مطالب مرتبط:
هم بازی شدن زوج محبوب سینمای ایران در یک فیلم کمدی
تازه ترین خبرها از «زندانی های» محبوب سینمای ایران/عکس
بازگشت بازیگر محبوب سریال امام علی به سینمای ایران
همه چیز درباره «هزارپا»ی محبوب سینمای ایران
فاطمه معتمد آریا تیپ ساز یا شخصیت ساز سینمای ایران؟
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 آبان 1397 ساعت 01:552018-11-19فرهنگي

محبوب ترین سارقان سینمای ایران کدام شخصیت ها هستند؟


داستان دزدهای جذاب و دوست داشتنی سینمای ایران با موج نو و شاخه حسی- غریزی اش که مطبوعات دهه50 از آن به عنوان نهضت سینمای ارزان خیابانی نام می بردند شروع شد.

- البته که قبل از موج نو هم سینمای فارسی کاراکترهای دزد زیادی را به خود دیده بود ولی از سال 48 به بعد که فیلمسازان جوان و خوش فکر وارد گود شدند، ضدقهرمان های دوست داشتنی از راه رسیدند؛ ضدقهرمان هایی که شغل بسیاری شان دزدی بود.

شعار سال:" داستان دزدهای جذاب و دوست داشتنی سینمای ایران با موج نو و شاخه حسی- غریزی اش که مطبوعات دهه50 از آن به عنوان نهضت سینمای ارزان خیابانی نام می بردند شروع شد.

البته که قبل از موج نو هم سینمای فارسی کاراکترهای دزد زیادی را به خود دیده بود ولی از سال 48 به بعد که فیلمسازان جوان و خوش فکر وارد گود شدند، ضدقهرمان های دوست داشتنی از راه رسیدند؛ ضدقهرمان هایی که شغل بسیاری شان دزدی بود.

در فیلم رضا موتوری (مسعود کیمیایی 1349) رضا که قبلا برای سینماها فیلم بری می کرده و حالا حرفه اش از رونق افتاده، با همراهی دوستش عباس قراضه و در دارودسته ممد الکی دست به سرقت می زند.

فیلم با سکانس سرقت از یک کارخانه آغاز می شود.

رضا موتوری پول های دزدی را پنهان می کند و بعد ماجرای اشتباه گرفته شدنش با فرخ پیش می آید تا رضا از یک سارق پایین شهری به نویسنده و روشنفکری مرفه، تغییر طبقه دهد.

در سراسر فیلم، ممد الکی و دارو دسته اش به دنبال پول های دزدی هستند و رضای عشق سینما، پول را در سینما پنهان کرده است.

فصل درخشان درگیری مقابل پرده سینما دیانا (سپیده فعلی) و دست خونی رضا موتوری که بر پرده سپید سینما کوبیده می شود از سکانس های ماندگار سینمای ایران است.

با رضا موتوری، شمایل تازه و متفاوتی از ضد قهرمان دوست داشتنی در سینمای ایران خلق می شود.

سارق جوانی که تماشاگر دوستش دارد و وقتی با پهلوی چاقو خورده روی موتور در خیابان های تهران حرکت می کند و ترانه مرد تنها با صدای باشکوه و غمگین فرهاد روی تصویرش پخش می شود، تماشاگر برایش دل می سوزاند.

رضا موتوری زمان اکرانش خیلی با استقبال تماشاگر مواجه نشد ولی فیلم روی فیلمسازان جوان تأثیر زیادی گذاشت؛ از سری فیلم های جوانانه و پرفروش که امیر مجاهد و محمد دلجو در دهه 50 می ساختند و جوان های علاف و عاشق پیشه را عموما بعد از سرقت به مسلخ می فرستادند گرفته تا فریاد زیر آب (سیروس الوند 1356) که در آن عزت دستپاچه در انتهای فیلم درست مثل رضا موتوری با پهلویی که با چاقو دریده شده بود روی ترک موتورش می نشست و خیابان های تهران را برای آخرین بار متر می کرد.

امیر نادری در فیلم های اولیه اش گرچه تا اندازه ای تحت تاثیر سینمای کیمیایی قرار داشت ولی از همان خداحافظ رفیق (1350) نشان داد که سینمای حسی- غریزی اش صاحب شناسنامه و هویت مستقل است.

کاراکترهای نادری، برخلاف سنت کیمیایی، معمولا بویی از جوانمردی نبرده بودند.

ضد قهرمان های نادری خشن تر و بی رحم تر از آن بودند که حتی پای رفاقت شان بایستند.

ناصر که خلافکاری قدیمی است می خواهد آخرین دزدی اش را بکند.

او با رفقایش جلال و خسرو به یک جواهرفروشی دستبرد می زند.

بعد از سرقت، خسرو به رفقایش نارو می زند و در نهایت این رفیق بازان رفیق کش یکدیگر را از پای درمی آورند.

ایده اولیه خداحافظ رفیق از اتفاقی واقعی الهام گرفته شده بود.

نادری زمان اکران خداحافظ رفیق ماجرا را چنین شرح داده: سال ها پیش در یک نانوایی روزنامه ای به دستم افتاد که ماجرایی را در آن خواندم.

روزنامه نوشته بود دیشب سه سارق به هتلی سر چهارراه اسلامبول رفتند و سقف اتاق را سوراخ کردند و جواهرات یک جواهرفروشی را به سرقت بردند.

من از این قضیه در آن زمان خیلی خوشم آمد.

به فکرم رسید اگر روزی خواستم فیلمی بسازم، ماجرایش از روی این موضوع باشد.

(مصاحبه با امیرنادری، ماهنامه ستاره سینما، شهریور1350).

نادری در اجرای سکانس سرقت به آنچه سال ها پیش در صفحه حوادث یک روزنامه خوانده بود وفادار ماند و ظاهرا این موضوع بعد از اکران فیلم دردسرهایی هم برایش فراهم کرد.

گویا سارقان جواهرفروشی که از زندان آزاد شده بودند مدت ها دنبال کارگردانی که ماجرای دزدی شان را فیلم کرده بود، می گشتند تا ادبش کنند! فرار از تله (جلال مقدم1350) هم داستان یک سرقت را روایت می کند.

مقدم در بهترین و منسجم ترین فیلم کارنامه اش سراغ مایه اصلی سینمای خیابانی دهه50، رفاقت مردانه ای که با خیانت همراه و به تراژدی ختم می شود، رفته است.

مرتضی کاراکتر اصلی فیلم پس از آشنایی با کریم، کیف پول یک قاچاقچی لال را می دزدند.

طبق روال فیلم های موج نو، مرتضی به کریم کلک می زند و با کیف پول فرار می کند.

کریم که حالا مرد قاچاقچی هم همراهش است به دنبال مرتضی می روند.

در سکانس پایانی فیلم وقتی مرتضی در مواجهه با کریم و مرد قاچاقچی پول ها را در ایستگاه قطار در هوا پخش می کند، کریم بی خیال ماجرا می شود ولی مرد قاچاقچی، مرتضی را با گلوله از پا درمی آورد.

کریم با قاچاقچی درگیر می شود و او هم گلوله می خورد تا کنار رفیقش جان بدهد.

در فرار از تله، جلال مقدم برخلاف کیمیایی و نادری کمتر برای آدم هایش دل می سوزاند و موضع خود را به عنوان ناظری تقریبا بی طرف تا انتها حفظ می کند؛ضمن اینکه برخلاف سنت رایج، ضدقهرمان های جلال مقدم نه در خیابان های جنوب شهر تهران که در خوزستان به دنبال سرنوشت محتومشان می روند و مزارع نیشکر هفت تپه و معماری خاص اطراف دزفول نقشی مهم و اساسی در عینیت بخشیدن به رخدادهای فیلم دارد.

امیر، ماشین دزد علاف و دربه در فیلم صبح روز چهارم (کامران شیردل 1351) یک ضدقهرمان تمام عیار است.

آدمی که هیچ نشانی از شفقت و مهر ندارد و سرخوشانه و بی هدف روزگار می گذراند.

به سادگی آب خوردن ماشین می دزد.

در ازدحام داخل آسانسور کیف پول بغل دستی اش را می زند.

ساندویچ می خورد، سفارش ساندویچ بعدی را می دهد و با خونسردی به بهانه خریدن سیگار از مغازه خارج می شود.

سوار بر اتومبیل از بساطی کنار خیابان سیگار می گیرد و او را به دنبال آوردن کبریت می فرستد و پا روی پدال گاز می گذارد و می رود.

صبح روز چهارم، تنها تجربه بلند سینمایی کامران شیردل ادای دین و احترامی عمیق به از نفس افتاده ژان لوک گدار است؛ ادای دینی که در زمان اکران فیلم، به مثابه کشفی بزرگ توسط یکی، دو منتقد بهانه ای شد برای کوبیدن این محصول جذاب و تماشایی سینمای خیابانی دهه50.

امیر صبح روز چهارم مثل ژان پل بلموندو در از نفس افتاده، تصادفی آدم می کشد و بعد از چندروز علافی و دربه دری زنی که دوستش دارد ماجرا را به پلیس لو می دهد و در نهایت هم کشته می شود.

تیرخوردن امیر در نمای پایانی صبح روز چهارم با جهش او و ثابت شدن تصویر همراه است.

گویی از دید فیلمساز این مرگ به مفهوم رهایی است.

با افول موج نو از میانه دهه 50 و با پیروزی انقلاب، موج نوی سینمای ایران هم به انتهای خط رسید.

هرچند طولی نکشید که فیلمسازان نسل پس از انقلاب رهروی مسیری شدند که جوان های خوش فکر سینمای ایران در انتهای دهه 40 پیش قراولش بودند.

در نرگس (رخشان بنی اعتماد 1370) عادل و آفاق، کارشان سرقت است و یعقوب، شرخر پیر هم با آنها همکاری دارد.

داستان در دهه 60 می گذرد ولی فیلم حال وهوای فیلم های خیابانی دهه 50 را دارد.

کاراکتر نرگس به عنوان زن جوان از دوران پس از انقلاب آمده ولی بقیه آدم های فیلم، برزخی های دهه 50 هستند.

این سارقان بی آینده که با سرقتی بزرگ می خواهند زندگی شان را سروسامان بدهند در نهایت نمی توانند از سرنوشت محتومشان بگریزند؛ به خصوص آفاق و عادل که روزگارشان سپری شده و به پایان خط رسیده اند.

فیلم نادیده گرفته شده و قدرنادیده هفت پرده (فرزاد موتمن1379) که پس از نمایشی ناموفق در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر، بدون اکران عمومی و با یک دهه تاخیر در نهایت سر از شبکه نمایش خانگی درآورد، هم داستان یک سرقت را روایت می کند.

در هفت پرده، چهار جوان (دانشجوی فلسفه، راننده، کارمند و معلم زبان انگلیسی) که تلاش شان برای سروسامان بخشیدن به زندگی شان به جایی نمی رسد، تصمیم به یک سرقت مسلحانه می گیرند.

برخلاف روال معمول، این بار سارقان جوان، نه از طبقه فرودست که از دل طبقه متوسط انتخاب شده اند.

سرقتی هم که در اول فیلم می بینیم پرداختی هجو آمیز دارد.

هفت پرده در روایتی غیرخطی از سرقت شروع می کند و بعد سراغ قصه جوان ها می رود و نشان می دهد که چگونه آن ها به سارقانی آماتور تبدیل می شوند.

هفت پرده ارجاع های زیادی به فیلم های شاخص تاریخ سینما می دهد و لحن بازیگوشانه ای دارد.

جوان های هفت پرده مدام تحقیر و تهدید می شوند.

سرقت هم نه یک راه حل که نقطه پایانی بر داستانی تلخ است؛ داستان تلخ چهار جوان که معصومیت شان را در جامعه ای که بی شباهت به جنگل آسفالت نیست، از دست می دهند.

مرگ، پایان داستان این سارقان ناشی و ناوارد است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 28 آبان 97، کد مطلب: 38015، www.

newspaper.

hamshahri.

org
کلید واژه ها: سینما - سینمای ایران - فیلم - موتور - خیابان های تهران - ایران - خیابان - جوان - تماشاگر - دزدی - خیابانی - مطبوعات - داستان - سرقت - سارق - تهران - فارسی - الکی - روشنفکری - شروع - پرده - هایی - دارو - چاقو - نویسنده - کارخانه - ماندگار - اشتباه - درخشان - درگیری

آخرین اخبار سرویس:
سفر وزیر ارشاد به کاشان

کاشان باید شاهد رویدادهایی در تراز ظرفیت هایش باشد

برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی در گیلان

اولین تصویر از هیولای مهران مدیری! +عکس

ماهور الوند در نمایی از سریال «نهنگ آبی» +عکس

پرفروش ترین فیلم های هالیوود در سال 2018

موسیقی متن فیلم سینمایی تلقین ؛ هانس زیمر

واکنش توییتری دانشجویان به اکران فیلم هالیوودی مستهجن در سینمای بجنورد/ هدف؛ عادی سازی بی بند و باری است

عکاس مهابادی دیپلم افتخار جشنواره روسیه را کسب کرد

عکاس مهابادی دیپلم افتخار جشنواره روسیه را کسب کرد

نقد فیلم مارموز ، یک کمدی سیاسی تمام عیار

امواج سومین جشنواره فیلم موج بر سواحل مرجانی کیش

نخستین تصاویر از ماهور الوند در «نهنگ آبی» + عکس

دفاع هوشنگ گلمکانی از اصغر فرهادی: پنجه به صورت آدم موفق نکشیم

امواج سومین جشنواره سراسری فیلم موج بر سواحل مرجانی جزیره کیش

حرف های دردناک زیبا بروفه در مراسم ختم همسرش+ ویدیو

آتش گرفتن بنای تاریخی در املش

کارگاهی از آثار تجسمی استاد آویشی

مشارکت صدا و سیما در تولیدات فرهنگی دفاع مقدس+فیلم

شباهت جالب «ماهور الوند» و خواهرش/ عکس

وزیر ارشاد: سهم فرهنگ و هنر از بودجه بسیار اندک است

شفر با دوربین صدا و سیما مصاحبه نکرد

بازگرداندن الواح و اشیای تاریخی دوران هخامشی به کشور

زاویه هایی از ورزش گلستان + فیلم

وزیر ارشاد: سهم فرهنگ و هنر از بودجه بسیار اندک است

سهم فرهنگ و هنر از بودجه کشور بسیار اندک است

سهم فرهنگ و هنر از بودجه کشور بسیار اندک است

«قوانین مدیریت» منتشر شد

«منصور خورشیدی» شاعر مازندرانی درگذشت

خواجه امیری در کنسرت عقیلی تجلیل می شود

تجهیز 7 اثر تاریخی فارس به سامانه فروش بلیت الکترونیک

سهم فرهنگ و هنر از بودجه کشور همواره اندک بوده است

ماهور الوند در «نهنگ آبی»+ عکس

شهروند خبرنگار ما باشید + فیلم

اجرای طرح «هر شهروند یک کتاب» در سنندج

پول بدهید، تندیس از دست وزیر بگیرید! +فیلم

انیمیشن کوتاه هِی گوزن!

بمب معادی ترکید

معرفی و امضای کتاب نمایشنامه «گل ناز و گل یار»

بمب معادی ترکید

بهره برداری از گذر آب انبار خان کاشان با حضور وزیر ارشاد

ساز هنرمندان موسیقی شهرری برای هفته فرهنگی کوک شد

نذر فرهنگی کتاب در شهرستان ری اجرا می شود

معرفی خرمای ایران در منهای نفت

بهره برداری از گذر آب انبار خان کاشان با حضور وزیر ارشاد

تجلیل از «ایرج» در کنسرت سالار عقیلی

رونمای از سریال نوروزی شبکه یک

برگزاری نشست تخصصی «برخوان دوست» در یزد+عکس

تکذیب خبر خارج شدن 7 اثر تاریخی از ثبت ملی

کی روش خانه اش را هم تحویل داد!

گالری گردی در هفته پایانی آذر

/بسته خبری تئاتر/22 آذر97 «بی سرپرست ها» به مهرگان می روند

تولید مستند هایی فاخر از شخصیت ها و شهدا در سیرجان

ویدئوی جدید از پشت صحنه فیلم هزار پا

روحانی: ایران مشکل آب ندارد / ما هم در جنوب آب داریم و هم در شمال (فیلم)

منصور خورشیدی درگذشت

آخرین فیلم بازیگر خوب بد زشت فردا اکران می شود

روحانی: ایران مشکل آب ندارد / ما هم در جنوب آب داریم و هم در شمال (فیلم)

شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای هنری رسالت حوزه هنری است

شب یلدایی ایران در یک قاب

خاطره زدایی و معنا زدایی، دو تهدید شهرهای تاریخی فرهنگی

شب یلدا با این سو در خانه پدری

سهیل صحرانورد نشست نقد و بررسی مجموعه شعر«عدم»

حرکات تماشایی و جذاب پسر کریستیانو رونالدو +فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد خاطره زدایی و معنا زدایی، دو تهدید شهرهای تاریخی فرهنگی

نوروز سریال ن. خ به جای پایتخت پخش می شود

کتابی با موضوع نخستین مسجد کانادا منتشر شد

سرمایه های موسیقی باید حفظ شوند

«قله های برفی»، روایتی از علت حضور حزب الله لبنان در سوریه

نوروز سریال ن. خ به جای پایتخت پخش می شود

انسداد برخی محورها در اثر آبگرفتگی و یخ زدگی

گلایه رضا کیانیان از یک عادت بد ایرانیان/ عکس

پدیدار شدن رنگین کمان در برابر آبشار یخ زده هوکو در چین+فیلم

اکران فیلم خارجی در سینما بهمن قزوین

آغازاکران فیلم های منتخب جشنواره بین المللی فیلم حقیقت در یزد

جاسوسی که خودش را به عنوان روحانی جا زد که بود؟ (+فیلم)

امیرحسین رستمی در نقش آقا موشه+ عکس

مسافر ری به تلویزیون می آید

افتتاح یک کتاب فروشی در مرزداران

کدام فیلم ها و بازیگران در سال 97 گیشه سینما را رونق دادند؟

​ «صف سلام» به «پدر طالقانی» و «اکسدوس» در سینما حقیقت همچنان شلوغ است

حذف مستند فائزه هاشمی از سینما حقیقت

«ن.خ» سریال نوروزی شبکه یک شد

پنجیمن جشنواره خوارزمی در پاوه آغاز شد

پیشگیری از آلزایمر شهرها ضروری است

مجموعه خبری ساعت بیست 21 آذرماه

چرا کتاب صوتی مثل کتاب کاغذی نیست

دستگاهی که عکس تان را روی قهوه چاپ می کند + فیلم

معماری ایرانی اسلامی در قاب عکس

تخریب شاملو یا تبلیغ فرح در کیهان؟!

تخریب شاملو یا تبلیغ فرح در کیهان؟!

تقدیر از 60 سال تلاش شبانه روزی محمد روشن چهره ماندگار زبان ادب فارسی

کتاب صوتی

کتاب

ژولیت بینوش رییس داوران جشنواره فیلم برلین شد

اجرای عاشقانه های ناصر چشم آذر در برج میلاد

زندگی آدری هپبورن سریال می شود

شهریار مندنی پور در آستانه دریافت جایزه «پن»

مستند اسرار دریاچه

هر شب با اخبار ورزش استان سمنان+ فیلم

محبوب ترین سارقان سینمای ایران کدام شخصیت ها هستند؟

محبوب ترین سارقان سینمای ایران کدام شخصیت ها هستند؟