مطالب مرتبط:
گزارش / تعزیه؛ هنر روایت وقایع کربلا
حرکت نمادین ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا و اجرای تعزیه- یزد
سوگ مادران گچسارانی برای سرباز شش ماهه کربلا
کتک کاری و سنگ پرانی هواداران ملوان و سپیدرود! / یک تماشاگر راهی بیمارستان شد
تعزیه شهادت حضرت رقیه (س) در اهواز‎
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 29 شهریور 1397 ساعت 08:362018-09-20فرهنگي

وظیفه داریم تعزیه را به سمتی ببریم که تماشاگر با اعماق وجودش به کربلا فکر کند


با هر روایت غلطی می توان از مخاطب گریه گرفت اما ما نمی خواهیم صرفا مخاطب را به گریه بیندازیم بلکه وظیفه داریم تعزیه را به سمتی ببریم که تماشاگر با اعماق وجودش فکر کند.

- --> کد خبر: 669941 1397/06/29 09:35:53 عرفان پورمحمدی گفت: با هر روایت غلطی می توان از مخاطب گریه گرفت اما ما نمی خواهیم صرفا مخاطب را به گریه بیندازیم بلکه وظیفه داریم تعزیه را به سمتی ببریم که تماشاگر با اعماق وجودش فکر کند.

عرفان پورمحمدی، کارگردان تعزیه حضرت اباعبدالله حسین و حضرت ابوالفضل عباس(ع) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، این اثر را یک نمایش-تعزیه خواند و گفت: کمتر در تهران اتفاق افتاده بود که اثری روی صحنه برود که تلفیق نمایش و تعزیه باشد.

ما در این نمایش تمام اصول تعزیه را رعایت می کنیم اما در کنارش نمایشی بودن کار را هم حفظ می کنیم.

یعنی فقط اولیاخوان و اشقیاخوان نداریم بلکه در جاهایی از موسیقی و نماهنگ هم استفاده می کنیم تا بتوانیم فضاسازی کنیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه این تعزیه از چهار سال پیش در میدان ولیعصر کارش را شروع کرده و هر سال حدود دو تا سه هزار تماشاگر داشته است، گفت: همه هزینه های این اجرا، از طریق نذورات خود بچه ها جمع آوری و تامین می شود.

او خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم همیشه مخاطب را راضی نگه داریم هر سال تعزیه نسبت به سال قبلش دچار تغییرهایی می شود؛ شاید محتوای دیالوگ ها همان باشد چون تعزیه بحرطویل است و نمی توان به آن دست زد اما در شکل ها تغییراتی ایجاد می کنیم.

مثلا تعزیه را از حضرت علی اکبر(ع) شروع می کنم و به حضرت عباس(ع) می رسیم و بعد امام حسین(ع) و بعد حضرت رقیه(س).

تا بتوانم طی این دو روز و زمان یک ساعته تماشاگر را پای کار نگه داریم.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه محتوای تعزیه برایمان خیلی مهم است گفت: همیشه داستان شمر و امام حسین(ع) را در دیالوگ ها ساده نویسی می کنم تا تماشاگر به خوبی متوجه ماجرا شود؛ چون بحرطویل خیلی زبان آرکاییکی دارد و شاید خیلی از کلماتش را تماشاگر نتواند متوجه شود.

برای همین متون را در بازنویسی ساده می کنم تا مخاطب بتواند از لحاظ شنوایی با دیالوگ ها ارتباط برقرار کند و پای کار بماند و کاملا متوجه شود چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

پارسال تماشاگر خارجی هم داشتیم و تعزیه به دل شان چسبید.

با اینکه متوجه جملات نمی شدند اما چون روی شکل بصری کار تاکید دارم مخاطبانی از همه قشر می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه بچه های تئاتری چندان به تعزیه نمی پردازند، گفت: ضمن احترام به هنرمندان تعزیه به نظرم یکی از دلایل این ماجرا این است که اغلب تعزیه ها به شکلی کلیشه ای اجرا می شوند و تکرار همه ساله باعث زدگی مخاطب می شود؛ ما به عنوان کارگردان موظفیم کار جدیدی ارائه دهیم.

من در این نمایش سعی کردم از شیوه های جدیدی استفاده کنم.

مثلا حضرت عباس(ع) در این تعزیه-نمایش اصلا در دستگاه موسیقی نمی خواند و خیلی عادی دیالوگ می گوید اما امام حسین(ع) در دستگاه می خواند.

تلفیق این دو را کنار هم قرار دادم.

او یادآور شد: اینکه اجرای تعزیه حدود 1.

5 ساعت طول می کشد آیا مخاطب در این زمان متوجه محتوایی که ارائه می شود هست؟ معتقدم ما موظفیم افرادی که اعتقادات مذهبی شان کمرنگ تر بوده و تمایل شان به دیدن نمایش های مذهبی کمتر است را ترغیب به دیدن این تعزیه ها کنیم تا تلنگری به آنها بخورد.

شاید بتوانیم در تعزیه-نمایش مان چیزی را نشان دهیم که مخاطب با آن ماجرا همذات پنداری کرده و دست کم اطلاعاتی عمومی درباره حادثه کربلا داشته باشد.

پورمحمدی یادآور شد: من برای نوشتن این تعزیه سه کتاب مقتل و چهار بحر طویل خواندم و از تعزیه های خیلی قدیمی نسخه بردای کردم تا روایت درستی به مخاطب ارائه کنم.

چون معتقدم دروغ گفتن به مردم کار درستی نیست؛ درحالی که با هر روایت غلطی می توان از مخاطب گریه گرفت اما ما نمی خواهیم صرفا مخاطب را به گریه بیندازیم بلکه وظیفه داریم تعزیه را به سمتی ببریم که تماشاگر با اعماق وجودش فکر کند.

در این نمایش-تعزیه سعی کردم تا حد ممکن این کار را انجام دهم.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: و زمانی که خورشید را بر نیزه می برند؛ آسمان تیره می شود و صدای سم اسبان، افلاک را به هم می ریزد.

در این اثر عده ای از بازیگران تئاتر همچون مسعود احمدی، امیرحسین امیدی، رضا بهرامی، مبینا چاپی، کوروش رخشنده پی، شیدا رزم شعار، اصغر شیرزاد، آرمان شهبازی، امیر عبادی، مهران قیصری، محمد نوروزی و ابوالفضل وزیری به ایفای نقش می پردازند.

تعزیه حضرت اباعبدالله حسین و حضرت ابوالفضل عباس(ع) ساعت 20 سه شنبه و چهارشنبه مصادف با 27 و 28 شهریور در ضلع شمال غربی میدان ولیعصر، جنب سقاخانه حضرت ام البنین(س) برگزار می شود و پذیرای همه علاقمندان است.


کلید واژه ها: تعزیه - تماشاگر - مخاطب - پورمحمدی - نمایش - گریه - کارگردان - وظیفه - حضرت ابوالفضل - میدان ولیعصر - همیشه - عرفان - تئاتر - شروع - امام - خبرنگار - داستان - موسیقی - تهران - هزینه - کربلا - تامین - ساعته - گفتگو - زبان

آخرین اخبار سرویس:
آباده ، میزبان کارشناسان جهانی هنر های دستی

اولین حضور جهانی «اتاق تاریک» در جشنواره ای خارجی

استاد فرشچیان نماد هنر ایرانی است

مراسم رونمایی از کتاب شعله در شمعدانی در قزوین برگزار شد

عکس| چه برنامه ای جای 90 را گرفت؟

مراسم رونمایی از کتاب شعله در شمعدانی در قزوین برگزار شد

آیا بهروز افخمی دوباره مجری برنامه «هفت» می شود؟

​نمایشگاه داستان های شاهنامه برای نابینایان در موزه ملک گشایش یافت

محسن پرویز، رییس و پاک آیین نایب رییس انجمن قلم شدند

​ از آثار هنری ایده بگیرید اما کپی نکنید

«تنگه ابوقریب» افتخار سینمای دفاع مقدس است

حضور یک مستندساز با 6 اثر در جشنواره عمار

وقوع سیل و طوفان شدید در رم +فیلم

بهترین فیلم های جنایی سینمای بریتانیا؛ از «مایکل کین» تا «گای ریچی» [قسمت دوم]

​انتشار «این اشک های شکسته»؛ نخستین آلبوم اشعار بانوان ویژه اربعین

حضور 25 کشور در دور چهارم جایزه جهانی اربعین

واکنش دادستان یزد به اظهارات تابش+ فیلم

سوزاندن شاهزاده دیو! /عکس

حکیم 94 ساله مهمان «شوکران» می شود/ ابن سینا شناس زمانه در شبکه چهار

شمارگان اندک آثار قرآنی در تازه های نشر هفته پایانی مهر

خیالی نگاری؛ روایت تصویری نافذ از وقایع دینی/ لزوم حمایت مجموعه داران از این هنر

برنامه «نود» امشب پخش نمی شود

عذرخواهی خشایار اعتمادی به خاطر گاف ترانه جدیدش

سریال «ممنوعه» رفع توقیف شد

آلبوم جدید شهرام ناظری در راه است/حضور قطب الدین صادقی

اسنک پنیری

آتشفشان کیلاویا؛ عکس روز نشنال جئوگرافیک

فیلم/ نسبت فقه و حوزه های علمیه با دنیای معاصر

درخشش هنرمند فسایی در جشنواره بین المللی قرقیزستان

اینجا خانه بهار نیست

خیالی نگاری؛ روایت تصویری نافذ از وقایع دینی بر روی پرده/ لزوم حمایت مجموعه داران از این هنر

دانش آموزان با ایفای نقش در نمایش شاپرک ها در خیابان میزبان بیماران نادر شدند

عکس زن چادری در گورستان برفی غوغا کرد! + جزییات

بازدید دانشجویان آلمانی از بنا های تاریخی فریمان

عروسک گردان سنتی شیراز درگذشت

46 روستای فارس بستر مناسب تولید فیلم های سینمایی است

اعلام جزییات برگزاری نخستین دوره جایزه ادبی خودنویس

سینماها بوی اربعین می گیرند/ مجوز اکران «گام های شیدایی» پس از 6سال

انتقادات از پرویز پرستویی، صدای کامبیز دیرباز را درآورد/ عکس

عذرخواهی خشایار اعتمادی به خاطر گاف ترانه جدیدش

عروسک گردان سنتی شیراز درگذشت

46 روستای فارس بستر مناسب تولید فیلم های سینمایی است

سریال «ممنوعه» آزاد می شود

فیلم|شیوه کلاهبرداری میس کالی

نقد فیلم پاسیو، چرا فیلم پاسیو به درد سینمای هنر و تجربه نمی خورد؟

قهوه خانه «هتل چای» پاتوق من و مسعود کیمیایی بود

سینما تهران فرهنگسرا می شود

خبر های کوتاه بخش خبری 20 سی ام مهر 97+ فیلم

سریال «ممنوعه» آزاد می شود

آهنگساز برنده اسکار در تهران کنسرت می دهد

نمایشگاه توانمندی زنان روستایی در میامی + فیلم

سریال «ممنوعه» رفع توقیف شد

از سرگیری سریال «ممنوعه» بعد از ایام سوگواری

«عزم باورها» به استقبال شهدای مدافع حرم رفت

سریال «ممنوعه» رفع توقیف شد

نقاشی های خلاقانه یک هنرمند خیابانی

مزایده دوباره 27 خانه تاریخی در شیراز

نمایشگاه عاشورایی «سرمنزل عشاق حسین بن علی»

سریال «ممنوعه» آزاد می شود

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

آغاز برداشت سیب از باغ های هشترود

ترمای سرخ

کیومرث پوراحمد و بهرام عظیمی بازیگر شدند

سریال «ممنوعه» آزاد می شود

سریال «ممنوعه» آزاد می شود

گشایش ­نمایشگاه عکس «هیرکانی، سبز ازلی»

بالنی که تا نزدیکی فضا بالا می رود+فیلم

«ممنوعه»آزاد شود

تصویر/ شهاب حسینی و بهرام رادان؛ 15 سال پیش

اکران خصوصی فیلم سینمایی شعله ور در کرمانشاه

سریال «ممنوعه» آزاد می شود

کیانوش عیاری درباره توقیف «کاناپه»: انگار مشکل خودم هستم

کلاه ارشاد دیگر پشم ندارد!

انتقام گیری از پرویز پرستویی؟!

«اتاق تاریک» مسافر ویتنام شد

فردا، آغاز ثبت نام فیلم های متقاضی جشنواره فجر 37

کارگاه نقاشی «حماسه حسینی در آیینه خیال» برگزار می شود

افخمی به «هفت» برمی گردد؟

الناز شاکردوست با فیلم فرزاد موتمن به سینما می آید

«کژال» به جشنواره فیلم تالین راه یافت

کیانوش عیاری: مشکل خودم هستم نه فیلمهایم!

«اتاق تاریک» مسافر ویتنام شد

کتاب جدید مصطفی رحماندوست منتشر شد

​اعلام اسامی 14 اثر راه یافته به نخستین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی

مطالبات مالی شرکت کنندگان در جشنواره «تئاتر رضوی» پرداخت شد

​«شغال» با درجه بندی سنی روی صحنه می رود

پشت صحنه فیلم سینمایی دختری با تمام موهبت ها

سیاستگذاری فرهنگی به سمت تمرکززدایی حرکت کند

/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/

نمایش فیلم محیط زیستی «مادرم بلوط» در خانه هنرمندان

«کژال» به جشنواره فیلم تالین راه یافت

نقاشی که الهام بخش پیکاسو بود

قدردانی از مدال آوران گلستانی پارالمپیک جاکارتا + فیلم

بیوگرافی صدف طاهریان

افزایش هزاردرصدی فروش کتاب برنده بوکر

آغاز ثبت نام فیلم های متقاضی جشنواره فیلم فجر از اول آبان

رشد، 8 اثر کیارستمی را مرور می کند

«وَرس» به نقد و بررسی رسید

کژال نماینده ایران در بخش رقابتی جشنواره فیلم تالین

آثار تجسمی حوزه هنری در 7 ایستگاه مترو بازنمایی می شود

وظیفه داریم تعزیه را به سمتی ببریم که تماشاگر با اعماق وجودش به کربلا فکر کند

وظیفه داریم تعزیه را به سمتی ببریم که تماشاگر با اعماق وجودش به کربلا فکر کند