مطالب مرتبط:
محور امت واحده، اطاعت رسول خداست
شبیه ترین فرد به رسول خدا+صوت و اشعار ویژه
خط فکری انقلاب اسلامی پیشرفت امت واحده اسلامی است
هفتمین دوره آموزشی اتحادیه بین المللی امت واحده
نشست امت واحده اسلامی برگزار می شود
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 27 مهر 1397 ساعت 11:422018-10-19سياسي

محور امت واحده، اطاعت رسول خدا است


مسئله وحدتِ جامعه اسلامی نه یک تاکتیک و نه حتی یک استراتژی بلکه بر اساس منابع دینی ما، هویت اسلامی امت رسول الله(صلّی الله علیه وآله) در گروی این مسئله است؛ - به مناسبت فرارسیدن بیست و هشتمین سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل این مجمع، در یادداشتی الزامات وحدت اسلامی در عصر حاضر را بررسی کرده است.

گفتنی است مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تاریخ 19 مهر 1369 به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس شد.

* مسئله وحدت، هویت اسلامی ماست وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ کُنْتُمْ عَلی شَفا حُفْرَهٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْها کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ [1] مسئله وحدتِ جامعه اسلامی نه یک تاکتیک و نه حتی یک استراتژی بلکه بر اساس منابع دینی ما، هویت اسلامی امت رسول الله(صلّی الله علیه وآله) در گروی این مسئله است؛ یعنی اگر جامعه اسلامی دچار پراکندگی شود هویت خود را از دست داده است.

خداوند متعال می فرماید إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کَانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ [2] نیز می فرماید وَ لَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کَانُوا شِیَعاً کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ [3] و این هویت است که همراه رحمت خاص الهی است آن چنانکه فرمود وَ لَا یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ [4] اولین علامت و نشانه ای که تفرقه امت دارد این است که امت از رحمت الهی دور شده و عذاب الهی شامل او خواهد شد.

این مسئله بسیار مهمی است که در قرآن کریم به این مطلب اشاره شده است؛ خداوند متعال می فرماید: قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ [5].

او خدایی است که می تواند بر شما عذابی از بالا و از پایین نازل کند.

خداوند متعال می فرماید: أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً وَ یُذیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ و این را به عنوان یک عذاب الهی مطرح کرده است.

امتی که دچار پراکندگی، تفرقه، کینه و دشمنی شود به نحوی که بخشی از این امت بخواهد با بخش دیگر آن ستیز کنند، نشانه آن است که این امت از رحمت الهی دور شده و مشمول عذاب الهی است.

* نقطه شروع وحدت انبیاء و رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله) از وحدت اعتباری شروع می کنند و در نهایت جامعه اسلامی و جامعه تابع را به وحدت حقیقی می رسانند.

وحدت حقیقی به معنای وحدت شخصیت و هویت جمعی از مردم است خدای متعال در قرآن کریم می فرماید یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ [6] روز قیامت هر جمعی را به نام امامشان فرامی خوانیم در روز قیامت نسب ها و نام های اعتباری دنیوی از بین می رود؛ فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ [7] و افراد به نام عامل وحدت خود شناخته می شوند.

یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ در روایت آمده که اسم همه مؤمنین در روز قیامت، محمد است و در یک روایت دیگر هم وارد شده که اسم همه مؤمنین، علی است؛ زیرا در آنجا دیگر اسم اعتباری در کار نیست بلکه نام همه بازگوکننده صورت نوعیه حقیقی آن ها است نام امام هر جمعی بازگوکننده هویت آن جمع است زیرا نشان دهنده صورت نوعیه حقیقی آن جمع است.

* معنای تقریب بنا بر آنچه بیان شد واژه وحدت از نظر مفهوم اخص از واژه تقریب است.

تقریب به معنی نزدیک کردن جمعی به جمع دیگر یا فردی به فرد دیگر است.

تقریب دارای پنج مرحله است.

* مراحل تقریب مرحله اول عدم تخاصم فرد با فرد و جمع با جمع است؛ نخستین گام تقریب این است که در درون جامعه اسلامی ترک تخاصم ایجاد شود.

نتیجه ترک تخاصم، هم زیستی است.

این مرحله مقبول عُقلا و مورد تأکید شارع مقدس است، خداوند متعال فرمود: وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ [8].

این مرحله، مرحله هم زیستی مشترک و تفاهم و تعایش است.

مرحله دوم مرحله تعاون است؛ یعنی نه تنها عیش مشترک، بلکه افزون بر آن در امور خیر و انجام وظیفه شرعیِ مورد اتفاق همکاری داشته باشند، خداوند متعال وَ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ [9].

مرحله سوم مرحله اتحاد در برابر دشمن است؛ یعنی جبهه واحدی علیه دشمن تشکیل دادن و به دفاع مشترک از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و عقیدتی اسلامی پرداختن است.

مرحله چهارم مرحله همکاری مبتنی بر محبت و الفت است؛ الفتی که به اتحاد عملی در اموری که به نفع و مصلحت جمع است منجر شود؛ خداوند متعال می فرماید: هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ، وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ [10].

مرحله پنجم مرحله وحدت جامعه اسلامی است؛ این وحدت به نوبه خود به سه نوع تقسیم می شود: 1) وحدت در عمل؛ یعنی وحدت در مواضع عملی مشترک.

وحدت در مواضع سیاسی، اقتصادی و حتی فکری.

اتحاد در مواضع به معنای اتحاد در عمل و موضع گیری عملی است.

این اتحادِ رفتار مرحله اول وحدت است اما ضرورتاً اتحاد امت نیست بلکه می تواند زمینه اتحاد امت را فراهم کند، لذا از مراحل تقریب به شمار می رود و از نقاط مشترک تقریب با وحدت است.

2) وحدت سیاسی (وحدت اعتباری)؛ اتحاد در این مرحله اتحاد در نظام سیاسی است که یک نوع وحدت اعتباری را به وجود می آورد که این نیز از مراحل تقریب است و از نقاط اشتراک وحدت با تقریب است.

این وحدت به این شکل که بیان شد وحدت اعتباری و قراردادی است.

این نوع از وحدت اساس شکل گیری امت واحد به وحدت اعتباری است که با اظهار شهادتین حاصل می گردد.

3) وحدت هویت (وحدت حقیقی)؛ مرحله نهایی از وحدت، وحدتی است که در نتیجه آن یک امت واحد حقیقی به وجود می آید که همه از یک هویت واحد برخوردارند و مصادیق نوع واحد هستند.

خداوند با اشاره به این وحدت نوعیه می فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیمَاهُمْ فی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظیماً [11].

این وحدت حقیقی ناشی از معیت رسول است؛ معیتی که حقیقتاً همان اطاعت و پیروی عملی است.

لذا بر اساس این آیه وحدت همه امت، گرد طاعه الرسول در همه اعصار و ازمنه و امکنه واجب است.

مقصود این است که از ادله قرآنی و روایی استفاده می شود که امت رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله) باید امت واحده ای باشد که محور وحدتش اطاعه الرسول است.

نتیجه این وجوب یک اثر وضعی است و آن اثر وضعی هم وحدت امت با هویت واحد محمدی و علوی است؛ یعنی در نتیجه عمل به فرمان رسول الله(صلّی الله علیه وآله) امت اسلامی از هویت محمدی برخوردار می شود یعنی استخوان بندی اصلی شخصیت و هویت هر فرد مؤمن با شخصیت رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله) و ائمه هدی(علیهم السلام) متطابق و مشابه خواهد شد و بر همین اساس در روایات و در تفسیر آیه وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسیماهُم [12] آمده است که لَا یَدْخُلُ الْجَنَّهَ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاه [13].

* نتیجه نهایی وحدت نتیجه نهایی این وحدت، گسترش این امت به سراسر جهان و ایجاد جامعه ی عدل جهانی است.

مأموریت انبیاءِ قبل از رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله) همان مرحله اول بود، بعد اگر می توانستند چنین امتی درست کنند آن وقت مأموریت دوم به آن ها داده می شد.

بسیاری از انبیاء نتوانستند مأموریت اول را به سرانجام برسانند لکن رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله) آن کار را انجام داد و این امت اسلامی شکل گرفت.

لذا در قرآن کریم چنین آمده است: کُنتُمْ خَیرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ [14] این آیه اشاره به آن امت صالحه ای دارد که اطاعت از رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله) را مبنای کار خود قرار داد و این همان جامعه اسلامی است که رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله) پی ریزی کرد.

* کارهایی که برای ایجاد وحدت در حال حاضر باید انجام داد 1) باید تلاش کرد که جمع کلمه علی الدین یعنی همان لا تَتَفَرّقُوا فِی الدِّین درست شود.

این کلمه واحده باید تا آنجا که ممکن است در همه عرصه ها باشد و حتی در زمینه عقاید و فقه هم می تواند ما را به حداقل اختلاف برساند.

لذا باید تلاش کرده و علمای مذاهب را جمع کنیم و حتی در عقاید و فقه به یک کلمه واحد برسیم.

مسلمین می توانند حداقل در کُبریات به هم برسند، هرچند ممکن است اختلافاتشان در صُغریات باقی بماند.

مثلاً در مسئله سیاست و امامت در مسئله اینکه چه کسی بعد از رسول الله(صلّی الله علیه وآله) باید اطاعت شود که مهم ترین مسئله اختلافی مسلمین است می توانیم به نقطه مشترک برسیم.

مسلمین اختلافی بر این ندارند که باید از کسی که منصوب نبی اکرم(صلّی الله علیه وآله) است اطاعت کرد لکن برخی از مسلمین یعنی اهل تسنن در اینکه نصب عام است یا خاص با شیعیان اختلاف دارند؛ بنابراین همه مسلمین می توانند در این مسئله که اگر کسی به نصب خاص از سوی خدا و رسول خدا برای امام بعد الرسول(صلّی الله علیه وآله) نصب شده باشد اطاعتش واجب است و او امام بر حق است، با هم به توافق و اتحاد کلمه برسند.

2) باید برای تزاوُر و تلاقی تلاش کرد؛ یعنی اجتماعات و نشست های مشترک برگزار شوند.

این نشست ها بی فایده نیست؛ خود این اجتماعات نوعی زمینه ساز برداشتن فاصله ها و ایجاد وحدت است.

فاصله های روانی هم نوعی فاصله است بلکه ریشه بسیاری از فاصله ها و جدایی هاست.

خیلی از علمای ما و علمای اهل سنّت وقتی به هم می رسند متوجه می شوند می توانند با هم کارهای زیادی انجام دهند.

مثلاً می توانند به این نتیجه برسند که یک حوزه واحد تشکیل دهند که در این حوزه واحدهای درسی سنّی و شیعه تدریس شود.

در گذشته هم به این شکل بوده است برای مثال در حوزه بغداد شیخ طوسی در یک طرف درس می داد، علمای اهل سنت هم در طرف دیگر درس می دادند؛ معتزله و اشاعره و شیعه امامیه در یکجا تدریس می کردند.

اما این سیاست مداران بودند که این دعواها را به وجود آوردند؛ سلاجقه که بر سر کار آمدند این دعواها به راه انداختند.

آن ها سنّی ها را به جان شیعه و شیعه ها را به جان سنی ها انداختند.

3) وجوب تقریب و حرمت تنفیر؛ دراین باره در روایات اهل سنت با تعابیری نظیر قربّوا و لا تنفّروا و یسّروا و لا تعسّروا فراوان وارد شده است که می توان بر مضمون آن ها ادعای تواتر کرد.

در روایات اهل بیت(علیهم السلام) هم بر این مطلب تأکیدات فراوانی وارد شده است، از جمله این روایت که امام صادق(علیه السلام) میگوید: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اجْتَرَّ مَوَدَّهَ النَّاسِ إِلَینَا.

[15] خدای رحمت کند کسی را که مودّت مردم را به سوی ما جلب کند و هرچه می تواند برای ما دوست درست کند نه اینکه دشمن درست کند.

در روایت دیگر امام صادق(علیه السلام) میفرماید: برخی در این مسجد رسول الله می نشینند و ما را در برابر مردم انگشت نما می کنند؛ حرف هایی می زنند که برای عامه مردم قابل پذیرش نیست.

مردم هم می گویند: نگاه کنید؛ این شیعه است و این حرف اوست.

خدا آبروی آن ها را بریزد؛ به منِ امام صادق می گویند: امام! والله من فقط امام کسی هستم که مرا اطاعت کند.

من امام کسی که من را اطاعت نکرده و برخلاف فرمان من عمل می کند، نیستم.

چرا نام من را می برند؟! به خدا سوگند خدا من را با این گونه افراد جمع نخواهد کرد.

[16] لذا اگر کسی شبهه کند که چرا شما که مدام دم از وحدت می زنید چرا میان شیعه دنبال وحدت نیستید؟ (منظور برخی از افراد است که به نام شیعه به دنبال تفرقه اندازی هستند.

) باید به آن ها گفت: به دلیل همین روایات؛ زیرا ما اصلاً آن ها را شیعه نمی دانیم! امام صادق(علیه السلام) می فرماید: فَوَ اللَّهِ لَا یجْمَعُنِی اللَّهُ وَ إِیاهُمْ فِی دَارٍ امام صادق(علیه السلام) با اینان در یک جا جمع نمی شود معنایش این است که با این ها اصلاً نمی شود وحدت داشت.

* جریانی که جنگ مذهبی را بالاتر از جنگ با صهیونیستها میداند! یک جریانی که در بین جهان تشیع راه افتاد و اساس آن هم دستگاه های اطلاعاتی انگلیس و آمریکایی است.

جریانی بود که این گونه شایع می کرد: "جنگ با اهل سنت از جنگ با صهیونیست ها لازم تر است.

" "اصلاً جنگ شیعه با سنی های سراسر اسلام است و همه سنی ها ناصبی اند!" این مطالب همان نظری است که داعشی ها و وهابی های ناصبی شایع می کردند و می گفتند: جنگ با شیعه ها از جنگ با صهیونیست ها واجب تر است.

این دو مقوله هر دو از یک ریشه برخاسته و از یک چشمه (یعنی دستگاه های جاسوسی انگلیس و آمریکا) آب می خورند.

این مقوله هایی است که جریان افراطی سنی و جریان تشیع افراطی در حال ترویج آن است و می گوید همه این سنی ها ناصبی اند و همگی جایز القتل و از دین خارج اند.

درحالی که بیش از هشتاد درصد از سنی های جهان اسلام، محبان اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

نه تنها محب اهل بیت(علیهم السلام) هستند، بلکه بسیاری از آنان معتقد به امامت معنوی ائمه دوازده گانه حتی امام زمان(عجل الله فرجه) هستند.

برخی از علمای اهل سنت درباره امام زمان(عجل الله فرجه) کتاب هایی نوشته اند؛ درباره اینکه او دوازدهمین امام است.

برخی از آن ها می گویند ما امامت آن ها را قبول داریم اما دیگران خلیفه، حاکم و سیاستمدار بودند.

بنابراین نه آن ناصبی های خون خوار و نه این مدعیان تشیع فتنه انگیز هیچ کدام در دایره تقریب نمی توانند قرار بگیرند زیرا اساس کار آن ها ایجاد فتنه و تفرقه و خون ریزی بین مسلمین است و تنها هنگامی می توان دم از وحدت با آن ها زد که از راه و رسمی که در پیش گرفته اند توبه کنند و به دین خدا بازگردند.

پی نوشت ها: [1] سوره ی آل عمران، آیه ی 103؛ و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهل بیت علیهم السلام ] چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آن گاه که [پیش از بعثت پیامبر و نزول قرآن ] با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دل های شما پیوند و الفت برقرار کرد، در نتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید، و بر لب گودالی از آتش بودید، ولی شما را از آن نجات داد؛ خدا این گونه، نشانه های [قدرت، لطف و رحمت ] خود را برای شما روشن می سازد تا هدایت شوید.

[2] سوره ی انعام، بخشی از آیه ی 159؛ مسلماً کسانی که دینشان را بخش بخش کردند، وگروه گروه شدند، تو را هیچ پیوندی با آنان نیست.

[3] سوره ی روم، بخشی از آیه ی 31 و آیه ی 32؛ .

و از مشرکانی نباشید که دینشان را بخش بخش کردند و [سرانجام ] گروه گروه شدند، در حالی که هر گروهی به آنچه [از بخشی از دین ] نزد آنان است [به تصور اینکه حق است ] شادمانند.

[4] سوره ی هود، بخشی از آیات 118و119؛ .

همواره [در امر دین ] در اختلاف اند.

مگر کسانی که پروردگارت به آنان رحم کرده .

[5] سوره ی انعام، آیه ی 65؛ بگو: او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما برانگیزد، یا شما را گروه گروه و حزب حزب به جان هم اندازد، [تا وضعتان به اختلافات سنگین و کینه های سخت بیانجامد،] و مزه تلخ جنگ و خونریزی را به هر گروه شما به وسیله گروه دیگر بچشاند؛ با تأمل بنگر چگونه آیات خود را به صورت های گوناگون بیان می کنیم تا بفهمند.

[6].

سوره ی اسراء، آیه ی 71.

[7].

سوره ی المؤمنون، آیه ی 101.

[8].

سوره ی الأنفال، آیه ی 46؛ و از خدا و پیامبرش فرمان برید، و با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل می شوید، و قدرت و شوکتتان از میان می رود؛ و شکیبایی ورزید؛ زیرا خدا با شکیبایان است.

[9].

سوره ی المائده، بخشی از آیه ی 2؛ .

یکدیگر را بر انجام کارهای خیر و پرهیزکاری یاری نمایید، و یکدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید.

[10].

سوره ی الانفال، بخشی از آیه ی 62 و آیه ی 63؛ .

اوست کسی که تو را با یاری خود و به وسیله مؤمنان نیرومند ساخت.

و میان دل هایشان الفت و پیوند برقرار کرد که اگر همه آنچه را در روی زمین است، هزینه می کردی نمی توانستی میان دل هایشان الفت اندازی، ولی خدا میان آنان ایجاد الفت کرد؛ زیرا خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است .

[11].

سوره ی الفتح، آیه ی 29؛ محمّد، فرستاده خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سرسخت و در میان خودشان با یکدیگر مهربانند، همواره آنان را در رکوع و سجود می بینی که پیوسته فضل و خشنودی خدا را می طلبند؛ نشانه آنان در چهره شان از اثر سجود پیداست، این است توصیف آنان در تورات، و اما توصیفشان در انجیل این است که وجودشان چون زراعتی است که جوانه های خود را رویانده پس تقویتش کرده تا ستبر و ضخیم شده، و در نتیجه بر ساقه هایش [محکم و استوار] ایستاده است، به طوری که دهقانان را [از رشد و انبوهی خود] به تعجب می آورد تا خدا به وسیله [انبوهی و نیرومندی ] مؤمنان، کافران را به خشم آورد.

[و] خدا به کسانی از آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، آمرزش و پاداشی بزرگ وعده داده است .

[12].

سوره ی الأعراف، بخشی از آیه ی 46؛ .

و بر بلندای آن [حائل بین بهشتیان و دوزخیان] مردانی هستند که هر کدام از دو گروه را به نشانه هایشان می شناسند.

[13].

بحار الأنوار ، ج 8، ص338؛ .

نحنُ الأعْرافُ الّذینَ لا یَدخُلُ الجنّهَ إلاّ مَن عَرَفَنا و عَرَفْناهُ.

ماییم اعراف؛ همانان که تا فردی ما را نشناسد و ما او را نشناسیم به بهشت نمی رود.

[14].

سوره ی آل عمران، بخشی از آیه ی 110 ؛ شما بهترین امتی هستید که [برای اصلاح جوامع انسانی ] پدیدار شده اید.

.

[15] وسائل الشیعه، ج 16، ص 236.

[16] الکافی، ج 8، ص374؛ عَنِ الْقَاسِمِ شَرِیک الْمُفَضَّلِ وَ کانَ رَجُلَ صِدْقٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یقُولُ حَلَقٌ فِی الْمَسْجِدِ یشْهَرُونَّا وَ یشْهَرُونَ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِک لَیسُوا مِنَّا وَ لَا نَحْنُ مِنْهُمْ أَنْطَلِقُ فَأُوَارِی وَ أَسْتُرُ فَیهْتِکونَ سِتْرِی هَتَک اللَّهُ سُتُورَهُمْ یقُولُونَ إِمَامٌ أَمَا وَ اللَّهِ مَا أَنَا بِإِمَامٍ إِلَّا لِمَنْ أَطَاعَنِی فَأَمَّا مَنْ عَصَانِی فَلَسْتُ لَهُ بِإِمَامٍ لِمَ یتَعَلَّقُونَ بِاسْمِی أَ لَا یکفُّونَ اسْمِی مِنْ أَفْوَاهِهِمْ فَوَ اللَّهِ لَا یجْمَعُنِی اللَّهُ وَ إِیاهُمْ فِی دَارٍ.


کلید واژه ها: اسلامی - جامعه اسلامی - مذاهب اسلامی - رهبر معظم انقلاب اسلامی - هویت - وحدت - رهبر معظم انقلاب - جامعه - انقلاب اسلامی - جهانی - آیت الله - تاریخ - همراه - اولین - قرآن - رهبر - ماست - محسن

آخرین اخبار سرویس:
آیه نگاشت/آثار و برکات قرض الحسنه

آیا عکس سلطان سکه در کتب ادعیه حرم امام رضا(ع) واقعیت دارد؟!

ماجرای تنخواه میلیاردی حسن روحانی و لاریجانی چیست؟

کتک کاری مسافر مست در هواپیما، پرواز را به مبدا بازگرداند

چند کتاب به مناسبت ایام فاطمیه و پیروزی انقلاب تجدید چاپ می شود

برکات بی نطیر زیارت اهل قبور که از آن بی خبرید

اعتراض جیرانی به انتشار ویدیوهای غیراخلاقی از بازیگران فیلمش

استخدام منشی خانم در یک شرکت نرم افزاری معتبر در اصفهان

استخدام مدیر مالی در شرکت فرآورده های گوشتی توتیای فرد زنجان

استخدام بازاریاب حرفه ای در نمایندگی کاشی عقیق در بندرعباس

استخدام پشتیبان دستگاه کارتخوان آقا در شهرکرد

استخدام پشتیبان دستگاه کارتخوان،مسئول دفتر در شهر کرد

اطلاعیه دفتر رییس جمهور درباره سخنان اخیر روحانی

ترامپ فعلا اجازه سخنرانی در مجلس را ندارد

یادداشت/ حسین کنعانی مقدم قله های علمی در آستانه فجر چهلم

مروری بر زندگی چهره های موفق از دل نهادهای انقلابی

مسئول راه اندازی بنیاد خیرین دانشگاه پیام نور معرفی شد

تحریف تاریخ انقلاب در شبکه یک سیما با حذف آیت الله منتظری

اطلاعیه وزارت خارجه درباره اظهارات منتشر شده توسط سفیر سابق ایران در آلمان

صف آرایی بین المللی له و علیه مادورو: اعلام مواضع ارتش ونزوئلا و کشورهای مختلف در برابر تحولات

انتقاد شدید آیت الله نوری همدانی از طرح مسائل حاشیه ای

روزنامه استخدامی استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند | پنجشنبه 4 بهمن 97

روزنامه استخدامی استان البرز و شهر کرج | پنجشنبه 4 بهمن 97

لحظه ورود رونالدو و زنش به دادگاه مادرید

پراید چطور اینقدر لاکچری شد؟

کارگر عصبانی با بیل مکانیکی لابی هتل را شخم زد!+فیلم

تاکید نماینده سازمان ملل بر حمایت از ایران در مبارزه با مواد مخدر

«سردار سلیمانی» در میان 10 متفکر برتر جهانی

یادداشت/ سیدعبدالله متولیان «عشق و نفرت» راهبرد نظام سلطه برای واگرایی

یادداشت/ مرتضی خلفی زاده زنگ خطر برای دانش ایرانی

این عکس هاله کاظم است نه همسر محمد بن سلمان !

صفحه اول روزنامه های کشوری و استانی؛ پنج شنبه چهارم بهمن ماه 1397 /تصاویر

رمز های موفقیت در کنکور

رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین: نامه پاپ فرانسیس به هنرمند ایرانی/خوشنویسی آیات قرآن حلقه وصل مردم ایران و فیلیپین

استخدام مدرس تعمیرات در یک موسسه آموزشی معتبر در تهران

روایت کیهان از پاسخ رهبری به نامه 8 وزیر

خباثت پلیس آمریکا در برخورد با مرضیه هاشمی!/ فیلم

استخدام 3 ردیف شغلی در شرکت گردشگری راههای آسمان نیلی/مشهد

استخدام ناخن کار ،مژه کار حرفه ای در یک سالن زیبایی معتبر

چند هزار نفر از دولت خارج شده اند؟

فال آنلاین دیوان حافظ پنج شنبه چهارم بهمن ماه 97

مخالفت با طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال در مجلس

استخدام منشی در یک شرکت معتبر در شهرک غرب

استخدام ویزیتور حضوری و تلفنی با حقوق و پورسانت و مزایا

استخدام فارغ التحصیلان توانمنددرگردآوری محتوا درحوزه های مختلف

استخدام کارشناس پشتیبانی و مارکتینگ در تهران

استخدام کارشناس اداری در شرکت بوران صنعت دنا در خراسان رضوی

استخدام حسابدار آقا در یک شرکت معتبر تولیدی در خراسان رضوی

استخدام کارشناس تبلیغات با مزایا در یک شرکت معتبر در البرز

استخدام مسئول خرید آقا در شرکت بین المللی ماکسیم در تهران

همایش «40 سال اقتدار ارتش» برگزار شد

استخدام برنامه نویسAsp.net) MVC)،کانتر رزرو هتل وبلیط هواپیما

استخدام کارشناس اجرایی آموزش در شرکت دایوپارس در تهران

4 بهمن 1357؛ محاصره مهرآباد

استخدام نیروی خدماتی،کارمند در مجموعه بین المللی آفتاب درتهران

استخدام وردپرس کار در فروشگاه مهندسین پیشگام/سیستان و بلوچستان

استخدام نیروی آشپزخانه رستوران آقا در اصفهان

استخدام برنامه نویس حرفه ای وب در شرکت توسعه ارتباطات شبدیز

استخدام اپراتور شهربازی،خدمات شهربازی،نیروی آشپزخانه رستوران

استخدام کارمند خانم در یک آژانس هواپیمایی معتبر در البرز

تفاوت علائم و شرایط ظهور چیست؟

دعـای حضرت فاطمـه سلام الله علیها در روز پنج شنبه

ذکری که از مال دنیا بی نیازتان می کند

طباطبایی: تحول در هندسه نظام جهانی؛ مهمترین دستاورد انقلاب

استخدام کارمند اداری خانم در یک شرکت معتبر داخلی در تهران

زندگی در آستانه روشنایی شهر

نوای تنبور و کمانچه در تالار رودکی

ضرورت رعایت حریم شخصی

از کارتن خوابی تا روزنامه نگاری

نقش سلبریتی ها در علاقه جوانان به عمل زیبایی

دیپلمات صنعت مد 113سال پس از «کریستین دیور»

یادداشت هایی پیرامون ایران فرهنگی

فیلترینگ بدون توجه به افکار عمومی ممنوع

چند پیشنهاد خاص درجه یک

آقا اجازه هولم نکن!

از پاولیکوفسکی تا چخوف

تشخیص بیماری قلبی با دستگاه فشار خون هوشمند

قهرمانان در نبرد با قهرمانان

هنر یک ضرورت است

جشنواره تجسمی فجر زیر سایه هنر رسمی

مناظره داغ

هر جای جهان باشم ایرانی ام

قصه نماینده بلا و وزیر ناقلا

آن سوی قطع «رزمایش قطع اینترنت» چه بود؟

کدام ناسیونالیسم؟

این فیلم را ببینید و کمی نگران شوید!

مهم ترین نقطه قوت ما اتحاد تیمی است

درآمد مناطق شهر را پیش خور کرده اند

حوادث جـــهان

اخـــــــبار

غوغای لسان الغیب در کیمیای هستی

پسر جوان قربانی دوستان طمعکار

سرقت های شاگرد مغازه به خاطر ازدواج

بازرس اداره برق جاعلان را لو داد

فرودگاه بن گوریون در برابر فرودگاه دمشق

شعله های جنگ لفظی از کاراکاس تا واشنگتن

نفت سفید، روستایی محصور در شعله ها

نجات دهنده در گور خفته است!

ائتلاف زنانه

کم و کیف اختتامیه و افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

محور امت واحده، اطاعت رسول خدا است

محور امت واحده، اطاعت رسول خدا است