مطالب مرتبط:
فیلم های کوتاه سینمای هنر و تجربه روی پرده
بسته تابستانی فیلم های کوتاه سینمای هنر و تجربه در کیش به روی پرده رفت
14 مهر؛ نمایش دو فیلم از سینمای «هنر و تجربه» در سینما تئاتر کانون
بسته تابستانی فیلم های کوتاه سینمای هنر و تجربه در کیش به روی پرده رفت
نمایش دو فیلم از سینمای «هنر و تجربه» در سینما تئاتر کانون
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 مهر 1397 ساعت 20:022018-10-22فرهنگي

نقد فیلم پاسیو، چرا فیلم پاسیو به درد سینمای هنر و تجربه نمی خورد؟


فیلم «پاسیو» برای اولین بار در جشنواره جهانی فجر به اکران در آمد و همان موقع هم از نظر بسیاری از تماشاگران و شرکت کنندگان، فیلم واجد هیچ شرایطی برای اکران در حد و اندازه یک جشنواره بین المللی نبود.

- به اکران در آمد و همان موقع هم از نظر بسیاری از تماشاگران و شرکت کنندگان، فیلم واجد هیچ شرایطی برای اکران در حد و اندازه یک جشنواره بین المللی نبود.

حال بعد از گذشت حدود 6 ماه، فیلم رنگ اکران را به چشم خود دیده و در جرگه آثار سینمای هنر و تجربه هم به اکران در آمده است، بخشی که بازهم به نظر می رسد لایق آن نیست و عوامل فیلم پاسیو بیش از حد دلشان می خواهد اثرشان خاص باشد.

در همین اول کلام باید گفت که پاسیو فیلمی ضعیف است که از فقدان محتوای درست رنج می برد و مانند وصله ای ناجور سعی دارد خودش را در بین آثار سینمای مدرن امروزی کشورمان جا دهد.

مریم بحرالعلومی ، کارگردان فیلم که اولین اثر سینمایی طولانی خود را جلوی دوربین برده، پیش از این در نقش دستیار کارگردان و یا سازنده آثاری کوتاه دست داشته و پاسیو را با بودجه شخصی خودش در سینمای مستقل ساخته است.

بودجه ای که احتمالا به خاطر محدود بودن آن روی برخی موارد ضعیف فیلم همچون نحوه فیلمبرداری و یا طراحی صحنه خرج شده و در دیگر موارد سینمایی اصلا و ابدا به کار گرفته نشده است.

با این که کارگردان خودش در مصاحبه های خبری که در زمان اکران جشنواره انجام داد، ادعا کرد فیلم پاسیو را در سینمایی قصه محور ساخته تا در آن از تنهایی آدمهای شهر شلوغ دم بزند، ولی تنها چیزی که در بطن فیلمنامه دیده نمی شود همانا یک قصه شسته رفته است.

پاسیو پر از خرده داستانک هاییست که معلوم نیست کجا شروع می شوند و کجا تمام می شوند و از آن مهم تر تکلیفش با خودش هم مشخص نیست که فیلم روایتی زنانه دارد یا مردانه؟ هرچند شاید نباید این تقسیم بندی جنسیتی را در یک فیلم اعمال کرد اما این خود فیلم است که بازهم اصرار دارد یک اثری زنانه باشد، اما در برخی مواقع کاملا ضد زن می شود.

می توان بیشتر و بیشتر درباره نقصان حاکم در این اثر نوشت اما بگذارید در ابتدا اندکی به داستان فیلم نگاهی بیندازیم، داستانی که به زور می توان آن را برای علاقمندان سینما و روایت سینمایی تعریف کرد چرا که بسیار جسته و گریخته است و این لجام گسیختگی در هیچ بخشی از فیلم هم سر و سامان نمی گیرد: هنگامی که مرتضی، پدر خانواده می میرد، دختر او (با نام مینا) و همسرش (با نام پوران و با بازی بهناز جعفری) می مانند و کلی بدهی های او که در زندگی بالا آورده است.

مرتضی هم به همکارش و هم به پسر یکی از اقوام همسرش که از قضا خواستگار دیرینه مینا هم بوده (با نام رضا) بدهکار است و تنها چیزی که از خودش باقی گذشته یک خانه نسبتا کلنگی در یکی از مناطق مرکزی تهران است که آنچنان نمیرزد.

مینا قصد دارد خانه را بفروشد و با پولش بتواند با معشوق جدید خود به استرالیا سفر کند و از اینکه پوران، زن بابایش، بی خانمان شود هم واهمه ای ندارد.

در این بین مینا دوستی دارد با نام حمیرا و هر دو در کنار خیابان برای یک شرکت تاکسی آنلاین ثبت نام خیابانی انجام می دهند.

رضا که هنوز به مینا علاقه مند است ولی دایم جواب رد از او می گیرد از شغلی که مینا برای خودش هم دست و پا کرده شاکیست.

جدا از مساله رضا و مینا، مشکلاتی هم در این بین پیرامون حمیرا و مردی متاهل به نام علی (با بازی پوریا پور سرخ) وجود دارد و رابطه پنهانی آنها دچار یک لغزش اساسی شده است.

فیلم ظاهری زنانه دارد و زرورق پیچیده شده دور خودش را با ظرافتی زنانه پیچیده اما برعکس در بطن خود کاملا هویتی مردانه می گیرد و تماشاگر باهوش با دیدن این تضاد، برای نفس کارگردان و روحیه متغیر او تاسف می خورد.

معلوم نیست این اشتباه و تعابیر خواسته یا ناخواسته از ذهن کارگردان و فیلمنامه نویس وارد فیلم شده یا نه ولی مثال هایی که می توان برای آن زد یکی دوتا نیست.

مثلا در یکی از سکانس ها، زنگ خانه پوران و دخترخوانده اش که از ابتدا تا انتهای فیلم خراب است و دو زن ساکن خانه دایم غر می زنند که چرا این زنگ خراب است.

مشکل به این سادگی اما در انتها با کمک رضا، یعنی مرد داستان فیلم فیصله پیدا می کند و اوست که زنگ خانه را می تواند درست کند! (انگار زن ها در طول این چند ماهی که فیلم گفته می شود، قادر نیستند راهی برای درست کردن این زنگ بیابند) یا در مثالی دیگر کار کردن مینا و حمیرا دایما مورد شماطت رضا قرار می گیرد و دیالوگی مثل: پول می خوای؟ بشین خونه من برات پول جور می کنم و خرجیت رو میدم.

در فیلم شنیده می شود که در نهایت هم کار زن قهرمان قصه به همین مساله ختم می شود و توگویی به خوشبختی اعلایی رسیده است.

حتی سکانس استخدام و دیالوگ های بی محتوایی که بین حمیرا و کارفرمایش رد و بدل می شود دال بر این دارد که زنان فقط برای پیدا کردن شوهر وارد محل کار می شوند و باید در گزینش استخدامی با کارفرمای خود بگو بخند کنند تا به شغل برسند و ارزش زن تا این حد در جاهایی از فیلم به تنزل کشیده می شود.

این تنزیل متاسفانه نگاهی انتقادی هم ندارد و نمی توان کلاه شرعی روی آن نهاد و مستقیما 50 درصد جامعه را نشانه گرفته و آنها را می کوباند.

فیلمساز از تکنیکی در صداگذاری بهره برده که به خودی خود مساله بدی نیست و یک نوآوری به حساب می آید، اما در همین تکنیک هم مشکلاتی که پیش تر گفته شد دیده می شود.

در برخی از سکانس ها به جای پخش نوای موسیقی (که جزو معدود عناصر خوب فیلم و ساخته مانی بیات، پسر بابک بیات است) صداهای طبیعی در پس زمینه شنیده می شود که روح خاصی به صحنه ها می بخشد.

مثلا در هنگام عصبانی شدن رضا، صداهای دعوا از کوچه می آید و یا در حین سردرگمی مینا، صداهای شدید ترافیک خیابان ها.

این همسان سازی صداهای جامعه با مشکلات بازیگرانی که ایفاگر کاراکترهای این جامعه هستند، به دل می نشیند اما بازهم با نگاهی عمیق تر در همین تکنیک خلاقانه نگاه های سنتی به زن وجود دارد.

به عنوان مثال سکانس هایی وجود دارد که شامل دو کاراکتر زن فیلم، یعنی مینا و پوران، می شود و صدای پس زمینه برنامه آشپزی تلویزیون است! انگار که زنان از نظر فیلم عجین شده اند با کار در منزل و مطبخ خانه.

بازیگران اصلی که چهره های مطرحی نیستند، برای ایفاگری نقش خودشان به مشکل برخورده اند و اصلا نتوانستند کاراکتر خود را خوب از آب در بیاورند.

در این میان حضور چند چهره نسبتا سرشناس مانند پوریا پورسرخ و شقایق فراهانی و در نهایت بهناز جعفری در نقش های فرعی نیز نتوانسته دردی را دوا کند چرا که این بازیگران هم ضعیف ترین کار خود را جلوی دوربین انجام داده اند.

فیلمنامه پراکنده و تدوین سرهم بندی شده و بازیگری ناشیانه بازیگران اصلی فیلم، همگی دست به دست هم داده تا پاسیو برخلاف خواسته کارگردانش که مشخصا دوست داشته فیلمش یک فیلم خاص با حرف هایی خاص باشد، یک فیلم بی محتوا باشد که چرخش های داستانی در آن بی معنا و شخصیت ها بی هویت هستند.

شاید بتوان گفت که این بی هویتی کاراکترهای فیلم نشات گرفته از دیالوگی که در خود فیلم ادا می شود یعنی دیالوگ: نصف مردم این شهر نمی دونن خودشون چی میخوان.

باشد.

قهرمانان داستان پاسیو (اگر بتوان نام داستان بر آن نهاد) نمی دانند چه میخواهند و از آن بدتر کارگردان و فیلمنامه نویس هم معلوم نیست چه می خواستند!
کلید واژه ها: فیلم - سینما - اکران - جشنواره - کارگردان - بین المللی - داستان - تماشاگران - مرتضی - فیلمبرداری - بودجه - زنانه - اولین - داستانک - خانواده - مصاحبه - دوربین - طولانی - امروزی - زندگی - جهانی - طراحی - درست - شروع - دختر - بازی

آخرین اخبار سرویس:
فیلمبرداری نسخه تازه تاپ گان آغاز شد/تام کروز بعد از 30 سال نقش ماوریک را بازی می کند

ماجرای فیلمنامه «فاکنر» که ساخته نشد

اسامی خوانندگان پاپ جشنواره فجر

یادی از هَپَلی شیرین «محله بهداشت»

سکانس هایی از فیلم آتیش بازی

سبد کتاب در 30 آرایشگاه فسا

زمان پخش برنامه های امروز سیما شبکه دنا

عوامل سریال «مینو» با مردم گفت وگو می کنند

نمایش دفاع مقدسی «گسار» در بابلسر به اجرا درآمد

ارسال بیش از 900 اثر به جشنواره ملی آیات در آذربایجان غربی

برگزیدگان هشتمین جایزه دکتر مجتبایی معرفی شدند

منتخبان سه بخش جشنواره هنر مقاومت معرفی شدند

زمان پخش برنامه های امروز رادیو شبکه دنا

یکه تازی «تحصیل کرده» در لیست پرفروش ها

حسین محب اهری درگذشت

وداع با حسین محب اهری فردا از تالار وحدت

نابجایی سحر علیزاده در موسسه هنری سکو

خاطره بازی با محبوب ترین برنامه تلویزیونی مرحوم محب اهری +فیلم

تئاتر زمرد و انیس

جایزه «اسکار وایلد» برای «گلن کلوز»

 اثر هنرمند کرمانشاهی در ردیف آثار برگزیده بین المللی

ارسال 600 اثر به دبیرخانه جشنواره رسانه ای ابوذر

تصاویر/ حسین محب اهری؛ از خبرنگاری تا بازیگری

پیام تسلیت 3 نهاد فرهنگی به مناسبت درگذشت «حسین محب اهری»

مرور 40 نکته جذاب و خواندنی درباره لیدی گاگا خواننده آمریکایی

نخستین تصاویر فیلم سینمایی علی مصفا

مرجانه گلچین و مهران غفوریان در مر قانون

زمان تشییع پیکر «حسین محب اهری» اعلام شد

پیام تسلیت شهرام کرمی برای درگذشت حسین محب اهری/اعلام زمان تشییع

منتخبان 3 بخش دیگر جشنواره هنر مقاومت معرفی شدند

اجرای نمایش «حیدرآباد» به مناسبت ایام فاطمیه(س)

نمایش فاطمی «حیدرآباد» در مسجد رضایی

مسئولان باید ممیزی ها و سانسورها را کمتر کنند

آیین تجلیل از حکیم میرزا علی لعلی در تبریز برگزار می شود

بداهه های «نوبهار» در جشنواره موسیقی فجر

گزارش فارس از 47 سال فعالیت هنری «حسین محب اهری» خداحافظی با هپلی با وفای محله بهداشت!/ فراز و فرودهای زندگی یک مرد در صحنه زندگی

حرف های پیمان معادی درباره شعارهای بمب ؛ یک عاشقانه

برنامه های نوآورانه فرهنگی و هنری سالگرد انقلاب حمایت می شود

تسلیت رییس صداوسیما برای درگذشت حسین محب اهری

مروری بر 4دهه داستان نویسی ایرانی

منتخبان 3 بخش دیگر جشنواره هنر مقاومت معرفی شدند

جشنواره سالانه گاوبازی در تامیل نادو هندوستان

آیین تجلیل از حکیم میرزا علی لعلی در تبریز برگزار می شود

مجموعه خبری 20:45 - 1397/10/25

پیام تسلیت معاون صدای رسانه ملی در پی درگذشت محب اهری

انتشارات سوره مهر خاطرات شفاهی غلامعلی سپهری را منتشر می کند

پیام تسلیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برای محب اهری

اولین خبر رسمی از فیلم مسعود بخشی

گزارش فارس از 47 سال فعالیت هنری «حسین محب اهری» خداحافظی با هپلی با وفای محله بهداشت!/ فراز و فرودهای زندگی یک مرد امیدوار در صحنه زندگی

هر شب با اخبار ورزش استان سمنان+ فیلم

ثبت خانه تاریخی رفیعی شهر سرایان در فهرست آثار ملی کشور

پیکر زنده یاد «محب اهری» فردا تشییع می شود

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در مازندران برگزار می شود

نمایش «سکته مغزی» با موضوع سبک زندگی در گروه هنر و تجربه

عکس های جدید سامیه لک بازیگر 39 ساله به عنوان مدل تبلیغاتی

عباس غزالی و خرمشهری که منتظر آبادانی است +عکس

نگار جواهریان هم به درگذشت «محب اهری» واکنش نشان داد/ عکس

درخشش ماهرشالا علی، بازیگر مسلمان در آمریکا

محسن کیایی : ما نمی توانیم باران کوثری را از سینما حذف کنیم چون پدرش تهیه کننده و مادرش کارگردان است

زمان و مکان تشییع پیکر حسین محب اهری

موزه مردم شناسی سمیرم میزبان علاقه مندان فرهنگی

حسین محب اهری، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون درگذشت

واکنش توییتری مهناز افشار به درگذشت حسین محب اهری / عکس

مرثیه ای برای آب با زنجیر سوگواری و موسیقی الکترونیک

اولین خبر رسمی از فیلم مسعود بخشی

«پیاده از تجریش...» رونمایی می شود

حسین محب اهری به روایت خودش

فارس من| ارابه های مرگ هر روز با 400 تن زباله می آیند+فیلم

حمید جبلی نمایشگاه عکس برگزار می کند

اولین دوره بین الملل جایزه مهرگان ادب فراخوان داد

برنامه های نوآورانه فرهنگی و هنری سالگرد انقلاب حمایت می شود

تسلیت رییس صداوسیما برای درگذشت حسین محب اهری

وداع با حسین محب اهری فردا از تالار وحدت

یکه تازی «تحصیل کرده» در لیست پرفروش ها

پیام تسلیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برای محب اهری

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی برای درگذشت حسین محب اهری

داودی: پُر کردن جای محب اهری چقدر سخت می شود

هشتمین جشنواره بین المللی شعر سپید عربی اروند کار خود را آغاز کرد

علیرضا خمسه: محب اهری عاشق ماندن بود

«اهریمن سپید» اثر جان وبستر ترجمه شد

آیین یادبود شهید حسین قشقایی در تئاتر شهر برگزار می شود

اختتامیه نخستین جشنواره هنرهای نمایشی تئاتر «مان»

فراخوان جایزه مهرگان ادب برای فارسی نویسان خارج از ایران منتشر شد

اختتامیه سومین جشنواره هنر ایران در تماشاخانه سیمرغ/اولین دوره کارگاه های تخصصی نمایشنامه نویسی برگزار می شود

برپایی نمایشگاه «چهل رویش» در سمنان

نمایش خشت سفالی مزین به نام امام رضا(ع) و قرآن سفالی در سمنان

نامزد های گروه ادبیات جشنواره نقد کتاب معرفی شدند

برگزاری کارگاه های آموزش انیمیشن در حوزه هنری

بسته خبری تئاتر/26دی97 پیام های تسلیت برای درگذشت «محب اهری»

ای کاش زنده بود و فیلم را با خودش می دیدیم / حسین محب اهری به فیلم زهرمار رنگ دیگری داد

4 شانس اول سیمرغ امسال

سرانجام تأسیس شبکه «فشن تی وی» چه شد

دست رد مردم به سینه کارشناس برنامه زنده!

واکنش توییتری مهناز افشار به درگذشت حسین محب اهری/ عکس

پیام تسلیت شهردار تهران به دنبال درگذشت حسین محب اهری

گشت خبری در استان سمنان + فیلم

زمان تشییع پیکر حسین محب اهری

نخستین جشنواره تئاتر فولکلوریک آذربایجان در ارومیه برگزار می شود

بازیگر کیمیا مهمان «کاملاً دخترونه» می شود

تصاویر حسین محب اهری از جوانی تا پیری

نقد فیلم پاسیو، چرا فیلم پاسیو به درد سینمای هنر و تجربه نمی خورد؟

نقد فیلم پاسیو، چرا فیلم پاسیو به درد سینمای هنر و تجربه نمی خورد؟