مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 مهر 1397 ساعت 07:052018-09-24اقتصادي

اعدادی که روزبه روز کوچک تر می شود


مساله آب موضوعی است که دیگر از شعار خارج و به یک واقعیت تلخ برای کشور تبدیل شده و روزبه روز شرایط بحرانی تری را تجربه می کند، شرایطی که حال ایران را وخیم کرده و باید به صورت ضرب العجلی به فکر معالجه آن بود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سال گذشته حجم آب های سطحی کشور 32 میلیارد مترمکعب بود، اما امسال حجم این آب ها به 25 میلیارد مترمکعب رسیده یعنی حجم آب های سطحی کشور حدود 35 درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که این عدد در دهه 70، حدود 80 میلیارد مترمکعب بوده است.

همچنین تداوم خشکسالی ها، افت بارندگی ها و تبعات ناشی از کم آبی و بی آبی در کشور موجب شده تا از میان 609 دشت ایران، 390 دشت دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که از این تعداد 255 دشت در شرایط ممنوعه و 135 دشت نیز در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار گرفته اند و هرگونه توسعه بهره برداری از منابع آب های زیرزمینی در دشت های یاد شده ممنوع است.

ادامه فشار به منابع زیرزمینی موجب شده است تا کسری تجمعی آبخوان های زیرزمینی کشور به 130 میلیارد مترمکعب برسد که حدود 106 میلیارد مترمکعب از این کسری در طی 20 سال اخیر اتفاق افتاده است و هر ساله نیز رقمی در حدود شش میلیارد مترمکعب به کسری مخازن زیرزمینی کشور اضافه می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اعدادی که روزبه روز کوچک تر می شود

اعدادی که روزبه روز کوچک تر می شود