مطالب مرتبط:
آیا حجت الاسلام والمسلمین آقامیری «جهنم» و «انذار» را قبول ندارد؟!/ پاسخ وی به شبهات عزت الله ضرغامی
آیا ادیسون به جهنم می رود؟
آیا ارتباط «جهانگیری» با کارگزارانی ها قطع است؟!
آیا می دانید کدام شغل ها سرطان زا هستند؟
واکنش رحیم پور ازغدی به سخنان مراجع تقلید:آیا بچه طلبه ای که آن تابلو را بالا برده، مرحوم هاشمی را کشته و آمده آنجا اعتراف به قتل کرده و حالا هم می گوید می خواهم شما را هم بکشیم؟/ اگر سخنانم در مورد سکولاریسم در حوزه توهین است پس آقایان اول باید امام را محاکمه کنند
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مهر 1397 ساعت 06:122018-09-25سياسي

همه چیز درباره در های جهنم/ آیا در های دوزخ، همان طبقات جهنم است؟


در آیات و روایات مختلفی گفته شده که خداوند برای جهنم چندین در درنظر گرفته است.

- ، شاید شما هم در آیات و روایات شنیده باشید که خداوند برای جهنم چندین درنظر گرفته است و هر کدام از گروه های جهنمی از یکی از این در ها وارد دوزخ می شوند و از طرف دیگر این موضوع را نیز شنیده باشید که جهنم دارای چندین طبقه است و این طبقات نیز منزلگاه گروه خاصی از جهنمیان است، اما سوالی که در این بین پیش می آید این است که منظور از در های دوزخ همان طبقات آن است یا خیر؟ در همین راستا مطالبی را پیرامون این سوال و همچنین دلیل وجود در های هفتگانه جهنم برای شما آماده کرده ایم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

در های هفتگانه جهنم برای چیست؟ خداوند در قرآن" جهنم را نیز مانند بهشت دارای در می داند و می فرماید: همان دوزخی که هفت در دارد، و برای هر دری گروهی از پیروان شیطان تقسیم شده اند لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ لِکلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ؛ هفت در دارد و برای هر دری، گروه معینی از آن ها تقسیم شده اند (حجر/44).

این در، در حقیقت درهای گناهانی است که به وسیله آن، افراد وارد دوزخ می شوند، هر گروهی بوسیله ارتکاب گناهی و از دری، همان گونه که درهای بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدتهایی است که بوسیله آن بهشتیان وارد بهشت می شوند.

جهنم هفت در دارد (بعید نیست عدد هفت در اینجا عدد تکثیر باشد، یعنی درهای بسیار و فراوان دارد، همانگونه که در آیه 27 سوره لقمان نیز عدد هفت به همین معنی آمده است).

ولی واضح است این تعدد در ها (مانند تعدد درهای بهشت) نه به خاطر کثرت واردان است به طوری که از یک در کوچک نتوانند وارد شوند، و نه جنبه تشریفاتی دارد، بلکه در حقیقت اشاره به عوامل گوناگونی است که انسان را به جهنم می کشاند، هر نوع از گناهان، دری محسوب می شود.

در خطبه جهاد در نهج البلاغه می خوانیم ان الجهاد باب من ابواب الجنه، فتحه اللَّه لخاصه اولیائه؛ جهاد دری از درهای بهشت است که آن را به روی بندگان خاصش گشوده است (خطبه 27) و در حدیث معروف می خوانیم ان السیوف مقالید الجنه؛ شمشیر ها کلیدهای بهشتند .

این گونه تعبیرات به خوبی منظور از درهای متعدد بهشت و دوزخ را روشن می سازد.

قابل توجه اینکه در حدیث امام باقر (علیه السلام) می خوانیم بهشت، هشت در دارد (خصال صدوق، ابواب الثمانیه) در حالی که آیات فوق می گوید: جهنم هفت در دارد، این تفاوت اشاره به این است که هر چند درهای ورود به بدبختی و عذاب فراوان باشد، ولی با این حال درهای وصول به سعادت و خوشبختی از آن افزونتر است.

البته خدای سبحان نه در این آیه (آیه 44 سوره حجر) و نه در هیچ جای کلام خود، بیان نکرده که مراد از این ابواب (درها) چیست.

آیا مانند درهای خانه و چهار دیواری است که در آنجا داخل می شوند و همه واردین را در یک عرصه جمع می کند و یا طبقات و درکات مختلفی است که از نظر نوع عذاب و شدت آن با هم تفاوت دارند.

استعمال کلمه باب در هر دو معنا متداول است و چه بسا اموری را که در نوع مختلفند، هر نوعش را یک باب می گویند، مثلا گفته می شود: ابواب خیر ، ابواب شر و ابواب رحمه و قرآن فرموده: فَتَحْنا عَلَیهِمْ أَبْوابَ کلِّ شَئٍ؛ در های همه چیز را (برای امتحان) بر آنان گشودیم (سوره انعام/ آیه 44) و چه بسا که اسباب رسیدن به چیزی و راههای رسیدن به آن را نیز ابواب می گویند، مانند ابواب رزق که مقصود از آن انواع معاملات است؛ و بعید نیست از آیات متفرقه در قرآن که در باره آتش دوزخ آمده معنای دومی استفاده شود، مانند آیه: وَ سِیقَ الَّذِینَ کفَرُوا إِلی جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّی إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها؛ و کسانی که کافر شدند، گروه گروه به سوی جهنم رانده شوند.

تا، چون بدان جا رسند، در های آن (به رویشان) گشوده شود تا آنجا که می فرماید: قِیلَ ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها؛ گفته می شود برای همیشه به درهای جهنم درآیید (سوره زمر، آیه 71 و 72)؛ و آیه إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْک الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ؛ منافقان در طبقه پایین تر جهنمند (سوره نساء/ آیه 145) إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیونٍ* ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنِینَ؛ یعنی ایشان مستقر در بهشت ها و چشمه سارهایند.

(به ایشان گفته می شود) بدانجا درآیید با سلامی وصف ناپذیر، سلامی که نمی توان کنه وصفش را بیان کرد، درآید در حالی که از هر شر و ضرری ایمن هستید (حجر/45 و 46).

شاید در های هفتگانه دوزخ که هر یک شخص تازه وارد را به یک دَرک خاصّی می برد، بر اساس اختلاف حجاب های واردین و تفاوت مراتب توغّل در کثرات باشد؛ چون هر چه نسبت به امور اعتباریه دنیویه فانیه و کثرات اوهامیه اعتنا بیشتر شود، منزله دوزخ که آنرا درک گویند شدیدتر است و بالعکس.

در خصال صدوق روایت می کند از أحمد بن حسن قَطّان از أحمد بن یحیی بن زکریای قَطّان از بَکر بن عبدالله بن حَبیب از محمّد ابن عبیدالله از علی بن حَکم از أبان بن عثمان از محمّد بن فُضَیل زرقی، از حضرت صادق علیه السّلام، از پدرش از جدّش علیهماالسّلام که: جهنّم هفت در دارد: از یک در فرعون و هامان و قارون داخل می شوند، و از یک در مشرکین و کافرینی که به قدر یک چشم بر هم زدن ایمان نیاورده اند، و از یک در بنو امیه وارد می شوند که اختصاص به آنان دارد و کسی در آن در با آن ها شریک نیست؛ و آن باب لَظَی و باب سَقَر و باب هاویه است.

و، چون وارد آن در شوند، آن در آن ها را هفتاد سال راه پایین می برد، و هر بار که آن ها را هفتاد سال به پایین ببرد آتش چنان فورانی کند که یک نوع انحراف و تعدّی در یکی از این مراحل است.

آیا مقصود از در های دوزخ، همان طبقات جهنم است؟ ممکن است درهای جهنم به معنای درهایی باشد که بر حسب اعمال انسان ها تنظیم شده است و هر گروهی را به تناسب عمل خود به دوزخ می برند، همان گونه که درهای بهشت نیز چنین است؛ لذا یکی از درهای آن باب المجاهدین نام دارد، و در کلام امام علی (ع) نیز آمده است: إِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّه ؛ جهاد دری از درهای بهشت است.

درباره ابواب جهنم دو دیدگاه وجود دارد: 1.

مقصود از باب (در)، طبقه است؛ از امام علی" (ع) روایت شده است: جهنم را هفت در؛ یعنی هفت طبقه است که روی یکدیگر قرار دارند .

آن گاه علی (ع) یکی از دست ها را بر روی دست دیگر نهاد و فرمود: این طور خداوند بهشت را به عرض، گسترش داد و آتش را طبقه طبقه، قرار داده است.

طبقه زیرین، جهنم ، روی آن لظی ، روی آن حطمه ، بالای آن سقر ، بر سر آن جحیم ، بالای آن سعیر و طبقه نخستین هاویه است .

در این صورت، مقصود از در های جهنم و بهشت؛ همان طبقات جهنم و بهشت است.

2.

مقصود از باب ، درجه است؛ گفته اند: جهنم را هفت در؛ یعنی هفت درجه است که به ترتیب روی یکدیگر قرار گرفته اند.

درجه اول؛ جای اهل توحید است که به قدر اعمال و عمرشان در دنیا عذاب می شوند، سپس خارج می گردند.

درجه دوم؛ جای یهود درجه سوم؛ جای مسیحیان درجه چهارم؛ جای صابیین درجه پنجم؛ جای مجوس درجه ششم؛ جای مشرکان عرب این مطلب را از دست ندهید: هفت نفر اول جهنم را بشناسید درجه هفتم؛ جای منافقان است.

چنان که خداوند در قرآن می فرماید: "إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ"؛ منافقان در درجه زیرین جهنم هستند .

اما باید توجه داشت که این دو دیدگاه، چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ زیرا طبقات نیز براساس درجه اعمال و خصوصیات انسان ها است.

همان طور که ابن عباس گفته است: مقصود از لِکُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ ؛ یعنی این که؛ برای هر دری از آن ها نصیبی معیّن است.


کلید واژه ها: جهاد - پیشنهاد - مطالعه - معروف - انسان - شیطان - تفاوت - کوچک - امام - سوره - صالح

آخرین اخبار سرویس:
استاندار خراسان جنوبی از تیپ 177 متحرک هجومی در زیرکوه بازدید کرد

«علی ضیا» بازیچه دست یارشد/عکس

«علی ضیا» بازیچه دست یارشد/عکس

استاندار خراسان جنوبی از تیپ 177 متحرک هجومی در زیرکوه بازدید کرد

دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با رییس جمهوری

تصاویر/ رویداد فرش اصفهان 21 ساله شد

بررسی همه جانبه زندگی پیامبر(ص) در کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر(ص)»

دوسوم بودجه در جعبه دربسته!

استیضاح وزیر صنعت به خاطر داماد رییس جمهور

هاشم زایی: امروز مهم ترین وظیفه مجلس نظارت است

دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با رییس جمهوری

مرگ چند مادر باردار همدانی در این بیمارستان / دادستان ورود کرد

تصاویر/ جشن میلاد امام حسن عسکری(ع) با حضور مراجع و علما در قم

الحوثی: موعد آتش بس در الحدیده مشخص شد

گره های کور به دست این پیرزن باز می شود

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد ازدواج و رسوم عرفی

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی در گفت وگو با فارس/1 دینی که «فقه نظام» نداشته باشد، ناقص است

گفت و شنود/ اعتماد به نفس!

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) د رمرد ازدواج و رسوم عرفی

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد سفره عقد

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد وفا به عهد و پیمان در ازدواج

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)در مورد مقدمات ازدواج

پزشکان حاذق در برابر احادیث بهداشتی پیامبر(ص) سر تعظیم فرو می آوردند

ماجرای تلاش برای فراری دادن مفسد اقتصادی معروف در ایام محاکمه

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد عیب زوجین

صداوسیما از اول امسال تا آبان ماه 1381 میلیارد تومان از دولت گرفته؛ به غیر از درآمد سرشار آگهی ها/ با چنین بودجه ای رسانه ملی باید در قله اخلاق قرار داشته باشد!

وقف؛ راهکاری برای کاهش فاصله طبقاتی و رفع فقر در جامعه

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد جلوگیری از ازدواج

عکسبرداری معده قلب بیمار را از کار انداخت

سرقت های مسلحانه برای تأمین هزینه ازدواج

نظام صنفی هنرمندان باید سریعتر شکل بگیرد

مهارت آموزی جایگزین تکالیف دانش آموزان شد

FATF موضوع تخصصی؛ نه فقاهتی

تصویر یارانه 900 هزار تومانی در ارقام بودجه

مهلت پذیرش بدون آزمون دانشگاه تربیت مدرس تمدید شد

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی در جلسه هم اندیشی با تشکل های بخش کشاورزی استان هرمزگان : با تدبیر و انسجام از مشکلات عبور می کنیم

حضور فعال شرکت چاپ و نشر بانک ملّی ایران در نمایشگاه بین المللی چاپ

برگزاری مراسم یادبود 2 شهید گمنام در دانشگاه رامسر

سرنوشت کنسول گری سابق آمریکا به کجا رسید؟

آنچه از نوشته های امام حسن عسکری باقی مانده است

اجرای بیش از 100 طرح تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی

فریب یارانه 900 هزار تومانی

قول نمایندگان پاکستان برای آزادی مرزبانان ایرانی

از گلزار و ابتکارتا علم الهدی و احمد خمینی جاهایی که «دقت» را فدای «سرعت» کردیم

تردید داریم روسیه به دنبال حفظ پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد باشد

قول نمایندگان پاکستان برای آزادی مرزبانان ایرانی

فارس من| در تهران «کمین» نداریم/ اعمال قانون کمتر یا بیشتر ملاک پلیس نیست

صادقی: در ایران منافع ملی تحت الشعاع رقابت های سیاسی قرار می گیرد/ شورای نگهبان در بررسی CFT وارد کارکرد مجمع شده است

از شایعه تا واقعیت وخامت حال یکی از اعضای سندیکای کارگری هفت تپه

دیدارشورای مرکزی کنگره جهانی محبان اهل بیت (ع) با آیت الله اعرافی

6 چالش اقتصاد ایران

مجمع موارد اضافی را از لایحه حذف می کند

ایست دوباره مجمع بر لایحه پولشویی

دوشقه کردن مردم به مصلحت نیست

درمان موفق بیمار با تشخیص بموقع سرطان

اثرات مشورت کردن از زبان امام کاظم(ع)

هشدار طلاب و دانشجویان بسیجی نسبت به آسیب های پیوستن به FATF

جزییات 4خبر ویژه امروز شنبه 25 آذرماه 1397

عکس/ مرسدس بنز با پوشش تمام برلیان در تهران

امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد

تعامل، پربازده ترین روش برای التیام زخم های مشهد است

واکنش مهاجرانی به سخنان رضا پهلوی!

پژمانفر: مجلس از آذری جهرمی شکایت می کند

کریمی قدوسی: هیچ چیز جز مسائل دفاعی و امنیتی نباید محرمانه بماند

نقشه تیم فرار سلطان قیر ناکام ماند

موعد آتش بس در الحدیده مشخص شد

مهناز افشار به دادسرا رفت

تصاویر/ افتتاح دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه

چرا پیشنهاد یارانه 900 هزار تومانی مردود است؟

خسارت های برجام را تسویه کنید بعدا بروید سراغ بزک FATF

دیدار مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با رییس جمهور

رسیدگی به تخلفات نمایندگان برعهده هیات نظارت مجلس است/ شورای نگهبان بعد از تصویب اعتبارنامه ها ورود نمی کند

فعالیت استارت آپ ها، به تبلیغات و بازاریابی گردشگری کمک می کند

تاکید سردار کشکولی بر استفاده از ظرفیت مردمی در اربعین

ترتیل صفحه 533 قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات

گفت وگوی فارس با زنی که از بهاییت به اسلام پناه آورد-2 عقاید بهاییان با بت پرستی هیچ فرقی ندارد

دوره ی آموزشی نشریات دانشجویی در قم برگزار شد

واعظی: با بسیاری از اصلاح طلبان روابط خوبی داریم

دستور صریح رییس جمهور برای خروج صندوق های بازنشستگی از بنگاهداری و حذف فساد ناشی از این روش

چرا جلسه امروز مجمع را آیت الله جنتی اداره کرد؟

گزارش اصلاح قانون بانک مرکزی آماده ارائه به صحن شد

یادداشت سرپرست شبکه قرآن به مناسبت 20 سالگی شبکه

نقشه فرار سلطان قیر از اوین ناکام ماند

برگزاری رزمایش گردان های امام حسین(ع) لشکر عملیاتی 25 کربلا در شاهرود

مونسان دستور توقف عملیات ساختمانی در محوطه بازار تهران را صادر کرد

آغاز ویژه برنامه های هفته پژوهش در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری گیلان

جشن بزرگ میلاد امام حسن عسکری(ع ) در قم

طرح ساماندهی بازار خودرو فردا به صحن می آید

اجرای همخوانی همایون شجریان در موسسه توانبخشی همدم مشهد

فال روزانه یکشنبه 25 آذر 1397

جشن میلاد امام حسن عسکری(ع) در قم

فعالیتهای اقتصادی هلال احمر با اهداف تجاری و کسب سود نیست

با خصوصی سازی گروه ملی فولاد مخالف بوده و هستم/لزوم برخورد با مافیای فولاد

قانون اساسی تاب تفسیر هیات نظارت مجمع تشخیص را ندارد

افزایش 3 برابری مستمری مددجویان کمیته امداد با حمایت دولت و مجلس

برخورد با فساد منحصر به دستگاه قضایی نیست

آیا توافق پاریس پیوست الزام آور دارد؟

افزایش50درصدی مراجعات به کمیته امداد/دوسبد جدید حمایتی در راه است

درخواست توقف ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان از دادستان

همه چیز درباره در های جهنم/ آیا در های دوزخ، همان طبقات جهنم است؟

همه چیز درباره در های جهنم/ آیا در های دوزخ، همان طبقات جهنم است؟