مطالب مرتبط:
انتقاد تند مجری اخبار شبانگاهی از رفتار غیر حرفه ای پخش شبکه سه+ فیلم
انتقاد محمود شهریاری از عملکرد مسئولان در حوادث (فیلم)
دقیقه تشویق ایستاده یک فیلم در ونیز/ انتقاد ژاک اودیار از حضور کمرنگ زنان در جشنواره/ عکس
انتقاد رضا رشیدپور از تمسخر جواد خیابانی (فیلم)
انتقاد تند گوینده خبر از شبکه سه روی آنتن زنده! +فیلم
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 28 آبان 1397 ساعت 02:052018-11-18فرهنگي

از انتقاد به نگاه کمی تا حجم زیاد فیلم ها


برخی فیلم سازان حاضر در جشنواره ی سپری شده ی فیلم کوتاه، روند برگزاری این دوره را ارزیابی کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با اکران فیلم هایی در ژانرهای داستانی، مستند، تجربی، انیمیشن و بین المللی شامگاه چهارشنبه (22 آبان) با اعلام برگزیدگان خود به پایان رسید.

بعد از برگزاری هر رویدادی بحث انتقادات و پیشنهادات از آن جشنواره بسیار گرم است، برخی از فیلمسازان آثار کوتاه که در این جشنواره شرکت کردند، از تعداد بالای آثاری که در این دوره پذیرفته شدند شکایت داشتند و معتقد بودند رقابت به این شکل درست و منطقی نیست.

برخی دیگر هم این تنوع آثار را راهی برای بالا بردن کیفیت جشنواره می دانند.

در این میان محل برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت و همچنین لزوم وجود امکانات رفاهی از دیگر نکاتی بود که انتقاداتی را به همراه خود داشت.

در ادامه برای بررسی این مسائل و دیگر نکاتی که در جشنواره فیلم کوتاه امسال رخ داد ایسنا با برخی فیلمسازانی که آثارشان در این دوره حضور داشتند، گفت وگویی انجام داد تا ابعاد مختلف این موضوع مورد ارزیابی قرار بگیرد.

محمد اسماعیلی سازنده فیلم کوتاه داستانی موج کوتاه که در این جشنواره حضور داشته درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه در پردیس ملت گفت: این مکان سینمای مناسبی برای برگزاری جشنواره ها یا رویدادهای اینچنین نیست.

زیرا هم دسترسی نامناسبی دارد و هم پارکینگش جوابگو نیاز همه شرکت کنندگان نیست.

شکل معماری این سازه هم به طریقی است که امکان ایستادن و فضاهایی برای گردهمایی ندارد اما سالن ها کیفیت و استاندارد خوبی برای نمایش فیلم دارند.

سانس بندی ها هم به طریقی بود که بیشتر فیلم ها در دو سانس امکان نمایش پیدا کرده بودند، یک سانس صبح و یک سانس بعدازظهر.

او با تاکید بر اینکه "اعتبار جشنواره ها به هیئت داوران یا هیئت انتخاب آن است و نه تعداد آثاری که در آن شرکت می کنند" گفت: ما باید بپذیریم که همه آثار نباید به یک جشنواره وارد شوند.

اگر می خواهیم فیلم های زیادی به یک جشنواره وارد شوند و فقط قصد نمایش این آثار را داریم، باید یک بخش جنبی برای آن در نظر بگیریم.

داشتن این نگاه کمی، ضرر بسیاری را به ما وارد می کند بنابراین وقتی تعداد زیادی فیلم انتخاب می شوند و می گویند در سالن های نمایش مخاطبان بسیاری به صورت ایستاده آثار را تماشا کردند صرفا یک نگاه کمی است.

هرگاه توانستیم رضایت آن تعداد مخاطب را جلب کنیم، کار به درستی انجام شده است.

این فیلمساز ادامه داد: اگر قصد ما ایجاد فرصتی برای نمایش آثار کوتاه است، انجمن سینمای جوان می تواند با امکاناتی که در اختیار دارند به طریقی دیگری به این هدف دست پیدا کند.

حضور تعداد آثار زیاد و با سطح کیفی متفاوت باعث ایجاد توقع در فیلمسازانی می شود که قصد دارند تا در سال آینده در این جشنواره شرکت کنند.

بنابراین اگر اثرشان پذیرفته نشود می گویند چرا سال گذشته اثری با همین مضمون حضور داشته اما امسال مورد قبول نبوده؟ اسماعیلی که برای ساخت اثرش جایزه بخش بهترین کتاب و سینما را به دست آورد، درباره آرا مردمی هم گفت: در سال های گذشته رای گیری آرا مردمی با خلاهایی مواجه بود اما اکنون شرایط خیلی بهتر شده و خطاها به مقدار زیادی کاهش داشته است.

نکته اصلی و مهم در این رای گیری ها، باکس های نمایش فیلم ها است.

اینکه اثرت در چه باکسی و با چه تعداد فیلمی ترکیب شده است بر روی جذب مخاطب و رای که می دهند موثر است.

اما در این مسیر، به فرآیند رای گیری و صحت و سلامت آن کاملا مطمئن هستیم.

او در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه "جایزه گرفتن یا نگرفتن در یک جشنواره اهمیت چندانی ندارد" بیان کرد: ارتباطی که بین فیلمساز و مخاطبی که تاکنون او را ندیده، برقرار می شود از نکات مهم برگزاری یک جشنواره است.

اگر یک فیلمساز بتواند چنین ارتباطی را با مخاطب خود بگیرد جشنواره کار خود را به درستی انجام داده است.

این را برای کسانی می گویم که اکنون یا به شدت از گرفتن جایزه خوشحال هستند و یا اینکه از پذیرفته نشدن و یا حتی جایزه نگرفتن ناراحت هستند.

این در حالی است که قطعا اگر هیئت داوران و انتخاب تغییر می کردند و افراد متفاوت تری بودند آثاری که در جشنواره وارد می شدند هم تغییر می کرد.

باید باکس های نمایش فیلم ترکیبی از همه انواع فیلم ها باشد دلاور دوستانیان که با فیلم داستان فیکا و فیدان در بخش مستند این دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد، در گفت وگویی با ایسنا بیان کرد: کیفیت نمایش فیلم در پردیس سینمایی ملت مناسب و استاندارد است اما متاسفانه در موقعیت خوبی در شهر واقع نشده و دسترسی به آن مشکل است.

این فیلمساز ادامه داد: بهتر است فیلم ها در باکس های نمایش با هم ترکیب شوند.

سانس های داستانی همیشه پرمخاطب تر هستند و استقبال بیشتری از آنها می شود اما در باکس فیلم های مستند یا انیمشین و تجربی حضور مخاطبان کم تر است.

بنابر این تعداد آرای تماشاچیان هم نسبت به فیلم های داستانی کمتر می شود که ضربه زیادی به این فیلم ها می خورد.

اکنون در برگزاری جشنواره های منطقه ای، شاهد این اتفاق هستیم که در یک باکس نمایش فیلم همه نوع فیلمی دیده می شود که در این حالت عدالت بیشتری هم رعایت شده و تمام فیلم ها دیده می شود.

دوستانیان با اشاره به نحوه رای گیری آرا مردمی هم گفت: در زمان سانس های نمایش فیلم برای باکس فیلم های داستانی مسئولین پخش آرا مردمی تا آخرین نفری که وارد سالن شد ایستادند و این برگه های رای را به دست مخاطبان رساندند اما در زمان نمایش فیلم مستند این اتفاق نیفتاد.

در این دوره تعداد آثار زیادی در بخش رقابتی جشنواره حضور داشتند و این اتفاق خوبی نبود.

یکسری از فیلم های داستانی که در این جشنواره شرکت کرده بودند، از نظر ساخت و کیفیت سطح بالایی نداشتند اما به دلیل همان دسته بندی هایی که برای نمایش فیلمها وجود دارد، مخاطب بسیاری را به خود جلب می کردند درحالی که فیلم های مستند بسیار خوبی اکران میشدند اما مخاطب زیادی نداشتند.

او در پایان صحبت های خود با انتقاد به نحوه داوری بیان کرد: داوری ها باید به صورت تخصصی انجام شود نه سلیقه ای و مشخص نیست که چه نکته ای را مدنظر خود قرار داده اند و یک اثر را به عنوان فیلم برگزیده معرفی کرده اند.

استقبال زیاد، علاوه بر آنکه برای فیلمساز هیجان انگیز بود، اما باعث بی نظمی شد! سحر ستوده کارگردان فیلم کوتاه داستانی هدیه که در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته نیز بیان کرد: این اولین تجربه من برای کارگردانی فیلم کوتاه بود اما به عنوان مخاطب در جشنواره های سال های گذشته شرکت کرده بودم، با این اوصاف وقتی شنیدم که امسال قرار است این جشنواره در پردیس ملت برگزار شود مقداری نگران شدم.

او ادامه داد: فضای داخلی پردیس ملت و همچنین امکانات سالن ها و دیگر شرایط رفاهی اش مانند وجود پارکینگ و موقعیت قرارگیری اش در شهر تهران خیلی مناسب برگزاری یک جشنواره نیست.

به ویژه انکه امسال استقبال هم بسیار بالا بود و همین امر باعث برخی بی نظمی ها شده بود.

من برای دیدن فیلم خودم وقتی به پردیس ملت رسیدم با صف بسیار طولانی ای مواجه شدم که اگر در میانه ی صف دوستانم را نمی دیدم قطعا امکان تماشای اثر خودم را از دست می دادم.

این استقبال برایم بسیار هیجان انگیز بود اما اطلاع رسانی مقداری ضعیف عمل می کرد و نشانه ای مبنی بر اینکه من خودم فیلمساز هستم و اجازه دهید حداقل فیلم خودم را ببینم وجود نداشت.

این فیلمساز با اشاره به نحوه رای گیری آرای مردمی هم توضیح داد: در این دوره چیزی دیدم که برایم سوال بزرگی ایجاد کرد.

در دست یکی از دوستان فیلمسازم که بعدش هم اثرش جزء آرا مردمی شد، مقدار زیادی برگه رای دیدم.

این درحالی بود که من انتظار داشتم هر کس یک برگ رای داشته باشد و حتی در شرایط دیگری شاهد بودم که تعدادی نمی دانستند دقیقا بعد از اتمام هر سانس باید رای دهند و بعد از اصرار بسیار زیاد در زمان دیگری رایشان را به صندوق انداختند.

محیط مناسبی برای ارتباط با مخاطب و دیگر فیلمسازان وجود ندارد امید شمس از دیگر فیلمسازانی که با ساخت فیلم کوتاه داستانی قرار در این دوره جشنواره شرکت کرده بود بیان کرد: امسال به جهت آنکه سر فیلمبرداری اثر جدید برادران ارک در تبریز بودم نتوانستم در جشنواره حضور داشته باشم اما همانطور که از شرایط مشخص بود، امسال تعداد زیادی فیلم در جشنواره به نمایش درآمدند و استقبال هم زیاد بوده به همین دلیل بسیاری از دوستانم با من تماس می گرفتند و می گفتند که نتوانستند فیلم مورد نظرشان را ببینند و شاهد مقداری بی نظمی بودند.

خوبی پارسال این بود که یک فیلم تقریبا به طور همزمان در دو سالن به نمایش درمی آمد و تعداد فیلم ها هم کمتر بود و نهایتا در یک سالن تعدادی روی زمین می نشستند و نه اینکه اصلا نتوانند وارد سالن شوند.

این فیلمساز افزود: پردیس ملت هم از جهت موقعیت جغرافیایی دسترسی مطلوبی ندارد و هم محیط داخلی آن کوچک است و هم محیطی که بتوان در آن فیلمسازان باهم و یا با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند وجود ندارد.

این مشکلات پارسال هم وجود داشت و امسال هم بیشتر شده بود.

با این حال نکته جذاب جشنواره بحث رای گیری است که هر روز می توانی متوجه شوی چه اثری بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و در این مسیر قطعا خطاهایی هم رخ می دهد اما می توان به آن اعتماد کرد، زیرا در این سالها همان فیلمی که همه حدس می زدیم، جایزه آرای مردمی را بگیرد، این جایزه را به دست آورد.

انتهای پیام
کلید واژه ها: جشنواره - فیلم - فیلم کوتاه - جشنواره فیلم - نمایش - انتقاد - پردیس سینمایی - انتخاب - ایسنا - پردیس - مخاطب - بین المللی - اکران فیلم - استاندارد - چهارشنبه - سالن - اسماعیلی - هایی - درست - انیمیشن - معماری - همراه - گزارش - اکران - شکایت - تهران - صورت - محمد

آخرین اخبار سرویس:
چاقوها بیرون | جشن شکرگزاری با دنیل کریگ

عکس| رامین، فیلم اسب سردار را دید

نوای خرم | بزرگان برای تشویق نوباوگان موسیقی آمدند

در شان من نیست فیلم های گلزار را ببینم

تصویری دیده نشده که فرهاد مجیدی از حجازی و بازیگر معروف منتشر کرد

به بهانه اکران فیلم بمب یک عاشقانه

آنها خواستند و توانستند

معیارهای انتخاب اعضای آکادمی سینما سینما/هزینه های این جشن چگونه تامین شد

بازیگرانی با دستمزدهای 30 هزار تومانی

استودیوی فارس میزبان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون-1 محمود عزیزی: «قلاده های طلا» در تاریخ سینمای ایران می ماند

حیات وحش

میهمان آفتابگردان ها

سینمای هالیوود به درون دنیای مرد عنکبوتی می رود/نیکولاس کیج صداپیشه انیمیشن می شود

مراسم اختتامیه همایش «10 روز با عکاسان ایران»

شایعاتی درباره ازدواج «بهنوش طباطبایی»

بازیگرانی که فقط 30 هزار تومان دستمزد می گیرند!

بررسی انیمه Maquia؛ و دست هایت بوی نور می دهند

در قعر چاه یا شکم ماهی

هنر در مرز مشترک

والدین کتاب بخوانند

واکنش رضا درمیشیان به توقیف «لانتوری» در کشور چین + عکس

خوانش نمایشنامه «فوتبال» به وقت دیگری موکول شد

والدین کتاب بخوانند

نمایش های تئاترشهر 26 آذر اجرایی ندارند

«طاهر قدسی» قصه جاودانگی شهید امین کریمی

خوانش نمایشنامه «فوتبال» به وقت دیگری موکول شد

نمایش های تئاترشهر 26 آذر اجرایی ندارند

نویسنده چینی: تصاویر زیبا می تواند همه ما را به هم پیوند دهد

پوستر فیلم 15+ «ترانه»(+عکس)

«طائر قدسی» قصه مردی که از عشق دنیایی به عشق خدایی رسید

دنیای هنر از بازار هنر مهمتر است

پایان هفته با تصاویر تفریح مردم + فیلم

نویسنده چینی: تصاویر زیبا می تواند همه ما را به هم پیوند دهد

نوسینده چینی: تصاویر زیبا می تواند همه ما را به هم پیوند دهد

آینده سازان موسیقی کشور معرفی شدند

ارسال 147 اثر به دبیرخانه جشنواره شعر دفاع مقدس

«لانتوری» مجوز اکران در چین را کسب نکرد

واکنش درمیشیان به توقیف «لانتوری» در چین+عکس

نمایشگاه نقاشی «هنر فراتر از محدودیت ها»

ارسال 215 اثر به دبیرخانه جشنواره  «یوسف»

واکنش تند بازیگر سینما به انعکاس گریه های «زیبا بروفه» +عکس

نمایش فیلم «لانتوری» در چین ممنوع شد

نقد فیلم بمب، عاشقانه ای از جنس دهه شصتی ها

ازدواج مجدد بهنوش طباطبایی؟ +عکس

ارسال 215 اثر به دبیرخانه جشنواره های شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی «یوسف»

مینا وحید بدون آرایش+عکس

سعید آقاخانی با لباس کردی+عکس

آینده سازان موسیقی کشور معرفی شدند

واکنش رضا درمیشیان به توقیف «لانتوری» در کشور چین +عکس

واکنش رضا درمیشیان به توقیف «لانتوری» در کشور چین/ عکس

خلق شاهکاری خارق العاده توسط طبیعت! +فیلم

عکس | فرهادی اصلانی در صحنه فیلمبرداری «متری شش و نیم»

نمایش فیلم «لانتوری» در چین ممنوع شد

کنسرت بابک جهانبخش

جشنواره ای به رنگ برگهای پاییزی

جشنواره طرح ها و رنگ های پاییزی

آغاز جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در مازندران

جشنواره طرح ها و رنگهای پاییزی

ثبت نام اهالی رسانه برای جشنواره فیلم فجر از شنبه/ انتشار فهرست متقاضیان و دلایل تایید یا رد آن ها در راستای شفافیت

واکنش رضا درمیشیان به توقیف «لانتوری» در کشور چین/ عکس

«ایرج» مهمان مسابقه آواز می شود

«لانتوری» در چین توقیف شد!

سریال محرم 98 در آخرین مراحل نگارش

«لانتوری» مجوز اکران در چین را کسب نکرد

اهالی قلم در بیمارستان آیت الله یثربی کاشان رایگان درمان می شوند

مسعود کیمیایی زنگ آغاز اجرای یک نمایش را زد/ عکس

طباطبایی نژاد: سینماحقیقت، قرار نیست فقط یک ویترین باشد

از فیلم پرحاشیه حامد بهداد تا استفاده هنری از رنگ گران پورشه

آغاز ثبت نام اصحاب رسانه برای جشنواره فیلم فجر از فردا

نمایش فیلم «لانتوری» در چین ممنوع شد

نمایش فیلم «لانتوری» در چین ممنوع شد

داستان های وحشتناک برای کودکمان بخوانیم یا نخوانیم ؟ !

عکس روز: تندیس های ابریشمی

سومین جشنواره دانشجویی ققنوس در مازندران آغاز به کار کرد

آغاز جشنواره هنری دانشجویی ققنوس

«لانتوری» در چین توقیف شد!

سومین جشنواره دانشجویی ققنوس در مازندران آغاز به کار کرد

جزییات بازگشت 1784 لوح تخت جمشید به ایران

«لانتوری» در چین توقیف شد!

«لانتوری» در چین توقیف شد!

«لانتوری» در چین توقیف شد!

معرکه در معرکه در تالار حکیم الهی سمنان

موزه تهران ایجاد می شود

لاتنوری در چین توقیف شد | دلیل: دینی بودن فیلم

آغاز ثبت نام اصحاب رسانه برای جشنواره فیلم فجر از فردا

ششمین دوسالانه مجسمه های شهری

ممنوعیت نمایش فیلم سینمایی «لانتوری» در چین

آخرین بازمانده جنبش شعر حجم در ایران، درگذشت

آغاز ثبت نام اصحاب رسانه برای جشنواره فیلم فجر از فردا

ثبت نام اصحاب رسانه برای جشنواره 37 فیلم فجر از فردا آغاز می شود

فهرست کامل نامزدهای دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

واکنش رضا درمیشیان به توقیف «لانتوری» در کشور چین

ساخت ایران بخریم، ایران ساخته خواهد شد

پوستر انیمیشن سینمایی سونیک رونمایی شد/جیم کری در نقش دکتر بد ذات ظاهر می شود

ایده های بسیار نابی را تا کنون در جشنواره کودک آنلاین دریافت کرده ایم + فیلم

گالری گردی در هفته آخر آذر 97

برپایی نمایشگاه نقاشی یلدای ایرانی در برج آزادی

همکاری مشترک اسپیلبرگ و سم مندز کریسمس اکران می شود

دو ستاره استقلالی سینما در استادیوم آزادی/عکس

تصادف اتاقک های تله کابین اسکی در اتریش + فیلم

از انتقاد به نگاه کمی تا حجم زیاد فیلم ها

از انتقاد به نگاه کمی تا حجم زیاد فیلم ها