مطالب مرتبط:
عزاداری ها چهره روشنی از اهل بیت(ع) نشان دهد/رهبری حکیمانه، ایران را از جنگ اقتصادی سربلند بیرون می آورد
جنگ، تنها یک چهره ندارد
چهره تاریک جنگ در سینماتیک جدید World of Warcraft [تماشا کنید]
تصاویر باورنکردنی از بازسازی چهره مجروحان جنگ جهانی
تصاویر بازسازی چهره مجروحان جنگ جهانی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 31 شهریور 1397 ساعت 20:152018-09-22فرهنگي

چهره کریه جنگ


ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز واکنشی است، سینماگری که هر اثرش بازتابی از دنیای اطراف اوست.

تنها فیلمسازی که به ماجرای جنگ بوسنی و هرزگوین و نسل کشی مسلمانان در قلب اروپا واکنش نشان داده و در قالب اثری شاعرانه در خاکستر سبز از پیوند دو ملت ایران .

- شهیدخبر: ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز واکنشی است، سینماگری که هر اثرش بازتابی از دنیای اطراف اوست.

تنها فیلمسازی که به ماجرای جنگ بوسنی و هرزگوین و نسل کشی مسلمانان در قلب اروپا واکنش نشان داده و در قالب اثری شاعرانه در خاکستر سبز از پیوند دو ملت ایران و بوسنی درامی عاشقانه خلق کرده، حاتمی کیا است.

از کرخه تا راین فیلم پرفروش سال 72 محصول واکنش او به پایان جنگ و ایجاد شکاف میان رزمندگان است.

آن روزها، سفر جانبازان به اروپا برای درمان موضوعی داغ و بکر بود که حاتمی کیا نمی توانست نسبت به آن بی توجه باشد.

فیلم سینمایی به وقت شام تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که چندی پیش اکران خود را در سینما های کشور به پایان رساند.

حال چند روزی می شود که آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا وارد شبکه نمایش خانگی شده است.

به همین بهانه، مهرداد معظمی مشاور رسانه ای به وقت شام یادداشتی بدین شرح نوشته است: چهره کریه جنگ ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز واکنشی است، سینماگری که هر اثرش بازتابی از دنیای اطراف اوست.

تنها فیلمسازی که به ماجرای جنگ بوسنی و هرزگوین و نسل کشی مسلمانان در قلب اروپا واکنش نشان داده و در قالب اثری شاعرانه در خاکستر سبز از پیوند دو ملت ایران و بوسنی درامی عاشقانه خلق کرده، حاتمی کیا است.

از کرخه تا راین فیلم پرفروش سال 72 محصول واکنش او به پایان جنگ و ایجاد شکاف میان رزمندگان است.

آن روزها، سفر جانبازان به اروپا برای درمان موضوعی داغ و بکر بود که حاتمی کیا نمی توانست نسبت به آن بی توجه باشد.

بوی پیراهن یوسف روایتی تصویری از بازگشت اسرای جنگ هشت ساله است و آژانس شیشه ای یکی از محبوب ترین فیلم های این سینماگر، درباره فاصله گرفتن جامعه از آرمان ها و قهرمان های دفاع مقدس هشدار می دهد.

برای چنین سینماگری ساخت فیلم درباره ظهور پدیده داعش یا مدافعان حرم، ادامه مسیری است که در طول سه دهه فیلمسازی به شکل های مختلف پیموده است.

برای حاتمی کیایی که ما می شناسیم، بحران سوریه و کشتار مسلمانان توسط داعش، از جنس وقایع تکان دهنده ای است که در بوسنی و هرزگوین شاهد بودیم.

اما رویکرد فیلمساز در این فیلم با آنچه در خاکستر سبز دیدیم تفاوت اساسی دارد.

به وقت شام یک درام پرتعلیق و حادثه ای است که خوب ساخته شده، شعار نمی دهد و اکشن بالایی دارد.

قهرمان های فیلم مثل همیشه از دو نسل هستند.

علی (بابک حمیدیان) و پدرش (هادی حجازی فر) در آغاز فیلم، در دو نقطه دور از هم ایستاده اند و اگر چه برای وظیفه به سوریه سفر می کنند؛ اما مواضعی متفاوت دارند، چالش بین پدر و پسر، نقطه شروع درام است.

در پایان حوادث فیلم و با وجود جدایی قهرمان ها از یکدیگر، می توان همسویی آن ها با هم در یک راه و آرمان را مشاهده کرد.

به وقت شام در اکران جشنواره ای و اکران عمومی موفق بود.

فیلم می تواند احساسات و شور میهن پرستانه مخاطب را برانگیزد.

می توان گفت: به وقت شام اثری ملی است.

فیلمی درباره یکی از مهمترین چالش هایی که جامعه ایرانی با آن روبروست.

قصه، خیلی زود راه می افتد و تماشاگر پرتاب می شود به دنیایی پر از حادثه.

صحنه های اکشن فیلم خیلی خوب ساخته شده و شخصیت های پرتعداد به وقت شام قابل باور هستند.

فیلمساز تقابل بین خیر و شر را به خوبی نشان می دهد.

یکی از سکانس های تاثیرگذار فیلم، فصلی است که یکی از نیرو های داعش قرار است سر اسرا را قطع کند.

زنی با چادری مشکی مقابل چشمان علی و پدرش ظاهر می شود که ادای دینی سینمایی به واقعه عاشورا و حال و احوال حضرت زهرا (س) است.

فیلم، از این فصل ها بسیار دارد و به همین دلیل، در قالب یک ملودرام حادثه ای می تواند تماشاگر را با خود همراه کند.

ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی می تواند زمینه دیده شدن این فیلم را بیشتر از قبل فراهم کند.

فیلمی که تصویری خشن و کریه از داعش، همانگونه که هست برای ما ترسیم می کند.

به وقت شام یک فیلم بین المللی است، دست کم در محدوده خاورمیانه و کشور های همسایه می تواند مورد توجه باشد.

فیلمی است که خطری را گوشزد می کند که اطراف ما را نشانه رفته و عرب و ترک و ایرانی را درگیر کرده.

فیلمساز کوشش کرده قرائت اشتباه از اسلام را نقد و تندروی و خشونت را محکوم کند.

همه ابزار هایی که داشته در اختیار می گیرد تا دیدگاهش درباره مدافعان حرم و مظلومیت آن ها را به تصویر بکشد.

پس دشمن را ذلیل و ناچیز تصویر نکرده، دشمن در به وقت شام مجهز و مدرن است؛ اما دو قهرمان فیلم حاتمی کیا مثل قهرمانان فیلم های دفاع مقدسی اش بر اساس ایمان و باور درونی شان نسبت به راهی که انتخاب کرده اند واقف هستند و در مسیر اعتقادشان قدم برمی دارند.

به وقت شام بر خلاف اغلب فیلم های حاتمی کیا، یک شخصیت زن قوی ندارد.

دنیای فیلم به شدت مردانه است، زن داعشی هم نمی تواند نماینده خوبی برای زنان در این فیلم باشد.

همسر جوان علی که در بیمارستان و در حال زایمان است، نقش پررنگی در قصه ندارد و حضورش بیشتر به دلیل افزودن بر بار عاطفی به وقت شام است.

شاید اگر فیلم یک شخصیت زن پررنگ و موثر داشت، به وقت شام اثری کامل تر می شد.

منبع: فارس
کلید واژه ها: حاتمی کیا - ابراهیم حاتمی کیا - فیلم - حاتمی - واکنش - سینما - مسلمانان - فیلمسازی - بوسنی - اروپا - خاکستر - جانبازان - شبکه نمایش خانگی - ایران - عاشقانه - آژانس شیشه ای - نشان - فیلم سینمایی - بحران سوریه - نمایش خانگی - فاصله گرفتن - درمان - شبکه نمایش - محبوب ترین - دفاع مقدس - شکاف - داعش - چهره - شیشه ای - پیراهن

آخرین اخبار سرویس:
هیج محدودیتی در زمینه طراحی لباس در ایران وجود ندارد

معرفی کتاب هایی برای شب های بلند زمستان

فریدون جیرانی: علاقه مندان فیلم ها امسال خیالشان راحت تر است

دبیر جشنواره فیلم فجر 37: برخی فیلم های امسال چالش برانگیزند/ دلیل ساخت سیمرغ های فجر در خارج کشور

حسن پورشیرازی با «برادرجان» به تلویزیون می آید

ساندنس داوران 2019 خود را معرفی کرد/ از دمین شازل تا جین کمپیون

در گذشت برنده جایزه پولیتزر

نمایش فیلم های جشنواره فجر در پردیس سیتی سنتر اصفهان

از توقیف مستند هاشمی تا درگذشت بازیگر محبوب

ساندنس داوران 2019 خود را معرفی کرد

تصاویر هنرمندان در مراسم تشییع حسین محب اهری

فراخوان جشنواره چهل چراغ در اصفهان

شاعر برنده پولیتزر درگذشت

فراخوان دومین جایزه ترانه «افشین یداللهی» منتشر شد

همسر ملکه بریتانیا از یک تصادف رانندگی جان سالم به در برد

جدول نمایش فیلم های جشنواره فیلم فجر منتشر شد

نقش زبان فارسی در دیپلماسی ایرانی

برلین 69 | تکمیل فهرست فیلم های رقابتی

اخر هفته ها کدام تئاتر را در کدام تماشاخانه ببنیم؟

ناصر نظامی : دوبله ایران کِسِل است

معرفی داوران ساندنس2019 | از دمین شازل تا جین کمپیون

نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر 37

تاریخ معاصر در ویترین «فیلم فجر 37»؛

شاعر برنده پولیتزر درگذشت

گالری های تهران میزبان 42 نمایشگاه جدید

بردلی بولک | صداپیشه چاملی در کارتون تنسی تاکسیدو درگذشت

شاعر برنده پولیتزر درگذشت+عکس

مترجم کار دست کی روش و خیابانی داد!/ اصل ماجرا چه بود؟+فیلم

واکنش علیرضا رییسیان به انتشار جدول نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر

لیلا بلوکات: ممنوع التصویر نیستم، خواستم خودم را تنبیه کنم

المپیاد هوش نخستین بار در استان

شاعر برنده پولیتزر درگذشت

برگزاری نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر

«محمدرضا فروتن» اولین بازیگر «مانکن» شد

شاعر برنده پولیتزر درگذشت

محمدرضا فروتن اولین بازیگر «مانکن» شد

مرور خاطرات «از کرخه تا راین» در شبکه سه سیما

مجموعه خبرهای گوناگون 28 دی + فیلم

آغاز به کار نمایشگاه تخصصی خوشنویسی در شیراز

مروری بر نقش های جدی محب اهری | از سربداران تا معمای شاه

شاعر برنده پولیتزر درگذشت

پوراحمد: انتشار جدول سینماها،اقدام مثبتی است اما...

نباید به خاطر هیچ با هم بحث کنیم نوازی:امکاناتی که به کی روش و برانکو داده شده به شخص دیگری داده نشده است+ فیلم

اعلام زمان و مکان ختم حسین محب اهری

نمایشگاه کاریکاتور در خانه جوان اردبیل افتتاح شد

پوراحمد: انتشار جدول سینماها،اقدام مثبتی است اما...

جدول نمایش فیلم های جشنواره 37منتشر شد

چهارمین دوره جشنواره مطبوعات آذربایجان شرقی برگزار می شود

مجموعه خبرهای ورزشی 28 دی + فیلم

جدول کامل نمایش فیلم های جشنواره 37

هیولای قرمز شاخدار در راه سینمای هالیوود/هِل بوی فیلمی سراسر از هیجان و کتک کاری

محمدرضا فروتن اولین بازیگر سریال «مانکن» شد

لیلا بلوکات: ممنوع الفعالیت نیستم، خواستم خودم را تنبیه کنم

محمدرضا فروتن اولین بازیگر «مانکن» شد

برگزاری نکوداشت عزت الله انتظامی

سازمان سینمایی باید به فکر ادغام سایر موسسات هم باشد

سازمان سینمایی باید به فکر ادغام سایر موسسات هم باشد

ناگفته هایی از زندگی صادق قطب زاده/ داستان زن 50-60 ساله ای که می خواست او را در خیابان ببوسد

جشن 100 سالگی هنرستان موسیقی تهران

محمدرضا فروتن، اولین بازیگر «مانکن» شد

باید راه های جدیدی برای بیان مشکلات اجتماعی در فیلم ها پیدا کنیم

«محمدرضا فروتن» اولین بازیگر سریال «مانکن» شد

برگزاری نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر

اظهارات وزیر اسبق ارشاد درباره ی موسیقی

کمال تبریزی: باید راه جدیدی پیدا کنیم

«محمدرضا فروتن» به عنوان اولین بازیگر سریال نمایش خانگی «مانکن» انتخاب شد.

اختتامیه جشنواره قصه گویی چله انقلاب در یزد

برگزاری نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر

اجرای «بدون تماشاگر» با حضور آزاده صمدی

پیش فروش بلیت ­های جشنواره فیلم فجر از 30 دی ماه

لیلا بلوکات: ممنوع التصویر نیستم، خواستم خودم را تنبیه کنم

فهرست فیلم های رقابتی «برلین» تکمیل شد

لیلا بلوکات: ممنوع التصویر نیستم، خواستم خودم را تنبیه کنم

کمال تبریزی: باید راه جدیدی پیدا کنیم

«محمدرضا فروتن» اولین بازیگر سریال «مانکن» شد

اظهارات وزیر اسبق ارشاد درباره ی موسیقی

محمدرضا فروتن، اولین بازیگر «مانکن» شد

فهرست فیلم های رقابتی «برلین» تکمیل شد

محب اهری؛ از «سربداران» تا «معمای شاه»

حضور بازیگران جدید در «فوق لیسانسه ها»/ شخصیت های تازه وارد قصه می شوند

برگزاری نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر

به میزبانی لرستان برگزار شد پایان چهارمین جشنواره ملی آواهای حماسی و انقلابی/ برترین ها معرفی شدند

پایان چهارمین جشنواره ملی آواهای حماسی و انقلابی/ برترین ها معرفی شدند

حضور زنده یاد «حسین محب اهری» در هیات عزاداری امام حسین(ع)+ فیلم

محب اهری؛ از «سربداران» تا «معمای شاه»

دوبله ایران کِسِل است

جدول نمایش فیلم های جشنواره 37 فیلم فجر منتشر شد

تجلیل از استاد برجسته هنر کاشی هفت رنگ شیراز

بزرگداشت آقای بازیگر در جشنواره فیلم فجر 37

برگزاری نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره فیلم فجر

اولین داوری نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان برگزار شد

نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره ی فیلم فجر

انگار در فضای موسیقی کشور سم پاشیده شده است

لیلا بلوکات: ممنوع التصویر نیستم، خواستم خودم را تنبیه کنم

در آخرین هفته دی ماه از کدام گالری دیدن کنیم؟

دوبله ایران کِسِل است

نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره ی فیلم فجر

طرح مجلس برای گنجاندن واژه هنر در عنوان وزارتخانه متولی امور هنری

مستند «طراحی سوخته»

لیلا بلوکات: ممنوع الفعالیت نیستم، خواستم خودم را تنبیه کنم

چهره کریه جنگ

چهره کریه جنگ