مطالب مرتبط:
گزارش بی بی سی از سنگین شدن سایه استیضاح بر سر ترامپ/ فیلم
پشت صحنه فیلم لاک پشت های نینجای نوجوان جهش یافته: خارج از سایه ها
حاشیه رقابت سنگین وزن های ایران در جاکارتا + فیلم
فیلم/ صحبت های رائفی پور با موضوع «حمایت از کالای ایرانی»
«بدون توقف» با حمایت مدیر شبکه سه سانسور نداشت/ دنبال اقناع نیستیم/ خط قرمزی نداشتیم
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 25 آبان 1397 ساعت 13:002018-11-16فرهنگي

از سایه سنگین سانسور و تبعیض تا حمایت از فیلم های کوتاه


یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه «امروزه سانسور بر فضای کاری ما سایه ای بسیار سنگین و حتی بزرگتر از همیشه انداخته است» گفت: - یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه امروزه سانسور بر فضای کاری ما سایه ای بسیار سنگین و حتی بزرگتر از همیشه انداخته است گفت: چنین جشنواره ای یک امکان برای گسترش فضاهای آوانگاردتر در عرصه سینما است و می بایست از فضاهای تبلیغاتی به دور باشد.

شیرین برق نورد که از اعضای هیئت انتخاب بخش مستند این دوره جشنواره فیلم کوتاه بود، در گفت وگویی با ایسنا درباره نگاه هیئت انتخاب برای آثار حاضر در جشنواره بیان کرد: امسال علاوه بر موضوعات آزاد، تاکید بر فیلم هایی که مضامین آن ها مربوط به ادبیات، هویت ملی و بومی و 40 سالگی انقلاب اسلامی می شد، مورد نظر جشنواره فیلم کوتاه قرار گرفت.

اما هیچ فیلمی صرفا به دلیل برخورداری از این موضوعات انتخاب نشد بنابراین نگاه اعضای هیات انتخاب صرفا نمی تواند نگاهی تکنیکی یا فنی باشد.

تکنیک و فن یکی از چند عنصر تشکیل دهنده یک فیلم خوب است.

او ادامه داد: مهمترین و اولین معیار انتخاب فیلم های مستند جشنواره فیلم کوتاه، کیفیت هنری و سینمایی آن ها بود.

دومین معیار این بود که چقدر یک فیلم، مناسب حضور در جشنواره است.

مخاطب جشنواره فیلم کوتاه تهران انتظار دارد شاهد فیلمی باشد که لزوما در تلویزیون یا دیگر فضاهای اکران نمی بیند.

جشنواره قرار است امکانی برای نمایش فیلم هایی جسورانه تر، هنری تر و مستقل تر باشد.

درواقع فیلم هایی که امکان کمتری برای نمایش و دیده شدن در فضاهای موجود کنونی را دارند و در زمره آثاری هستند که حرف تازه و افق دیگری را پیش چشم بیننده نمایان می کنند.

این مستندساز درباره حمایت از فیلم های کوتاه هم گفت: اگر بخواهیم از حمایت از آثار صحبت کنیم، به اعتقاد من باید از فیلم های کوتاه حمایت بیشتری شود چون فیلم های دیگر از حمایت کافی برخوردار هستند.

برای من اهمیت زیادی دارد که فیلم یک جشنواره، سفارشی یا ایدئولوژیک نباشد.

جشنواره امکانی برای گسترش فضاهای آوانگاردتر در عرصه سینما است و می بایست از فضاهای تبلیغاتی به دور باشد.

اما حتی همین هم به این معنی نیست که اگر آن فیلم فاقد کیفیت باشد، باید انتخاب شود.

جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک جشنواره حرفه ای است و برخوردی که برای انتخاب آثار در آن صورت می گیرد باید حرفه ای باشد.

برق نورد درباره سطح آثار و نسل جدید فیلمسازان حاضر در جشنواره هم توضیح داد: به نظرم تفاوت زیادی در سطح کیفی چند فیلم نسبت به 29 فیلم مستندی که انتخاب کردیم وجود داشت.

متاسفانه ساختار اکثر 300 فیلم مستند ارائه شده به جشنواره کمابیش یکسان بود.

امروزه به دلیل سهل الوصول بودن وسایل فیلمبرداری و آسان تر شدن پروسه فیلمسازی نسبت به سال های گذشته، یک نوع سطحی نگری نسبت به ساخت فیلم مستند از انتخاب موضوع گرفته تا نوع ساختار و شیوه ارائه موضوع و روایت فیلم به چشم می خورد که برای من به عنوان یک مستندساز ناخوشایند است.

به عبارت دیگر، فیلم مستند فاقد نگاه و تحلیل عمیق از جانب سازنده خود شده است و اندازه خود را صرفا در حد تکنیک پایین آورده و نگه داشته است.

یک فیلم مستند قابل دفاع برای حضور در یک جشنواره، تنها نیازمند شکل حرفه ای نیست بلکه موضوع، اهمیت و نو بودن آن، ساختار روایت، تناسب محتوا و فرم و دغدغه مندی فیلمساز نسبت به موضوعی که به تصویر می کشد نیز عوامل بسیار تعیین کننده ای هستند.

او اضافه کرد: این ها منجر به یک تاثیرگذاری عمیق در مخاطب می شود.

متاسفانه تعداد فیلم هایی که چنین تاثیرگذاری ای داشته باشند کم بود.

اگر بخواهم به مشخصه ای بارز بین آثار ارسال شده اشاره کنم می توانم از تعداد زیاد فیلم های مناسبتی یا سفارشی یا مناسب برای نمایش در تلویزیون و نه جشنواره و نیز تمرکز تعداد بسیاری از فیلم ها بر موضوع بحران آب و سوءمدیریت مسئولین در کنترل و جلوگیری از وخامت وضعیت زیست محیطی ایران خصوصا مناطق جنوب ایران بگویم.

این مستندساز با اشاره به اینکه یکی از ضعف های این جشنواره تمرکز و اهمیت بیشتر به فیلم داستانی است تا مستند ، افزود: این جشنواره در اذهان اکثر مخاطبان کمتر به عنوان رویداد فیلم مستند شناخته می شود.

وقتی از فیلم کوتاه حرف می زنیم، صرفا از زمان یک فیلم حرف می زنیم و نه نوع آن که شامل داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن می شود.

مصداق بارز این تبعیض و تفاوت، جوایزی است که برای کارگردانی فیلم داستانی و مستند وجود دارد و نیز جایزه ویژه هیات داوران تنها به بخش داستانی تعلق دارد! ساخت یک فیلم مستند به سختی و حتی سخت تر از ساخت یک فیلم داستانی است.

این نوع نگاه در شأن مهمترین رویداد فیلم کوتاه ایران نیست.

به نظر من، سیاست های جشنواره می بایست فضایی یکسان را بین فیلم های کوتاه داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن به وجود آورند و آگاهانه از توجه و تمرکز بیشتر بر سینمای داستانی بکاهند و آن را متوجه انواع دیگر سینما کنند، چرا که در نهایت آنچه اهمیت دارد، تاثیرگذاری یک فیلم فارغ از ژانر و نوع آن است.

همچنین، به نظرم می بایست مبلغ جایزه بین الملل کاهش پیدا کند و بیشتر صرف ارتقای کیفیت جشنواره شود.

برق نورد در پایان صحبت های خود به موضوع شورای نظارت و ارزشیابی و سانسور فیلم های انتخاب شده برای حضور در جشنواره اشاره کرد و گفت: در میان فیلم هایی که انتخاب کردیم، متاسفانه دو فیلم آن سوی حصار به کارگردانی آرمان قلی پور مفرد دشتکی و همه نیمه من به کارگردانی سیدمهدی موسوی برزکی از طرف اداره نظارت و ارزشیابی، مجوز نمایش نگرفتند.

هیات انتخاب تلاش کرد تا حداقل یکی از این دو فیلم را از سانسور خارج کنند اما فایده ای نداشت.

انتظار من این است که اعمال سانسور در فیلم های جشنواره کمتر اتفاق بیافتد.

امروزه سانسور در فضای کاری ما سایه ای بسیار سنگین و حتی بزرگتر از همیشه انداخته است.

تنها فضاهای موجود در نمایش آثار متفاوت از آنچه رایج و معمول در فضاهای امروز نمایشی است همین جشنواره ها هستند و اگر همان استراتژی سانسور که در تلویزیون یا سینما و دیگر فضاهای اکران حاکم است بر آن ها نیز اعمال شود، جشنواره خاصیت اثربخشی خود را از دست خواهد داد.

انتهای پیام
کلید واژه ها: جشنواره - فیلم - جشنواره فیلم - فیلم کوتاه - انتخاب - حمایت - تهران - سانسور - تبلیغاتی - سینما - مستند - انقلاب اسلامی - هایی - هیات انتخاب - نمایش - همیشه - حرفه - هنری - تلویزیون - سفارشی - انتظار - اسلامی - تفاوت - اهمیت - اولین - ایسنا - مخاطب - سالگی - اکران - جدید

آخرین اخبار سرویس:
ساخت ایران بخریم، ایران ساخته خواهد شد

پوستر انیمیشن سینمایی سونیک رونمایی شد/جیم کری در نقش دکتر بد ذات ظاهر می شود

ایده های بسیار نابی را تا کنون در جشنواره کودک آنلاین دریافت کرده ایم + فیلم

گالری گردی در هفته آخر آذر 97

برپایی نمایشگاه نقاشی یلدای ایرانی در برج آزادی

همکاری مشترک اسپیلبرگ و سم مندز کریسمس اکران می شود

دو ستاره استقلالی سینما در استادیوم آزادی/عکس

تصادف اتاقک های تله کابین اسکی در اتریش + فیلم

ثبت نام اصحاب رسانه برای جشنواره فیلم فجر

رونمایی از سردیس محی الدین حق شناس در آبیدر

بازیگر نمایش «شاه لیر» با شمشیر هنگام اجرا زخمی شد

نمایش فرضیه موریس اَشِر در فضای اقامتی

ابراز ارادت بازیگر زن ایرانی به همجنسبازان !+عکس

فردا ؛ اغاز ثبت نام اهالی رسانه برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

«از یادها رفته» گزینه پخش در ماه مبارک رمضان

حضور «ناک» در نمایشگاه «ایران اکسپو 2018»

ثبت نام اصحاب رسانه برای جشنواره 37 فیلم فجر

دوره تربیت داوری صوت و لحن قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری +فیلم

شکست سنگین میلیونر میامی در گیشه/پاییز غم انگیز برای دو فیلم حمید فرخ نژاد

10 عکس برتر نشنال جئوگرافیک در 2018‎

توقیف لانتوری در چین!

تصاویر/ نمایش توانمندی های صادراتی ایران در شهر آفتاب

شفر با دوربین صدا و سیما مصاحبه نکرد!

«ایرج» میهمان مسابقه آواز

سردیس شاعر معروف سنندجی در آبیدر رونمایی شد

فریبرز عرب نیا ساکن کانادا نیست/ اینستاگرام بازیگر «شوکران» فعال شد

بهروز افخمی: رییس صداوسیما نباید تو پَر رشیدپور می زد!

شرکت کننده های مسابقه ادابازی در برنامه خندوانه + فیلم

بهروز افخمی: رییس صداوسیما نباید تو پَر رشیدپور می زد!

«لیسانسه ها» فرم جدیدی از طنز را ارائه کرد

سردیس شاعر معروف سنندجی در آبیدر رونمایی شد

رنجی که فرهنگ و هنر در البرز از بی فرهنگی می برد

نمایش «لانتوری» در چین ممنوع شد!

«ایرج» مهمان مسابقه آواز می شود

دومین جشنواره زیست محیطی کوهستان امروله

«لانتوری» در چین توقیف شد!

انتقاد از خواننده محور شدن موسیقی

داستان یمن را امروز در سینما حقیقت ببینید

برگزاری نشست های تخصصی همزمان با جشنواره قصه گویی

سعید آقاخانی با سریال طنز ن . خ آمدنی شد

«ایرج» مهمان مسابقه آواز می شود

مسجدجامعی: خیابان 16 آذر نماد روز دانشجو نیست

دو نمایش تازه به صحنه می آیند

جشنواره ای با طعم اربادوشاب

زمان پخش برنامه های امروز رادیوی شبکه دنا

جشنواره ای با طعم گس شیره خرمای وحشی +عکس

ساعت پخش و بازپخش سریال کره ای خانواده جدید مشخص شد

سریال ماه و غزل در ماه محرم سال آینده روی آنتن می رود

برگزاری نشست های تخصصی همزمان با جشنواره قصه گویی

«لانتوری» در چین توقیف شد!

توقیف فیلم لانتوری توسط دولت چین

«لوتوس» فینالیست جشنواره «زردآلوی زمستانی» مقدونیه شد

جشنواره ای با طعم گس شیره خرمای وحشی

اهدای جایزه بهترین فیلم جشنواره کرالا به اتاق تاریک

راه حل کارگردان مارموز چه پیامی دارد؟ مارموز بازی یا واقع بینی؟

توقیف فیلم لانتوری توسط دولت چین +عکس

سامانه نشر کتاب پژوهشکده بیمه راه اندازی شد

«لانتوری» در چین توقیف شد!

تصاویر / کنسرت گروه دف نوازان کژال

نمایش «ببعی و گرگ آشپز» بر روی صحنه تئاتر بهارستان رفت

انقلاب در قاب امیر نادری

«پرسپولیس- شیکاگو» رتبه اول تماشاگران را کسب کرد

راه حل کارگردان مارموز چه پیامی دارد؟ مارموز بازی یا واقع بینی؟

اولین ویدئو از فیلم آشفتگی جیرانی منتشر شد +فیلم

ازدواج مجدد بهنوش طباطبایی صحت دارد؟

نخستین تصویر از ماهور الوند در سریال «نهنگ آبی»

انتقادی تند از مجری شدن گلزار و سبلریتی ها

تامین کاغذ با تخصیص 15 میلیون دلار

«لوتوس» فینالیست جشنواره «زردآلوی زمستانی» مقدونیه شد

دنیای مجازی فرصتی برای توسعه فرهنگ مطالعه

آغاز خوب بمب و مارموز در گیشه

پخش یک سریال کره ای از شبکه دو

«نشان هدهد سفید» به کتاب های کودک و نوجوان اعطا می شود

تجلیل از 7 دهه خدمات فرهنگی محمدعلی موحد در «تماشای خورشید»

«لوتوس» فینالیست جشنواره «زردآلوی زمستانی» مقدونیه شد

نوشتار افشین هاشمی برای محب اهری + فیلم

همکاری بهزاد عبدی و پرویز آبنار در دومین فیلم آزیتا موگویی

شاهکار مهران مدیری در راه است

تازه ترین آمار مردمی جشنواره «سینما حقیقت»

پخش یک سریال کره ای از شبکه دو

«لوتوس» فینالیست جشنواره «زردآلوی زمستانی» مقدونیه شد

کلاکت (97/9/22)

بگویید چگونه می خندید تا شخصیت تان را به شما بگوییم!

نخستین عکس از فرهاد اصلانی در «متری شیش و نیم»

پایان «جشنواره بی ادعا و منت»/بزرگان برای تشویق نوباوگان موسیقی آمدند

تازه ترین آمار مردمی جشنواره «سینما حقیقت»

​روایتی جنگی از سرباز، سنگر و دختر بچه ای بی نام و نشان

همکاری بهزاد عبدی و پرویز آبنار در دومین فیلم آزیتا موگویی

کاظم سیاحی: «لیسانسه ها» فرم جدیدی از طنز را ارائه کرد

برندگان مسابقه عکاسی در سفر 2018 (عکس)

مواجهه با ورنوسفادرانی در خانه هنر پیچازی

آیین نکوداشت پزشک و ادیب اردبیلی برگزار شد

«بی سرپرست » به زودی روی صحنه می رود

​«از یادها رفته» گزینه پخش در ماه مبارک رمضان

رابطه قطع شده بین هنرهای تجسمی و بازار را برقرار می کنیم/نمایش هنر 40ساله انقلاب در پلاک 40

معرفی فیلم هایی که این هفته در سینمای هالیوود اکران می شود

تازه ترین آمار مردمی جشنواره «سینما حقیقت»

سومین مسابقه «شب آواز ایرانی» فردا کلید می خورد

«سایکوسیس 4:48» روی صحنه می رود

دو نمایش تازه به صحنه می آیند

از سایه سنگین سانسور و تبعیض تا حمایت از فیلم های کوتاه

از سایه سنگین سانسور و تبعیض تا حمایت از فیلم های کوتاه