مطالب مرتبط:
هیچ کس نباید در جامعه اسلامی ایران احساس بی پناهی کند/شناسایی آسیب دیدگان اصلی از متقلبان جعلی به تیم قدرتمند نیاز دارد
رییس جامعه هتل داران ایران درگفت گو با فارس اعلام کرد تهیه بسته گردشگری مشروط به تعدیل نرخ بلیت چارتری هواپیما
جلسه غیر علنی مجلس درمورد بسته های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر جامعه
چرا جامعه کنونی ایران دچار انواع خشونت شده است/ اعمال قانون بدون توجه به راهکارهای حل بنیادین آسیب ها
سید حسن خمینی: جامعه ایران از فساد آسیب دیده است/بزرگترین مانع برای فساد فعالیت رسانه ها است
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 مهر 1397 ساعت 16:002018-10-21سياسي

چشم عبدالکریمی به تاریخ ایران بسته است/ آسیب تقلیل تاریخ ها و تعمیم اوصاف یک جامعه


ـ یک پژوهشگر اجتماعی در همایش «پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» گفت: چشم متفکر ایرانی به ایران بسته است، ما در ایران تئولوژی نداریم و این تحلیل که کلام تئولوژی است محصول غربی دیدن تاریخ جهان است.

- " گروه اندیشه ــ یک پژوهشگر اجتماعی در همایش پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر گفت: چشم متفکر ایرانی به ایران بسته است، ما در ایران تئولوژی نداریم و این تحلیل که کلام تئولوژی است محصول غربی دیدن تاریخ جهان است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایکنا"؛ دومین روز همایش پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر امروز 29 مهر با سخنرانی رحیم محمدی، پژوهشگر اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه یافت.

محمدی در آغاز سخنانش گفت: ما در علم نقد منصفانه و غیرمنصفانه نداریم، در عالم سیاست و روزنامه نگاری چنین بحثی را می توان مطرح کرد، اما در معنای علمی نقد یا درون ماندگار و یا استعلایی است.

وی ادامه داد: سه کتاب دکتر عبدالکریمی یعنی ما و جهان نیچه ای ، پرسش از امکان امر دینی و پایان تئولوژی را خوانده ام.

حرف من این است که چشم متفکر ایرانی به ایران بسته است.

بحث هایی که بعضا مطرح می شود از جمله مباحث دکتر عبدالکریمی معلوم نیست کجای تاریخ ایران است.

وی افزود: جهان نیچه ای چیست و چه نسبتی با تاریخ و تجدد ایرانی دارد؟ پرسش بعدی من این است که تئولوژی چیست و چه نسبتی با ما و تاریخ ما دارد؟ ما از زمان صفویه گفت وگو با غرب را آغاز کردیم، اما سخن آن را به میان نیاوردیم.

در سفرنامه ایرانیان به غرب در دوره صفویه گفت وگوی ایرانیان با غرب آغاز می شود.

در سفرنامه شوشتری در دوره صفویه به غرب، نگارنده در تهفهالعالم به چندوچون می پردازد، نمونه های دیگری هم از این آثار وجود دارد.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: از جایی به بعد ایرانیان احساس کردند گویا جهان، سخن، نظمی به وجود می آید که با جهانی که ما با آن انس داشتیم متفاوت است و در اینجا بود که آن ها نگران دین و ایمان خود شدند و اینکه گویا این دین و ایمان ممکن است از دست برود؛ بنابراین گفت وگو هایی در محافل آغاز شد که از جماه آن ها جمال الدین اسد آبادی است، این جریان در ادامه در مصر خوب فرموله شد تا به سیدقطب رسید.

در هندوستان نیز این گفتمان حفاظت از دین و نگرانی نسبت به دین مرحله تکاملی بهتری یافت و در زبان اقبال لاهوری شاهدیم گفتمان سنت گرایی و اسلام گرایی و حتی صورتی از آن ذیل بنیاد گرایی تکامل درخشانی یافت.

محمدی با بیان اینکه اقبال به دو زبان فلسفه و شعر حرف می زد، گفت: او در احیای فکر دینی در اسلام خوانشی از اسلام دارد که آن را عامل کمال نفس می داند.

دو نسل قبل لاهوی برهمن بود، آنجا اسلام به مثابه کمال بخش منِ انسانی و پرورنده کمال دارید.

او در فصلی می گوید: کانت سؤال کرده بود که آیا متافیزیک ممکن است و من می پرسم اسلام ممکن است؟ گویا دغدغه ای بود که با آمدن عصر جدید و گرایش جدید گویا جا برای اسلام تنگ می شود.

وی افزود: در همان دوران در ایران مقدمات انقلاب مشروطه آماده می شد.

کمتر کسی می تواند به اقبال برسد؛ یا پذیرش اجتماعی بالا بود یا او زبان قدرتمندی داشت.

این گفتمان دو خصلت داشت؛ از سویی خود و از سویی دیگری را تعریف می کرد.

اقبال در اشعار و بحث های فلسفی اش تعریف و خوانشی از تجدد ارائه کرد؛ برای مثال در کتاب زنبور عجم لاهوری او تاریخ جدید غرب را با تاریخ مغول مقایسه و نوعی مغولیت در غرب می داند و سخن از چنگیزی اِفرَنگ به میان می آورد.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح می کند: او به نوعی آغاز ستیز با غرب را مطرح می کند.

در ایران فردید بحثی دیگر را در همان سنت بیان کرد.

او گفت: جهان یا غربی است و یا غرب زده.

معاصرت و تاریخی معاصر دو جهانی که ذکر شد بیشتر نیست و او سخن معروفی دارد که می گوید صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است.

به هر حال صدر تاریخ ما یا صدر تاریخ تجدد ما ذیل تاریخ غرب باشد، چرا بیان شده است؟محمدی ادامه داد: عبدالکریمی مفهوم جهان نیچه ای را برجسته می کند و جهان جدید را نیچه ای توصیف می کند.

آقای عبدالکریمی در چنین سنت گفتاری فکر کرده است.

این سنت گفتاری جهان را چنین باز می نمود، اما این جهان نیچه ای در بحثی که نویسنده مطرح می کند دو خصلت مهم دارد؛ نخست اینکه در این جهان نیچه ای، حقیقت می میرد و نیهیلیسم غالب شده و بحران معنا آغاز می شود و اومانیسم زنده شده و انسان می میرد، مصرف گرایی و پیروی از غرایض غالب و فمینیسم ظاهر می شود.

نکته دیگری که ایشان مطرح می کند این است که ما با آغاز این جهان، نسبت خود را سنت گسستیم و دچار بی ریشگی شدیم.

وی با بیان اینکه پرسش این است که جهان نیچه ای چه نسبتی با ما دارد؟ گفت: چرا دچار بی ریشگی می شویم، اولین پیش فرض این گفتمان این است که گویا همه اجتماعات یک تاریخ بیشتر ندارند و گویا همه بشریت تاریخ واحدی دارد، آیا می توان این سخت را آزمود یا استدلالی برای آن آورد؟ هر آنچه که ما از مدرنیته تفسیر می کنیم سرنوشت ما هم هست و سرنوشت اروپایی هم هست.

آیا این درست است؟ آیا ایران خود تاریخ گشوده ای نداشته و ندارد؟ آیا ایران خود تاریخ محقق و تحقق یافته ای نداشته و ندارد؟ آیا جهان ایران و تاریخ ایران در ذیل تاریخ غرب است؟این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: کدام قاعده فلسفی یا علم الاجتماعی می گوید تاریخ واحدی بیشتر نیست و چه کسی گفته است مدرنیته همان پیوسته با غرب است و مدرنیته همان فرنگی و غربی بودن است.

اینکه مدرنیته را به مثابه یک تاریخ تقلیل می دهیم از کجا آمده است؟ آن زمانی که تاریخ یونان محقق بود، تاریخ ایران هم محقق بود.

زمانی که تاریخ روم بود تاریخ ایران هم بود.

تاریخ ایران اسلامی هم گشوده بود، اتفاقا یونانی خود را در قیاس با ایران می فهمید و بالعکس.

وی افزود: چرا چشم ما به تاریخ ایران، چه تاریخ قدیم و چه تجددش، بسته است و گشوده نمی شود؟ چه چیزی چشم ما را به تاریخ مان بسته است؟ این تاریخ ایران تاریخ ویژه ای است و اینکه گفته می شود تاریخ ایران ذیل تاریخ غرب است، از کجا و کدام ذهن و نظم معرفتی آمده است؟ آیا در این ذهن اندیشیده ایم؟ خود این نظرم معرفتی هم ابژه ای است و از کجا می آید؟ اینکه می گوییم جهان ما غرب زده و فرنگی است از کجا می آید؟محمدی ادامه داد: تا جایی که ما در جامعه شناسی تاریخی ایران فهمیده ایم هیچ وقت ایران تاریخ فلسفی نداشته است، هیچ وقت تاریخ ایران فلسفی نبوده است، از این رو ایران تئولوژی ندارد.

تاریخ فلسفی و تاریخ یونان تاریخی است که نظم آن جهان را تعریف کرده است و این تاریخ تاریخ چیره ای است.

البته یونان تاریخ دین دارد، اما تاریخ فلسفی چیره است.

آیا تئولوژی و تئوس با ما نسبتی دارد؟ تئوس با مزدای ما و الله ما چه نسبتی دارد که اسلام شناسی من تئولوژی شود.

تئولوژی کجا امکان گشوده شدن دارد؟ آیا همه تاریخ ها امکان تئولوژی دارند؟ تئولوژی، تئوس، تییسم و آتنیسم با یک جهان و تاریخ مناسبت دارد و نه با همه جهان ها.

نمی توانم مناسبات و خصائل جهان دیگری را به ناروایی تعمیم دهم.

این بسته بودن چشم من به تاریخ و تاریخ ها، جهان ها و جوامع است.

تئولوژی و تئوس با من چه نسبتی دارد؟این پژوهشگر اجتماعی افزود: ایران تاریخ فلسفه و خرد دارد، اما تاریخ مسلط و غالب تاریخ دین است، هر نوع دینی که شما بگویید.

به همین خاطر در این تاریخ، نمی توان تئولوژی را سامان داد.

کلام تئولوژی نیست.

کلام، الهیات، فقه و تفسیر ما تئولوژی نیست.

زیرا تئولوژی یک تفسیر خردبنیاد از دین است.

نیهیلیسم واقعه ای در معرفت، خرد و اندیشه است، از این رو مرگ خدا و الحاد واقعه ای در خرد و معرفت است، آیا ما می توانیم شکاکیت را ترویج دهیم؟ آیا ایرانی می تواند شکاک و پوچ گرا باشد؟ شکاکیت و پوچ گرایی را نمی توان تقلید داد.

شکاکیت در ساحت خرد رخ می دهد و داستان نیست.

محمدی با بیان اینکه چرا چشم ما به تاریخ و جهان ما بسته است؟ گفت: آیا می توانیم چشم خود را به تاریخ و جهان خود بگشاییم؟ جهان ایرانی چیست؟ اینکه ما همه عالم و تاریخ ها را به تاریخ تقلیل می دهیم چه منطقی است و از کجا می آید؟ آیا می توانیم در چنین نظم معرفتی یا گفتمان بیاندیشیم؟
کلید واژه ها: ایران - ایرانی - جهان - تاریخ - اجتماعی - ایرانیان - پژوهشگاه علوم انسانی - بسته - همایش - روزنامه نگاری - علوم انسانی - تکامل - اسلام - علوم - دکتر - پژوهشگاه - هندوستان - هایی - زبان - ماندگار - سخنرانی - روزنامه - متفاوت - فرهنگی - اندیشه - جهانی - امروز - بنیاد - گزارش - جامعه

آخرین اخبار سرویس:
بخش زیادی از آثار تاریخی در 100 سال اخیر تخریب شده اند

مدیر کل فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها منصوب شد

آخرین مهلت ترک خدمت بازنشستگان اعلام شد

این زن از خورشید فراری است و به آب پناه می برد+ تصویر

صفحه نخست روزنامه های امروز چهارشنبه 23 آبان

سیل درعربستان 30 کشته برجای گذاشت

استخدام نیروی تراشکار در محدوده کیانمهرِ کرج

کلیه استخدامی های تهران - 23 آبان 97

استخدام برنامه نویس php آشنا با yii2 ،angularJs و jquery

استخدام همکار خانم در فروشگاه لباس عروس

استانی شدن انتخابات، مجلس به رأس امور نزدیک می کند/ ورود نخبگان به خانه ملت تسهیل خواهد شد

استخدام نیروی آقا جهت کار در شرکت آسانسور

استخدام نیروی الکترونیک جهت شرکت معتبر تولیدی در تهران

تفریح خطرناک پسر 7 ساله هندوستانی با مارها! +فیلم

کلاه شرعی- عباس عبدی*

مساله ای به نام غول نقدینگی

10 وقف جدید در قزوین ثبت شده است

ایلام رتبه نخست جذب اعتبارات اشتغال فراگیر را کسب کرد

پدر

حکایت لبخند معلمی که شوق پرواز داشت

رسانه دیده بان واقعی جامعه

اولین تجربه خلبانی خواننده بنام ایرانی در مرز آمریکا و کانادا

شباهت فوق العاده زیاد خانم بازیگر سرشناس ایرانی و دخترش

جواد کریمی قدوسی: تقلب وزارت امور خارجه قطعی است!

نوبخت: سال آینده از بودجه عمرانی کسر نمی شود

سلطان سکه و همدستش اعدام شدند

تشکیل بنیاد یاوران وقف علم و فناوری در قم

نقض کامل برجام برخلاف وعده مقامات دولتی

گزیده روزنامه های 23 آبان 1397

سناریوی جدید تروریست ها

«شفاف سازی» اکسیر عبور از بحران است/ رفتارهای دوگانه وجدان جامعه را تخریب می کند/ دست تندروها باید از تصمیمات مهم کشور کوتاه شود

رویدادهای خبری چهار شنبه 23 آبان؛ مرکز لرستان

جدول برنامه های سیمای مرکز فارس روز چهارشنبه 23 آبان

اولین پرواز فرودگاه سمنان فردا به مشهد انجام می شود

ایلام رتبه نخست جذب اعتبارات اشتغال فراگیر را کسب کرد

علامه طباطبایی خود را قربانی فلسفه و عقلانیت کرد

اقامه نماز مغرب و عشا در 90 درصد مساجد البرز

یادواره شهدای گمنام دانشگاه شهید چمران اهواز

جایگاه متقین و آثار تقوا

عاشقان اهل بیت (ع) در حرم حضرت زینب (س) + فیلم

5 دستاورد مهم حضور دبیرکل سازمان UNWTO در ایران

تعامل خبرگزاری حوزه و آنا افزایش می یابد

جان بولتون از بیماری مزمن «ایران آزاری» رنج می برد

سحرگاه امروز سلطان سکه اعدام شد

استخدام همکار خانم برای پاسخگوی تلفنی مشتریان در تهران

روایت امیرعبداللهیان از عملی که نتانیاهو را پشیمان می کند

تغییر شکل عجیب صورت نوزاد پس از عمل جراحی! +فیلم

ماجرای پیامک های تهدیدآمیز به اعضای شورا

جهش بودجه حلال مشکلات آموزشی البرز

طرح/ شهید حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران

اولین پرواز فرودگاه سمنان فردا به مشهد انجام می شود

مراقب ابتذال در تئاتر باشیم

استخدام برنامه نویس حرفه ای سایت در یک کلینیک معتبر در تهران

چیزی هم برای مصوبات مجلس باقی بگذارید!

سفیر جدید ایران در هند وارد محل ماموریتش شد

مراقب ابتذال در تئاتر باشیم

رونویسی از روی دست بی بی سی در حمله به مسکن مهر

رسانه ها دیده بانان واقعی جامعه

وطن پرستی که به نام «ایران» رسمیت بخشید

72 میلیون تومان وام بلاعوض برای بازسازی مسکن شهری کرمانشاه

تصاویر/ همایش یاوران وقف قم

پویش نخبگی در خط رهبری

سلطان سکه اعدام شد

سخنان روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی

آگهی استخدام مدیر - امروز 23 آبان 97

کلیه استخدامی های قم - 23 آبان 97

اعلام جزییات اجرای حکم سلطان سکه

استخدام کمک آشپز جهت رستورانی در ورودی کردانِ کرج

استخدام سرپرست فناوری و اطلاعات در یک شرکت صنایع غذایی

استخدام طراح وب با تسلط به Css ،HTML و JQuery در تهران

استخدام سرپرست منطقه در یک شرکت معتبر صنایع غذایی

تمام مردم یک روستا در فیلیپین به دین اسلام گرویدند

استخدام منشی نیمه وقت خانم جهت آموزشگاه زبان در کرج

گردهمایی دانشجویی سفیران انقلاب در اهواز برگزار می شود

شهید فامیلی: وحدت و همدلی رمز پیروزی است

25 آبان، آخرین مهلت شرکت در مسابقه خلاقیت

بخشش هشتمین زندانی محکوم به قصاص در گلستان

تحریم‎ها تغییری در شرایط اقتصادی ما ایجاد نخواهد کرد

پیشنهادات مجلس به سران قوا درباره بودجه های سالانه

استانی شدن انتخابات، مجلس به رأس امور نزدیک می کند/ ورود نخبگان به خانه ملت تسهیل خواهد شد

افشاگری زاکانی از مفاسد مالی حسین فریدون

ارائه 7 مقاله برتر در همایش ملی «جریان های سلفی تکفیری»

30 آبان؛ مهلت نام نویسی دوره «روش سخنرانی» ویژه طلاب لرستان

بهترین های مردم در این کشور شهدا بودند

همایش «یاوران وقف» در خرم‎آباد به روایت تصویر

برگزاری همایش «پیاده روی دوستداران کتاب» در سنندج

نماهنگ «ام المقاومه»

آیا جایزه نوبل از سوچی پس گرفته می شود؟

آماری از شکست جهانی حفاظت از خبرنگاران

افق معرفتی علامه طباطبایی

آیت الله محقق داماد: علامه طباطبایی یکی از هنگامه های دانش الهیات است

«جامعه بی رؤیا» چه سرنوشتی پیدا می کند؟

یک پیامک فاصله خشونت تا قتل

نادیا می خواهد معلم شود

زمستان گرم تاناکورا

باغستان یکهزار ساله قزوین قربانی ساخت پل

غیاب و غربت آگاهانه رنگ

پویان ِ کرم کتاب

خانه ارواح(قسمت پنجم)

خودتان نقشتان را انتخاب کنید

چشم عبدالکریمی به تاریخ ایران بسته است/ آسیب تقلیل تاریخ ها و تعمیم اوصاف یک جامعه

چشم عبدالکریمی به تاریخ ایران بسته است/ آسیب تقلیل تاریخ ها و تعمیم اوصاف یک جامعه