مطالب مرتبط:
تفسیر آیاتی از سوره توبه
تفسیر آیاتی از سوره توبه
تفسیر آیاتی از سوره انفال
تفسیر آیاتی از سوره انفال
تفسیر آیاتی از سوره انفال
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مهر 1397 ساعت 00:262018-09-24سياسي

تفسیر آیاتی از سوره توبه


10 سوره توبه را می‎خوانید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل از امیرالمومنین علی علیه السلام خواهد بود.

در تفسیر عیاشی پس از نقل این روایت اضافه کرده است: و روز قیامت بر سفره های بهشتی همراه شیعیان امام علی علیه السلام روزی می خورد تا اینکه مردم از حساب فارغ شوند.

کَیْفَ یَکُونُ لِلْمُشْرِکِینَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ ﴿7﴾ چگونه مشرکان را نزد خدا و نزد فرستاده او عهدی تواند بود مگر با کسانی که کنار مسجد" الحرام پیمان بسته اید پس تا با شما [بر سر عهد]پایدارند با آنان پایدار باشید زیرا خدا پرهیزگاران را دوست می دارد (7) کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّهً یُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَی قُلُوبُهُمْ وَأَکْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ ﴿8﴾ چگونه [برای آنان عهدی است]با اینکه اگر بر شما دست یابند در باره شما نه خویشاوندی را مراعات می کنند و نه تعهدی را شما را با زبانشان راضی می کنند و حال آنکه دلهایشان امتناع می ورزد و بیشترشان منحرفند (8) اشْتَرَوْا بِآیَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿9﴾ آیات خدا را به بهای ناچیزی فروختند و [مردم را]از راه او باز داشتند به راستی آنان چه بد اعمالی انجام می دادند (9) لَا یَرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّهً وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ ﴿10﴾ در باره هیچ مؤمنی مراعات خویشاوندی و پیمانی را نمی کنند و ایشان همان تجاوزکارانند (10) تفسیر: همانگونه که در آیات قبل دیدیم اسلام پیمانهای مشرکان و بت پرستان را مگر گروه خاصی لغو کرد، تنها چهار ماه به آن ها مهلت داد تا تصمیم خود را بگیرند، در آیات مورد بحث دلیل و علت این کار را بیان می کند، نخست به صورت استفهام انکاری می گوید: (چگونه ممکن است مشرکان عهد و پیمانی نزد خدا و نزد پیامبرش داشته باشند)؟! (کیف یکون للمشرکین عهد عند الله و عند رسوله).

یعنی این ها با این اعمال و این همه کارهای خلافشان نباید انتظار داشته باشند که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) بطور یک جانبه به پیمانهای آن ها وفادار باشد.

بعد بلافاصله یک گروه را که در اعمال خلاف و پیمان شکنی با سایر مشرکان شریک نبودند استثنا کرده می گوید: (مگر کسانی که با آن ها نزد مسجدالحرام پیمان بستید) (الا الذین عاهدتم عند المسجد الحرام).

(این گروه مادام که به پیمانشان در برابر شما وفادار باشند شما هم وفادار بمانید) (فما استقاموا لکم فاستقیموالهم).

(زیرا خداوند پرهیزکاران و آن ها که از هر گونه پیمان شکنی اجتناب می ورزند دوست دارد) (ان الله یحب المتقین).

در آیه بعد همین موضوع با صراحت و تاکید بیشتری بیان شده است، و باز به صورت استفهام انکاری می گوید: (چگونه ممکن است عهد و پیمان آن ها را محترم شمرد در حالی که اگر آن ها بر شما غالب شوند هیچگاه نه مراعات خویشاوندی با شما را می کنند و نه پیمان را) (کیف و ان یظهروا علیکم لا یرقبوا فیکم الا و لا ذمه).

(ال) به معنی خویشاوندی است و بعضی آن را به معنی عهد و پیمان دانسته اند، در صورت اول منظور این است که قریش اگر چه خویشاوند پیامبر و گروهی از مسلمانان بودند ولی هنگامی که خودشان کمترین اعتنایی به این موضوع نداشته باشند و احترام خویشاوندی را رعایت ننمایند، چگونه انتظار دارند پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) و مسلمانان" در مورد آن ها رعایت کنند؛ و در صورت دوم تاکیدی برای ذمه که آنهم به معنی عهد و پیمان است محسوب می شود.

راغب در کتاب (مفردات) ریشه این کلمه را از (الیل) به معنی درخشندگی می داند چه اینکه پیمانهای محکم و خویشاوندی های نزدیک دارای درخشندگی خاصی هستند.

بعد قرآن اضافه می کند که هیچگاه فریب سخنان دلنشین و الفاظ به ظاهر زیبای آن ها را نخورید زیرا: (آن ها می خواهند شما را با دهان خود راضی کنند، ولی دلهای آن ها از این موضوع ابا دارد) (یرضونکم بافواههم و تابی قلوبهم).

دل های آن ها از کینه و انتقام جویی و قساوت و سنگدلی و بی اعتنایی به عهد و پیمان و رابطه خویشاوندی پر است، اگر چه با زبان خود اظهار دوستی و مودت کنند؛ و در پایان آیه اشاره به ریشه اصلی این موضوع کرده می گوید: و بیشتر آن ها فاسق و نافرمان بردارند (و اکثرهم فاسقون).

در آیه بعد یکی از نشانه های فسق و نافرمانبرداری آن ها را چنین توضیح می دهد: (آن ها آیات خدا را با بهای کمی معامله کردند، و به خاطر منافع زودگذر مادی و ناچیز خود، مردم را از راه خدا باز داشتند) (اشتروا بایات الله ثمنا قلیلا فصدوا عن سبیله).

در روایتی چنین آمده که ابوسفیان غذایی ترتیب داد و جمعی از مردم را به مهمانی فرا خواند تا از این طریق عداوت آن ها را در برابر پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) برانگیزد.

بعضی از مفسران آیه فوق را اشاره به این داستان دانسته اند، ولی ظاهر این است که آیه مفهوم وسیعی دارد که این ماجرا و سایر ماجراهای بت پرستان را شامل می شود که برای حفظ منافع مادی و زودگذر خویش از آیات خدا چشم پوشیدند.

بعد می گوید: چه عمل بدی آن ها انجام می دادند (انهم ساء ما کانوا یعملون).

هم خود را از سعادت و هدایت و خوشبختی محروم می ساختند، و هم سد راه دیگران می شدند، و چه عملی از این بدتر که انسان هم بار گناه خویش را بر دوش کشد و هم بار گناه دیگران را.

در آخرین آیه مورد بحث بار دیگر گفتار سابق را تاکید می کند که: (این مشرکان اگر دستشان برسد، درباره هیچ فرد با ایمانی کمترین ملاحظه خویشاوندی و عهد و پیمان را نخواهند کرد) (لا یرقبون فی مؤ من الا و لا ذمه).

(چرا که این ها اصولا مردمی تجاوزکارند).

(و اولئک هم المعتدون).

نه تنها درباره شما، در مورد هر کس که توانایی داشته باشند دست به تجاوز" می زنند.

گرچه مضمون آیه فوق بحثی را که در آیات گذشته آمده تاکید می کند، ولی تفاوت و اضافه ای نسبت به آن دارد، و آن اینکه در آیات گذشته سخن از یاران پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) و مسلمانانی بود که در گرد او بودند، ولی در این آیه سخن از هر فرد با ایمانی است، یعنی شما در نظر آن ها خصوصیتی ندارید، بلکه هر کس که مؤ من باشد و پیرو آیین توحید، این ها با او سر دشمنی دارند، و ملاحظه هیچ چیز را نمی کنند، پس این ها در واقع دشمن ایمان و حق اند.

این نظیر همان چیزی است که قرآن درباره بعضی اقوام پیشین می گوید: (و ما نقموا منهم الا ان یؤ منوا بالله العزیز الحمید: (آن ها تنها به خاطر این مؤ منان را تحت شکنجه قرار می دادند که به خداوند عزیز و حمید ایمان داشتند).

(سوره بروج آیه 8) در اینجا به دو نکته باید توجه کرد: 1 -در اینکه منظور از گروهی که با جمله (الا الذین عاهدتم عند المسجد الحرام استثنا شده اند، کدام گروه بوده اند، در میان مفسران گفتگو است، ولی با توجه به آیات گذشته ظاهر این است که منظور همان قبایلی است که به عهد و پیمانشان وفادار ماندند، یعنی طوایفی مانند به (بنو ضمره) و (بنو خزیمه) و مانند آنها؛ و در حقیقت این جمله به منزله تاید نسبت به آیات گذشته است، که مسلمانان باید به هوش باشند که حساب این گروه ها را از پیمانشکنان جدا کنند.

اما اینکه می گوید: (با آن ها که نزد مسجد الحرام پیمان بستید)، ممکن است به خاطر این باشد که به هنگام صلح (حدیبیه) که مسلمانان با مشرکان قریش در سرزمین حدیبیه در پانزده میلی مکه در سال ششم هجرت پیمان بستند، گروههای دیگری از مشرکان عرب مانند طوایفی که در بالا اشاره شد، به این پیمان ملحق شدند، و با مسلمانان پیمان ترک مخاصمه بستند، ولی مشرکان قریش پیمان خود را شکستند و سپس در سال هشتم در جریان فتح مکه اسلام اختیار کردند، اما گروههای وابسته بر کسانی است که فاصله آن ها از مکه بیش از 48 میل بوده باشد، بنابراین هیچ مانعی ندارد که صلح حدیبیه که در 15 میلی مکه انجام شده است به عنوان عند المسجد الحرام ذکر شود.

و، اما اینکه بعضی از مفسران گفته اند استثنای فوق مربوط به مشرکان قریش است که قرآن مجید پیمان آن ها را که در (حدیبیه) بستند محترم شمرده، نادرست به نظر می رسد.

زیرا اولا پیمان شکنی مشرکان قریش قطعی و مسلم بود اگر آن ها پیمان شکن نبودند چه کسی پیمانشکن بود؟ ثانیا صلح (حدیبیه) مربوط به سال ششم هجرت است، در حالی که در سال هشتم پس از فتح مکه مشرکان قریش اسلام را پذیرفتند، بنابراین آیات فوق که در سال نهم هجرت نازل شده است نمی تواند ناظر به آن ها باشد.

2 -همانگونه که در سابق نیز گفته شد منظور از آیات بالا این نیست که تنها تصمیم آنان بر پیمان شکنی به هنگام رسیدن به قدرت مجوز برای لغو یک جانبه پیمان است، بلکه آن ها این طرز فکر خود را بار ها عملا نشان داده بودند، که هر موقع دستشان برسد ضربه کاری خود را بدون توجه به پیمان، بر پیکر مسلمانان وارد می سازند، و این مقدار برای لغو پیمان کافی است.

انتهای پیام/
کلید واژه ها: مسجدالحرام - مردم - سوره - انتظار - شیعیان - گزارش - اسلام - همراه - تصمیم - صورت - امام - بسته - مهلت

آخرین اخبار سرویس:
عناوین روزنامه های سیاسی 1 آبان 97/ آقای اصلاحات! +تصاویر

پویش های مدنی مسلمانان در آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی

عکس/ اختلاف خیلی طبقاتی!

15سال حبس و جزای نقدی در انتظار متهم 28 ساله پرونده ارزی در شیراز/ تعقیب قضایی برخی مدیران بانکی

مسلمانان در آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی به پویش های مدنی رو می آورند

تعبیر خواب سوره نحل - دیدن سوره نحل در خواب چه تعبیری دارد؟

حقایقی از اربعین که نمی خواهند دیده شود +تصاویر

ملزومات ضروری برای سفر اربعین

شورای عالی سیاسی یمن دستور بازداشت 74 متهم به فساد را صادر کرد

انسان به لحاظ عاطفی از محکومیت افراد به اعدام غصه دار می شود اما...

خبر قطع اینترنت ایران توسط آمریکا حقیقت دارد؟

واکنش مجری شبکه سه به تنبیه شدن «عادل»! +عکس

رهبر انقلاب آخرین بار چه زمانی به کربلا مشرف شده اند؟

اولین دستور کار وزیر جدید کار چه باید باشد؟

توصیه رهبرانقلاب به مسئولین درباره شفافیت: هیچ رازی را از مردم پنهان نکنید

پیش بینی ورود 2000 زائر ترکیه ای از مرز بازرگان

سد «الغدیر»

اگر جهانگیری کاره ای نیست، چرا در دولت مانده است؟

درآمدهای امسال شهرداری تهران محقق شده است

آل عمران 24// قرآن پاسخ می دهد: دلیل ظلم های دیروز و امروز یهود چیست؟

احتمال توطئه تفرقه افکنی بین زائرین اربعین

صد وای بر آنان که قدر خودشان را در این چند روزه دنیای فانی نمی دانند

خرم: خیلی ها صحبت از مبارزه با فساد می کنند اما اتفاقی نمی افتد

رکورددار طنابزنی جهان در پی ثبت شدن نامش در کتاب گینس

تصاویر/ با دیدن این غذا های اربعین دهانتان آب می افتد!

الیاس حضرتی: جهانگیری به احتمال زیاد از دولت می رود/ روحانی احتمالا تصمیم گرفته دولتش را هماهنگ تر کند

هنوز زمان اعدام سلطان سکه و محمد سالم مشخص نشده است

اوباما انتخابات ماه نوامبر را مهمترین انتخاباتی دانست که به خاطر دارد

بالگرد نیروهای آمریکایی در ولایت «لوگر» افغانستان سقوط کرد

اساتید لیبرال به جای محکوم کردن ترامپ نامه های مأیوس کننده می نویسند

وجود فضای گفت وگو و مناظره یکی از مصادیق توسعه است

ابلاغ دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران استان های معین پایتخت

اختصاصی/ برگزاری مجمع رؤسای انجمن های دوستی ایران با سایرکشورها

تشریح دلایل کارت زرد مجلس به اردکانیان/ وزارت نیرو حق آبه را می فروشد

معاون اوقاف کشور:معرفت به اربعین هرسال عمیق تر می شود

پایان یک کابوس

جدال قیمت و مصلحت

خروج جهانگیری از دولت مسأله ای را حل نمی کند

آیا درب خروج پاستور منتظر جهانگیری است؟

تکذیبیه درباره جسد منتسب به دکتر هکی

وزیر پیشنهادی اقتصاد چابک و تلاش گر است/ دژپسند تجربه کافی در مدیریت کلان اقتصادی دارد

رییس انجمن دوستی ایران ـ ویتنام: مواضع مشابه سیاسی روابط دو کشور را تقویت می کند

پایان یک کابوس

طراح « SPV » در تهران

بازتاب سخنان جهانگیری در رسانه ها

گفت و گوهای فراگیر نتیجه رویکرد جدید روحانی

پیام معرفی 4 وزیر جدید

سندرومی که «مچ» گیری می کند

ژست بی خیال پزشکیان در میان هیاهوی مجلس+عکس

اتمام حجت برای شفافیت

فال روزانه سه شنبه 1 آبان 1397

از مکالمات درونی انسان چه می دانید؟

بهترین سخن از نظر مولاعلی(ع) چه گفتاری است؟

آخرین وضعیت پرونده اعضای شورای شهر بابل تا واکنش به خبر جنجالی شیوع رشوه در ادارات/توهین و افترا؛ رتبه اول جرائم در مازندران

5 اثر بی نظیر نماز اول وقت/از استجابت دعا تا بخشش گناهان

یک مقام بانک ملی: صف طولانی دینار در فرودگاه نجف و بغداد تمام شد

ابهاماتی درباره کوروش؛ از تولد تا مرگ

مدیران هیچ گاه نباید ارتباط خود را با روحانیون قطع کنند

کوشنر: بن سلمان در پرونده خاشقجی جدیت و شفافیت نشان دهد

تکذیب اظهارنظر پزشکی قانونی درباره جسد مرد سوخته در باغ فیض

ملا احمد نراقی که بود؟

هدیه رهبر انقلاب به 120 نفر از جوانان زائر اولی استان هرمزگان

مراسم جادوجنبل علیه آقای رییس جمهور !

بانوان خرمشهری تماشاگر بازی لیگ یک+عکس

رییس انجمن دوستی ایران ـ ویتنام: مواضع مشابه سیاسی روابط دو کشور را تقویت می کند

پایان یک کابوس

سرپرست شهرداری رشت ابقا شد

ارائه برنامه جمشید رسایی نامزد تصدی شهردار رشت

کنایه تند سخنگوی جمنا به دلخوری ضرغامی:علت دلخوری بعضی‎ این است که گزینه نهایی نشدند

روابط ایران و ویتنام به مرحله تازه ای از توسعه وارد می شود

پدری که برای زنده ماندن پسرش به امام حسین (ع) توسل کرد +فیلم

توقف ترابزون اسپور با حضور امیری و حسینی

خاطره ای از رییس کمیته انقلاب درباره انحراف مهدی هاشمی

غیربومی ها برای بوشهر تصمیم می گیرند مگر قحط الرجال در استان است؟

شهردار بروجرد ابقا شد

از ساخت و ساز غیر مجاز در زرین دشت جلوگیری شد

ترویج کشت گیاهان کم آبخواه، جبر خشکسالی در یزد

سردار جلالی: آماده ایم هر تهدیدی را در نطفه خفه کنیم

علی اکبر صالحی: انسان با درایت و هوشمندی و استقامت می تواند از سختی ها عبور کند

پیاده روی اربعین حرکتی فرا مذهبی است

قیمت اجاره آپارتمان در میدان رسالت

پیام السیسی برای شاه سعودی

نیازهای دانشجویان به درستی شناسایی و محقق شود

راه اندازی رادیو زیارت در شیراز

اقامت را در شهر امام زمان (عج) کوتاه کنید

پاسخ کدخدایی به زیباکلام

ظریف: آمریکا آماده مذاکره نیست| مذاکره بدون شرط با احترام متقابل از اصول سیاست ایران است

هم تاریخ هم طبیعت

گزارش تصویری مواکب اربعین حسینی در شهرستان حمیدیه

فرماندار: ظرفیتهای توسعه میبد بارویکرد رسانه ای تقویت می شود

سرپرست شهرداری رشت ابقا شد

نیازهای دانشجویان به درستی شناسایی و محقق شود

ارائه برنامه جمشید رسایی نامزد تصدی شهردار رشت

حکم غذا خوردن نزد صاحب عزا چیست؟

بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون پیشرفت علمی کشور

حکیم: شایسته سالاری و حرفه ای گرایی مبنای تشکیل کابینه منسجم است

فرماندار: ظرفیتهای توسعه میبد بارویکرد رسانه ای تقویت می شود

پاسخگویی مبلغان به شبهات نیازمند به روز کردن اطلاعات علمی است

چه چیزی باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد ؟

علی ضیاء کیست؟+عکس‎ها

تفسیر آیاتی از سوره توبه

تفسیر آیاتی از سوره توبه