مطالب مرتبط:
روزیاتو: نقد فیلم دارکوب ، مستندی درباره اعتیاد زنان یا فیلمی داستانی؟
روزیاتو: نقد فیلم دارکوب ، مستندی درباره اعتیاد زنان یا فیلمی داستانی؟
نقد فیلم Book Club (باشگاه کتابخوانی) ، زنان هیچ وقت پیر نمی شوند
روزیاتو: نقد فیلم گرگ بازی، چگونه از بازی دورهمی مافیا فیلمی معمایی بسازیم؟
اعتیاد، زنان و دندان درد؛ خانه خورشید و یک قدم بزرگ (فیلم)
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 18 آبان 1397 ساعت 17:022018-11-09فرهنگي

نقد فیلم دارکوب ، مستندی درباره اعتیاد زنان یا فیلمی داستانی؟


برای نقد فیلم دارکوب شاید بد نباشد اول کمی درباره کارگردان آن بدانیم.

نام بهروز شعیبی به عنوان کارگردان فیلم به ما گوشزد می کند که بعد از دهلیز و سیانور، - با فیلم ملودرام اجتماعی دیگری روبرو هستیم که حرف هایش را هم بلند بلند فریاد نمی زند و زیرپوستی به مخاطب منتقل می کند، روشی که به طور قطع فیلم را از معضل شعارزدگی نجات می دهد اما دارکوب فی الواقع گریبانگیر مشکلات دیگری است.

  این فیلم داستانی را مطرح می کند که ویژگی های جدیدی در آن دیده نمی شود و کلیشه ایست و بیننده دائما منتظر یک پیچش داستانی خاص است تا دارکوب برایش متمایز شود.

این انتظار اما بی نتیجه بوده و دارکوب در نهایت کالبد مستند-اجتماعی خود را هیچ گاه رها نمی کند و فراز و نشیب داستانی را از بطن خود می گیرد.

سارابهرامی در نقش زنی معتاد فرو رفته که هرازگاهی پیش همسر خود (با بازی امین حیایی) رفته و از او برای امرار معاش درخواست پول می کند.

دوستان معتاد و خیابانی او دائما گوشزد می کنند که هرطور شده مهریه اش را از همسرش بگیرد و او هم در تلاش برای گرفتن مهریه، به ناگه چشمش به دختربچه ای می افتد و تصور می کند که این دخترک، فرزند خودش است.

آنطور که به نظر می رسد، فرزند این دو در همان سنین کودکی توسط ناپرهیزی های مهسا کشته شده و او سال ها در عذاب این مرگ زندگی می کرده ولی حالا با دیدن این دخترک که همراه با علی و همسر جدیدش (با بازی مهناز افشار) زندگی می کند، این شک در دل این مادر روشن شده که مبادا تمام این سال ها با دروغی زندگی کرده و دخترکش زنده بوده است… شخصیت اصلی فیلمنامه زنی معتاد و رند است که مخاطب به هیچ وجه نمی تواند با او ارتباط برقرار کند و حق را به او بدهد.

این مساله پاشنه آشیل فیلمنامه دارکوب است که تا آخرین دقایق فیلم هم همراه با آن خواهد بود.

موضوعاتی همچون مهر مادری و… که در بطن فیلمنامه گنجانده شده اند تا برخی مسائل را درست جلوه دهند نیز بی فایده بوده و نمی تواند فیلمنامه را دچار روایتی منطقی کند.

جدا از این ضعف های کاراکتر اصلی، دو شخصیت دیگر فیلمنامه یعنی نیلوفر و علی زاده هم هر یک ایراداتی دارند، امین حیایی نتوانسته بازی خوبی را ارائه کند و به همین دلیل شخصیت آنچنان ساخته و پخته به نظر نمی رسد و مهناز افشار هم جدا از بازی تصنعی خودش، اسیر ضعف فیلمنامه شده چرا که کاراکتر او چیزی بیشتر از یک زن معمولی نیست؛ زنی که نه اراده ای دارد و نه منطقی پشت تصمیم ها و کارهایش وجود دارد.

واقعیت گرایی فیلم به خودی خود امر خوبیست و انتخاب درستی برای روایت قصه از سمت کارگردان بوده به ویژه آنکه این سبک روی فیلمبرداری و تدوین و حتی موسیقی کار نیز تاثیر گذاشته ولیکن باعث شده که دارکوب در لحظاتی گنگ باشد و در بیشتر لحظات هم حوصله سربر.

جالب اینجاست که فیلم برخلاف سایر آثار سینمایی از شروع نسبتا ضعیفی بهره می برد و هرچه به انتها نزدیک تر می شود، دست و پا در می آورد و شکل می گیرد به طوری که بیست دقیقه پایانی فیلم بهترین لحظات آن هستند؛ گرچه باید اضافه کنم که به کل حدود همین تعداد دقیقه هم در کلیت فیلم اضافیست و مدت زمان کوتاه تر می توانست دارکوب را از منجلاب حوصله سربری نجات دهد.

این کش دادن ها صرفا به خاطر نشان دادن یک سری رنج و بدبختی بیشتر است که نمی خواهم آن را محکوم به سیاه نمایی کنم ولی فایده ای هم ندارد و بسیاری از آنها تاثیری در روند فیلمنامه ندارند (مثل نقش جمشید هاشم پور و یا هنگامی که یکی از دوستان مهسا قصد می کند او را در خواب خفه کند و …) دارکوب به شدت فاقد یک عنصر جذاب دراماتیک است که آن را منحصربه فرد کند و از حالت مستندگونه یا ریشه های کلیشه خارجش کند و بازی سارا بهرامی که برای او سیمرغ بلورین هم به ارمغان آورده صرفا به خاطر ایفای نقش یک معتاد است، نقشی که در کنار تیپ هایی چون دیوانه و … برای بازیگران می تواند جوایز را به ارمغان بیاورد.

بهرامی اما آنچنان معتاد خوبی را به نمایش نمی گذارد و پیش از او بازیگران دیگری به مراتب بهتر توانستند کاراکتر معتاد را در پرده سینما به تصویر بکشند ، ایراد اصلی بهرامی هم غلو بازی کردن او در برخی صحنه هاست و که همین تک سکانس ها کمی تا قسمتی ارزش بازی او را پایین می آورد هرچندتاکید می کنم که بازی او یک سروگردن بالاتر از سایر تیم بازیگری است.

دارکوب پیام ها و حرف های خوبی می زند و با نشان دادن زنان معتاد در ردیف مردان این حقیقت را گوشزد می کند که جامعه معتادان عوض شده و حالا آن نصفه دیگر جامعه نیز در آن به وفور پیدا می شوند، نصفه ای که در سرتاسر فیلم در یک گرم خانه گردهم زندگی می کنند و هریک مشکلاتی دارند.

اوج این مشکلات را دوست مهسا دارد که فرزند به دنیا نیامده اش را به حراج گذاشته توگویی که نه او و نه نسل بعد از او هم حق ادامه حیات در میان جامعه را ندارند.

نشان دادن این مسائل در دارکوب از شعیبی که همیشه با احتیاط حرف هایش را در فیلم هایش می زند کمی بعید بود و نشاندهنده پخته تر شدن این کارگردان است اما همانطور که در سطور بالا اشاره شد، صرفا شجاعت و نشان دادن مهم نیست و باید از عناصر دیگر فیلم نیز به درستی بهره برد.

دارکوب با وجود اینکه از سطح یک درام متوسط بالاتر نمی رود برای کارگردان جوانش گامی کوچک ِروبه جلو محسوب می شود.

شعیبی می تواند با در دست داشتن سوژه ای بکر و فیلمنامه ای شسته رفته تر سطح فیلم هایش را از متوسط بالاتر ببرد.

با تماشای دارکوب می توان با این امید که کارگردان با ساخت سه فیلم بلند تجارب خوبی کسب کرده و حالا می تواند فیلم های “خوب” بسازد منتظر آثار بعدی شعیبی ماند.

پی نوشت: چرا نام فیلم دارکوب است؟ این پرسشی است که احتمالا بعد از دیدن فیلم در ذهن هر بیننده ای نقش می بندد و خود کارگردان علیت آن را اینگونه تعریف می کند: دارکوب به درخت می کوبد و صدا می دهد و این مثل خبر رسانی است؛ بدون اینکه کلامی گفته شود، می گوید مردم بدانید در زیر پوست این شهر چه خبر است.

مرا که قانع نکرد و ترجیح می دهم اینطور تصور کنم که دارکوب روی درخت می کوبد و با خراب کردن درخت، آشیانه ای برای خود می سازد، مهسای فیلم شعیبی نیز با خراب کردن شرایط و خانه می خواهد برای خودش آسایش بیافریند و در این بین از سروصدا کردن و بیدار کردن کل جمعیت هم ابایی ندارد.

این تعریف بیشتر به دل می نشیند.


کلید واژه ها: فیلم - مهناز افشار - امین حیایی - کارگردان - بازی - نقد فیلم - معتاد - زندگی - اجتماعی - همسر - بهروز شعیبی - مهریه - فرزند - همراه - مخاطب - مهناز - سنین کودکی - درست - مادر - خیابانی - نیلوفر - مشکلات - انتظار - واقعیت - انتخاب - اعتیاد - بهروز - تصمیم - زنان - نجات

آخرین اخبار سرویس:
جشنواره «پیامبر مهربانی» از فردا در پایتخت آغاز می شود

پشت صحنه فیلم سینمایی بازی مالی

جشن امضای 3 کتاب مصطفی رحماندوست

عاشقانه در باران و نیایش در تالار وحدت رونمایی می شوند

مجموعه خبری 28 آبان 97

جشن تولد مجری زن مشهور درکنار همسر خواننده اش/عکس

فیلم | لحظات هیجان انگیز از پرواز هواپیماها

مجموعه خبری 27 آبان 97

افتتاح نخستین پل تمام شیشه ای ایران در هیر 

آلبوم های «عاشقانه در باران» و «نیایش» رونمایی می شوند

پورجوادی: اگر به عقب برگردم پژوهش را از شاهنامه شروع می کنم

هفته وحدت مبارک + فیلم

45 سال با دفتر نشر فرهنگ اسلامی

انیمیشن های ایرانی تفاوتی با خارجی ها ندارند/آموزش مستقیم در سینما جالب نیست

جلسه پرسش و پاسخ طراحان و مدیر کارگروه مد و لباس برگزار شد

جشن تولد 95 سالگی بانوی ضیاءآبادی + فیلم

آغاز دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین

موسیقی در خیابان های آرمان شهر

آغاز هنرنمایی اقوام ایرانی در دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین

​«شام آخر» در نهمین جشنواره عمار

دارم اینجا تجزیه می شم به دیوار چهارم رسید

جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران بررسی می شود

جشن بزرگ وحدت فردا در زاهدان برگزار می شود

تازه ترین خبرها از سریال 100 قسمتی «بی همگان»

محمد خزاعی: سانسور نمی کنیم، محفلی برای صداهای شنیده نشده در دنیاییم

کسب جایزه نخست ملی کارتون و کاریکاتور کتاب تهران

می توان از طریق گفت وگو و تعامل، بسیاری از مشکلات قضایی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را برطرف کرد

جشن بزرگ وحدت فردا در زاهدان برگزار می شود

چهار اثر در جشن کتاب قزوین رونمایی شدند

شمیم عطر نرگس در خفر+ فیلم

رونمایی از المان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان

فیلم/ جشن 13سالگی حافظ نوجوان و روشندل کل قرآن کریم

اختتامیه جشنواره داستان کودک انگشت جادویی در شیراز

پخش مستند «خشت بهشت» در شبکه یک

چهار اثر در جشن کتاب قزوین رونمایی شدند

کارگاه قصه گویی در نمایشگاه کتاب لرستان برگزار شد

آغاز بکار مرکز قرآنی شهرستان سرخه+ فیلم

بارش رحمت الهی در برخی نقاط استان +فیلم

داستان انتقام گیری یک زن روی صحنه

رونمایی از کتاب تو را من چشم در راهم

انیمشین کوتاه یوانفن

کارگاه قصه گویی در نمایشگاه کتاب لرستان برگزار شد

چهارمحال وبختیاری میزبان جشنواره شعر انار دورک

جشن امضای 3 کتاب مصطفی رحماندوست

نوازنده ایتالیایی به ایران می آید

«در گذر از نقطه صفر» در کنار مرزبانان ایرانی

کنایه حامد عنقا به بهروز افخمی در یک برنامه رادیویی

عکس | ظاهر متفاوت از حامد بهداد روی پوستر «مارموز»

فیلم/ جمله معروف ابوحنیفه درباره امام صادق(ع)

نمایشگاه نقاشی کاوان در مهاباد گشایش یافت

راه یابی دو اثر از تولیدات حوزه هنری استان به جشنواره بین المللی فیلم رشد

برگزاری کارگاه تولید پوستر «40 سالگی انقلاب اسلامی» در حوزه هنری یزد

دفتر سوم «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» توسط انتشارات ماهور منتشر شد

برگزاری کنسرت آهنگساز مطرح ایتالیایی در ایران

مراسم پایانی جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی فردا برگزار می شود

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه «اصفهان در 60 ثانیه»

جنس خنده حضرت سلیمان(ع) بر گفتار مورچه

سازندگان Gears 5 شخصیت مونث بازی را یک انتخاب طبیعی می دانند

حرکات بی نظیر رونالدینیو در لالیگا + فیلم

پیام وزیر ارشاد به جشنواره بین المللی کودک درهمدان

مروری بر اخبار معارفی رسانه ها/ برگزیدگان جشنواره «الحافظون» معرفی شدند

نمایشگاه نقاشی کاوان در مهاباد گشایش یافت

قزوین نامزد پایتختی کتاب ایران شد

عکسی بی کیفت از ستاره های سینمای ایران

وضعیت نگرش خانواده ها به انیمیشن های سینمایی و سریالی کودک

انیمیشن های ایران به استاندارد جهانی رسیده اند

لازم الاجرا شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان از 15 آذر ماه+فیلم

تجلیل از کتابخوانان برتر استان +فیلم

جشنواره تئاتر فرصتی برای آشنایی فرهنگ ها

برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان

پیام وزیر ارشاد به جشنواره بین المللی کودک

پایین بودن سرانه فضای کتابخانه ای در گلستان + فیلم

نمایش منتخبی از سندهای نفیس خارجی در کاخ گلستان

انتشار پانزدهمین پاراگراف؛ ویژه بهروز غریب پور

سرمایه گذاران از ساخت سینما در خراسان شمالی استقبال نمی کنند

جشن کتاب با عنوان حال خوش خواندن در قزوین برگزار شد

«آکوامن» به سینماها می آید/عکس

​آغاز فصل جدید به اضافه مستند با «مسروقه»

سینمای اکسپرسیونیسم آلمان

مدل ساعت مچی مردانه

جشن کتاب با عنوان حال خوش خواندن در قزوین برگزار شد

اکران تیزر بی نامی از 20 آذر منتشر می شود

فردوسی پور کتابگردی و با مخاطبانش دیدار می کند

استخدام مترجم زبان انگلیسی خانم در یک مجموعه معتبر در تهران

سازها و آوازها برای «پیامبر مهربانی» به صدا در می آیند

صالحی: گفت وگو راه حل مشکلات قضایی هنرمندان است

عمارت شازده قجری که خانه مداحان اهل بیت شد+عکس

جشنواره تئاتر کودک فرصتی برای فرهنگ سازی

مفاهیم: هنر مینیمالیسم چیست؟

برپایی جلسه تلاوت و تفسیر قرآن ویژه بانوان در گرگان

داور جشنواره فیلم رشد: استاندارد انیمیشن در ایران بسیار بالا رفته است

جشنواره تئاتر کودک فرصتی برای تفاهم فرهنگ ها

سکانس هایی از فیلم سینمایی طلا و مس

نامزدهای مرحله نخست دومین دوره جایزه احمد محمود در بخش رمان انتخاب شدند

2 فیلم از کهگیلویه و بویراحمد به جشنواره رشد راه یافت

جوایزی برای بهترین های علمی-تخیلی و وحشت

نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

2 فیلم از کهگیلویه و بویراحمد به جشنواره رشد راه یافت

دانلود زیرنویس فارسی فیلم Re: Born 2016

آغاز اجراهای جشنواره ی تئاتر کودک و نوجوان

نقد فیلم دارکوب ، مستندی درباره اعتیاد زنان یا فیلمی داستانی؟

نقد فیلم دارکوب ، مستندی درباره اعتیاد زنان یا فیلمی داستانی؟