مطالب مرتبط:
قدرت خرید 30 درصد کاهش یافت | برنامه های دولت برای حمایت از دهک های کم درآمد
شرکت روزانه 150 نفر در برنامه های مجتمع آموزش های کاربردی حوزه اصفهان
ثبت اطلاعات زنان سرپرست خانوار در سامانه ای جامع در برنامه ششم توسعه
تازه ترین خبرها از «رضا گلزار» و برنامه پرسروصدایش
برنامه کمیته مشوقین استقلال برای تقدیر از پادووانی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 مهر 1397 ساعت 21:202018-10-16فرهنگي

برنامه ستاره محور به جایی نمی رسد


بیژن بیرنگ از جمله فارغ التحصیلان ادبیات نمایشی است که هرچند سابقه فعالیت هم در سینما و هم برای شبکه نمایش خانگی را دارد اما بیش از هر چیز به واسطه فعالیت های تلویزیونی اش شناخته می شود.

- بیرنگ کار در تلویزیون را با کارگردانی تلویزیونی مجموعه در خانه آغاز کرد و به دنبال آن با مشارکت در ساخت برخی آثار طنز محبوب کودکان و نوجوانان و از جمله چاق و لاغر فعالیت خود را امتداد داد.

اوج شهرت بیرنگ زمانی بود که با همراهی مسعود رسام مجموعه تلویزیونی همسران را ساخت؛ موفقیت این مجموعه در جلب مخاطب و به دنبال آن ساخت مجموعه خانه سبز بود که شهرت بیرنگ را دوچندان کرد.

سرزمین سبز مجموعه بعدی بیرنگ بود که به اندازه خانه سبز دیده نشد.

بیرنگ در میانه دهه 80 اجرای یک برنامه گفت وگومحور با عنوان باز هم زندگی را برعهده گرفت و به دنبال آن مجموعه هایی مانند شام ایرانی و عشق تعطیل نیست را برای شبکه خانگی تولید کرد.

بهانه مان برای گفت وگو با بیژن بیرنگ، سرنوشت طرحی تلویزیونی با عنوان بابا لنگ دراز ایرانی بود و دیری نگذشت که بیرنگ از طرح تازه اش برای راه اندازی یک برنامه گفت وگو محور به روز حرف زد.

بابا لنگ دراز ایرانی بالاخره به کجا رسید؟ یادم می آید خیلی مشتاق تولیدش بودید؟طرحم آماده بود و برای تولید آن را به شبکه دوی سیما هم ارائه دادم و خیلی هم مشتاق بودم که به جریان بیفتد اما اشتیاقم کور شد، چون آن قدر روال تأییدش به طول انجامید که اگر هم به سرانجام برسد دیگر خودم رغبتی به تولیدش ندارم.

یعنی بناست تغییر فاز دهید و به جای تولید یک مجموعه نمایشی، ساختاری تازه را برای کارگردانی انتخاب کنید؟این روزها خیلی دوست دارم یک برنامه گفت وگومحور داشته باشم، چون فکر می کنم روزگاری است که زدن به عمق بیش از هر چیز دیگر برای جامعه مان لازم و ضروری است.

البته در میانه دهه 80 هم تجربه اجرای باز هم زندگی را داشتم و در آنجا هم کوشیدم برخی مباحث اجتماعی، روان شناسی و خانوادگی را طرح نموده و برایش راه حل پیدا کنم و حالا هم فکر می کنم نیاز داریم به یک برنامه گفت وگو محور عمیق برای طرح معضلاتی که گریبان مان را گرفته!چه در تلویزیون و چه در سامانه های مجازی برنامه گفت وگومحور کم نداریم.

آیا این تعدد برنامه گفت وگو محور ورودتان به این عرصه را پرریسک نمی کند؟آنچه از برنامه گفت وگو محور در تلویزیون یا فضای مجازی باب شده یک سری برنامه گفت وگومحور است که محورشان حضور چهره هاست؛ کار به جایی رسیده که دیگر اجرای این برنامه ها را هم به چهره ها می دهند تا پتانسیل مخاطب را بالا ببرند.

ابدا به دنبال چنین برنامه ای نیستم.

من می خواهم یک برنامه موضوع محور راه بیندازیم که به گونه ای تخصصی به موضوعات مبتلابه جامعه ورود کند.

طرح این برنامه سال ها در ذهنم بوده است و در دو سال اخیر به این نتیجه رسیده ام که می توان بهتر از هر زمان دیگری این طرح را اجرایی کرد.

مگر در دو سال اخیر چه اتفاقی رخ داده که شما را به اجرای این برنامه گفت وگو محورراغب کرده است؟غلبه فضای مجازی در این سال ها بیشتر شده و بارها پیش آمده که مخاطبان فریب دروغ های این فضا را خورده اند.

در این شرایط جامعه نیاز دارد به مطرح کردن مصائبش در قالب برنامه ای تحلیلی که بتواند به عمق بزند.

این یک واقعیت است که اگر سراغ خرد جمعی برویم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و حتی زمانی که با مسعود رسام سریال هایی مانند خانه سبز را می ساختیم سعی می کردیم طوری داستان پردازی کنیم که اهمیت خرد جمعی نمایش داده شود.

در روزگار غلبه سایبر که این خرد جمعی اهمیت بیشتری می یابد پس چرا از طریق یک برنامه گفت و گو محور تخصصی اهمیتش را ارج ننهیم.

از صحبت هایتان این طور استنباط می شود که به دنبال اجرای برنامه ای هستید که در موضوعات مبتلابه جامعه به لحظه ورود کند و راهکار عملیاتی دهد؟همین بالا و پایین رفتن قیمت ارز را ببینید که چه التهابی را وارد جامعه کرده! این مسأله ای است که در برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون از میزگرد گرفته تا گفت و گوی چالشی و گزارش های خبری بدان پرداخته شده است، اما جای برنامه ای عامه پسند که با حضور مستقیم مخاطب در فضایی مفرح به چنین مسأله حادی ورود کند کاملا خالی است.

مشکل این است که مسائل مهم را در برنامه هایی ارائه می دهیم که مخاطب ندارد و اگر برنامه گفت وگو محور مدنظرم راه بیفتد این خلأ تا حد زیادی جبران خواهد شد.

البته مشکل اصلی، طرح مسأله بدون ارائه راهکار عملیاتی حل آن است!همین طور است.

این یک روند غلط بوده که مدام با نگاه انتقادی طرح مشکل می کنیم، اما به عمق ماجرا نمی رویم.

واقعیت این است که با زیر سوال بردن همه چیز و همه کس به نتیجه نمی رسیم.

وقتی مسأله ای در کشور پیش می آید همه در ضررش سهیم هستیم پس وقتی بناست برنامه ای درباره این مسأله تولید شود باید برنامه ای باشد که راهبرد دهد.

درباره غلبه فضای مجازی بر زندگی ایرانیان، کم محتوا تولید نشده است اما وقتی بخش عمده این محتواها می شود زیر سوال بردن فضای مجازی، معلوم است که مخاطب گارد می گیرد و محتوای مان به درد نمی خورد.

مسأله را باید کاملا واقعگرایانه ارائه کرد و کنارش هم راهبرد داد؛ این کار مشکلی است.

مشکل کجاست؛ پیدا کردن راهبرد؟؟برنامه های راهبردی گروه تحقیق و پژوهش ویژه و منسجم می خواهد، یعنی نمی شود به اطلاعات و داده های خبری یا مجازی اعتماد کرد و باید سراغ پژوهشگرانی رفت که سال های سال عمرشان وقف کشف یک راهبرد شده است.

یادم می آید حین تولید باز هم زندگی بارها در پیدا کردن پژوهشگر مرتبط با موضوع مجبور شدیم موضوع را عوض کنیم.

همین حالا در کشورمان با معضل آموزش و پرورشی روبه روییم که کودکان را در مسیر استعدادهایشان قرار نمی دهد و تازه بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه است که فرزندان ما درمی یابند مسیر را اشتباه رفته اند! کدام برنامه کلیدی را دیده ایم که در این باره راهبرد عملیاتی دهد؟سوالی که پیش می آید این است که چرا صاحب سریال های پرمخاطبی مانند همسران و خانه سبز از مدیوم نمایشی برای ارائه راهبرد استفاده نکرده و می خواهد مستقیم طرح مسأله کند؟راحتتان کنم؛ در تولید مجموعه های نمایشی، دست ها بسته است و فضای کار، محدود! چرا؟ چون کوچک ترین اشاره ای، فلان مدیر یا بهمان صنف را ناراحت می کند! بماند که روی غلتک انداختن تولید یک مجموعه نمایشی کلی زمان می گیرد و در این حین سوژه هم می سوزد.

از آن گذشته سازمان هم با مشکلات مالی عدیده روبه روست و این که بخواهد روی سریالی راهبردی که طرح چالش کند بودجه بگذارد، دشوار است.

پس می ماند تولید برنامه گفت وگومحور.

چرا طرح یک سریال راهبردی را به شبکه خانگی ارائه نمی دهید؟ در آنجا که در این سال ها بودجه های خوبی صرف تولید شده!به هر حال من تجربه تولید در شبکه خانگی را هم پشت سر گذاشته ام.

آنجا کاملا دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی حوصله این را ندارد که چند ماه منتظر بماند تا کار به ثمر بنشیند و می خواهد در کوتاه ترین زمان سرمایه اش برگردد.

حق هم دارد.

وقتی از جیبش خرج می کند باید به سود برسد وگرنه ورشکسته می شود.

زمانی که عشق تعطیل نیست را برای شبکه خانگی تولید می کردم به دنبال این بودم که رفته رفته فضا را برای طرح معضلات و ارائه راهبرد فراهم کنم اما عجله بخش خصوصی و بازیگرسالاری، عرصه را بر من تنگ کرد و تولید ناتمام ماند.

.

و عجیب که همان بازیگرسالاری این روزها بلای جان تهیه کنندگان سینما و تلویزیون هم شده است؟آن روزها هشدار دادم که این اهمیت بیش از حد به ستاره ها، سرانجامی خوش نخواهد داشت اما هشدارهایم جدی گرفته نشد تا اخیرا که درخواست های نجومی برخی بازیگران، انتقادات تند و تیز همکاران را موجب شده! اگر همان موقع هشدارها را جدی می گرفتند می شد سازوکاری مناسب برای کنترل تقاضاهای مالی بی حساب و کتاب این گروه طراحی و اجرا کرد.

حرف آخر؟بیکاری از هر کاری سخت تر است اما نمی شود به هر قیمتی تن به کار داد!
کلید واژه ها: برنامه - تلویزیون - تولید - ایرانی - مجموعه تلویزیونی - نمایش - شبکه نمایش خانگی - خانه سبز - فارغ التحصیلان - عشق تعطیل نیست - چهره ها - شبکه - خانه - نمایش خانگی - مخاطب - زندگی - میانه - مجازی - شبکه نمایش - شام ایرانی - شبکه خانگی - روان شناسی - فضای مجازی - چهره - نوجوانان - ادبیات - موفقیت - کودکان - انتخاب - جامعه

آخرین اخبار سرویس:
معرفی نامزدهای انتخاب مردمی برترین های 40 سال سینمای «مقاومت»

محسن چاوشی به تلویزیون می آید

سحر دولتشاهی با «امیر» مسافر آفریقا شد

آغاز برداشت زعفران در نی ریز +فیلم

بازدید 20 هزار نفر از نمایشگاه کتاب کیش

قاتل خاموش در کمین افراد سهل انگار+فیلم

«تگزاس 2» با پژمان جمشیدی و سام درخشانی +عکس

محسن چاوشی بار دیگر در تلویزیون +عکس

​سری جدید «کاملا دخترونه»با مژده لواسانی روی آنتن شبکه سه می رود

سوگواره عکس فرهنگ عاشورایی برگزیدگان خود را شناخت

دومین جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند آغاز شد

معرفی سبک باروک در موسیقی، ادبیات و سایر هنرها

اتمام کاوش های فصل پنجم و مرمت دیواره های کشف شده در کاخ خسرو

چگونه از پاورپوینت برای فیلم گرفتن از صفحه استفاده کنیم؟

اجتماع مردمی بیعت با امام زمان (عج) در حرم شاهچراغ (ع)+ فیلم

فرصت هایی که برای لاف زدن پیش دوستانمان از کودکانمان می گیریم (فیلم)

رونمایی 8 عنوان کتاب حوزه فرهنگ و هنر قرآنی در نمایشگاه کتاب لرستان

بازدید 20 هزار نفر از نمایشگاه کتاب کیش

زنان امروز، دیروزی نیستند اما رفتار با آنها قدیمی است

​رقمهای اعلام شده از وزارت ارشاد تطابقی با واقعیت ندارد

چه نمایش های جدیدی در تماشاخانه ها ببینیم

​انتشار جدول فیلم های جشنواره مقاومت

سهم اقتباس ادبی در ارتقای کیفی آثار سینما غیر قابل انکار است

تجلیل از عباس نباتی صدا پیشه پیشکسوت

بخش خبری 20، پنجشنبه بیست وچهارم آبان ماه مرکز قزوین+فیلم

بخش خبری 26-8-97

جهش جشنواره بین المللی تئاتر کودک در 25 سالگی

دبیرخانه دائمی، جهش جشنواره تئاترکودک در 25 سالگی

«سر به سر» با شبکه امید میزبان خانه های شما می شود

توزیع 80 درصدی بلیط های جشنواره تئاتر کودک در حاشیه شهر همدان

محسن چاوشی تیتراژ سریال دوره قاجار را می خواند

برگزیدگان مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب معرفی شدند

«جاده قدیم» فیلمی علیه خشونت و اعتراض به آن با صدای بلند است

جشنواره فرهنگی هنری ققنوس ویژه دانشجویان استان کرمان برگزار می شود/ 30 آذرماه؛ آخرین مهلت ارسال

برداشت دیررس ترین خرمای جنوب در گراش+ فیلم

جلوه های ویژه فیلم برج تاریک

جمشید هاشم پور «ژن خوک» را کلید زد

پیشرو بودن فضای کتاب و رسانه استان گیلان در کشور/حضور بیش از 400 ناشر در 204 غرفه

جشنواره کودک و نوجوان؛ فرصتی برای معرفی ظرفیت های فرهنگی همدان

برنده جایزه کاندیل معرفی شد/ انتخاب بهترین تاریخ نگار سال

بازگشت محسن چاوشی به تلویزیون با سریال دوره قاجار

عملکرد درخشان دپای در سال 2018

شهروند خبرنگار ما باشید + فیلم

بیوگرافی پویا بیاتی +عکس

نقد طنز پردازان مورد استقبال دولت است

جشنواره دانش آموزی انار در تفت+ فیلم

گشایش چهاردهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان‎

جمشید هاشم پور «ژن خوک» را کلید زد

در دست ساخت بودن 100 مدرسه در کشور

نقش مولفان در تقویت سرانه مطالعه بی بدیل است

انیمشین کوتاه حواس پرت

واکنش کاهانی به انتقادها از «خانم یایا»/ من همین هستم و غیرقابل تغییر؛ مراقب فرصت طلب ها باشید

شاهرخ استخری در دوران کودکی + تصویر

برگزاری سی و یکمین شنبه انقلاب با موضوع «سرود و موسیقی»

دوازدهمین جشنواره تئاتر استانی در قاین آغاز شد

میزگرد کتابخوانی و چالش های پیش رو در ایرنا برگزار شد

کشف 10 قلم شی تاریخی و اسلامی در مازندران

دادگاهی شدن سلمان خان به خاطر برافراشته شدن پرچم پاکستان در فیلم هندی

مجموعه تلویزیونی «باغ سرهنگ» از شبکه پنج

بازدید 20 هزار نفر از نمایشگاه کتاب کیش

استقبال ساکنان و گردشگران کیش از نمایش مستند 20 زندگی در اعماق خلیج فارس

رونمایی از «قوت دل و نوش جان» در کتابخانه ملی

ضرورت عجین شدن دانش آموزان با مطالعه کتاب غیردرسی

دستمزد واقعی مهناز افشار برای بازی در «الیور توییست»

با دیدن این فیلم حتما لبخند می زنید

نمایشگاه بزرگ کتاب در پاکدشت افتتاح شد

سی و یکمین نشست شنبه های انقلاب

بازخوانی «کسی به سرهنگ نامه نمی نویسد» مارکز در رادیو

«قوت دل و نوش جان» رونمایی می شود

بازدید 20 هزار نفر از نمایشگاه کتاب کیش

برگزیدگان سوگواره عکس فرهنگ عاشورایی تجلیل شدند

قهر مخاطب با رضا عطاران

رئالیسم اکسپرسیونیستی در «تنگنای آسمان ...»

تیزر فیلم سینمایی «پاستاریونی» رونمایی شد

اعلام اجرای برنامه های سی امین جشنواره تئاتر استان

قهر مخاطب با رضا عطاران

سکانس هایی از فیلم سینمایی رازها

افتتاح خانه قرائت کلید ویژه دانش آموز دختر در قائم شهر

جزییات جشنواره ملی فانوس تشریح شد

راه اندازی نخستین کتابفروشی سیار در یزد+ تصاویر

چهارمین جشنواره اسباب بازی

برگزاری شبِ ادوارد سعید

نخستین کتاب فروشی سیار یزد راه اندازی شد

برگزاری جشنواره ملی هنر و فرهنگ اقوام ایرانی

معرفی برترین های 40 سال سینمای مقاومت

محسن چاوشی تیتراژ سریال «بانوی عمارت» را می خواند

پایان آخر خط مسعودی با سوری ها و لبنانی ها در لبنان

سه بازیگر زن پیشکسوت در «خانه برناردا آلبا»/ عکس

دستمزد واقعی مهناز افشار برای بازی در «الیور توییست»

تنگنای آسمان در نقش جهان

هشتمین دوره مونودرام دانشگاه تهران برگزار می شود

رئالیسم اکسپرسیونیستی در «تنگنای آسمان ...»

برگزاری آیین دوسالانه انتخاب کتاب استان

انتشار گزینه اشعار روح انگیز کراچی

تقویت همکاری بین سینمای ایران و فنلاند

استقبال ساکنان و گردشگران کیش از نمایش مستند20 زندگی در اعماق خلیج فارس

600 اثر تاریخی در استان نیازمند تعیین حریم

سریال Devil May Cry ساخته خواهد شد

سرقت کامپیوتر خودرو در کمتر از 30 ثانیه + ویدیو

استقبال پژوهشگران از نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی

برنامه ستاره محور به جایی نمی رسد

برنامه ستاره محور به جایی نمی رسد