مطالب مرتبط:
اصغر فرهادی: امکان نمایش فیلم همه می دانند در ایران وجود ندارد
بازیگر ارباب حلقه ها در فیلم جدید کارگردان آواتار +تصاویر
احتمال پخش سریال پرچین در نوروز 98/حضور کارگردان فیلم هیهات در تلویزیون
خسرو یحیایی کارگردان فیلم «زنجیری» درگذشت
همه می دانند اصغر فرهادی سومین فیلم پرفروش سینمای اسپانیا
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 آبان 1397 ساعت 09:262018-10-23فرهنگي

کارگردان ها ملودی قدرتمند را رقیب جدی فیلم خود می دانند


ایرنا- «بهنام صبوحی» یکی از آهنگسازان سینمای کشورمان معتقد است کارگردان های سینمای ایران ملودی را رقیبی جدی در دیده شدن فیلم خود می دانند.

- تهران- ایرنا- بهنام صبوحی یکی از آهنگسازان سینمای کشورمان معتقد است کارگردان های سینمای ایران ملودی را رقیبی جدی در دیده شدن فیلم خود می دانند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازسه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در سال های اخیر عنصر ملودی در موسیقی سینمای ایران به تدریج کم رنگ شده تا آنجا که امروز موسیقی فیلم در سینمای ایران از حالت ملودیک و تماتیک سابق خود فاصله گرفته و به سمت فضاسازی و بافت هارمونیک رفته است.

برخی از هنرمندان موسیقی ریشه این تغییر رویکرد را در ضعف ملودی نویسی آهنگسازان نسل جدید می بینند و عده ای آن را به عنوان خصیصه ای زیبایی شناختی در سینمای جهان بررسی می کنند.

بهنام صبوحی یکی از آهنگسازان سینمای ایران معتقد است کارگردان های سینمای ایران ملودی را رقیبی جدی در دیده شدن فیلم خود می دانند و تمایل دارند تا جای ممکن نقش ملودی در فیلمهایشان کم رنگ باشد.

صبوحی متولد 1348 تهران، تحصیلکرده رشته نرم افزار مهندسی کامپیوتر است که علاقه اش به موسیقی و سینما او را وارد عرصه موسیقی کرده است.

او یکی از آهنگسازان سینما و تلویزیون است که در اکثر عرصه های موسیقی از جمله آهنگسازی برای موسیقی پاپ، ساخت موسیقی تئاتر و حتی موسیقی برای تیزرهای تبلیغاتی هم فعالیت دارد و از آثار شاخص وی می توان به ساخت موسیقی فیلم بچه های نفت و موسیقی فیلم پیشونی سفید (1) و (2) اشاره کرد.

خبرنگار ایرنا در ادامه بررسی پدیده کم رنگ شدن ملودی در سینمای ایران این بار پای صحبت این هنرمند عرصه موسیقی فیلم نشسته است.

- ایرنا : در چند سال اخیر موسیقی فیلم در سینمای ایران از حالت تماتیک و ملودی محور به سمت فضاسازی و بافت های هارمونیک تغییر مسیر داده است.

به نظر شما چنین تغییر رویکردی را باید نقطه ضعف موسیقی فیلم ایران دانست یا خصیصه آن؟- صبوحی : به اعتقاد من هم نقطه ضعف است هم معلول شرایطی تحمیلی.

در اکثر فیلم های امروزی شاهدیم که موسیقی فیلمها عمدتا شبیه هم هستند.

تا جایی که اگر موسیقی دو فیلم را با هم عوض کنیم شما احساس تغییر خاصی نخواهید کرد.

نبود ملودی هم باعث می شود یکی از مولفه های بسیار مهم در موسیقی فیلم که رمز ماندگاری آنست از بین برود.

مثلا موسیقی فیلم لاو استوری باعث شد این فیلم با وجود اینکه ارزش هنری بالایی نداشت در تاریخ ماندگار شود و با گذشت زمان این موسیقی از خود فیلم پیشی گرفت و به عنوان یک اثر مستقل هنری جای خود را در تاریخ موسیقی تثبیت کرد.

در تاریخ موسیقی فیلم ایران هم از این مثال ها کم نداریم.

به عنوان مثال قطعه خوابهای طلایی اثر جواد معروفی در اصل موسیقی فیلمی به همین نام بوده که در حال حاضر شاید این فیلم دیگر وجود خارجی هم نداشته باشد اما این قطعه اکنون از قطعات ماندگار تاریخ موسیقی ما به حساب می آید و ازمعروف ترین قطعات پیانو شناخته می شود.

پس داشتن ملودی در موسیقی فیلم می تواند یکی از محاسن آن باشد.

اما در ژانرهایی از سینما مثل ژانرهای ترسناک و یا تعلیقی نیاز مبرمی به فضاسازی در موسیقی فیلم داریم.

ولی ما در سینمای امروز خودمان چندان شاهد ساخت فیلم هایی در ژانرهای ترسناک یا تلفیقی نیستیم.

امروزه بیشتر در سینمای ایران شاهد موسیقی هایی هستیم که ملودی و یا هارمونی کم رنگ تری دارند و بیشتر موسیقی های فیلم در سینمای ایران به سمت مینیمالیسم تمایل یافته اند.

همین امر باعث شده که موسیقی فیلم ها کمتر شنیده شده و کمتر در خاطره بماند.

در سال های اخیر کمتر شاهد فیلمی بودیم که موسیقی آن در خاطره ثبت شده و یا با شنیدن آن بتوان تشخیص داد که این موسیقی متعلق به کدام فیلم است؟- ایرنا : آیا کم رنگ شدن ملودی در موسیقی سینمای ایران را می توان به حساب ضعف آهنگسازان امروز سینمای ایران گذاشت؟ - صبوحی : تا حدی با شما موافقم.

در دو سه دهه قبل آهنگسازانی مثل بابک بیات در عرصه موسیقی فیلم فعال بودند که ملودی های قدرتمندتری نسبت به فضاسازی یا هارمونی در موسیقی فیلم داشتند.

اما امروزه شاید بتوان گفت که آهنگسازان امروزی ذاتا ملودی ساز نیستند و یا شاید هم نیازی به این امر احساس نمی کنند.

امروزه آهنگسازان وقت بیشتری برای صداسازی سازهای ناشناخته یا کمتر شناخته شده در موسیقی فیلم صرف می کنند تا برای نوشتن یک ملودی.

البته کسانی هم که در ملودی سازی مهارت ذاتی دارند دیگر نیازی به این مهم در خود احساس نمی کنند.

چون کارگردان ها هم دیگر تمایلی به استفاده از ملودی در فیلم های خود ندارند.

- ایرنا : علت را چه می دانید؟- صبوحی : به اعتقاد من بعد از موفقیت های جهانی فیلم های اصغر فرهادی جوی در میان کارگردان های سینما ایجاد شد که احساس کردند هر چقدر موسیقی کم رنگ تری در فیلم های خود داشته باشند فیلم موفق تری خواهند ساخت.

البته قصد ندارم در این مورد قضاوتی کنم چون شاید واقعا فیلم های اصغر فرهادی به گونه ایست که همان نگاه مینیمالیستی در موسیقی برایشان کفایت می کند ولی واقعا چنین نگاهی را نمی توان به همه فیلمها گسترش داد.

مخصوصا اینکه نوع ملودرام های ما کاملا مشخص است.

خاستگاه فرهنگی ما به گونه ایست که مردم ما واقعا با موسیقی تحت تاثیر قرار می گیرند.

حتی در آیین های مذهبی ما از جمله مراسم عاشورایی، این مراسم همیشه با نوعی از موسیقی عجین بوده است.

در نتیجه این جزیی از فرهنگ ماست.

حتی می توان گفت از لحاظ فرهنگ موسیقایی ما بسیار شبیه مردم هندوستان هستیم.

وقتی به سینمای بالیوود دقت می کنیم در می یابیم که موسیقی نقش به شدت پررنگی در این سینما دارد و موسیقی بالیوود به شدت ملودی‎محور است به گونه ای که نمی توان فیلمهای بالیوود را بدون ملودی تصور کرد.

- ایرنا : پس چرا با کم رنگ شدن ملودی در موسیقی فیلم های ایرانی مواجه هستیم؟- صبوحی : به نظر من کارگردان های ما امروزه بیشتر دوست دارند موسیقی در آثارشان کمتر شنیده شود به این دلیل که موسیقی را به نوعی رقیب فیلم خود می دانند و دوست دارند فیلمشان بیشتر دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

چون در مواردی موسیقی قدرتمند و پررنگ این قابلیت را دارد که نقش کارگردان را تحت الشعاع قرار دهد.

آنها بیشتر دوست دارند بحث در مورد خود فیلم باشد تا موسیقی فیلم.

- ایرنا : یعنی معتقدید که موسیقی امروز سینمای ما تمایل شدیدی به سمت مینیمالیسم دارد؟- صبوحی : بله.

امروزه یش از 50 درصد موسیقی فیلم های ما از جهت ارکستراسیون کاملا دارای بستری مینیمالیستی است و در چنین بستری اصولا جایی برای بسط ملودی وجود نخواهد داشت.

حتی در بیشتر مواقع شاهدیم زمان موسیقی فیلم هایی که ساخته می شود بیش از پنج دقیقه نیست و این زمان اصولا اجازه پردازش ملودی به آهنگساز نمی دهد.

شما در اثر تکرار موسیقی است که می توانید به ملودی زیبایی برسید.

وقتی ملودی برای فیلمی ساخته می شود لازم است این ملودی با تکرار و حتی تغییر سازها به اصطلاح در فیلم و ذهن مخاطب ماندگار شود.

سینمای امروز ما در پی موسیقی های تکرار شونده و موسیقی هایی که نیاز به بسترسازی داشته باشند نیست.

به همین دلیل در سال های اخیر فیلم هایی که موسیقی آنها حالت غالب و شنیدنی داشته باشند بسیار کم تعداد هستند.

- ایرنا : شما برای ساخت موسیقی فیلم ایا در صحنه تصویربرداری حضور دارید یا تصویرهای نهایی شده را در استودیوی موسیقی می بینید؟- صبوحی : بیشتر بعد از مرحله تصویربرداری کار خود را آغاز می کنم مگر در مواردی که فیلم اصولا موزیکال باشد.

عموما کار ما بعد از تدوین فیلم آغاز می شود.

- ایرنا : اینکه در اکثر تیتراژهای سریال های تلویزیونی شاهد صدای خوانندگان مطرح پاپ هستیم را باید در مخاطب محوری کارگردان و با هدف جذب حداکثری مخاطب جستجو کرد؟- صبوحی : در برهه ای این ترفند به شدت جواب داد.

چون مردم با دیدن سریال، صدای خواننده محبوب خود را هم می شنیدند.

اما امروزه متاسفانه این امر تبدیل به یک فرمول شده است.

اگر در زمانی سریالی مانند امام علی پخش می شد و صدای خواننده به شدت مورد توجه قرار می گرفت بیشتر به ساختار داستانی فیلم و نقش آهنگساز آن مربوط بود.

و ترانه مورد استفاده هم به گونه ای بود که ملودی آنها در طول سریال بارها استفاده می شد.

اما در سالهای اخیر متاسفانه این بخش کاملا جدا شده.

یعنی اصولا فیلم و داستان به موسیقی تیتراژ و صدای خواننده کوچکترین ارتباطی ندارد.

حتی در سال های اخیر ما شاهد بودیم که تهیه کنندگان به واسطه دریافت مبالغ قابل توجهی از خواننده ها از صدای آنها در تیتراژ سریال ها استفاده کردند.

در نتیجه کسانی که اصولا خواننده نیستند و صلاحیت هنری هم ندارند به صرف پرداخت پول وارد این عرصه شدند.

امروزه این امر به صورت یک معضل در سریال ها خودنمایی می کند و سریال ها مجالیست برای استفاده تبلیغاتی از نام خواننده برای جذب مخاطب.

در مواردی هم بودجه اختصاص داده شده به یک خواننده از بودجه مورد استفاده کل پروژه بیشتر بوده است.


کلید واژه ها: موسیقی - موسیقی فیلم - سینمای ایران - فیلم - سینما - ایران - کارگردان - ایرنا - خبرنگار - ماندگار - هنرمند - سینمای جهان - تاریخ - امروز - تحصیلکرده - نرم افزار - تبلیغاتی - بافت - هنری - کامپیوتر - تلویزیون - هنرمندان - ماندگاری - قدرتمند - امروزی - زیبایی - فرهنگی - گزارش - پدیده - احساس

آخرین اخبار سرویس:
ویژه برنامه رادیوفرهنگ برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی

«بازگشت نازی» به تلویزیون

کتاب بخوانید و صدایتان را از رادیو تهران بشنوید

مصطفی زمانی بازیگر جدید سریال نهنگ آبی

رونمایی از تازه های «نشر شاهد» در هفته «کتاب و کتابخوانی»

مستند «پای در دل سنگ» رونمایی می شود

جزییاتی از هشتمین جشن کتاب سال سینمایی

افتتاح یک پردیس سینمایی همزمان با جشنواره فیلم فجر

طرح تخفیف پاییزه کتاب فقط با ارائه کارت ملی انجام می شود

از نجدیِ داستان نویس تا نجدیِ شاعر

کارگردان فیلم گرگ بازی : مخاطب را سرِ کار نگذاشته ام!/ پایان «گرگ بازی» باز نیست

این ماجرا های واقعی را می توان تبدیل به فیلم کرد!

مقایسه خنده دار انتظاراتی که از رابطه داریم با واقعیت!

سلمان خان به ایران می آید؟

رقابت 12 فیلم سینمایی در بخش بین الملل جشنواره مقاومت

کپی برابر اصل؛ نگاهی به فیلم «لونه زنبور»

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تکلیف تربیتی خود را ادا می کند

انتشار جدول برنامه های جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

کارگاه کارگردانی اصغر فرهادی در تهران

مجله زنده «میزانسن» در تلویزیون

آن ماری سلامه بازیگر لبنانی سریال حوالی پاییز/انتقاد های گسترده بازیگر نقش ساره یوسف

مجید عزیزی به چگونگی شکل گیری جریان های راست افراط در اروپا می پردازد

عکس های خانوادگی از4 سلبریتی

اکران نخستین انیمیشن سینمایی درباره شیعیان

بچه داری «شاهرخ استخری» +عکس

احتمال حضور سلمان خان در ایران

آتش سوزی مهیب کالیفرنیا، فرش قرمز «اسکار» را هم لغو کرد

بازدید نخست وزیر کانادا از مترو! +فیلم

بازیگر برنده اسکار به هالیوود باز می گردد

آغاز داوری بخش شعر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره

سیرتحولات تاریخی ایران به روایتی دیگر

جشنواره بین المللی ساخت مجسمه های شنی در فلوریدا آمریکا

فاز سوم «بچه مهندس» نوشته می شود

گلستان قهرمان المپیاد کاراته شمال کشور+فیلم

حیدریان در واپسین ساعات کاری اش کجا رفت؟

22 کتاب تالیفی در خمین ثبت سامانه خانه کتاب شد

تهران ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت کتاب خاورمیانه را داراست

3 دلیل مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها

گشت خبری در استان سمنان + فیلم

پارسا پیروزفر در بی حسی موضعی

افتتاح موزه مجازی بانک کشاورزی

دختر گمشده به روی آنتن شبکه 3 خواهد آمد

فیلم سینمایی بی حسی موضعی در روزهای آینده کار خود را آغاز می کند

کشاورز معلولی که در شبکه های اجتماعی مخاطب میلیونی دارد+فیلم

آلترناتیو مهران مدیری بودن افتخار است (گفت وگو با سروش صحت، مجری برنامه کتاب باز)

جواد علیزاده تجلیل شد

رقابت 12 فیلم سینمایی در بخش بین الملل جشنواره «مقاومت»

​حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی شد

آقای بازیگر: برخی آثار سینما مخاطبان را فریب می دهند

دروازه ای به سوی شهر اسباب بازی ها

جوان هنرمند نیاز جدی به آموزش، تعامل و حمایت دارد/خلا موزه و صنف کاریکاتور احساس می شود

برنده جایزه بهترین فیلمبرداری سال سینما معرفی شد

حکم توقف ساخت و ساز در حریم کاخ جهانی گلستان گرفته شده است

وضعیت قاچاق کتاب

چهره معروف اینستاگرام بازیگر سینما شد

از ایرانشهر تا شوشتر؛ چرخه خشونت جنسی و تجاوز ادامه دارد/سختی های اثبات تجاوز

انتشار آنونس فیلم سینمایی «سرو زیر آب»/اکران از 30 آبان ماه+فیلم

«حوالی پاییز» جای خود را به «دختر گمشده» داد

«مهر تا مهر» سالنامه ای برای نوجوانان منتشر شد

فیلم/ اعلام جزییات برگزاری «جشنواره فیلم مقاومت»

اعلام اسامی فیلم های بخش بین الملل جشنواره ی فیلم مقاومت و معرفی داوران

ساخت فیلم خان طومان در مازندران کلید خورد

چهره معروف اینستاگرام بازیگر سینما شد

خواننده «دخترشیطان» بازیگر فیلم ایرانی شد

سی امین جشنواره تئاتر هرمزگان آغاز به کار کرد

متری شیش و نیم به جشنواره می رسد

فیلم سینمایی یه وا بهترین فیلم جشنواره رولان ارمنستان شناخته شد

می خواهید صدایتان از رادیو پخش شود؟کتاب بخوانید

تولد 76 سالگی بازیگر و کارگردان مشهور سینما/ تصاویر

با پرداختن به اقلیت ها در سیما به وحدت جهان اسلام کمک کنیم

فیلم های آموزشی کیارستمی روی پرده سینما فلسطین می رود

جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی

صدای کتاب باشید در رادیو تهران

جدیدترین خبر از افتتاح سالن سینما در اصفهان

پارسا پپروزفر و مستجابیان در فیلمی به تهیه کنندگی حبیب رضایی

غافلگیری طرفداران حامد همایون

وجود 48 هزار عنوان کتاب در کتابخانه های عمومی جویبار/ کتابخانه شهر جویبار و کوهی خیل نیاز جدی به نوسازی دارند

خانم کارگردان: ساختن فیلم ارزشی در سینمای امروز جرم شده است

رییس جمهور سابق و معاونش روی پرده سینماها /عکس

ساخت انیمیشن «آرش کمانگیر» به کجا رسید؟

رادیو نمایش به مناسبت هفته کتاب «گیومه» باز می کند

«یه وا» بهترین فیلم جشنواره «رولان» شد

مکس دیوانه نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد

پارسا پبروزفر و مستجابیان در فیلمی به تهیه کنندکی حبیب رضایی

ارمیتاژ می تواند آثار خود را در ایران به نمایش بگذارد

طبیعت گردی گونه ای از گردشگری+فیلم

مریلین مونرو همچنان طرفدار دارد

میرخان فارست گامپ می شود!

قامت تام کروز کوتاه است، برای این نقش به درد نمی خورد!

انتشار کتاب روزنامه نگاری در جهان معاصر

بهترین های سینمای مقاومت در چهل سالگی انقلاب/حاتمی کیا با پنج نامزدی رکورددار شد

آلبوم جدید و کنسرت های حامد همایون در راه است

افتتاح موزه مجازی بانک کشاورزی

​سرسنگی: تشکیل سازمان تئاتر امری فضایی و ذهنی است/عزیزی:معتقد به سازمان همه هنرها هستم

بدو بدو کباب جدید رسید! +عکس

بازیگر برنده اسکار به هالیوود باز می گردد

خانم کارگردان: ساختن فیلم ارزشی در سینمای امروز جرم شده است

بازیگر مشهور هالیوودی، به مقام فرماندهِ امپراتوری بریتانیا رسید

بازیگر مشهور هالیوودی، به مقام فرماندهِ امپراتوری بریتانیا رسید

بهره برداری از 1150 طرح محرومیت زدایی

کارگردان ها ملودی قدرتمند را رقیب جدی فیلم خود می دانند

کارگردان ها ملودی قدرتمند را رقیب جدی فیلم خود می دانند