مطالب مرتبط:
جنگ آب به تریبون نماز جمعه کشید؛ امام جمعه یزد: امنیت انتقال آب را خودمان تامین می کنیم
کنایه سنگین آهنگران به جریان اصلاحات/هشدار رهامی درباره اختلاف روحانی و جهانگیری/امام جمعه یزد: امنیت انتقال آب را خودمان تامین می کنیم
آغاز هزار و صد و هشتادمین سال امامت امام عصر (عج)
امام جواد (ع) معجزه ای عملی در اثبات الهی بودن منصب امامت است
نماز عید قربان به امامت امام جمعه موقت شهرکرد+فیلم
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 آبان 1397 ساعت 00:522018-11-16سياسي

چگونگی انتقال امامت به امام زمان (عج)


حضرت مهدی (عج) بلافاصله پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سن 5 سالگی به امامت رسیدند و شبهات و روایات بسیاری درباره ایشان وجود دارد، - نهم ربیع الاول برای ما آغاز امامت و اول راه برای رسیدن به مدینه النبی و آن جامعه آرمانی است که همه ائمه اطهار (ع) نوید آمدن منجی بشیریت را داده اند.

آغاز امامت هرکدام از ائمه معصوم (ع) پس از شهادت امام پیشین خود تعیین می شد، در این باره هم بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) امامت از ایشان به حضرت ولی عصر (عج) منتقل شد.

اما این اتفاق در خفا بود.

چراکه حکومت وقت در تلاش برای نابودی حضرت بودند تا با تدابیر شدید امنیتی فرزند امام حسن عسکری (ع) را از بین ببرند، به همین منظور حضرت مهدی (عج) بعد از به دنیا آمدنشان در خفا قرار داشتند و تنها خانواده و اصحاب نزدیک حضرت با ایشان در رفت و آمد بودند.

براساس این گزارش و اسناد تاریخی که وجود دارد، حضرت مهدی (عج) بلافاصله پس از شهادت پدرشان در سن 5 سالگی به امامت رسیدند.

تا آن زمان هیچ از مردم عام شاهد حضور حضرت نبودند، تا وقتی که امام حسن عسکری (ع) به شهادت رسیدند، حضرت از پس پرده بیرون آمدند و عبای عموی خود جعفر کذاب را گرفتند، خود را امام معرفی کردند و بر پیکر امام حسن عسکری (ع) نماز خواندند و ایشان را دفن کردند.

و از میان مردم رفتند.

از دیدگاه رایج تاریخی، پس این رویداد باور به دوازده امام و اینکه امام دوازدهم همان مهدی موعود است بطور تدریجی در میان شیعیان تکامل یافت.

در مقابل جاسم حسین می گوید طبق شواهد احادیثی مبنی بر آنکه امام دوازدهم همان قائم موعود خواهد بود پیش از وفات حسن عسکری در سال 260 ه جری قمری مطرح بوده است.

به نظر می رسد مدتی طول کشید تا این نظریه به صورت نهایی خود برسد و پس از آن هم توجیه ها و تبیین های دینی گسترده ای در موردش ارائه شد.

شیعیان با دو رویکرد حدیثی و کلامی به تبیین نظریهٔ غیبت برخاستند.

کلینی ( 329 ه جری قمری/941 م).

در احادیث باب غیبت کتاب اصول کافی که در خلال دوره سفرا (موسوم به غیبت صغری) گرد آورد و به موضوع غیبت و علت آن پرداخت.

به خصوص نعمانی در کتاب الغیبه به تبیین نظریه غیبت از طریق احادیث پرداخت و او برای نخستین بار اصطلاحات غیبت صغری و غیبت کبری را به کار برد.

پس از وی ابن بابویه ( 991 992) در کتاب کمال الدین در خصوص گردآوری احادیث مربوط به امام دوازدهم و غیبت او کوشید.

از دیگر سو، متخصصان علم کلام از جمله شیخ مفید ( 413 هجری قمری /1023 میلادی)؛ و شاگردانش بخصوص سید مرتضی (1044 1045) به تدوین نظریات کلامی امامت جهت تبیین ضرورت وجود امام زنده در شرایط غیبت پرداختند.

اعتقاد به امام غائب، برکات متعددی برای شیعیان تحت آزار و ستم داشت.

از آنجا که امام غائب پتانسیل تهدید کمتری نسبت به یک امام حاضر داشت تنش ها با حاکمان سنی مذهب کاهش یافت.

اعتقاد به ظهور امام غائب باعث شد که انتظار بتواند جایگزین چالش مستمر نظام سیاسی حاکم شود.

امام غائب باعث عامل وحدت شیعیانی شد که پیش از آن، هر گروه، دور یکی از امامان حاضر گرد می آمدند و دچار انشقاق شده بودند.

به علاوه اعتقاد به ظهور امام غایب به عنوان مهدی شیعیان را در تحمل شرایط دشوار یاری نموده و به آن ها امید آینده ای سرشار از دادگری داده است.

ماجرای سرداب معتضد عباسی سپاهی را از بغداد به سامرا برای دستگیری حضرت مهدی (عج) فرستاد.

یکی از مأموران به نام رشیق می گوید: وقتی سپاه معتضد وارد سامرا شد، به طرف سرداب، زیرزمینی که مدتی محل زندگی سه امام بزرگوار بود، هجوم آوردند.

آن ها پشت درب سرداب، صدای تلاوت قرآن را از حضرت مهدی (عج) شنیدند.

لشکر پشت در اجتماع کردند و فرمانده شان پیشاپیش آن ها ایستاده بود.

ناگاه حضرت مهدی (عج) از راهی که به درب سرداب می انجامید آمد و از پیش روی لشکر عبور کرد و از نظر ها غایب شد.

در این هنگام، فرمانده خطاب به سپاه گفت: وارد سرداب شوید و مهدی را دستگیر کنید! سپاهیان گفتند: مگر ندیدی که او از روبه روی تو عبور کرد.

ما گمان کردیم تو او را دیده ای و، چون فرمانی ندادی، ما نیز حرکتی از خود نشان ندادیم.

بدین ترتیب، امام عصر (عج) با قدرت اعجاز از گزند سپاه معتضد نجات یافت و غایب شد.

لزوم اعتقاد در عصر غیبت امام جواد (ع) می فرمایند: حضرت مهدی علیه السلام بعد از اینکه یادش از خاطره ها محو شد و بیشتر معتقدان به امامتش، از اعتقاد خود برگشتند قیام می کند .

شیعیان آن حضرت باید در عصر غیبت، اعتقاد به وجود مبارک آن حضرت، تقوا و دین داری را سرلوحه اعمال خود قرار دهند؛ چرا که امام صادق (ع) می فرمایند: صاحب الامر غیبتی خواهد داشت که هر کس در آن دوره بخواهد دین دار بماند، باید سختی هایی را به جان بخرد و دو دستی به دین خود بچسبد .

طول عمر امام زمان (عج) بلندی عمر امام با در نظر گرفتن عمر های درازی که قرآن به آن ها اشاره شده و در کتاب های تاریخی نیز آمده نظیر عمر نوح (ع)، موضوع عجیب و پیچیده ای نیست.

در قرآن کریم آمده است: وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَی قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَهٍ إِلَّا خَمْسِینَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ؛ و به راستی نوح را به سوی قومش فرستادیم پس در میان آنان نهصد و پنجاه سال درنگ کرد تا طوفان آن ها را در حالی که ستمکار بودند فرا گرفت.

(سوره عنکبوت، آیه 14) فَلَوْلَا أَنَّهُ کَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِین، لَلَبِثَ فِی بَطْنِهِ إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ و اگر او (حضرت یونس) از زمره تسبیح‏ کنندگان نبود قطعا تا روزی که برانگیخته می‏شوند در شکم آن [ماهی] می ‏ماند.

(سوره صافات، آیات 143 و 144) تورات نیز در شرح زندگی پیشینیان به عمر های طولانی برخی از آن ها اشاره دارد: حضرت آدم 920، شیث پسر آدم 912، انوش پسر شیث 905، لمک 777 و حضرت نوح 950 سال عمر کردند.

فلاسفه اعتقاد دارند بهترین دلیل برای امکان چیزی، واقع شدن آن است.

ضمن اینکه بی تردید تأملی در کائنات و آنچه در اطراف ما قرار دارد، تأکیدی بر قدرت بیکران خالق هستی بخش است و پس شک نیست اینکه خداوند اراده کند بنده ای بسیار بیشتر از سایرین عمر کند، به هیچ عنوان غیرممکن، بعید و عجیب نیست.

احادیث ائمه اطهار (ع) درباره امام زمان (عج) ـ.

پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم : المَهدِی طاووسُ أَهلِ الجَنَّهِ.

مهدی (ع) طاووس اهل بهشت است.

(الشِّهاب فی الحِکَمِ و الآداب، ص.

16) 2ـ پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) : افضلُ اَعمالٍ اُمّتی اِنتظارُ الفَرَج.

افضل اعمال امت من انتظار فَرَج و ظهور امام زمان علیه السلام است.

(الشِّهاب فی الحِکَم و الآداب، ص.

16) 3ـ حضرت مهدی (عج) : اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم.

برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است.

(کمال الدین، ج.

2، ص.

485) 4ـ مولی امیرالمؤمنین (علیه السلام) : اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله.

همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحب الزمان علیه السلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید.

(بحار، ج.

15، ص.

123) 5ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : مَن ماتَ مِنکُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ کان کَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه.

هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می برد.

(بحار، ج.

52، ص.

126) 6ـ پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) : مَن اَنکَرَ القائِمَ مِن وُلدی أَثناءَ غَیبَتِهِ ماتَ میتَهً جاهِلیهً.

کسی که قائم (مهدی) را که از فرزندان من است در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت.

(منتخب الاثر، ص.

229) 7ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : لَو لَمْ یبْقَ منَ الدُّنیا اِلاَّ یومٌ واحِدٌ لَطَوّلَ اللهُ ذلِکَ الیومَ حَتّی یخرُجَ قائمُنا أَهْلَ البَیت.

اگر از عمر دنیا تنها یک روز مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی می کند تا قائم ما اهل بیت (علیه السلام) ظهور یابد.

(منتخب الاثر، ص.

254) 8ـ حضرت مهدی (عج) : فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِکُم و لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخبارکُم.

ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست.

(بحار، ج.

53، ص.

175) 9ـ حضرت مهدی (ع) : اِنّی اَمانٌ لِأَهلِ اِلأرضِ کما أَنَّ النُّجومَ اَمانٌ لِأَهلِ السّماء.

من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند.

(بحار، ج.

78، ص.

38) 10ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : المُنتَظِرُ لِلثّانی عَشَر کَالشّاهِرِ سَیفَهُ بَینَ یدَی رُسولِ الله صلی الله علیه و آله یذُبُّ عَنهُ.

کسی که در انتظار امام دوازدهمین خود به سر می برد همانند کسی است که در رکاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شمشیر کشیده و از آن حضرت دفاع می نماید.

(کمال الدین، ص.

647) 11ـ حضرت مهدی (ع): إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم ولا ناسین لِذِکرِکُم و لَولا ذلِکَ لَنَزلَ بِکُم اللّأْواءُ وَاصطَلَکُمُ الأَعداءُ.

ما در رعایت حال شما هیچ کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم وگرنه محنت و دشواری ها شما را فرا می گرفت و دشمنان شما را از بُن و ریشه قلع و قمع می ساختند.

(بحار، ج.

53، ص.

72) 12ـ حضرت مهدی (ع): اَنَا خاتِمُ الأوصیاءِ وَ بی یدفَعُ اللهُ البَلاءَ عَن اَهلی و شیعَتی.

من ختم کننده راه اوصیا هستم و به وسیله من خدا بلا ها را از اهل بیت من و شیعیانم دفع می نماید.

(غیبت شیخ طوسی، ص.

246) 13ـ پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) : یخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَهٌ فی ها مُنادٍ ینادی هذا المَهدی خَلیفهُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ زمانی که حضرت مهدی (ع) ظهور می کند ابری بالای سر دارد که در آن منادی ندا می کند این مهدی خلیفه الله است، از او متابعت و پیروی کنید.

(بحار، ج.

51، ص.

81) 14ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : قَبْلَ قیامِ القائمِ (علیه السلام) خَمسُ علاماتٍ مَحْتُوماتٍ.

اَلیمانی وَ السُّفیانی و الصَّیحَهُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکِیهِ وَ الخَسفُ بِالبَیداء.

پیش از ظهور حضرت قائم (علیه السلام) وقوع این پنج علامت حتمی است: ظهور یمانی (از یمن)، سفیانی (از شام)، صیحه و فریاد آسمانی، کشته شدن نفس زکیه (سیدی بزرگوار در مسجدالحرام) و فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین بیداء (بیابان میان مکه و مدینه).

(الزام الناصب، ج2، ص.

136 ـ.

بحار، ج.

52، ص.

204) 15ـ امام محمدباقر (علیه السلام) : وَ قَتلُ غلامٍ مِن آلِ مُحمّدٍ عَلیهِمُ السلامُ بَینَ الرُّکنِ و المَقامِ اِسمُهُ محمدُبنُ الحَسَنِ اَلنَّفسُ الزّکیهِ .

(از علائم نزدیک ظهور حضرت) جوانی از آل محمد (علیه السلام) به نام محمد بن الحسن نفس زکیه میان رکن حجر الاسود و مقام ابراهیم به شهادت می رسد.

(بحار، ج.

52، ص.

192) 16ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : لَیسَ بَینَ قِیامِ قائِمِ آلِ مُحمدٍ علیهم السلام وَ بینَ قَتلِ النّفسِ الزّکِیهِ الاّ خَمسَ عَشَرَهَ لیلهً.

فاصله میان قیام قائم آل محمد (علیه السلام) و شهادت نفس زکیه تنها پانزده روز خواهد بود.

(بحار، ج.

52، ص.

203) 17ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : قُداّمُ القائِمِ مَوتَتان: مَوتٌ احمرُ وَ موتٌ اَبیضُ حتّی یذَهَبَ مِن کُلِّ سبعهٍ خمسهٌ! اَلموتُ الأحَمرُ السَیفُ و المَوتُ اَلأَبْیضُ الطَاّعونُ.

پیش از قیام حضرت، دو نوع مرگ و میر خواهد بود: یکی مرگ سرخ و دیگر مرگ سفید آنچنان (سهمگین و هولناک) که از هر هفت نفر پنج نفر از بین خواهند رفت! مرگ سرخ با شمشیر (اسلحه) و مرگ سفید بیماری (همه گیر) طاعون است.

(کمال الدین، ص.

655) 18ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : لایقومُ حتّی یقتَلَ الثُّلثُ و یموتُ الثُّلثُ و یبقَی الثُّلث! قیام حضرت نخواهد بود تا زمانی که یک سوم مردم کشته شوند و یک سوم دیگر می میرند و تنها یک سوم باقی خواهند ماند! (بشارت الاسلام، ص.

175) 19ـ امام جعفرصادق (علیه السلام) : کَذَبً الوَقّاتون، إنّا اَهلُ بَیتٍ لانُوَقِّتُ.

دروغ می گویند کسانی که زمان ظهور حضرت را پیشگویی می کنند.

ما خاندان اهل بیت برای فَرَج حضرتش زمان معین نمی کنیم.

(بحار، ج.

52، ص.

118) 20ـ امام محمدباقر (علیه السلام) : اذا خَرَجَ أَسنَدَ ظَهْرهُ اِلَی الکَعبهِ وَ اجتَمع له ثلاثُمِأَهٍ وَ ثَلاثَهَ عَشَرَ رجَلاً.

فَأَوَّلُ ما ینطِقُ بِهِ هذِهِ الإیه بَقِیهُ الله خیرٌلکُم اِنْ کُنتُم مؤمنین.

زمانی که حضرت ظهور می کند به خانه کعبه تکیه می دهد و در خدمتش سیصد و سیزده نفر (یاران به تعداد لشکریان بدر) حضور پیدا می کنند.

اول سخن حضرت آیه شریفه است: بَقِیهُ اللهِ خیرٌلکُم اِنْ کُنتُم مُؤمنین .

(اِعلام الوری، ص.

433) تفاوت مهدویت از دیدگاه اهل سنت با توسعه دکترین مهدویت در نزد شیعیان، فقه سنت سعی کرده تا از اعتقاد به مهدی فاصله بگیرد.

با وجود حمایت از اعتقاد به مهدی توسط بعضی محدثین مهم اهل سنت، اعتقاد به مهدی هیچگاه به عنوان مبانی اصلی فقه اهل سنت در نیامده است.

در اعتقادات اهل سنت به مهدی اشاره شده است، ولی به صورت اندک.

بسیاری از علمای مشهور اهل سنت مانند محمد غزالی از بحث کردن در مورد این موضوع اجتناب کرده اند.

البته به گفته مادلونگ این اجتناب کمتر بخاطر عدم اعتقاد به مهدی و بیشتر (بگفته رضا اصلان بخشی) بخاطر برانگیختن شورش ها و جنبش های اجتماعی بوده است.

هر چند همچنان بحث های شدیدی بین علمای سنی در خصوص نقش مهدوی و سیاسی وی وجود دارد.

موارد استثنایی مانند ابن خلدون در کتاب مقدمه وجود دارد که آشکارا با اعتقاد به مهدی مخالفت می کند و تمام احادیث مربوط به مهدی را ساختگی می داند.

در میان محدثین و علمایی که به مهدی پرداخته اند دیدگاه های مختلفی وجود دارد.

در احادیثی در کتاب های اهل سنت مهدی همان عیسی مسیح است.

در روایاتی دیگر حرفی از هویت فرد نیست یا گفته شده است که به همراه عیسی قیام می کند.

همچنین مهدی از نسل حسین، نسل حسن یا فرزند حسن عسکری (ع)، امام یازدهم شیعه دوازده امامی، ذکر شده است.

طبق گفتهٔ ویلفرد مادلونگ در دانشنامهٔ اسلام، بین قرون هفتم تا سیزدهم هجری برخی علمای اهل سنت از این عقیده که حجت بن حسن همان مهدی منتظر است حمایت کردند.

در سال 648 ه .

ق/1250 میلادی.

محدث سوری شافعی مذهب، محمد ابن یوسف الگنجی القریشی، کتابی تألیف کرد با عنوان البیان فی اخبار صاحب الزمان که در آن با استناد به احادیث اهل تسنن اثبات نمود امام دوازدهم همانا مهدی است.


کلید واژه ها: امام - امام حسن - شهادت - مهدی - کتاب - امام زمان (عج) - تاریخی - شیعیان - سالگی - ابن بابویه - مردم - خانواده - ولی عصر - نابودی - انتقال - نخستین - مدینه - حکومت - مرتضی - النبی - اصحاب - اسناد - تکامل - گزارش - فرزند - جامعه - پرده - صورت - نماز

آخرین اخبار سرویس:
آغاز جشنواره اختراعات و ابتکارات زاگرس و زردکوه از 28 آذر

نخستین مجمع انجمن صنفی نگارخانه داران تهران برگزار شد

بنیاد برکت احسان برای فعالیتهای واکنش سریع راه اندازی شد/ 3 هزار ویلچر به عنوان هدیه مقام معظم رهبری تقدیم معلولان مناطق محروم می شود

نعمتی در گفت وگو با فارس: نمایندگان اصفهان فردا با لاریجانی دیدار می کنند

حضرت آیت الله حکیم: قبایل، سنت های جاهلی را کنار بگذارند

خجسته در گفت وگو با فارس خبر داد سایپا و ایرانخودرو اعضای هیأت مدیره شرکت های اقماری شان را منتشر می کنند

روز پژوهش در آستارا گرامی داشته شد

صنف عکاسان مشهد به پلیس + 10 اعتراض دارند

صنف عکاسان مشهد به پلیس + 10 اعتراض دارند

شرایط ‎تحریم توامان با کسری بودجه بالا، فرصتی برای ارائه ‎بودجه شفاف است

عبور از تحریم با ارتباط دانشگاه، جامعه و صنعت، مهیا می شود

ثبت اشعار مددجوی کمیته امداد در کنگره جهانی شعر یونان

ضرورت پژوهش و تحقیق و جایگاه آن در جامعه

آبروی ری

پاسداشت مقام سرباز، پاسداشت فرهنگ مقاومت و ایستادگی است

دور سرعت در تهیه نقشه باستان شناسی کشور چه قدر است؟

واکنش کمیسیون امنیت ملی به ارجاع پرونده ظریف به قوه قضاییه

اطلاعیه مجمع تشخیص درباره مصوبه اخیر پیرامون لایحه مبارزه با پولشویی

آیت الله مصباح یزدی: امروز عذری برای تنبلی در زمینه پژوهش نداریم/ قدر انقلاب را بدانیم

آیت الله نوری همدانی: صهیونیست ها رسما در مقابل انظار میلیاردها انسان پاساژی برای فروش زنان افتتاح می کنند

فال روزانه دوشنبه 26 آذر ماه 97

علم و فناوری از انحصار غربی ها خارج می شود/ بخشی از «معامله قرن« هنوز رسانه ای نشده است

دزدی 45 تریلیون دلاری انگلیس از هند

فرمانده قرارگاه ثامن الائمه هنگام بررسی سلاح انفرادی به شهادت رسید

وزیر آموزش و پرورش در جمع نمایندگان تشکل های فرهنگیان مطرح کرد نیاز به 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای سند تحول/ دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران

در پیامی فرمانده نیروی زمینی سپاه درگذشت سردار منصوری را تسلیت گفت

دانش آموز قشمی در مسابقات محاسبات ذهنی جهان اول شد

سالروز ولادت امام حسن عسکری علیه السلام

بخش خبری 25-9-97

ظریف: تحریم ها هرگز موثر نبوده اند/ مردم عادی آسیب دیدند؛ سیاست تغییر نمی کند

تایید محکومیت های صادره در مورد اسفندیار رحیم مشایی

موج سواری رسانه های معاند از مشکلات صنوف کامیون داران / در هیچ بخشی اجازه اخلال در امر حمل و نقل داده نشود/ لزوم مدیریت مطلوب و هم افزایی برای جبران نارسایی ها

نقش پررنگ آموزش وپرورش در تبیین دستاوردهای انقلاب برای جوانان

خجسته در گفت وگو با فارس خبر داد پرداخت هزار و 100 میلیارد تومان حقوق مازاد در طول سال به کارکنان ایران خودرو و سایپا

فرمانده کل سپاه درگذشت سردار منصوری را تسلیت گفت

فرماندهی 20 هزار پایگاه بسیج بر عهده زنان است

مخالفت کمیسیون امنیت ملی با ارجاع شکایت از ظریف به قوه قضاییه

پیام رییس مجلس به هشتمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری

آتش بس در الحدیده از 27 آذر آغاز می شود/ انصارالله: متجاوزان به توافق سوئد پایبند باشند

«پنجمین کرسی ملی تلاوت رضوی» برگزار شد

بیمه سلامت متعهد به پوشش محرومان است

6 گام مهم امام عسکری (ع) در دوران امامت

پیام تسلیت فرمانده کل سپاه به مناسبت درگذشت سردار منصوری

3 هزار ویلچر به عنوان هدیه مقام معظم رهبری تقدیم معلولان مناطق محروم شد

رونمایی از جدیدترین تولیدات پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی

​فرمانده کل سپاه در پیامی درگذشت سردار منصوری را تسلیت گفت

توضیح مجمع تشخیص مصلحت درباره مصوبه اخیر در مورد لایحه مبارزه با پولشویی

صحن علنی مجلس شورای اسلامی- 25 آذر 97

دیدارشورای مرکزی کنگره جهانی محبان اهل بیت (ع) با آیت الله اعرافی

افتتاح دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه

جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس جمهور

مهناز افشار: از اینکه نمی دانستم تبلیغ دارو جرم محسوب می شود بسیار متاسفم و بابتش هر مجازات قانونی را می پذیرم

نشست امروز و مباحث مطرح شده در آن به معنای رفع فیلتر تلگرام نیست

لاستیک هایی که از پوست پرتقال تولید می شوند+فیلم

دبیر کل سابق جمعیت هلال احمر تشریح کرد از مزایده تأمل برانگیز پروژه طالقانی تا تلاش برای تضییع سرمایه های میلیاردی هلال

فرماندهی 20 هزار پایگاه بسیج بر عهده زنان است

ارسال 3 هزار ویلچر به مناطق محروم

بایگانی یک پرونده محرمانه/ سقوط هواپیما؛ هر دو روز یکبار/ تصمیمی درباره بانوان/ توقف در مسیر پاستور - بهارستان/ خداحافظی پاریس با حقوق بشر/ شکایت از ظریف رد شد

منطقه22 از لحاظ زیست محیطی و شهرسازی حساس و آینده ساز برای تهران

کمیسیون امنیت ملی با ارجاع پرونده ظریف به قوه قضاییه مخالفت کردند

ترامپ بر روی موضوع استرداد گولن به ترکیه کار می کند

دبیر کل سابق جمعیت هلال احمر تشریح کرد از مزایده تامل برانگیز پروژه طالقانی تا تلاش برای تضییع سرمایه های میلیاردی هلال

آیین بزگداشت هفته پژوهش

90 درصد جرایم سربازان به دلیل ضعف آگاهی از قانون است

کمک به آزادی زندانیان کاری نیک و خداپسندانه است

هفته پژوهش فرصتی برای نگرش عمیق به نهاد تعلیم و تربیت است

روابط عمومی ها صدای امیدآفرین نظام جمهوری اسلامی باشند

میرسلیم: شعارهای انقلاب برای آب و نان نبود/جمهوری اسلامی به نام دین آمده

پرونده باغات فاقد عکس هوایی در دستورکار شورا قرار نگیرند

آخرین مهلت رأی دهی در جشنواره «آوای بیداری» اعلام شد

100 واحد گاوداری صنعتی شیری در استان اردبیل فعال است

مرکز مشاوره در امور اسلامی در ایالت بایرن تاسیس می شود

27 تندیس ملی فدارکاری دانشجویان اهداء شد

هیچ عذری برای کوتاهی در پژوهش های دینی و قرآنی پذیرفته نیست

پیام تسلیت فرمانده کل سپاه به مناسبت درگذشت سردار منصوری

هفته ای دومرتبه غذای گرم در مناطق محروم تهران توزیع می کنیم

بیش از 5 هزار بانوی قرآنی

بشارت امام عسکری به یک ایرانی

امیر سرتیپ الهامی: تقویت پدافند هوایی یک حکم ولایی و تکلیف است

توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره حذف مشق شب

بررسی گزارش عملکرد نیروی انتظامی در کمیسیون شوراها

استخدام نیروی خانم جهت رسیدگی به کلیه امور منزل در تهران

استخدام مهندس صنایع آشنایی با پایگاه داده و SQL در رشت

کره شمالی در مسیر توسعه فناوری های پیشرفته

کنگره بررسی آثار و افکار استاد سید عباس معارف برگزار می شود

دومین هیات عالی سازمان جهانی تبلیغات در ایران انتخاب شد

ایران شناسان روس روابط تهران و مسکو را گسترش می دهند

90 درصد جرایم سربازان به دلیل ضعف آگاهی از قانون است

اختتامیه اردوی عکاسی حمایت از کالای ایرانی

اعلام آمادگی کواکبیان برای مناظره با احمدی نژاد

«علی ضیا» بازیچه دست یارشد+عکس

هوشیار نباشیم داستان سال 84 در 1400 تکرار می شود

تقدیر از معلمان پژوهنده و پژوهشگر

همسر نخست وزیر دولت موقت درگذشت

مناظره جنجالی بر سر حدود اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام +فیلم

همه چیز درباره تدلیس یا فریب در ازدواج

وزارت خارجه و اطلاعات به موضوع توهین به هموطنان در فرودگاه گرجستان ورود کنند

فضای سیاسی در قزوین شفافیت ندارد

5 سؤال از ظریف اعلام وصول شد

جزغاله شدن یک بنز اشرافی در خیابان صفی علیشاه

چگونگی انتقال امامت به امام زمان (عج)

چگونگی انتقال امامت به امام زمان (عج)