مطالب مرتبط:
داور بخش فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزی: دانش آموزان با موضوع انسانیت، امید و ائمه اطهار(ع) فیلم ساختند
شهادت یک دهه هفتادی در دفاع از وطن/ اصغر الیاسی روز اول محرم به اربابش پیوست + فیلم و تصاویر
لباس متفاوت کمند امیرسلیمانی در یک فیلم دهه شصتی+عکس
رضا عطاران + جواد عزتی + موارد منکراتی دهه شصت = پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران با چاشنی وظیفه
اجرا 60 برنامه فرهنگی ویژه دهه ولایت و امامت
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 مهر 1397 ساعت 15:302018-10-15فرهنگي

غفلت از فیلم های فرهنگی دهه ی 30


نشست تخصصی «جایگاه و نقش آرشیو فیلم» برای پژوهش درباره سینمای ایران با حضور احمد ضابطی جهرمی دبیر دومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، محمد تهامی نژاد فیلمساز و پژوهشگر و علیرضا قاسم خان پژوهشگر و تهیه کننده سینما برگزار شد.

- نشست تخصصی جایگاه و نقش آرشیو فیلم برای پژوهش درباره سینمای ایران با حضور احمد ضابطی جهرمی دبیر دومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، محمد تهامی نژاد فیلمساز و پژوهشگر و علیرضا قاسم خان پژوهشگر و تهیه کننده سینما برگزار شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در ابتدای این نشست، دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی گفت: همانطور که در خبرها اطلاع رسانی شد؛ دومین جایزه پژوهش سال سینما درحال برگزاری است.

این جایزه به پژوهش هایی با موضوع سینمای ایران در جنبه های بنیادی و زیربنایی سینما، اختصاص دارد.

احمد ضابطی جهرمی با بیان اینکه فضای اصلی این جایزه را دانشگاه ها دراختیار دارند، ادامه داد: هدف اصلی این رویداد فرهنگی این است که پژوهش های سینمایی بر روی جنبه های زیربنایی سینما تاثیر بگذارند و امید ما به تاثیرگذاری است.

وی تاکید کرد: نزدیک کردن دست اندرکاران سینما به مقوله پژوهش بدون پشتوانه علمی قطعا امکان پذیر نخواهد بود.

به همین خاطر پژوهش نُت کلیدی این جایزه است.

برای این دوره هفت نشست تخصصی برنامه ریزی کردیم.

در این نشست های تخصصی که از میان موضوعات زیربنایی سینما تعیین شده، از پژوهشگران برجسته مربوط دعوت می شود تا موضوعات را با توجه به تخصصی که در مورد آن دارند، تشریح کنند.

جهرمی ادامه داد: برنامه ریزی ما بر این است که دو نشست تخصصی در دانشگاه تهران، دو نشست تخصصی در دانشگاه صدا و سیما، دو نشست تخصصی در دانشگاه هنر و یک نشست تخصصی را در دانشگاه سوره برگزار می کنیم.

در ادامه دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی با اشاره به موضوع نشست تخصصی اول و با بیان اینکه آرشیو تعریف علمی دارد و باید با هدف خاصی صورت گیرد،گفت: اصولا آرشیو قابلیت خاصی برای سرویس دهی دارد و کاملا با سینما تک متفاوت است.

آرشیو را باید یک نوع فیلمخانه ببینیم به همین دلیل هم آرشیو های تخصصی شکل گرفت.

مانند آرشیو هوانوردی، آرشیو بنادر و کشتیرانی، آرشیو ارتش و .

وی با بیان اینکه بیشتر آرشیوهای ما دولتی هستند، ادامه داد: این فکر مهم است که باید آرشیو تخصصی داشته باشیم زیرا هر فیلمی را نمی توان وارد آرشیو کرد.

مدل تحقیق برای یک فیلم در آرشیو مدل بسته ای نیست بلکه باز است.

باید بیشتر به مدل هایی فکر کنیم که در کشورهای دارای سینما حداقل 90 سال پیش داشتند.

ضابطی جهرمی همچنین گفت: در کشورهای دیگر آرشیو فیلم سالها پیش تشکیل شده است و کشور سوئد در این زمینه پیشرو است.

آرشیو فیلم برای همه کشورها بسیار مهم است تا آنجا که هندی ها هنوز به دنبال پیدا کردن اولین فیلمی که ساختند، هستند.

وی ادامه داد: در آرشیو گروهی هستند که وظیفه شان یافتن فیلم ها، گروهی آنالیز کردن فیلم ها و گروهی هم احیاء فیلم ها است.

مقوله آرشیو به اندازه ای اهمیت دارد که باید سازماندهی شود و این امر برای تامین پشتوانه تئوریک سینمای ایران بسیار مهم است.

دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی سال تاکید کرد: هر اندازه به آرشیو اهمیت بیشتری بدهیم سینمای ایران پشتوانه محکم تری خواهد داشت.

آثاری که نتیجه ذوق فکری و مهارت هنرمندان کشور است، میراث ملی تلقی می شود به همین دلیل هم باید از آنها برای آیندگان مراقبت کنیم و باید توجه داشته باشیم که آرشیو نقش مهمی در تولید نیز دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشفیات تاریخ سینما و همچنین علوم دیگری غیر از سینما از کشفیات آرشیو هستند.

در واقع سینما خودش را با آرشیو بیشتر درک کرده است.

پیشنهاد من این است که آرشیو تبدیل به رشته تحصیلی در دانشگاه ها شود.

آرشیو فیلم باید به عنوان بخشی از مدیریت دانش دیده شود در ادامه این نشست علیرضا قاسم خان پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: آرشیو، نگهداری و حفظ واژه هایی هستند که همه ما تصورمان بر این است که آنها را به خوبی می شناسیم حالیکه بسیاری از این نوع مفاهیم برای ما گنگ هستند.

وی ادامه داد: زمانیکه درباره نگهداری صحبت می کنیم باید متوجه باشیم که چگونه باید از آن استفاده کنیم، نباید به مفهوم بسته به آن نگاه کنیم زیرا این نوع مفاهیم درحال تغییر هستند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: باید بدانیم که چگونه یک دانش را سازماندهی کنیم زیرا همانطور که می دانید بالاترین سطح هر پدیده ای دانش است.

در کشور ما هنوز سازماندهی دانش آرشیو اتفاق نیافتاده است بنابراین نمی توانیم بگوییم به بالاترین سطح آرشیو در رسیده ایم.

وی ادامه داد:به عنوان مثال، اگر الان به ما خبر دهند که تکه فیلمی پیدا شده است خود آن فیلم یک اهمیت دارد و اینکه چگونه آن را بررسی کنیم اهمیت دیگری دارد.

درباره فیلم های مربوط به دوران قاجار مقالات زیادی نوشته شده است.

قاسم خان همچنین یاداور شد: زمانیکه درباره فیلم های تاریخی و آرشیو کردن آنها حرف می زنیم با 2 موضوع مواجه می شویم، اولین موضوع متریال و دیگری ارزش های بصری آن است.

وی با بیان اینکه آرشیو به خودی خود دارای ارزش اسنادی است، گفت: در آرشیو نارا(آرشیو های ملی آمریکا) از همه اسناد و مواد تولید شده در روند کسب و کار که دولت ایالات متحده آمریکا به انجام رسانیده است فقط یک تا سه درصد به دلایل حقوقی و تاریخی نگهداری می شود.

که این بخش شامل 6 میلیارد قطعه کاغذ، 13 میلیون عکس، 365هزار حلقه فیلم، 345 هزار حلقه صدا و 27 میلیون عکس هوایی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید دید با این حجم زیاد از اسناد چگونه می توانند به پژوهشگران سرویس استفاده از آنها را بدهند.

قاسم خان در ادامه گفت: باید بودجه ای برای مواد آرشیو به خصوص برای استفاده در فیلم های سینمایی و پژوهشی درنظر گرفته شود، زیرا بر اساس گسترش تکنولوژی با رجوع به فیلم های آرشیوی می توان صحنه هایی از فیلم را بازسازی کرد که این امر خود مستلزم بودجه است.

آرشیوی ست ها نگهبان خاطره های اجتماعی هستند در ادامه این نشست محمد تهامی نژاد نیز گفت: در فراخوان جشنواره بین المللی آرشیوها ( در سال 2019 که در پاریس برگزار می شود) آمده است که همه ما اهمیت نقشی را که آرشیوها در جوامع ما بازی می کنند، می دانیم ولی باید آن را به گوش سایر مردم جهان برسانیم.

وی ادامه داد: عنوان همایش حاضر جایگاه نقش آرشیو فیلم در پژوهش سینمای ایران است.

آرشیوها برای مطالعات تاریخی، شاهد فراهم می کنند و برای پژوهشگر ، هویت فرهنگی و حس مکان و روحیه زمان را عینیت می بخشند.

118 سال زندگی ایرانیان در قوطی های دو بخش پوزیتیف و نگاتیو آرشیو، نگهداری شده است.

به قول دکتر برایان اُبلیویون تبدیل زندگی به رسانه، ضامن بقای آرشیو هاست .

بسیاری از فیلم هایمستند و داستانی و انیمیشن، حاکی از عواطف و نگاه و قابلیت سینمایی سازندگان این آثار در ثبت و روایت زندگی است.

این پژوهشگر همچنین گفت: آرشیو، نهادی برای جمع آوری، ترمیم، نگهداری و دسترسی پذیری است و از این جنبه رشد کمی و کیفی انواع مختلف آرشیو و موزه فیلم برای جمع آوری، نگهداری و طبقه بندی اسناد سینمایی دارای اهمیت حیاتی است و تردیدی در این نیست.

به عنوان نهادی مستقل و فارغ از نظریه های متنوع پژوهشی است.

وی یادآور شد: آرشیو فیلم ، عهده دار گردآوری، نگهداری و نظم بخشی به تاریخ بصری سرزمین است و در صورتی که به عنوان میدان تحقیق مورد پرسش قرار گیرد، امکانات و محدودیت هایش آشکارتر خواهد شد.

باید دید آیا آرشیو در عین بی طرفی، قادر است به عنوان منبع ، امکان پژوهش در نقطه آغاز گسست های فرهنگی، اجتماعی ، معرفتی ، تاریخی و تداوم ژانرها و شیوه های فیلمسازی را فراهم بیاورد؟ تهامی نژاد همچنین گفت: آرشیوها از طریق ترمیم، در مبارزه ای ابدی با کهنگی و رنگ پریدگی و در یورش گذشت زمان به مواد آرشیوی هستند.

آرشیویست ها، حریصان مهربان و مردمان بخردی هستند که راز دانش را به هرگونه زبان جمع می کنند و گرامی می دارند، تا تکه هایی از هرگوشه زمان را در اختیار پژوهشگران زیبایی و خاطره و فرهنگ بگذارند.

شالوده کار آرشیویست ها بر تخصص علمی از سویی و ترمیم دست چپاول زمان از سوی دیگر نهاده شده است.

فیلم نیتراته آتش گیر است، در دوره قاجار دست امیر خان را سوزاند، سینماهایی را به آتش کشید.

خان بابا معتضدی به من گفت که قوطی فیلم آبی و رابی روی یکی از رف های داخل لابراتوارش بود.

یک روز در آن را باز کرد ،دید پودر شده است.

پس چاره این است که آن را به سلولویید و دیجیتال تبدیل کنیم و از خود ویرانگری و پودر شدن و به آتش کشیدن ساختمان آرشیو خلاص شویم؟ اما فیلم نیتراته یک دستاورد بشری است، باید راه هایی برای حفظ آن یافت و هلندی ها یافتند.

تهامی نژاد ادامه داد: آرشیو این امکان را در اختیار بیننده می گذارد که برای مثال در نوع بازیگری اصغر تفکری یا ارحام صدر، ملاحت و حال و هوای خاص زمانه اش را تجربه کند.

تجربه ای که یاد آور خاطره بازیگری روحوضی است.

چرخش بازیگری از سنت روحوضی به بازیگری سبک متد را به خوبی در فیلم های آغاز دهه سی تا چهل می توان پیگیری و پژوهش کرد.

هرچند غلبه نگاه سیاسی، حتی اخلاق گرایی، ویژگی های زیبایی شناختی این دوره را در پرده فراموشی فرو برده است.

وی ادامه داد: آرشیوها، به عنوان میدانی برای تحقیق، امکان پژوهش های تبارشناختی را فراهم می آورند.

پوریا جهانشاد در نقد فیلم مستند سینمای ایران ، می نویسد کارگردان همچون یک تبارشناس، نخستین لحظه تولد سینما را در جنگی بر سر تسخیر پرده نشان می دهد .

فیلم قرار است در مرحله اول بگوید چگونه جنگ بر سر پرده است و چه نیروها، عقلانیت و تضاربی باعث تصاحب پرده توسط سینماتوگراف شده است.

مکانیسم هایی که موجب برتری و تدوام یک میدان در برابر میدان دیگر می شود هنر یک تبارشناس است.

تهامی نژاد با بیان اینکه آرشیویست ها نگهبان خاطره های اجتماعی هستند، گفت: فیلم سینمایی از مشروطیت تا سپنتا پس از 47 سال محبوس بودن در سال 1396 پخش شد.

از طریق نوشته ای در آغاز، از فیلم استقبال به عمل آمد و حالا در سراسر جهان قابل دسترس است و شاید به آرشیوهایی در سایر کشور ها هم رفته باشد.

اما آنچه در اینترنت موجود است، چند دقیقه و چند نما از فیلم اصلی کوتاه تر است.

این کار معمولا برای پرکردن شکاف های معرفتی و یکسان سازی فرهنگ در دو زمان متفاوت تاریخی، رخ می دهد که شایسته نحوه برخورداری از آرشیو و پژوهش های توسعه یافته سینمایی در عصر ما نیست.

نگهبانان خاطره های جمعی نمی توانند راهی برای این رفتار استفاده کنندگان از آرشیو ها بیابند.

در دوره گستره دیجیتال، بهره برداری از آرشیو ها اخلاق خاصی را می طلبد که تدوین اش برعهده نگهبانان دیگری است.

تهامی نژاد با بیان اینکه آرشیو نهادی مستقل از پژوهش است، گفت: در فراخوان جشنواره بین المللی آرشیوها که در پاریس برگزار می شود، اهمیت نقش آرشیو به شکل خوبی بیان شده است و ما باید آن را به گوش همه مردم برسانیم.

وی همچنین گفت: فیلم های علی حاتمی جستجو در عواطف و احساسات است بنابراین می توان گفت علی حاتمی پژوهشگر عواطف و احساسات گمشده ایرانی است.

وی ادامه داد: فیلمخانه ملی ایران می تواند مطالعات بین فیلمخانه ای با کشورهای دیگر داشته باشد تا بدین وسیله آرشیو خود را تکمیل کند.

متاسفانه واژه فیلمفارسی و توجه بیش از حد به این نوع فیلم ها موجب شد تا بخشی از فیلم های فرهنگی دهه 30 مورد غفلت قرار گیرد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فیلمخانه می توانند به افرادی که در آرشیوها کار می کنند، بورسیه بدهند.

در این نشست لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی و حسین فرج مدیرکل دفتر توسعه فناوری و تعدادی از استادان دانشگاه صدا و سیما حضور داشتند.

انتهای پیان
کلید واژه ها: سینما - آرشیو - سینمای ایران - جایزه - فیلم - دانشگاه - ایران - برگزار - برنامه ریزی - فرهنگی - برنامه - اطلاع رسانی - تاثیرگذاری - محمد - قاسم - علمی - هایی - متفاوت - اطلاع - بنادر - رسانی - گزارش - سرویس - امید - ارتش - بسته - سوره - صورت

آخرین اخبار سرویس:
10 درصد فیلم سازان مقصر هستند / سینماها به بنگاه تبدیل شده اند

با کلید روی هنر یادگاری می نویسد!

با کلید روی هنر یادگاری می نویسد!

تلفیقی زیبا از واقعیت و خیال در نقاشی

10 درصد فیلم سازان مقصر هستند / سینماها به بنگاه تبدیل شده

اولین روز بیست وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

توضیحات خانم بازیگر درباره یک شوخی با علی ضیا،که جنجالی شد

فرش هایی از جنس نقاشی

عکسی زیرخاکی از 3 بازیگر محبوب طنز

عکسی زیرخاکی از 3 بازیگر محبوب طنز

«مستر تستر» بازیگر شد!

ارکستر مانجین

کودک و کودکی را به رسمیت بشناسیم

بیست و پنجمین کتابخانه شهرستان کرمانشاه افتتاح شد

مستر تیستر با پاستاریونی به سینما می آید

زمانی برای مستی قوچ ها؛ این روزها در پارک ملی گلستان چه می گذرد؟ (+فیلم)

کنایه رشیدپور به احتمال 32 میلیونی شدن پراید +فیلم

بیشترین کمک وزارت ارشادبه کدام موسسه های فرهنگی بوده؟

خندوانه از فردا می آید

مستر تیستر فیلم بازی می کند

سمپاشی با استفاده از بالگرد رادیوکنترلی+فیلم

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آغاز به کار کرد

بازیگر تازه سینمای ایران:مستر تیستر!

چهره تکیده حسین محب اهری کنار بازیگر «پایتخت»+عکس

پست بازیگر سریال پایتخت از چهره تکیده حسین محب اهری

جشن امضای 3 کتاب مصطفی رحماندوست

بازیگر تازه سینمای ایران:مستر تیستر!

جادوگران ادبیات کودک و نوجوان در شیراز تقدیر شدند

هنوز افت معناداری در تولید مستند نداشته ایم

همه حواشی «آن ماری سلامه»؛ از فیلم تجاوز تا فیلم رقص!

سومین دوره جام باشگاه های کتابخوانی در کشور برگزار می شود

تصویر زیرخاکی از سه بازیگر مشهور طنز کشور + عکس

مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام

عذرخواهی سرآشپز دستپخت +فیلم

ارائه منتخبی از اسناد نفیس خارجی در کاخ گلستان

جادوگران ادبیات کودک و نوجوان در شیراز تقدیر شدند

چرا بازیگران زن مجرد راحت تر به سینما راه پیدا می کنند

بازیگران جدید در «حکایت های کمال»

هدیه تهرانی بهترین بازیگر زن جشنواره تورنتو شد

خانه برناردا آلبا در رشت اکران می شود

خانه برناردا آلبا در رشت

گلستان،نگارستان ایران میزبان گردشگران می شود

از سیستم همزیستی صلح آمیز و بین المللی ایران استفاده کنیم

خانه برناردا آلبا در رشت

تکیه ناسار سمنان

وقتی شرکت گاز، گاز مساجد رو هم قطع میکنه + فیلم

جشن کتاب در قزوین

چهره تکیده حسین محب اهری کنار بازیگر «پایتخت»/ عکس

قوت دل و نوش جان

آغاز به کار دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام

گزارش تصویری دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند

گزارش تصویری اختتامیه دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند

لزوم تعامل بین سازمان اسناد و میراث فرهنگی

زوج مشهور تلویزیون هم وارد عرصه تئاتر شدند

10 فیلم شاخصی که به خوبی طبیعت و ذهنیت زنانه را به نمایش می گذارند [قسمت اول]

نخستین عکس های فیلم سرو زیر آب

گزارش تصویری دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند

کارگردان های شاخص مشکلی برای کار در تلویزیون ندارند

گزارش تصویری اختتامیه دومین جشنواره تئاتر استانی منطقه آزاد اروند

فیلم | گل اول ایران به ونزوئلا

جشنواره مستند در ایستگاه آخر

روزیاتو: نگاهی به نمایش بینوایان، بزرگترین نمایش موزیکال کشور چه حرفی برای گفتن دارد؟

اعلام نامزدهای اولیه بخش رمان جایزه احمد محمود

ثبت 48 اثر در کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس

«شهرزاد 4» منوط به تمایل بازیگران

دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گرگان آغاز شد

عکس: بوسه لیلا اوتادی برصورت آن ماری سلامه بازیگر حوالی پاییز /کارهای عجیبی که در بعضی کشورها قانونی است+عکس ( برگزیده )

بازیگر تازه سینمای ایران: حمید سپیدنام معروف به مستر تیستر!

سیزدهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران

پشت کردن به دوره قاجار پشت کردن به گذشتگان است

دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گرگان آغاز شد

جشنواره «پیامبر مهربانی» از فردا در پایتخت آغاز می شود

سینمای جهان و سیمای پیامبر مهربانی در گذر زمان

جشنواره «پیامبر مهربانی» از فردا در پایتخت آغاز می شود

پشت صحنه فیلم سینمایی بازی مالی

جشن امضای 3 کتاب مصطفی رحماندوست

عاشقانه در باران و نیایش در تالار وحدت رونمایی می شوند

مجموعه خبری 28 آبان 97

جشن تولد مجری زن مشهور درکنار همسر خواننده اش/عکس

فیلم | لحظات هیجان انگیز از پرواز هواپیماها

مجموعه خبری 27 آبان 97

افتتاح نخستین پل تمام شیشه ای ایران در هیر 

آلبوم های «عاشقانه در باران» و «نیایش» رونمایی می شوند

پورجوادی: اگر به عقب برگردم پژوهش را از شاهنامه شروع می کنم

هفته وحدت مبارک + فیلم

45 سال با دفتر نشر فرهنگ اسلامی

انیمیشن های ایرانی تفاوتی با خارجی ها ندارند/آموزش مستقیم در سینما جالب نیست

جلسه پرسش و پاسخ طراحان و مدیر کارگروه مد و لباس برگزار شد

جشن تولد 95 سالگی بانوی ضیاءآبادی + فیلم

آغاز دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین

موسیقی در خیابان های آرمان شهر

آغاز هنرنمایی اقوام ایرانی در دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین

​«شام آخر» در نهمین جشنواره عمار

دارم اینجا تجزیه می شم به دیوار چهارم رسید

جایگاه واکاوی در نقد موسیقی در ایران بررسی می شود

جشن بزرگ وحدت فردا در زاهدان برگزار می شود

تازه ترین خبرها از سریال 100 قسمتی «بی همگان»

محمد خزاعی: سانسور نمی کنیم، محفلی برای صداهای شنیده نشده در دنیاییم

کسب جایزه نخست ملی کارتون و کاریکاتور کتاب تهران

می توان از طریق گفت وگو و تعامل، بسیاری از مشکلات قضایی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را برطرف کرد

غفلت از فیلم های فرهنگی دهه ی 30

غفلت از فیلم های فرهنگی دهه ی 30