لباس است

اهدای 2 هزار جلد کتاب دینی به دانشگاه معروف کانادایی

تاکنون 120 اثر به پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال رسیده است

​برگزاری نشست تخصصی کارشناسان حوزه مد و لباس استان های سراسر کشور

دانشگاه هنر جشنواره نهال برگزار می کند

رونمایی کتاب «عشق و نفرین»

بازیگر سریال امام علی (ع) روی صحنه تئاتر/آخرین روزهای تئاتر پیش از جشنواره فجر

مجریان شب یلدای تلویزیون چه کسانی هستند؟

ضرب و شتم افاغنه توسط سرباز ناجا تکذیب شد

خوب بد جلف 2 و دو فیلم دیگرمجوز ساخت گرفتند

لغو اجرای یک نمایش به دلیل مختلط بودن بازیگران

نشست رسانه ای «شاه لیر» برگزار شد

جایزه پژوهش سینمایی سال برگزیدگان خود را شناخت

با حضور اشکان خطیبی در مشهد؛

جایزه شاخص گلدن گلوب برای جف بریجز ستاره نامدار هالیوود

تیپ خاص ورزشکار زن مشهور در کنار بازیگر زن معروف/ عکس

​کارنامه هنری مرضیه برومند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بررسی می شود

مراسم رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی جهادگران

پست مه لقا باقری برای جواد عزتی؛ همسر عزیزم نامزد شدنت مبارک

تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند / شکسپیرگو زیاد داریم

ایران از گردونه رقابت برای اسکار حذف شد

«خوب بد جلف 2» مجوز گرفت

بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

دوندگی تیم نمایش برای تبلیغات توهین به اهالی هنر است/ ضرورت رسیدگی به مشکلات تئاترشهر

تابش: فضای اینترنت برای کودکان و نوجوانان عرصه خطیری است

کتابخانه وزیری یزد از مشهورترین کتابخانه های کشور + فیلم

«جامعه شناسی تاریخی مکان ایرانی» را در دست انتشار دارم

سوتی بامزه گارسون در مراسم اهدای جایزه نوبل +فیلم

گزارش فارس از گرامیداشت 7 دهه خدمات استاد موحد شکوه علم و ادب ایران در دانشگاه تهران/ دانشگاه مادر به احترام استاد ایستاد

تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند / شکسپیرگو زیاد داریم

کمک به کودکان بی سرپرست با برپایی نمایشگاه یلدا و لبخند

فراخوان جشنواره «به وقت اذان»

«فرزاد حسنی»؛ مجری دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران

کتابخانه وزیری یزد از مشهورترین کتابخانه های کشور+فیلم

برگزاری جشنواره اسوه های صبر و مقاومت در یاسوج

خانم بازیگر چگونه از طراحی مد و لباس سر درآورد؟

فایز محبوب ترین شاعر جنوب کشور است

فیلم های روی پرده سینما | آذر 97

کارگردان دوست داشتنی سینمای علمی تخیلی جهان 72 ساله شد

تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند / شکسپیرگو زیاد داریم

فراخوان شرکت در مسابقه تلویزیونی «هنرپیشه» تمدید شد

برندگان دوازدهمین جشن منتقدان سینما معرفی شدند

آثار ایرانی در جشنواره فیلم های آسیایی «چشم سوم» بمبیی

جدیدترین تصویر از خواهران بازیگر با دو فامیلی متفاوت

جانمایه اصلی هر حوزه ای از جمله سینما تفکر است

تولید نمایش های لاکچری نافی منافع فرهنگی تئاتر

تولید نمایش های لاکچری نافی منافع فرهنگی تئاتر