مطالب مرتبط:
تفسیر آیاتی از سوره توبه
تفسیر آیاتی از سوره توبه
تفسیر آیاتی از سوره توبه
تفسیر آیاتی از سوره انفال
تفسیر آیاتی از سوره انفال
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مهر 1397 ساعت 03:262018-09-26سياسي

تفسیر آیاتی از سوره توبه


15 سوره توبه را می‎خوانید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل از امیرالمومنین علی علیه السلام خواهد بود.

فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ فَإِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ وَنُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿11﴾ پس اگر توبه کنند و نماز برپا دارند و زکات دهند در این صورت برادران دینی شما می باشند و ما آیات [خود]را برای گروهی که می دانند به تفصیل بیان می کنیم (11) وَإِنْ نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ ﴿12﴾ و اگر سوگندهای خود را پس از پیمان خویش شکستند و شما را در دینتان طعن زدند پس با پیشوایان کفر بجنگید چرا که آنان را هیچ پیمانی نیست باشد که [از پیمان شکنی]باز ایستند (12) أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَکَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ﴿13﴾ چرا با گروهی که سوگندهای خود را شکستند و بر آن شدند که فرستاده [خدا]را بیرون کنند و آنان بودند که نخستین بار [جنگ را]با شما آغاز کردند نمی جنگید آیا از آنان می ترسید با اینکه اگر مؤمنید خدا سزاوارتر است که از او بترسید (13) قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ ﴿14﴾ با آنان بجنگید خدا آنان را به دست شما عذاب و رسوایشان می کند و شما را بر ایشان پیروزی می بخشد و دلهای گروه مؤمنان را خنک می گرداند (14) وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ وَیَتُوبُ اللَّهُ عَلَی مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ﴿15﴾ و خشم" دلهایشان را ببرد و خدا توبه هر که را بخواهد می پذیرد و خدا دانای حکیم است (15) تفسیر: یکی از فنون فصاحت و بلاغت آن است که مطالب پر اهمیت را با تعبیرات گوناگون برای تاکید و جا افتادن مطلب تکرار کنند، و از آنجا که مسئله ضربه نهایی بر پیکر بت پرستی در محیط اسلام و برچیدن آخرین آثار آن از مسائل بسیار مهم بوده است، بار دیگر قرآن مجید مطالب گذشته را با عبارات تازه ای در آیات فوق بیان می کند، نکات جدیدی نیز در آن وجود دارد که مطلب را از صورت تکرار و لو تکرار مجاز خارج می سازد.

نخست می گوید (اگر مشرکان توبه کنند و نماز را بر پا دارند و زکات را بپردازند برادر دینی شما هستند (فان تابوا و اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه فاخوانکم فی الدین)؛ و در پایان آیه اضافه می کند، (ما آیات خود را برای آن ها که آگاهند شرح می دهیم) (و نفصل الایات لقوم یعلمون).

در آیات گذشته سخن از این بود که اگر توبه کنند وظیفه اسلامی نماز و زکوه را انجام دهند مزاحمشان نشوید (فخلوا سبیلهم)، اما در اینجا می فرماید (برادر دینی شما هستند)، یعنی هیچگونه تفاوتی با سایر سوء خود ادامه دهند، شما با پیشوایان این گروه کافر پیکار کنید) (و ان نکثوا ایمانهم من بعد عهدهم و طعنوا فی دینکم فقاتلوا ائمه الکفر).

(چرا که عهد و پیمان آن ها کمترین ارزشی ندارد.

) (انهم لا ایمان لهم).

درست است که آن ها با شما پیمان ترک مخاصمه بسته اند، ولی این پیمان با نقض شدن مکرر و آمادگی برای نقض در آینده اصلا اعتبار و ارزشی نخواهد داشت.

(تا با توجه به این شدت عمل و با توجه به این که راه بازگشت به روی آن ها باز است، از کار خود پشیمان شوند و دست بردارند) (لعلهم ینتهون).

در آیه بعد برای تحریک مسلمانان و دور ساختن هرگونه سستی و ترس و تردید در این امر حیاتی از روح و فکر آنها می گوید: (چگونه شما با گروهی پیکار نمی کنید که پیمانهایشان را شکستند، و تصمیم گرفتند پیامبر را از سرزمین خود خارج کنند) (الا تقاتلون قوما نکثوا ایمانهم و هموا باخراج الرسول).

شما ابتدا به مبارزه و لغو پیمان نکرده اید که نگران و ناراحت باشید، بلکه (مبارزه و پیمان شکنی در آغاز از آن ها شروع شده است) (و هم بدؤ کم اول مره)؛ و اگر تردید بعضی از شما در پیکار با آن ها به خاطر ترس است، این ترس کاملا بیجا است، (آیا شما از این افراد بی ایمان می ترسید، در حالی که خداوند سزاوارتر است که از او و از مخالفت فرمانش بترسید، اگر به راستی شما ایمان دارید (اتخشونهم فالله احق ان تخشوه ان کنتم مؤ منین).

در آیه بعد وعده پیروزی قطعی به مسلمانان می دهد و می گوید: (با آن ها پیکار کنید که خداوند آن ها را به دست شما مجازات می کند) (قاتلوهم یعذبهم الله بایدیکم).

نه فقط مجازات می کند بلکه (خوار و رسواشان می سازد) (و یخزهم)؛ و شما را بر آن ها پیروز می گرداند) (و ینصرکم علیهم)؛ و به این ترتیب دلهای گروهی از مؤمنان را که تحت فشار و شکنجه سخت این گروه سنگدل قرار گرفته بودند و در این راه قربانیهایی داده بودند شفا می دهد (و بر جراحات قلب آن ها از این راه مرهم می نهد) (و یشف صدور قوم مؤمنین).

بعضی از مفسران گفته اند منظور از (قوم مؤمنین) گروه مؤ منان طائفه (بنی خزاعه) هستند که جمعی از بت پرستان از طایفه بنی بکر ناجوانمردانه بر آن ها ریختند و غافلگیرشان ساختند و بعضی گفته اند اشاره به گروهی از مردم یمن" است که اسلام را پذیرفتند ولی، چون به مکه آمدند از طرف بت پرستان مورد آزار و شکنجه واقع شدند.

ولی بعید نیست این عبارت همه کسانی را که به نوعی تحت فشار و شکنجه بت پرستان قرار گرفته بودند و دلهایشان از آن ها پر خون بود شامل شود.

در آیه بعد اضافه می کند که در پرتو پیروزی شما و شکست آن ها (خشم دلهای مؤ منان را فرو می نشاند).

(و یذهب غیظ قلوبهم).

این جمله ممکن است تاکیدی برای جمله سابق (و یشف صدور قوم مؤمنین) بوده باشد و نیز ممکن است با آن متفاوت باشد و جمله گذشته اشاره به این باشد که در پرتو پیروزی اسلام دلهایی که سال ها به خاطر اسلام و پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) می طپید و ناراحت و بیمار بود بهبودی یافت، و جمله دوم اشاره به این است که دلهایی که به خاطر از دست دادن عزیزان و بستگان و تحمل انواع آزار ها و شکنجه ها پر از ناراحتی بود آرامش خود را با کشته شدن دشمنان سنگدل باز می یابد؛ و در پایان آیه می فرماید (خداوند توبه هر کسی را که بخواهد (و مصلحت بداند) می پذیرد) (و یتوب الله علی من یشاء).

(و خداوند از نیات توبه کنندگان آگاه است و دستورهایی را که درباره آن ها و همچنین پیمان شکنان داده است حکیمانه می باشد) (و الله علیم حکیم).

ضمنا جمله های اخیر اشاره به آن است که ممکن است در آینده بعضی از آن ها از در توبه درآیند باید توجه داشته باشند که خدا توبه آن ها را می پذیرد و و شدت عمل در مقابل آن ها جایز نیست و نیز بشارتی است به اینکه چنین افرادی در آینده به سوی مسلمان ها خواهند آمد و توفیق الهی به خاطر آمادگی روحیشان شامل حال آن ها خواهد شد.

به طور کلی بعضی از مفسران آیات اخیر را از اخبار غیبی قرآن و از نشانه های صدق دعوت پیامبر دانسته اند زیرا آنچه قرآن در آن بیان کرده واقع شده است.

در اینجا به چند نکته باید توجه کرد: 1- در اینکه منظور از این گروه چه اشخاصی هستند، باز در میان مفسران گفتگو است، بعضی اشاره به یهود و بعضی به اقوامی که در آینده با مسلمانان درگیر شدند، مانند حکومتهای شدند و مرتد گشتند.

ولی ظاهر آیات به خوبی گواهی می دهد که موضوع سخن همان گروه مشرکان و بت پرستانی است که در آن زمان به ظاهر با مسلمانان پیمان ترک مخاصمه داشتند، ولی عملا پیمانشان را نقض کرده بودند و آن ها گروهی از مشرکان اطراف مکه، یا سایر نقاط حجاز بودند.

اما احتمال اینکه منظور یهود باشد، بسیار بعید است، زیرا تمام بحثهای این آیات پیرامون مشرکان دور می زند.

هم چنین ممکن نیست که منظور از آن طایفه قریش باشد، زیرا قریش و سر کرده آن ها ابو سفیان در سال هشتم هجرت پس از فتح مکه ظاهرا اسلام را قبول کردند، در حالی که سوره مورد بحث ما در سال نهم نازل شده است؛ و نیز این احتمال که منظور حکومتهای ایران و روم باشد، بسیار از مفهوم آیات دور است، زیرا آیات سخن از یک درگیری فعلی می کند، نه درگیری های آینده و علاوه آن ها پیامبر را از وطن خود خارج نکرده بودند؛ و نیز احتمال اینکه منظور مرتدین باشد فوق العاده بعید است زیرا تاریخ گروه نیرومندی از مرتدین را در آن زمان نشان نمی دهد که مسلمانان بخواهند با آن ها پیکار کنند، و علاوه کلمه (ایمان) (جمع یمین) و هم چنین کلمه عهد ظاهرا بهمان معنی پیمان ترک مخاصمه است نه پذیرش اسلام (دقت کنید)؛ و اگر می بینیم در بعضی از روایات اسلامی این آیه به آتش افروزان جنگ جمل (ناکثین) و مانند آن ها تطبیق شده، نه بخاطر آن است که آیات درباره آن ها نازل شده باشد، بلکه هدف این است که روح آیه و حکم آن در مورد ناکثین و گروههای مشابهی که بعدا روی کار خواهند آمد صادق است.

تنها سؤالی که باقی می ماند این است که اگر منظور همان گروههای بت پرستان پیمان شکن هستند که در آیات گذشته از آن ها سخن گفته شد چرا در اینجا تعبیر می کند (و ان نکثوا ایمانهم): اگر آن ها پیمانهای خویش را بشکنند در حالی که این گروه ها پیمان ها را عملا شکسته بودند؟ پاسخ این سوال آن است که منظور از جمله مزبور این می باشد که اگر آن ها به پیمان شکنی خویش ادامه دهند و دست از کار خود برندارند، باید با آن ها پیکار کنید، نظیر آنچه در معنی (اهدنا الصراط المستقیم) می گوییم، که مفهومش این است خدایا ما را هم چنان بر راه راست بدار، و به هدایت ما ادامه ده.

شاهد این سخن آن است که جمله مزبور (ان نکثوا ایمانهم) در مقابل جمله (ان تابوا.

) قرار گرفته است یعنی از دو حال خارج نیست، یا آن ها توبه می کنند و دست از شرک و بتپرستی بر می دارند و به راه خدا می آیند، و یا اینکه همچنان به راه خویش ادامه می دهند، در صورت اول آن ها برادران شما هستند، و در صورت دوم باید با آنان پیکار کنید! 2- قابل توجه اینکه در آیات فوق نمی گوید با کافران مبارزه کنید، بلکه می گوید با رؤ سا و پیشوایانشان به جهاد برخیزید، اشاره به اینکه توده مردم پیرو رؤ سا و زعمای خود هستند، هدف گیری شما باید همیشه آن ها باشند، باید سرچشمه های گمراهی و ضلالت و ظلم و فساد را ببندید، و ریشه ها را بسوزانید، و تا آن ها هستند مبارزه با پیروانشان سودی ندارد، به علاوه این تعبیر یک نوع بلندنگری و علو همت و تشجیع برای مسلمانان محسوب می شود، که طرف اصلی شما آن ها هستند، خود را آماده مبارزه با آنان کنید نه افراد کوچکشان! عجیب اینکه بعضی این تعبیر را اشاره به ابوسفیان و مانند او از بزرگان قریش دانسته اند، در حالی که گروهی از آن ها در بدر کشته شدند و بقیه (مانند ابو سفیان) پس از فتح مکه ظاهرا اسلام آوردند، و در موقع نزول آیه در صف مسلمانان جای گرفته بودند، و مبارزه با آن ها مفهومی نداشت.

امروز هم این دستور مهم قرآن به قوت خود باقی است، برای از بین بردن ظلم و فساد، استعمار و استثمار باید موضعگیری ها در برابر رؤ سا و پیشوایان این گروه ها باشد، و پرداختن به افراد عادی بی ثمر است (دقت کنید!).

3- تعبیر به (اخوانکم فی الدین) که در آیات بالا آمده است، لطیفترین تعبیری است که می توان درباره مساوات افراد یک جامعه" با محکمترین پیوندهای عاطفی، بیان کرد، زیرا روشنترین و نزدیک ترین پیوند عاطفی در انسان که از مساوات کامل برخوردار است، پیوند دو برادر است.

ولی افسوس که شکافهای طبقاتی و بتهای قومی و نژادی بار دیگر این اخوت اسلامی را که مایه غبطه همه دشمنان بود از میان برده و برادران دیروز چنان امروز در برابر هم صف کشیده اند که باور ناکردنی است، و گاهی آن چنان از یکدیگر کشتار می کنند که هیچ دشمنی با دشمن خود چنین نمی کند، و این است یکی از اسرار عقب ماندگی امروز ما! 4- از جمله (اتخشونهم) (آیا از آن ها می ترسید؟) اجمالا بر می آید که در میان مسلمانان، جمعی وجود داشت که از این فرمان جهاد واهمه می کرد، یا بخاطر قدرت و قوت دشمن، و یا بخاطر اینکه پیمان شکنی گناه است.

قرآن به آن ها صریحا جواب می گوید شما نباید از این انسانهای ضعیف بترسید، بلکه باید از مخالفت فرمان پروردگار ترس داشته باشید، به علاوه ترس از اینکه پیمانشکن باشید نابجا است زیرا آن ها در ابتداء مقدمات پیمان شکنی را فراهم ساختند و پیشقدم شدند.

5- منظور از جمله (هموا باخراج الرسول ظاهرا) اشاره به مساله اخراج پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) از (مکه) به هنگام هجرت به مدینه است، که نخست قصد آن را داشتند، و بعد قصدشان تغییر یافت، و تبدیل به خود را از تعصب ها خالی کنیم، آیه فوق کوچکترین دلالتی بر مقصود آن ها ندارد، و درست به این می ماند که ما برای انجام کاری سراغ یکی از دوستان خود می رویم، و می گوییم امیدواریم خداوند با دست تو این کار را اصلاح کند، مفهوم این سخن آن نیست که تو مجبور در انجام این کار هستی بلکه منظور این است خداوند قدرتی در اختیار تو قرار داده و نیت پاکی به تو داده است که با استفاده آن این کار را می توانی با آزادی اراده انجام دهی.

انتهای پیام/
کلید واژه ها: زکات - نماز - صورت - سوره - نخستین - گزارش - اسلام - اهمیت - مجاز - قرآن - مجید - محیط

آخرین اخبار سرویس:
یک پیش بینی مهم ؛ ترامپ در انتخابات 2020 شرکت نمی کند

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع تعدادی از متهمان پرونده فعالان محیط زیستی اعلام کرد:

یک پیش بینی مهم ؛ ترامپ در انتخابات 2020 شرکت نمی کند

تصاویر| جلسه علنی مجلس

توصیه رییس ستاد مرکزی اربعین به زائران

جهانگیری: تا الان اجازه برکناری مدیرم را پیدا نکردم چه برسد به وکیل، وزیر و ...

تصاویر| نگاه خاص شریعتمداری به جهانگیری

دومین روز همایش «پرسش از امر دینی»

امر به معروف و نهی از منکر به فرهنگ تبدیل شود

فراکسیون مستقلین این هفته میزبان چهار وزیر پیشنهادی است

دولت کانادا آمادگی لازم برای پیشبرد روابط با ایران را ندارد

بایدها و نبایدهای معجزه گر برای حفظ زیبایی و سلامتی

وارونه جلوه دادن حقیقت در رسانه های معاند + فیلم

دولت کانادا آمادگی لازم برای پیشبرد روابط با ایران را ندارد

منتفی شدن طرح دو فوریتی مستثنی کردن برخی مدیران بازنشسته

عربستان سعودی باید از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج شود

دفاع از حقوق ‎شوراها، ‎شهرداری ها و دهیاری ها وظیفه ‎شورای عالی استانها است

کنگره اربعین قدرت شیعیان را به نمایش می گذارد

مشکل دانشجویان دانشگاه آزاد به صورت ویژه بررسی می شود

کچل ها رمانتیک هستند!

آیا اشتباهات دوران مجردی را به همسرمان بگوییم؟

روانشناسی شخصیت افراد از طرز نشستن آنها!

برای جلوگیری از سوتفاهم در روابط، حرف بزنید

حکم اعدام مظلومین و محمد سالم در دیوان عالی کشور تأیید شد

حضور وزیر پیشنهادی اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس

تازه ترین اخبار از تیراندازی در اطراف حوزه علمیه اهواز

فال روزانه دوشنبه 30 مهر 1397

حق شرط و بیانیه تفسیری ایران در مورد FATF هیچ اثری ندارد

پژمان بازغی در اینستاگرام خواننده زن ترک

کنگره اربعین قدرت شیعیان را به نمایش می گذارد

پاکستان: اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقچی اهمیت زیادی دارد

شهرداران هم مشمول قانون بازنشستگی می شوند

سفر اربعین بدون اجازه پدر؛ آری یا خیر؟

دستگیری هنرمند ایرانی توسط پلیس عراق

مشکل دانشجویان دانشگاه آزاد به صورت ویژه بررسی می شود

متن کامل بیانیه پایانی نشست اکتبر FATF درباره ایران

رییسی: روشنفکر کسی نیست که جامعه را به سمت غرب جهت دهد

وزارت خارجه: کانادا آمادگی لازم برای پیشبرد روابط با ایران را ندارد

طوفان کرمانشاه را در نوردید

عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج شود

فلاحت پیشه: امنیت اروپا و ایران به هم وابسته است

مشاهده شیء ناشناس بر فراز بیت آیت الله موسوی جزایری

میزان اشتراک زنان و چالش ها در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان

آمادگی هلال احمر ایران برای افزایش خدمات بشردوستانه در یمن و سوریه

اربعین حسینی؛ حامل پیامهای سیاسی و فرهنگی بسیاری برای جهانیان است

«اربعین» متعلق به تمامی ادیان توحیدی است

پرواز غیرمجاز و مشکوک «پهباد» عامل تیراندازی مأموران امنیتی بوده

بسیاری از مشکلات امروز جامعه به واسطه دنیاپرستی، حرص و طمع است

روزنامه استخدامی استان همدان | دوشنبه 30 مهر 97

با اجرای بی تعارف قانون منع بکارگیری بازنشستگان، اکثر مسوولان وزارت ارتباطات از جوانان دهه 50 و60 انتخاب شدند

سودجویان در کمین مشتاقان زیارت اربعین + فیلم

علت اختلاف روایات در ارزیابی زیارت امام حسین(ع)

لطفا ترمزتان را بکشید

نشست آینده پژوهی علوم انسانی در ایران برگزار می شود

برگزاری نشست تخصصی «وقف و دانشجویان» در کردستان

مشورت رامین رضاییان با کی روش

عکس | سلفی صادرکننده نمونه با اسحاق جهانگیری

افشاگری درباره پروژه جدید دلواپسان/ پروژه حکومت اسلامی منهای روحانیت را کلید خورد

عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج شود

صوت/ سخنرانی 45 سال پیش رهبر انقلاب با موضوع فلسفه زیارت اربعین

شهردار تهران باید استعفا دهد

محور ایلام ـ مهران بسته شد

دولت کانادا آمادگی لازم برای پیشبرد روابط با ایران را ندارد

واکنش دژاگه به حضور بانوان در استادیوم+عکس

اختلاف جهانگیری و وزیر مستعفی جدی است؟! + عکس

هدف اصلی بدخواهان ایران جلوگیری از صادرات و حضور کشورمان در اقتصاد جهانی است

حکم اعدام سلطان سکه و محمد سالم در دیوان عالی کشور تایید شد

کرباسچی: جای جهانگیری بودم در کابینه نمی ماندم/لاریجانی به عارف ماموریت داد/نظر مطهری درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان/جدال توییتری جلیلی و آشنا/یک درس خارج متفاوت در حوزه علیمه قم

صوفی: ارتباط روحانی با مردم قطع شده است

نرخ بلیت قطار زائران اربعین

قیمت فروش آپارتمان در منطقه 9 تهران

واعظی: تصمیم نهایی را شخص رییس جمهوری گرفته است

تهران بیش از 23 هزار کلاس فرسوده هم دارد

/کلوزآپ/ روز استعفا ...

اشتراک نزدیک به 4 میلیون رای دهنده در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان

چرا غالبا صالحان در مشکلات و گنهکاران در رفاه به سر می برند؟

مشاهده شیء ناشناس بر فراز خانه آیت الله جزایری

فیلمی از جشن پایان برداشت گردو در روستای آرتیمان

دلیل تیراندازی امشب اهواز مشخص شد/مشاهده شیء ناشناس بر فراز بیت آیت الله موسوی جزایری و تیراندازی محافظان

افتتاح نیروگاه پنل های خورشیدی جاجرم

عزم همگانی برای نهادینه شدن ارزش ها در جامعه

آغاز سومین همایش بین المللی آزادی های دینی و حقوق بشر در اردن

چگونه کوله عاشقی مان را ببندیم

طرح مستثنی شدن شهرداران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان متوقف شد

​کتاب «درآمدی بر سبک زندگی از منظر اسلام» منتشر شد

دغدغه مواجهه متفکرانه با زندگی/انقلاب اسلامی نقیض نظریه سکولارشدن

فضای مجلس نسبت به شریعتمداری منفی است / او یک پای استیضاح بود؛ مردم می گویند مگر قحط الرجال است که باید یک وزیر از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برود / شریعتمداری در وزارت صنعت هم ضعف عملکرد داشت

تا چند روز آینده مشکل دانشجویان پذیرش شده پزشکی دانشگاه آزاد حل می شود

حضور دژپسند در جلسه کمیسیون فرهنگی/ بررسی کلیات طرح سامانه پیام رسان های داخلی

حضور وزرای پیشنهادی کار و راه در کمیسیون عمران/ اسلامی برنامه مدونی نداشت

برگزاری مراسم تودیع و معارفه ی مدیران شرکت ناک/ رضا طالبی مدیرعامل و مرتضی طاهری بخش رییس هیات مدیره شدند

افشاگری درباره پروژه جدید/حکومت اسلامی منهای روحانیت را کلید خورد

مشاهده شیء ناشناس بر فراز خانه آیت الله جزایری

شهردار تهران باید استعفا دهد

مقبره میرعماد خوشنویس مشهور ایران

اتهام فعالان محیط زیستی تغییر کرد

تیراندازی در اطراف حوزه علمیه اهواز

صدور شناسنامه فنی ملکی از ضروریات ساخت و ساز است

تشریح واقعه کربلا با عینک سه بعدی برای زائران اربعین

مشاهده شیء ناشناس بر فراز بیت آیت الله موسوی جزایری

تفسیر آیاتی از سوره توبه

تفسیر آیاتی از سوره توبه